Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0dc17555-15de-458b-8df8-4ac993de1b25","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"Minden előjel nélkül lépett működésbe a vulkán és kezdett el ömleni belőle a láva.","shortLead":"Minden előjel nélkül lépett működésbe a vulkán és kezdett el ömleni belőle a láva.","id":"20241224_Kilauea-vulkan-Hawaii-kitores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dc17555-15de-458b-8df8-4ac993de1b25.jpg","index":0,"item":"a84636fb-7aeb-4599-97c1-72bce46131bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20241224_Kilauea-vulkan-Hawaii-kitores","timestamp":"2024. december. 24. 16:25","title":"Videón, ahogy kitört a Kilauea vulkán Hawaiin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"319ce29c-fd1b-45fb-beb9-f83bf89a72d0","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Egyikük lába el is tört, de a rossz időjárás miatt egyelőre nem találták meg őket.","shortLead":"Egyikük lába el is tört, de a rossz időjárás miatt egyelőre nem találták meg őket.","id":"20241223_szlovenia-alpok-magyar-turazok-mentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/319ce29c-fd1b-45fb-beb9-f83bf89a72d0.jpg","index":0,"item":"40e208c5-e1f5-4606-92ea-e9aeb66228d9","keywords":null,"link":"/elet/20241223_szlovenia-alpok-magyar-turazok-mentes","timestamp":"2024. december. 23. 09:00","title":"Magyar túrázók rekedtek a szlovén Alpokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74be90b5-ce6c-4b96-909c-d5711c3ac0da","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A közútkezelő azt kéri, hogy csak az induljon útnak, akinek halaszthatatlan dolga van.","shortLead":"A közútkezelő azt kéri, hogy csak az induljon útnak, akinek halaszthatatlan dolga van.","id":"20241223_idojaras-veszelyjelzes-havazas-hofuvas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74be90b5-ce6c-4b96-909c-d5711c3ac0da.jpg","index":0,"item":"965369bb-2a1a-4f46-bd5d-bae6a8aaab9d","keywords":null,"link":"/itthon/20241223_idojaras-veszelyjelzes-havazas-hofuvas","timestamp":"2024. december. 23. 09:54","title":"Havazás és hófúvás miatt veszélyjelzést adtak ki két megyére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da3d4aa1-dc18-44b6-a9a6-0f2cf428358d","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Belénk kódolt párkeresési vágyunk, hogy megtaláljuk a másik felünket. De mire is kell nekünk a másik? Ha felfedezzük igazi énünket, a teljességet önmagunkban, nem lesz szükségünk arra, hogy netán ártó módon kapcsolódjunk.","shortLead":"Belénk kódolt párkeresési vágyunk, hogy megtaláljuk a másik felünket. De mire is kell nekünk a másik? Ha felfedezzük...","id":"20241224_Eljuk-meg-a-teljesseget-akkor-nem-hasznaljuk-ki-egymast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da3d4aa1-dc18-44b6-a9a6-0f2cf428358d.jpg","index":0,"item":"fdf50014-18fc-44c0-a94b-82dadb3ee342","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241224_Eljuk-meg-a-teljesseget-akkor-nem-hasznaljuk-ki-egymast","timestamp":"2024. december. 24. 13:18","title":"Éljük meg a teljességet, akkor nem használjuk ki egymást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavalyhoz képest sokat javult a lakosság inflációérzékelése, de még mindig nagyon sokan érzékelnek „jelentős” áremelkedést.","shortLead":"Tavalyhoz képest sokat javult a lakosság inflációérzékelése, de még mindig nagyon sokan érzékelnek „jelentős”...","id":"20241223_Hiaba-hirdetett-gyozelmet-a-kormany-a-magyarok-meg-erzik-az-inflaciot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"7c4a4273-fd37-4df7-b11b-17add73b9b68","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241223_Hiaba-hirdetett-gyozelmet-a-kormany-a-magyarok-meg-erzik-az-inflaciot","timestamp":"2024. december. 23. 08:26","title":"Hiába hirdetett győzelmet a kormány, a magyarok többsége még érzi az inflációt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee2c408b-07ae-42a4-ba9d-5d45b6fe19e7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Szerb Lista nem ismeri el Koszovó függetlenségét. ","shortLead":"A Szerb Lista nem ismeri el Koszovó függetlenségét. ","id":"20241223_Nem-indulhat-a-koszovoi-valasztason-a-legnagyobb-szerb-kisebbsegi-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee2c408b-07ae-42a4-ba9d-5d45b6fe19e7.jpg","index":0,"item":"baffc45e-c397-47b6-a776-2da79285f546","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_Nem-indulhat-a-koszovoi-valasztason-a-legnagyobb-szerb-kisebbsegi-part","timestamp":"2024. december. 23. 18:47","title":"Nem indulhat a koszovói választáson a legnagyobb szerb kisebbségi párt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae7c872a-5637-428c-b023-be7346e0d8a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mintegy 1200 embert kellett evakuálni.","shortLead":"Mintegy 1200 embert kellett evakuálni.","id":"20241224_Tuz-volt-az-Eiffel-toronyban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae7c872a-5637-428c-b023-be7346e0d8a8.jpg","index":0,"item":"aca906d6-5a7b-488b-8c7b-fe08b736d64f","keywords":null,"link":"/vilag/20241224_Tuz-volt-az-Eiffel-toronyban","timestamp":"2024. december. 24. 14:23","title":"Tűz volt az Eiffel-toronyban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d74bfa45-b027-4d91-bedd-0ca8bee98b70","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A szoknya vagy nadrág pedig csak sötét lehet. Ez már december 1-től hatályban volt, de most január 1-től újra elrendelték.","shortLead":"A szoknya vagy nadrág pedig csak sötét lehet. Ez már december 1-től hatályban volt, de most január 1-től újra...","id":"20241223_Annyira-fontos-az-ugyintezok-feher-bluza-es-inge-hogy-a-kozigazgatasi-miniszter-meg-egyszer-kiadta-ugyanazt-a-rendeletet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d74bfa45-b027-4d91-bedd-0ca8bee98b70.jpg","index":0,"item":"1acbdb8d-a334-4d02-8f86-7b3d4f72c835","keywords":null,"link":"/itthon/20241223_Annyira-fontos-az-ugyintezok-feher-bluza-es-inge-hogy-a-kozigazgatasi-miniszter-meg-egyszer-kiadta-ugyanazt-a-rendeletet","timestamp":"2024. december. 23. 20:12","title":"Annyira fontos az ügyintézők fehér blúza és inge, hogy a közigazgatási miniszter még egyszer kiadta ugyanazt a rendeletet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bajor származású apjának az 1870-71-es német-francia háború kitörése után el kellett hagynia Franciaországot. Németországba a harcok miatt nem mehettek, így Londonba költöztek. Rudolf a müncheni műszaki főiskolán "summa cum laude" eredménnyel diplomázott, majd egykori professzora, a hűtőgépet feltaláló Carl von Linde vállalkozásainál dolgozott. Párizsban ő lett a hűtőgépgyár és tervezőiroda vezetője, s jövedelmező jégkészítő berendezést is tervezett.
Már ifjúkorában elgondolkoztatta a hagyományos hőerőgépek üzemanyag-pocsékolása. Párizsban felismerte, hogy Linde hűtőgépe lényegében fordítottan működő hőmotor, s ammónia-üzemanyagú motorral kezdett kísérletezni. 1890-ben Németországba költözött, s tovább foglalkozott a hőmotor megvalósításával. 1892-ben állt elő a teljesen új elven működő belsőégésű motorral, amelyben - szemben az akkor már elterjedt Otto-motorral - a motor nem a robbanókeveréket (porlasztott üzemanyag és levegő), hanem csak a levegőt sűríti nagy nyomásra, a bespriccelt olaj gyújtószerkezet nélkül, öngyulladással robban be és mozgatja meg a munkahengert.
Diesel kezdetben ipari felhasználásra, a gőzgép helyettesítésére törekedett, ezért egy ideig csak stabil, nagyméretű motorok készültek szabadalma alapján. A világ első 5 lóerős, négyütemű, egy függőleges hengerű dízelmotorját 1897. február 17-én, a Müncheni Műszaki Főiskolán mutatták be. Motorjának termikus hatásfoka jobb volt, mint a többi ismert gépé, ám a sorozatgyártás és világméretű elterjedés még messze volt. Diesel mindenesetre ügyesen értékesítette szabadalmát, s már akkor hatszoros milliomos volt, mielőtt képviselői az első munkaképes gépeket eladták.
A motor fejlesztése a századforduló után vett új lendületet. A nagyhatalmak megkezdték flottáik átalakítását az olcsóbb és hatékonyabb új konstrukcióra, a feltaláló pedig azon dolgozott, hogy szerkezetét alkalmassá tegye országúti járművek hajtására is. "Az a szilárd meggyőződésem, az autómotor meg fog születni, ami, ha bekövetkezik, életem feladatát megoldottnak tekintem" - írta.
Ezt a napot azonban nem érte meg: 1913. szeptember 29-éről 30-ára virradó éjszaka nyomtalanul eltűnt a La Manche csatornán a Dresden nevű postagőzös fedélzetéről. Néhány nappal később halászták ki a holttestét a tengerből. Fiai ugyan azonosították néhány holmiját, de az elhunyt testét a rátaláló tengerészek – a kor szokásai szerint – visszadobták a tengerbe. Holttestét sohasem találták meg. A hivatalos német verzió szerint a hosszú munka felőrölte Diesel idegrendszerét és öngyilkos lett, de alapos (bár soha be nem bizonyított) a gyanú, hogy a német titkosszolgálat ölette meg, hogy véget vessen angol kapcsolatainak.
Egy további elmélet szerint a kőolajcégeknek volt köze Diesel halálához, mivel Diesel növényi olajok használatát hangoztatta, ami az olajcégek érdekei helyett a mezőgazdaság érdekeit szolgálta. Diesel családja meg volt győződve arról, hogy Rudolfot valaki a hajóról lelökte, hogy szabadalmait ellophassa.
Ha a németek attól féltek, hogy a Diesel által tervezett motorokat ellenük is lehet majd felhasználni, az nem volt indoktalan, mert az első világháború kitörése után az ipswichi gyár termékei között angol tengeralattjáró-motor is szerepelt. Ha azonban az olajvállalatok növényolaj-kompetíciótól féltek, annak egyelőre semmi oka sem volt, mert a dieselmotorok a mai napig iparilag csaknem kizárólag kőolajtermékeken működnek (kátrányolajtermékeken sokkal kisebb mennyiségben, de a diesel motor különböző változatát kisérletileg már sokféle üzemanyagon próbálták ki).
A hajtómű gépkocsiban való alkalmazására Diesel halála után tíz évvel került sor. Az első szériában gyártott dízelmotoros személyautót a Daimler-Benz készítette 1936-ban, de a dízel tömeges elterjedése csak az 1973-as olajválság után kezdődött, amikor a benzin ára már jelentősen meghaladta a dízelolajét. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően az immár csendes és nem füstölő dízelmotorokat ma már prémiumkategóriás kocsikba is építik.
Bemutatkozott az első olyan magyar raliautó, amelynek motorterében dízel erőforrás található. A hivatalos Opel versenyszínekben pompázó Astra GTC volánja mögött az eddig is Opellel versenyző Bessenyey Zoltán ül majd, új navigátortársa pedig Papp György.
Hazánkban is megkezdődött a bio üzemanyagok árusítása. Igaz, csak néhány kútnál és néhány, bioüzemanyaggal is működő kocsi számára. A metanol és a biodízel ellenzői fennen hangoztatják, hogy majdnem több káros anyagot bocsátanak ki a bio-üzemanyagokat termelő berendezések, mint a hagyományos üzemanyagok. Ennek ellenére a mezőgazdaság széles körben kezdte meg a a bioüzemanyagok alapanyagaként használatos szója termelését. Az Egyesült Államokban viszont újabb anyagokból állítanak elő üzemanyagot.
Egymás után teszteltük a kiskombik bajnokának benzines és dízel változatát. A két autó közt nincs nagy különbség, de mindkét motornak vannak előnyei és hátrányai. Lássuk ezeket.
Az Audi R10 kiemelkedő győzelmi sorozata folytatódik: a Dindo Capello/Allan McNish illetve Emanuele Pirro/Marco Werner párosokkal versenyző Audi csapat az első és a második helyet szerezte meg az Amerikai Le Mans sorozat (ALMS) St. Petersburg-i izgalmas versenyén.
A 22 millió forintért már nálunk is rendelhető V8-as dízel nyáron érkezik a kereskedésekbe. A 326 lovas 4,2 TDI a világ legerősebb SUV-ja. A 760 Nm-es nyomatékkirály a müncheni sajtótájékoztatón elhangzottak szerint 11,1 liter gázolajat fogyaszt átlagosan. Motorja természetesen Győrben készül.