Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0dfbc8fb-a690-4dc9-a892-76cbf269f2bf","c_author":"Arató László","category":"eurologus","description":"Péntekig 226 milliárd forintba kerül Magyarországnak, hogy a kormány nem hajtja végre az Európai Bíróság ítéletét. A gigabírságról pontosan egy évvel ezelőtt született döntés, amelyet a kormány most peres úton akar megtámadni. Egy holland nemzetközi jogi professzor szerint ez egy kétségtelenül vesztes per lesz.","shortLead":"Péntekig 226 milliárd forintba kerül Magyarországnak, hogy a kormány nem hajtja végre az Európai Bíróság ítéletét...","id":"20250613_europai-birosag_unios-jog_menekultugy-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dfbc8fb-a690-4dc9-a892-76cbf269f2bf.jpg","index":0,"item":"0fdad889-7e2c-4a96-ab07-40433c0500f8","keywords":null,"link":"/eurologus/20250613_europai-birosag_unios-jog_menekultugy-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 12:33","title":"Egy évvel az ítélet után: eddig 226 milliárd forintba fájt a kormány költséges szélmalomharca az uniós joggal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba9c56ba-a3bc-4d22-a0fc-0735012e4a7d","c_author":"Sárközi Helga","category":"360","description":"Finnországban sokaknak lett elegük a klímaváltozás ellen küzdő Elokapina környezetvédő szervezet akcióiból. Százezernél is több aláírás gyűlt össze a mozgalom betiltását, bűnszervezetté nyilvánítását és a pénzügyi támogatásuk kriminalizálását követelő népi kezdeményezésre. A mozgalom többnapos akciója hétfőtől szerdáig tartott a finn főváros több forgalmas pontján. A mostani megmozdulás egyik kimondott célja a rendőrségi szervezetre történő nyomásgyakorlás, amihez a szervezők még helyszíni oktatást is tartanak.","shortLead":"Finnországban sokaknak lett elegük a klímaváltozás ellen küzdő Elokapina környezetvédő szervezet akcióiból. Százezernél...","id":"20250613_Tuntetes-finn-modra-helyszini-gyorstalpalo-oktatas-kezdo-ellenalloknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba9c56ba-a3bc-4d22-a0fc-0735012e4a7d.jpg","index":0,"item":"7b537c12-e4aa-4617-8ea4-778d7fbad193","keywords":null,"link":"/360/20250613_Tuntetes-finn-modra-helyszini-gyorstalpalo-oktatas-kezdo-ellenalloknak","timestamp":"2025. június. 13. 17:35","title":"Tüntetés finn módra – helyszíni gyorstalpaló kezdő ellenállóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb2a54d4-ce15-4246-9248-34e406b6c27a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amikor egy weboldalon az az üzenet tűnik fel, hogy az ön számítógépe vírusos, de pár kattintással helyreállíthatja, akkor nagyon valószínű, hogy éppen az a pár kattintás sodorja majd bajba. A legújabb módszer a megszokott kiberbűnözői trükköket finomítja, és teszi még meggyőzőbbé.","shortLead":"Amikor egy weboldalon az az üzenet tűnik fel, hogy az ön számítógépe vírusos, de pár kattintással helyreállíthatja...","id":"20250613_clickfix-atveres-kartevo-telepitese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb2a54d4-ce15-4246-9248-34e406b6c27a.jpg","index":0,"item":"e1063315-964f-4ab6-ace2-d5867e702382","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_clickfix-atveres-kartevo-telepitese","timestamp":"2025. június. 13. 08:03","title":"Ha ezt az üzenetet dobja fel egy weboldal, akkor lesz ám igazi baj, ha rákattint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A denevérek akár negyed évszázadon át is élhetnek, ráadásul az esetek többségében rákmentesen. Most a kutatók kiderítették, mi állhat ennek a hátterében – ez pedig az emberi rákkezelések terén is fontos lehet.","shortLead":"A denevérek akár negyed évszázadon át is élhetnek, ráadásul az esetek többségében rákmentesen. Most a kutatók...","id":"20250613_deneverek-rakmentesseg-daganat-p53-gen-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"a84db4ec-cc74-4f5c-9911-0bc746713831","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_deneverek-rakmentesseg-daganat-p53-gen-kezeles","timestamp":"2025. június. 13. 13:03","title":"A denevérek „szuperképessége” segítheti a rák legyőzését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1e08162-1458-417c-9ec0-c4d9fc9c3246","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Huszonnégy vizsgált ország közül tizenkilencben a többség bizalmatlan az amerikai elnökkel.","shortLead":"Huszonnégy vizsgált ország közül tizenkilencben a többség bizalmatlan az amerikai elnökkel.","id":"20250613_pew-research-kozvelemeny-kutatas-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1e08162-1458-417c-9ec0-c4d9fc9c3246.jpg","index":0,"item":"14892d8c-4a61-4db1-b2e6-5c1f3725901d","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_pew-research-kozvelemeny-kutatas-donald-trump","timestamp":"2025. június. 13. 14:40","title":"Pew Research: Magyarország azon kevesek közé tartozik, ahol az emberek többsége bízik Trumpban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc568434-6634-4bf7-813a-11320ac05b80","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"2,3 százalékkal csökkent az ipari termelés áprilisban 2024 áprilisához képest, legnagyobb mértékben, közel 17 százalékkal az akkugyártásban. Márciushoz képest valamelyest nőtt az ipari kibocsátás.","shortLead":"2,3 százalékkal csökkent az ipari termelés áprilisban 2024 áprilisához képest, legnagyobb mértékben, közel 17...","id":"20250613_Tippeljen-a-magyar-ipar-melyik-resze-esett-a-legnagyobbat-aprilisban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc568434-6634-4bf7-813a-11320ac05b80.jpg","index":0,"item":"4f3bd162-634e-4587-bdc0-5d61c162d9a1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_Tippeljen-a-magyar-ipar-melyik-resze-esett-a-legnagyobbat-aprilisban","timestamp":"2025. június. 13. 08:30","title":"Tippeljen, a magyar ipar melyik része esett a legnagyobbat áprilisban!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f7db5f5-e3c9-4122-b5e8-f107ed2e5f98","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Irán tíz legnagyobb városából ötöt elért a hajnali izraeli támadás.","shortLead":"Irán tíz legnagyobb városából ötöt elért a hajnali izraeli támadás.","id":"20250613_terkep-izraeli-tamadas-varosok-iran","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7db5f5-e3c9-4122-b5e8-f107ed2e5f98.jpg","index":0,"item":"89f033de-a88f-47d4-95db-744568f8bf33","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_terkep-izraeli-tamadas-varosok-iran","timestamp":"2025. június. 13. 17:13","title":"Térképen mutatjuk az iráni településeket, amiket eddig izraeli támadás ért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89c53b00-0537-4952-8f8a-30db03ed3d56","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Brent olaj ára több mint 9 százalékot ugrott, nagyobbat, mint az elmúlt 5 évben bármikor.","shortLead":"A Brent olaj ára több mint 9 százalékot ugrott, nagyobbat, mint az elmúlt 5 évben bármikor.","id":"20250613_olaj-brent-izrael-iran-tamadas-legicsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89c53b00-0537-4952-8f8a-30db03ed3d56.jpg","index":0,"item":"4245f715-23ed-40b8-badf-67f8e956128a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_olaj-brent-izrael-iran-tamadas-legicsapas","timestamp":"2025. június. 13. 06:11","title":"Kilőttek az olajárak Izrael Irán elleni támadása után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nagyon más, mint az eddigi Daewoo-klónok, a Cruze igazi európai autó, még akkor is, ha nemzetközi csapat fejlesztette Koreában. Ütős a formája, minőségi a beltere, jól felszerelt, kényelmes a futóműve, olcsó – csak kellene bele egy jó benzinmotor.
Meglepően jól sikerült a Chevrolet Cruze, jópofa, elegáns és feltűnő autó. A dupla hűtőrács, a kupés tető, a magas övvonal és a kis oldalablakok sportos, modern hatást keltenek. Szemből az autó kifejezetten izgalmas, hátulról kissé hondás, oldalról pedig audis. Sokat fejlődhetett a Chevrolet, ha ilyen konkurensekhez hasonlítjuk. A zavart nem a felsőbb osztályban fogja kelteni a Cruze, hanem a négyajtós alsó-középkategóriás szedánok állóvizét kavarja majd fel április végétől.
A Ford Focus, az Opel Astra, a Renault Mégane, a Toyota Corolla, a Nissan Tiida, a Suzuki SX4, a Fiat Linea, a VW Jetta, a Skoda Octavia, a Mazda 3 konkurenciája a Cruze, ráadásul versenyképes árral érkezik. Az 1,6 literes, 113 lóerős 3,299 forintos alapára 4 légzsákot, ABS-t, elektronikus fékerő-elosztót, kipörgésgátlót, szervókormányt, elektronikus lopásvédelmet, mp3-lejátszós CD-rádiót, elektromosan behajtható és fűthető külső tükröket, négy elektromos ablakemelőt, központi zárat és fedélzeti számítógépet tartalmaz.
A klímás alapmodellért többet kell fizetni, igaz, a 3,699 milliós magasabb LS-felszereltségű Cruze-hoz ESP és függönylégzsák is jár. A manuális légkondicionáló opció az alapmodellben, illetve standard az LS változatokban, míg az LT-hez kétzónás klímaautomata jár. A szellőző levegő por- és szagszűrője, valamint a fűthető hátsó szélvédő egyetlen modellből sem hiányzik. Az alap- és LS-kivitelben AM/FM/CD rádió van, digitális RDS jelfeldolgozással, MP3-lejátszással és kétszínű kijelzővel. Az LT-hez hatlemezes műszerfali CD-váltó, és a középrészen elhelyezett USB-csatlakozó tartozik. Mindegyik specifikációhoz lehet DVD-alapú navigátort rendelni, héthüvelykes színes kijelzővel – ez kategória-újdonság a Chevrolet-nél.
Olyan nagy a változás az elődnek is tekinthető Lacettihez (Nubirához) képest, mint amilyen ugrás tapasztaltunk a Vectra és az Insignia között. Jó hír a Chevy-rajongóknak, hogy az Insigniából ismerős középkonzol, kormány, kapcsolók és gombok vannak a Cruze-ban is, a kéttónusú beltér minőségi, nem zörög és nem gyatrák a műanyagok sem. Elöl kényelmes a Cruze, hátul csak átlagos, a 450 literes csomagtartójának szűk a nyílása, de osztottan dönthető a hátsó üléstámla. Nemcsak mutatós, hanem áramvonalas is a Cruze, alaktényezője 0,31, amiben szerepet játszik, hogy olyan pontosan illeszkednek a karosszéria-elemek, mint sokkal drágább kocsikon szokás.
Kifejezetten jó volt vezetni, de vissza kellett szoknom nagyapám 1400-as Daciájához, lendület ugyanis nincs a Cruze-ban. Bár fiatalos és modern a kinézete, a menetdinamika csak a nyugdíjas korosztálynak, flottavásárlóknak és kezdő, remegő kezű sofőröknek lehet elegendő. Aki több kraftot vár, hozza be Amerikából a Cruze-t – állítólag ott 1,4-es turbómotorral is lehet a jövőben kapni.
Gyengék a benzines motorok (Oldaltörés)
Három motorváltozattal vezetik be a Cruze-t a magyar piacra, az újságíróknak a kétliteres, halk és takarékos 150 lóerős dízel tetszett a legjobban. (A legolcsóbb dízel LS-felszereltséggel 4,899 millió forint, a ledrágább LT-felszereltséggel automatikus váltóval 5,399 millió forint.) Mi ezúttal benzinesben utaztunk.
A 141 lovas 1,8 literes siralmasan gyenge, 176 newtonméteres nyomatékát 3800-as fordulaton leadja, a lóerők előhívására 6000 fölé kell pörgetni. Újra meg kell tanulni vezetni, folyamatosan magas fordulatszámon kell tartani a motort, ötösbe csak autópályán kapcsolhattuk. Ha már lendületbe jött, sík szakaszon akár a 200 kilométer/órás végsebességet is elérhetjük. Ezt azért nem kockáztattuk meg, amúgy sem tudtuk olyan erősen nyomni a pedált, és a cantabriai rendőröket sem szerettük volna próbára tenni. A 130-140-es utazótempó tartható, ám előzésnél vissza kell váltanunk. Országúti emelkedőkön kínlódik az autó, gyakran kérte a hármast, de 9-10 százalékos kapaszkodókon nem volt ritka a kettes sem. Eközben persze zabál az autó, 9 fölötti fogyasztást mértünk a közel 100 kilométeres tesztúton. Az egyhatos sem takarékosabb, a 6,8-as gyári átlagot legalább 40 százalékkal túllépte a tesztautó. Igaz, ezt már fickósabban vezettük, tanultunk a nagyobb testvér kínlódásából. Nem kíméltük, tapostuk a pedált. Sík terepen lendületesen vezethető a bázismodell, emelkedőkön azonban elfogy a 113 lóerős szufla, az 1,3 tonnás autó szinte megáll a kapaszkodó tetején.
A Cruze futóművét, kormányát és fékjét európai utakon, az itteni ízlésnek megfelelően fejlesztették. Elődjéhez képest stabilabban fekszik az úton a Cruze, nyomtávja elöl 1544 milliméter (+ 64 mm), hátul 1558 milliméter (+ 78 mm), míg az 2685 milliméteres tengelytáv 85-tel nőtt. Az első futómű McPherson rendszerű, az oldalerők kiegyenlítése csökkenti a súrlódást. Az alsó lengőkarok hidraulikus bakokkal kapcsolódnak a bölcsőhöz – ezt a rezgéscsillapítási megoldást csak jóval drágább autókon szokták alkalmazni. Hátul helytakarékos, állandó kerékdőlést biztosító csatolt lengőkaros, torziós futóművet találunk, amelynek lengőkarjait szabadalmazott mágneses ívhegesztéssel rögzítik. Ez lehetőséget ad arra, hogy a motortól és a járműsúlytól függően változtassák a falvastagságot és a csatlakozási szöget, így mindegyik változat karosszéria-dőlése és saját kormányzása finoman hangolható legyen.
A négy féktárcsa közül az elsők belső hűtésűek, a hátsók tömörek. Alapfelszerelés a blokkolásgátló (ABS), a kipörgésgátló (TCS) és az elektronikus fékerő-elosztó (EBD), míg az utóbbi kettő funkcióit is tartalmazó elektronikus menetstabilizáló (ESC) alapáras az LT- és LS-verziókban. A hidraulikus rásegítésű fogasléces szervókormány direkt áttételű, vezetés közben csak kevés kormányforgatásra van szükség.
Grandiózus méretek, elegáns, nem túl hivalkodó beltér, erős és dinamikus motor, kitűnő váltó jellemzi a Chevrolet első európai dízeljét. Ezzel szemben drága és sokat fogyaszt.
A második évébe lépő Chevrolet Epica frissítésként hatsebességes automatikus váltóművet kapott 150 lovas dízelmotorjához. Nem apróztuk el, 2000 kilométeren keresztül faggattuk.
Ha Koreát Ázsia kistigrisének nevezik, akkor az Epicát hívhatjuk a kistigris nagy tigrisének. Félni nem kell tőle, az Epica szelíd, nem harapós, viszont annál kényelmesebb autó.
Méreteiben nem, külső és belső megjelenésében jelentősen változott az új Chevrolet Aveo, a hazai autópiac egyik legolcsóbb modellje. Alapára 1,2 literes motorral 2,6 millió forint listaáron. A lengyeleknél gyártott koreai kisautót meg lehet szeretni, de nekem nem sikerült.
Kicsi és kedves, de ugyanakkor sportos és vagány a Chevrolet Aveo vadonatúj, háromajtós változata. A márka egyik legfontosabb modelljét szülőhelyéhez közel, a lengyelországi Wroclaw környékén próbáltuk ki.