szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az alapszabályok a következők: viszonylag kis gázzal induljon, hamar váltson fel, majd a...

Az alapszabályok a következők: viszonylag kis gázzal induljon, hamar váltson fel, majd a lehető legkisebb fordulatszámmal tartsa a sebességet. Nézzük, mit jelent ez pontosan: 

1.) A motor beindításakor ne adjon gázt!

2.) Indulás után azonnal váltson kettesbe!

3.) Háromnegyedig nyomja ki a gázpedált, és így gyorsítson!

4.) Időben váltson fel magasabb fokozatra!

5.) Ne váltson vissza addig, míg a motor bírja a lassabb tempót!

6.)  Ezeket a tippeket lakott területen és lakott területen kívül egyaránt érdemes megfogadni. Ha pedig emellett még előrelátóan, figyelmesen vezet, és elkerüli a hirtelen fékezéseket még több üzemanyagot spórolhat. Minden erőteljes fékezés, majd az azt követő ismételt gyorsulás ugyanis rengeteg felesleges energiát igényel. Az előrelátó vezetés pontosan azt jelenti: a sofőr betartja a követési távolságot. Így, amikor az előtte haladó fékez, van ideje nyugodtan lelassítani és nem kell erőteljesen ráfékeznie.

Bácsi Róbert

7.) Ha a gépkocsi egyenletes terepen halad, ne nyomja ki a kuplungot, hanem hagyja működni a motorféket. Az üzemanyag-befecskendezős motoroknál ugyanis azonnal leáll az üzemanyag-ellátás, és a motor egy csepp benzin fogyasztása nélkül fékezi le az autót. Kinyomott kuplunggal azonban továbbra is fogyaszt az autó. 

8.) Sok üzemanyagot pazarol el, ha álló helyzetben is járatja a motort: például piros lámpánál, dugóban vagy éppen sorompónál. Ez persze azokra az esetekre vonatkozik, amikor a várakozási idő meghaladja az egy percet. A motor leállítása ma már nem terheli meg különösebben sem az autót, sem használóját. Arra azonban vigyázzon, ne tartsa fel ezzel még jobban a közlekedést, és ne okozzon az állandó újraindítással még nagyobb dugót! 

[[ Oldaltörés: Időjárás, tetőcsomagtartó, olaj, guminyomás és egy jó társaság ]]



Autómenedzser

9.) Köztudott, hogy a rövid utakon többet fogyaszt az autó, mint hosszú távon. Ennek egyik oka, hogy a hideg motornak sokkal több üzemanyagra van szüksége, mint a már bemelegedett járműnek. A motor átlagosan négy-öt kilométer megtétele után melegszik üzemi hőmérsékletre. Amíg el nem éri ezt a hőfokot, az üzemanyag fogyasztás a normál üzemmód többszörösét is elérheti. Az ADAC felmérése szerint, főleg télen akár harminc liter is lehet így a fogyasztás, 100 kilométeren. 

10.) Ha kollégáival, vagy a szomszédokkal összebeszél, és többen ülnek az autóba, közösen fizethetik a benzinköltséget, ráadásul a környezetet is védik, hiszen kevesebb autó lesz így az utakon. 

11.) Az ADAC szerint minden száz kiló plusz súly – vezetési stílustól és közlekedési szituációtól függően – 0,2-0,6 liter benzinnel nagyobb fogyasztást jelent. Ezért ne hagyja a csomagtartóban a sörösládát, a nem használt tartozékokat, vagy egyéb felesleges terhet. Még jobban hat a fogyasztásra minden olyan eszköz, mely az autó aerodinamikájára hat. Tehát egy felszerelt tetőcsomagtartó, vagy a kerékpár, akár ötven százalékkal is növelheti a fogyasztást. 80 kilométer/órás sebességnél a tetőcsomagtartó miatt nagyjából 0,7 literrel fogyaszt többet. A tetőn szállított kerékpár pedig 100 kilométeren akár 3 literrel is növelheti a fogyasztást. 

12.) Bármilyen hihetetlenül hangzik, az sem mindegy milyen olajat használ. A nagyobb viszkozitású kenőanyagok ugyanis 1-2 százalékkal növelhetik az üzemanyag mennyiségét.

Bácsi Róbert

13.) Ezen kívül a keréknyomás is befolyásolja a fogyasztást. Ha ugyanis az abroncsok légnyomása nem elegendő, megnő a gördülési ellenállás, és így nő a fogyasztás. 

14.) A gyárak – a piaci verseny miatt – egyre több extrákkal szerelik fel az autókat. A különböző elektromos berendezések – főként a légkondicionáló – azonban jelentősen növelik a jármű fogyasztását. A klímával felszerelt autók például – motortól, teljesítménytől, és a berendezés tulajdonságaitól függően – akár 0,3-0,7 literrel több üzemanyagot fogyasztanak óránként. Természetesen ésszerű használattal ez jelentősen csökkenthető. Nem kell teljesen kiiktatni ezt a berendezést, ugyanis a leengedett ablak is növeli a fogyasztást. Az ADAC tesztje szerint, egy A4-es Audi, 130 kilométer/órás sebességnél, lehúzott ablakkal 0,13 liter, míg egy Golf ugyanilyen körülmények között 0,29 literrel fogyaszt többet. Természetesen, ha nem is ilyen mértékben, de a többi elektromos berendezés is növeli a jármű fogyasztását. Ide tartozik a hátsó ablakfűtés, a rádió, a magnó és főként az erősítőkkel felszerelt hi-fi berendezés.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!