Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"abca5a62-7bf0-4e8e-bea8-18b2d45e3c93","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Váratlan helyről jöhet a megoldás: egy kis génmódosítás kellett csak ahhoz, hogy a muslicák is rácsússzanak a kokainra, és ezzel egy fontos „eszköz” kerüljön a kutatók kezébe. Végső soron akár a kokainfüggőség is kezelhető lehet az így nyert megállapításokkal. ","shortLead":"Váratlan helyről jöhet a megoldás: egy kis génmódosítás kellett csak ahhoz, hogy a muslicák is rácsússzanak a kokainra...","id":"20250603_ecetmuslicak-genmodositas-kokainfuggoseg-kezelese-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abca5a62-7bf0-4e8e-bea8-18b2d45e3c93.jpg","index":0,"item":"e08f0690-8af7-4a65-b4a6-b471b2cad730","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_ecetmuslicak-genmodositas-kokainfuggoseg-kezelese-kutatas","timestamp":"2025. június. 03. 20:03","title":"Kokaint adtak a muslicáknak, és ez áttörést hozhat a drogfüggőség elleni küzdelemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor továbbra is kihívás, hogy megtalálja azokat a fejlesztéseket, amelyek gyors eredményt hozhatnak. Az autonóm mobilrobotok (AMR-ek) bevezetése intralogisztikai környezetben a klasszikus példája annak, hogy miként lehet látványos hatást elérni, gyorsan és alacsony kockázattal, a digitális érettség bármely szintjén.","shortLead":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor...","id":"20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb.jpg","index":0,"item":"cae9fb8b-ffd4-415e-be87-497f5de7e449","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","timestamp":"2025. június. 02. 11:30","title":"Kilőtt a logisztikai szektor: így pörgeti fel az automatizálás a folyamatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"744e66d9-f085-484c-98d9-43f2d5808767","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A vegyészként dolgozó Drake Anthony régóta készít lézerrendszereket, legújabb eszköze azonban az összes eddigit felülmúlja.","shortLead":"A vegyészként dolgozó Drake Anthony régóta készít lézerrendszereket, legújabb eszköze azonban az összes eddigit...","id":"20250603_styropyro-drake-anthony-lezerfegyver-youtube-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/744e66d9-f085-484c-98d9-43f2d5808767.jpg","index":0,"item":"3d4551a6-2a4b-41b1-ae0d-5ff2ddbe4814","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_styropyro-drake-anthony-lezerfegyver-youtube-video","timestamp":"2025. június. 03. 15:03","title":"Olyan erős lézerfegyvert épített egy YouTube-videós, hogy az már illegális – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f5a38ea-cd5c-4213-ac5e-a9d9942dbaa2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nyertes út része a hangzatos nevű, Ausztria, Szlovénia, Horvátország és Szerbia vízi világát a bringásoknak bemutató Amazon of Europe kerékpáros útvonalnak. A győztesről közönségszavazatok döntöttek, szoros volt a verseny.","shortLead":"A nyertes út része a hangzatos nevű, Ausztria, Szlovénia, Horvátország és Szerbia vízi világát a bringásoknak bemutató...","id":"20250603_Megvan-az-Ev-Kerekparutja-Europa-Amazonasanal-lehet-rajta-tekerni-murakeresztur-kor-bringaut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f5a38ea-cd5c-4213-ac5e-a9d9942dbaa2.jpg","index":0,"item":"bb8a0c91-854d-49e2-830c-b18c308ceb81","keywords":null,"link":"/elet/20250603_Megvan-az-Ev-Kerekparutja-Europa-Amazonasanal-lehet-rajta-tekerni-murakeresztur-kor-bringaut","timestamp":"2025. június. 03. 15:59","title":"Megvan az Év Kerékpárútja: „Európa Amazonasánál” lehet rajta tekerni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2f31868-e707-44b9-b5c6-88f829548fd3","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Donald Trump szerint a férfi, aki Molotov-koktélokkal támadt Coloradóban egy menetre, a Biden-adminisztráció „nyitott határ politikájának” eredményeként tartózkodott az Egyesült Államokban.","shortLead":"Donald Trump szerint a férfi, aki Molotov-koktélokkal támadt Coloradóban egy menetre, a Biden-adminisztráció „nyitott...","id":"20250603_trump-felelos-colorado-antiszemita-tamadas-biden-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2f31868-e707-44b9-b5c6-88f829548fd3.jpg","index":0,"item":"949f60d9-4de5-4309-b1b8-15de0e27769c","keywords":null,"link":"/vilag/20250603_trump-felelos-colorado-antiszemita-tamadas-biden-kormany","timestamp":"2025. június. 03. 05:44","title":"Trump megtalálta a felelőst a coloradói antiszemita támadásért: a Biden-kormányzat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"433a8105-57a9-40f4-96a1-a3d956729e14","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Tíz kiemelkedő zsidó labdarúgóra és edzőre, valamint két embermentőre emlékezik a Holokauszt Emlékközpont új kiállítása, amelyből az is kiderül, mi a közös a Fradiban és az Újpestben.","shortLead":"Tíz kiemelkedő zsidó labdarúgóra és edzőre, valamint két embermentőre emlékezik a Holokauszt Emlékközpont új...","id":"20250603_labdarugas-zsidok-veszkorszak-holokauszt-emlekkozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/433a8105-57a9-40f4-96a1-a3d956729e14.jpg","index":0,"item":"5b6690be-ad1b-4289-96aa-cf0bd61ea9db","keywords":null,"link":"/360/20250603_labdarugas-zsidok-veszkorszak-holokauszt-emlekkozpont","timestamp":"2025. június. 03. 19:37","title":"Nagy fradista volt a nyilas, így menekült meg az Aranycsapat pályaedzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e8a70eb-91af-4629-af6f-0ef7ac03af55","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Világszínvonalú projektet ígérnek.","shortLead":"Világszínvonalú projektet ígérnek.","id":"20250602_romania-erdely-csikszereda-disneyland-elmenypark-lenard-andras-csiki-sor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e8a70eb-91af-4629-af6f-0ef7ac03af55.jpg","index":0,"item":"d3caf4a9-ae05-42e1-9721-6cfffb2d6aae","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250602_romania-erdely-csikszereda-disneyland-elmenypark-lenard-andras-csiki-sor","timestamp":"2025. június. 02. 17:02","title":"Cigánytáborral és medveszentéllyel építene „erdélyi Disneylandet” a Csíki Sör volt tulajdonosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5846bda0-05a0-4b03-8e28-7c35b6ab7143","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Májusban tovább csökkent a Beszerzési Menedzser Index értéke.","shortLead":"Májusban tovább csökkent a Beszerzési Menedzser Index értéke.","id":"20250602_Repulorajt-helyett-lassan-recessziot-varnak-a-magyar-cegvezetok-MLBKT-BMI-Beszerzesi-Menedzser-Index","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5846bda0-05a0-4b03-8e28-7c35b6ab7143.jpg","index":0,"item":"3328c880-c636-4aa5-99b6-0c9962bb45d2","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Repulorajt-helyett-lassan-recessziot-varnak-a-magyar-cegvezetok-MLBKT-BMI-Beszerzesi-Menedzser-Index","timestamp":"2025. június. 02. 09:29","title":"Repülőrajt helyett lassan recessziót várnak a magyar cégvezetők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kiröhögték az első pesti csuklós buszt, mégis jól működött
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Valóságos tákolmány volt az első csuklós busz Budapesten, még dömperalkatrész is volt benne, ennek ellenére 35 ezer kilométert futott minden különösebb gond nélkül. Éppen 55 évvel ezelőtt utazhattak vele először az utasok. Akár 130-an is felfértek rá – idézi fel a Magyar Nemzet.
Több oka is volt annak, hogy elkezdtek csuklós busz építésével kísérletezni Budapesten 1960-ban. Akkor volt hét éve, hogy leállították a metróépítést, a trolihálózat építése nem a kívánt mértékben haladt, és a villamosok is nagyon öregek voltak már. Egyre súlyosabb problémákkal küszködött a budapesti tömegközlekedés, mert a buszokkal is baj volt.
A régi Ikarusokhoz hiába csatoltak a forgalmas vonalakon pótkocsit, ez a belvárosi közlekedésre teljesen alkalmatlannak bizonyult. Ennek ellenére 1964-ig jártak a harmonikatoldású matuzsálemek.
Más országokban már az 1920-as évektől tervezgették csuklós buszok építését. Németországban a Mercedes kísérletezett vele, de nem állították forgalomba. A második ilyen járművet a tengerentúlon rakták össze 1946-ban. A 18 méter hosszú, háromtengelyes, távolsági busz a Kaiser Los Altos-i üzemében épült. Végül négy készült ebből a típusból, mind a Los Angeles és San Francisco közötti vonalon vittek az utasokat. Ezeken légkondicionáló és WC is volt.
Budapesten az Ikarusnál kiröhögték a csuklós buszok ötletét, a Gyömrői úti FAÜ-gépgyárban végül három fiatalember mégis megkapta azt a feladatot, hogy próbáljanak összerakni egy ilyen járművet.
Rózsa László műszaki vezetőnek, Lassú Gábor üzemvezetőnek és az alig 25 éves Színi Béla mérnöknek pár hónap alatt kellett elkészíteniük az első csuklóst. 1960 tavaszán láttak munkához, és a nagy októberi szocialista forradalom dicsőségére, november 5-én állt forgalomba az 1-es busz vonalán az új jármű. 35 ezer kilométert futott különösebb hiba nélkül – olvasható a cikkben.
Különleges volt ez a jármű: egy Ikarus 60-ast és a Tr 5-öst „fektettek össze”, csatolóként pedig közéjük rakták a Vörös Csillag Traktorgyár dömpereiben alkalmazott „golyóskoszorús zsámolyt”. A busz a mai Combino villamosok harmadának hosszát érte el, 16 méteres volt, és akár 130 ember is felfért rá.
Az Ikarus később a fanyalgás ellenére megkezdte a csuklós buszok sorozatgyártását.