Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"Egyik oldalon a kormányzati sikerpropaganda, amely szerint a magyar elnökség páratlan eredményeket elérve ismét naggyá tette Európát, a másik oldalon pedig a rengeteg kérdőjel, hogy ezt vajon mivel lehetne alátámasztani. Elemzésünkben sorra vesszük az egyes területeket, az azokhoz kapcsolódó magyar álláspontot és a tényeket, amelyek segítenek eloszlatni a narancsszínű ködöt.","shortLead":"Egyik oldalon a kormányzati sikerpropaganda, amely szerint a magyar elnökség páratlan eredményeket elérve ismét naggyá...","id":"20241230_elnokseg_orban_eu-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49.jpg","index":0,"item":"f3daf00c-02fa-4a94-886d-d53662c3b869","keywords":null,"link":"/360/20241230_elnokseg_orban_eu-elemzes","timestamp":"2024. december. 30. 06:30","title":"A magyar kormány nem tudott túllépni a saját árnyékán – mérleget vontunk az EU-elnökségről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89ca6dda-28a0-4c84-badd-59676f5e3460","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Bár a tőzsdék kitörő örömmel fogadták a republikánus elnökjelölt győzelmét, az amerikai lap cikkének két szerzője, Roberto Foa, a Cambridge-i Egyetem tanársegédje, illetve Rachel Kleinfeld, a Carnegie Békekutató vezető munkatársa visszafogottságot ajánl, mivel a populisták gazdasági mérlege általában siralmas.","shortLead":"Bár a tőzsdék kitörő örömmel fogadták a republikánus elnökjelölt győzelmét, az amerikai lap cikkének két szerzője...","id":"20241231_New-York-Times-vendegkommentar-uzleti-vilag-Donald-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89ca6dda-28a0-4c84-badd-59676f5e3460.jpg","index":0,"item":"c20c617d-4f26-4bfc-a523-9d4d9c9f10a5","keywords":null,"link":"/360/20241231_New-York-Times-vendegkommentar-uzleti-vilag-Donald-Trump","timestamp":"2024. december. 31. 13:30","title":"New York Times-vendégkommentár: Sokat ne várjon az üzleti világ Donald Trumptól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8f8f295-e804-4e86-979f-f1a64c6776d8","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A sérültek többségét füstmérgezéssel szállították kórházba. Közülük ketten németek. Az áldozatok állampolgárságát azonban egyelőre nem erősítették meg.","shortLead":"A sérültek többségét füstmérgezéssel szállították kórházba. Közülük ketten németek. Az áldozatok állampolgárságát...","id":"20241230_tahifold-szalloda-tuz-bangkok-aldozatok-turistak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8f8f295-e804-4e86-979f-f1a64c6776d8.jpg","index":0,"item":"b00dddf9-491a-4625-a23c-7e7e71d75708","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_tahifold-szalloda-tuz-bangkok-aldozatok-turistak","timestamp":"2024. december. 30. 09:07","title":"Külföldi turisták vesztették életüket egy bangkoki szállodatűzben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65f045f4-9528-4a22-83aa-b9701c23ee33","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az is kiderült, hogy mikor lesz a volt elnök temetése. ","shortLead":"Az is kiderült, hogy mikor lesz a volt elnök temetése. ","id":"20241230_Nemzeti-gyasznappal-emlekeznek-az-elhunyt-Jimmy-Carterre-az-Egyesult-Allamokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65f045f4-9528-4a22-83aa-b9701c23ee33.jpg","index":0,"item":"9e359745-e323-4b6f-9bee-4325bb852241","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_Nemzeti-gyasznappal-emlekeznek-az-elhunyt-Jimmy-Carterre-az-Egyesult-Allamokban","timestamp":"2024. december. 30. 19:03","title":"Nemzeti gyásznappal emlékeznek az elhunyt Jimmy Carterre az Egyesült Államokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már a Microsoft is tud arról a problémáról, ami akkor jelentkezik, ha valaki az összes eddig megjelent frissítéssel együtt szeretné telepíteni a Windows 11-et.","shortLead":"Már a Microsoft is tud arról a problémáról, ami akkor jelentkezik, ha valaki az összes eddig megjelent frissítéssel...","id":"20241230_microsoft-windows-11-24h2-update-hiba-frissitesek-telepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"13feeccb-7815-4952-a5ca-3efe51f59bbf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_microsoft-windows-11-24h2-update-hiba-frissitesek-telepites","timestamp":"2024. december. 30. 18:03","title":"Olyan hiba van a Windows 11-ben, amit csak a rendszer teljes újratelepítésével lehet megoldani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Éjfélkor – az államfői “műsorsávban” – közzétett újévi üzenetében Magyar Péter váratlan húzással előrehozott parlamenti választást sürgetett. Emellett országjárása állomásaira, Kecskeméttől Tiszakóródig, Zalaszentgróttól Gagybátorig személyes üzeneteket is küldött. Orbán Viktornak is üzent, a fejére olvasta a NER bűneit.","shortLead":"Éjfélkor – az államfői “műsorsávban” – közzétett újévi üzenetében Magyar Péter váratlan húzással előrehozott parlamenti...","id":"20250101_Magyar-Peter-elorehozott-valasztas-ujevi-beszed-Orban-ner-szilveszter-uzenet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067.jpg","index":0,"item":"de7f9b25-ef59-4222-855a-c71a37c3f7e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_Magyar-Peter-elorehozott-valasztas-ujevi-beszed-Orban-ner-szilveszter-uzenet-ebx","timestamp":"2025. január. 01. 00:16","title":"Magyar Péter előrehozott választást követelt újévi üzenetében Orbántól, aki szerinte “elárult mindent és mindenkit”, de ennek most vége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Akkor is kaphatnak prémiumot, ha a társaság veszteséges.","shortLead":"Akkor is kaphatnak prémiumot, ha a társaság veszteséges.","id":"20241231_Az-allami-cegek-vezetoinek-jovedelmenek-hatara-mostantol-a-csillagos-eg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79.jpg","index":0,"item":"802e9089-e48b-4420-a049-b783b47f5d38","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_Az-allami-cegek-vezetoinek-jovedelmenek-hatara-mostantol-a-csillagos-eg","timestamp":"2024. december. 31. 12:10","title":"Az állami cégek vezetőinek jövedelmének határa mostantól a csillagos ég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7b12d8e-ee46-4145-a16f-6cc7219e7dfa","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A hvg360 új dokumentumfilmje a magyarországi ballroom szubkultúra világát mutatja be. Végigkíséri a Kiki House of Bandita tagjainak táncpróbáit, fellépésüket egy versenyen, és egy intim karácsonyi vacsorán is ott lehetnek a nézők. A Vogue –olyan, mint egy nagy család című filmet először 2024 júniusában mutatta be a hvg360.","shortLead":"A hvg360 új dokumentumfilmje a magyarországi ballroom szubkultúra világát mutatja be. Végigkíséri a Kiki House of...","id":"20240618_vogue-olyan-mint-egy-nagy-csalad-bokros-dorottya-filmje-a-hvg360-on","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7b12d8e-ee46-4145-a16f-6cc7219e7dfa.jpg","index":0,"item":"3527a53e-7147-42f0-9cd4-f6afdd5067fb","keywords":null,"link":"/360/20240618_vogue-olyan-mint-egy-nagy-csalad-bokros-dorottya-filmje-a-hvg360-on","timestamp":"2024. december. 31. 19:30","title":"„Nehéz elmondani, ezt látni kell” – Bokros Dorottya filmje a vogue-ról a hvg360-on","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Fiat/GM SCSS padlólemezére húzták rá az Alfa Romeo 8C Competizione...
am
A Fiat/GM SCSS padlólemezére húzták rá az Alfa Romeo 8C Competizione tömörített formatervét. A Fiat Grande Punto műszakiságát izmos, 1,4 literes turbómotorral koronázták meg. Az autót Milánóban tervezték, Torinóban gyártják, innen a név: Mito. A kettősség a használat során is kiderül, zabolázatlan tűzgolyó és kényelmes munkába járó kiskocsi egyben. Aki drágának tartja az ötmilliós alapárat (155 lovas változat), ne feledje: két kocsit kap egy áráért.
am
Kompakt mérete, és a felhasznált acélok kiváló csavarodási szilárdságot biztosítanak az autónak (101.200 daNm/rad). Az arányok is jelzik, hogy sportkocsiról van szó – 4,06 méter hosszú, 1,44 méter magas és 1,72 méter széles, igaz a sportos jelleg a 155 lovas változatra utal leginkább.
Az elektronikus menetstabilizáló (VDC) nem kapcsolható ki, a biztonsági arzenál tartalmaz dombsegédet, kipörgésgátlót, vészfék-asszisztenst, motorfék-nyomaték szabályzást, dinamikus kormánynyomaték szabályzást (DST) és az önzáró differenciálmű szerepét betöltő Q2 elektronikát. Ezek a rendszerek garantálják az autó útfogását, de még így is érezni némi bizonytalanságot, amikor teljes erővel rúgjuk a gázt.
am
Az alapfelszereltség része hét légzsák, a hárompontos, előfeszítővel és överő-határolóval is felszerelt biztonsági övek és az ostorcsapás-sérülés ellen védő, önbeálló fejtámla is. Az aktív biztonság terén a MiTo állandó menetfényt kínál, amely megfelel a 2012-ben életbelépő szabályozásnak. A LED-es hátsólámpák a hagyományos izzóknál nagyobb fényerőt és biztonságot nyújtanak. Az EuroNCAP tesztjén a Mito ötcsillagos minősítést kapott, mind az öt ülésen figyelmeztet a biztonsági öv bekapcsolására.
am
A fedélzeti kényelmet MP3-lejátszós CD rádió, opcionális Bose hifivel kínálja a Mito. A Blue&Me eszköz, amely Microsoft együttműködésből született Bluetooth kihangosítót, hangfelismerő funkciót, USB csatlakozót tartalmaz, de navigációs funkciókkal is rendelhető.
[[ Oldaltörés: Gyönyör kapcsolásra ]]
Bíró Milán
Az autó lelke a DNA-kapcsoló, a kiválasztott üzemmódot fénydióda és a multifunkciós kijelző is mutatja. Alaphelyzetben a normal mód (N) aktív, ilyenkor kényelemre és teljes biztonságra hangolja magát az elektronika. A menetstabilizáló (VDC) csak kismértékben avatkozik be, a dinamikus kormánynyomaték-szabályzás (DST) pedig a túlkormányzást figyeli. dynamic fokozatban (D) igazán vérmessé válik a Mito, a VDC és a kipörgésgátló kevésbé avatkozik be, ugyanakkor bekapcsol a Q2 (önzáró differenciálmű szerepét betöltő rendszer). A kormányrásegítés enyhül, így sportosabbá, közvetlenebbé válik. A motor villámgyorsan reagál, a korábbi andalító poroszkálást vad száguldás váltja fel. A motor hörög, a legkisebb gázra eszeveszetten megindul. A rossz útviszonyok leküzdésére kifejlesztett all weather beállítás (A) használja legintenzívebben a kipörgésgátlót, a DST-t és a VDC-t. Síkos és egyenetlen tapadású havas, vagy akár jeges úton is biztonságosabban mozog a Mito.
Bíró Milán
A 16 szelepes motor csúcsteljesítménye 155 lóerő 5500-as percenkénti fordulatszámon, legnagyobb nyomatéka 206 newtonméter, dinamikus fokozatban ez az érték 3000-es fordulatszámon 230 newtonméterre nő. A kis tehetetlenségű turbófeltöltő gyorsan reagál a sportos fokozatban. A műszerfal olasz feliratai csak fokozzák vérünk pezsgését (benzina, acqua, giri stb.).
Normál üzemmódban egyáltalán nem jelent több vezetési élményt, mint egy dízel Lancia Delta. Ha spórolni akarunk, letagadva az Alfa vérvonalát, akkor unalmas kocsi a Mito. De ha mellénk áll egy hármas BMW, két kan ránkvigyorog, akkor meg kell tenni, amit ilyenkor meg kell tenni. Ablakot fel, DNA-kapcsolót D-be, majd padlógázzal, csikorgó gumikkal elindulni. 215-ig mi vagyunk a nyerők, utána elhúz a bömös. De addig csak a visszapillantóban zsugorodott. Ha ezt sokszor eljátsszuk, veszélybe kerül a jogsink és kifogy a tank. Agresszív üzemmódban bőven duplájára nő a fogyasztás, 10-15 litert benyel a kis Mito. Az 500 kilométeres tesztelés alatt inkább a normális vezetésre helyeztem a hangsúlyt, ezért is alakult ki a vártnál kedvezőbb 7,8 literes átlagfogyasztás.
am
A váltó karja meglepően hosszú, közvetlenebb munkát várnánk el tőle, hangos, csattog, de pontos. A kormány jó fogású, nem elég közvetlen, nagy sebességnél érzéketlen, hajlamos a túlkormányzásra. Futóműve kegyetlenül kemény, rossz úton ráz, szinte semmit nem csillapít – az Alfa amore az első kátyúig tart -, kanyarokban világbajnok.
[[ Oldaltörés: Tele van rövidítéssel ]]
Bíró Csongor
A Mito menetdinamikai eszközkínálatának érdekes darabja az elektronikus hidraulikus-fékasszisztens (HBA), amely vészfékezés közben automatikusan megnöveli a nyomást a fékrendszerben. A dombsegéd az emelkedőn indulásban segít: miután a sofőr leveszi a lábát a fékpedálról, néhány pillanatig még fenntartja a fékhatást, ezzel megakadályozza az autó visszagurulását. A kanyar fékerő-szabályzó (CBC) a teljes fékkel vett kanyarokban lép életbe. A fékerőt egymástól függetlenül osztja el a kerekek között, hogy a lehető legnagyobb stabilitást tartsa fenn, a legcsekélyebb alul-, vagy túlkormányozottság nélkül. A Q2 elektronikus rendszer feladata a hajtónyomaték egyenletes elosztása a kerekek között, az autó biztonságos viselkedésének biztosítása kanyarodás közben, akár sportos manőverek közben, akár csúszós úton. A Q2 a fékrendszert kihasználva a VDC irányítása alatt az önzáró differenciálmű szerepét tölti be. Kanyarban, gyorsítás közben a belső íven futó kereket fékezve növeli a külső íven haladó kerék tapadását, tehát egyenletesen és dinamikusan osztja el a nyomatékot a hajtott kerekek között, a vezetési stílusnak és az útviszonyoknak megfelelően. Normál autókon a kanyarból kigyorsítva a belső íven futó kerék elveszti a tapadását. A Q2 ezzel szemben lefékezi a belső kereket, és nagyobb nyomatékot juttat a külsőre, amelynek nagyobb a tapadása. Ez az ideális íven tartja a járművet, megfelelő tapadást biztosít és akár 1 g oldalgyorsulást is megenged (Q2 nélkül 0,95 g).
am
A beltér nem szép, az anyagok többsége puha, a többi nagyon kopogós, a könyöktámasz használhatatlan, végig felhajtott állapotban vezettem. Az ülések sportosak, jól párnázottak, szépek a műszerórák. A hátsó fertály szűk, a beszállás nehézkes, magam mögött ugyanakkor kényelmesen elfértem. Aki itt ül, azt kellemesen masszírozzák a Bose hangszórói. A csomagtartó mérete átlagalatti, szája szűk, magasan van, nehéz bele pakolni, pohártartókkal cudarul áll.