szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az olaszországi Fiat új kollektív szerződése megkötésének másnapján mutatták be az új Pandát az olasz autógyár nápolyi üzemében, ahol tiltakozás és taps is fogadta Sergio Marchionne vezérigazgatót.

A Nápoly melletti Pomigliano d'Arco összes munkása, John Elkann a Fiat-elnöke és Marchionne, a Fiat-Chrysler vezérigazgatója is ráírta a nevét a gyárból kikerült legelső Fiat Pandára. A gyárkapunál tiltakozás, a futószalagnál taps várta Marchionnét, aki szerint a Panda bizonyítja, hogy ő nem árulta el a Fiat olaszországi munkásait.  

"A Fiat nem akar elszakadni gyökereitől" - mondta sajtótájékoztatóján Marchionne. Hozzátette, hogy 2012-ben a termelés teljes felfutása után napi több mint ezer gépkocsit gyártanak Pomiglianóban, ahol jelenleg hatszázan dolgoznak a korábbi 4200-hoz képest. Marchionne azt ígérte, hogy 2013 nyarára áll vissza az eredeti dolgozói létszám.    

Marchionne hozzátette, sajnálja, hogy ezzel egy időben, december 31-én a Fiat bezárja a szicíliai Termini Imeresében több mint negyven éven át dolgozó gyárát, ahol 1600 ember veszíti el munkáját.        

"Pomigliano mutatja, hogy Dél-Olaszország is tud versenyképes terméket gyártani" - mondta Elkann. Kijelentette, ő és az egész Agnelli család támogatja Marchionne elképzeléseit arról, hogy "a Fiat-Chrysler nagy csoporttá váljon és nagy autókat gyártson". Arra a kérdésre, hogy a Fiat Olaszországban képzeli-e el jövőjét, Elkann úgy válaszolt, hogy a 120 ország 53 gyárában 190 ezer dolgozót foglalkoztató csoport, 11 márkanévvel és 56 termékkel, "tovább kívánja bővíteni horizontját".      

Nem csak új autó, hanem új kollektív szerződés is született, amely a Fiat itáliai gyárainak 86.200 dolgozóját érinti. Pontjai között szerepel, hogy a vállalat évi 120 óra túlórát kérhet a dolgozóktól a szakszervezetekkel való egyeztetés nélkül (korábban a maximum 40 óra volt), ezért a dolgozók hatvan százalékos többletfizetést kapnak. Alapbérüket 5,2 százalékkal emelik és évi egyszeri hatszáz eurós prémiumban részesülnek. A szerződésben foglaltak ellen a szakszervezetek nem indíthatnak sztrájkot. Ha az adott gyárban a munkaerő 3,5 százalékánál többen betegek, a Fiat az első két nap betegszabadságot nem fizeti ki.  

A szerződést a Fiom vasasszakszervezet és a CGIL szakszervezeti föderáció nem írta alá, képviseletüket kizárták a Fiat-gyárakból.      

Az új Fiat Panda tesztje az Autómenedzser.hu autós portálon olvasható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Egyszerűen Panda - vezettük a legújabb Fiatot

Nem is gondolnánk, de a Fiat Panda uniszex modell, csupán vásárlóinak 51 százaléka nő, a többi feltehetően férfi. Legalább három pandás srácot ismerek, sőt, évekig ábrándoztam a kisautóról, végül az Uno, Ritmo, Tipo háromszögben veszítettem el bizalmamat az olasz autók iránt. A mostani Panda tesztvezetés visszahozott valamit a rajongásomból, ez a Panda tökéletesen kiszolgálná igényeimet. A kéthengeres pörgettyű külön elismerést érdemel.