Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f0de0480-afb5-4926-bdbf-c799e5227ae6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szokatlan húzás a Microsofttól: megmutatták, mi az, ami már biztosan nem jelenik meg a Windowsban. Fotókon öt különböző Start menü, ami végül nem nyerte el a cég és a tesztelők tetszését.","shortLead":"Szokatlan húzás a Microsofttól: megmutatták, mi az, ami már biztosan nem jelenik meg a Windowsban. Fotókon öt különböző...","id":"20250517_microsoft-windows-11-start-menu-elvetett-koncepciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0de0480-afb5-4926-bdbf-c799e5227ae6.jpg","index":0,"item":"53233185-d9cb-4683-97e0-c38b8933af39","keywords":null,"link":"/tudomany/20250517_microsoft-windows-11-start-menu-elvetett-koncepciok","timestamp":"2025. május. 17. 20:03","title":"Kitálalt a Microsoft: 5 Start menü, ami végül Stop menü lett a Windowsban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. május. 18. 19:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a12acd3f-1651-4111-9277-81cff583db6d","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"A pénzmosás elleni szabályok kiforgatásával revolverez a kormány mindenkit, aki közélettel foglalkozik; elkészült az új MNB-törvény tervezete; Magyarországra hozzák a BYD európai központját. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"A pénzmosás elleni szabályok kiforgatásával revolverez a kormány mindenkit, aki közélettel foglalkozik; elkészült az új...","id":"20250518_Es-akkor-szuverenitasvedelem-mnb-byd-akku-jarvany-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a12acd3f-1651-4111-9277-81cff583db6d.jpg","index":0,"item":"c72faaf5-55d9-437b-ade9-477be8ce184e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250518_Es-akkor-szuverenitasvedelem-mnb-byd-akku-jarvany-ebx","timestamp":"2025. május. 18. 07:00","title":"És akkor a Mikulás, a nyuszi és a fogtündér sem hozhat ajándékot külföldről a szuverén magyaroknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a74e2d79-97c4-4722-a04b-0ccbc5a79d08","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az egyik szerelvény vezetője figyelmen kívül hagyta a tilos jelzést, és elindult a szemből érkező vonat irányába.","shortLead":"Az egyik szerelvény vezetője figyelmen kívül hagyta a tilos jelzést, és elindult a szemből érkező vonat irányába.","id":"20250517_gysev-vonat-vasvar-zalaszentivan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a74e2d79-97c4-4722-a04b-0ccbc5a79d08.jpg","index":0,"item":"31b214a8-2303-4ad5-aeb9-214cd6b48c57","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_gysev-vonat-vasvar-zalaszentivan","timestamp":"2025. május. 17. 21:30","title":"Egymással szembe ment két vonat Vasvárnál, pár száz méteren múlt a baleset","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50f4f165-3eaf-45bf-b265-3d6813bbeb99","c_author":"Nyusztay Máté ","category":"tudomany","description":"Lassan újabb tétellel bővíthetjük a Föld bolygóra leselkedő veszélyforrások listáját: Donald Trumppal. Már a NASA bolygóvédelmi programját is veszélybe sodorhatják az amerikai elnök megszorításai, amelyek dominóként dönthetik be az USA kulcsfontosságú űrkutatási programjait.","shortLead":"Lassan újabb tétellel bővíthetjük a Föld bolygóra leselkedő veszélyforrások listáját: Donald Trumppal. Már a NASA...","id":"20250519_nasa-bolygovedelmi-program-koltsegvetesi-megszoritas-neo-surveyor-aszteroida-becsapodas-elorejelzes-urkutatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50f4f165-3eaf-45bf-b265-3d6813bbeb99.jpg","index":0,"item":"7e0b67f2-6df2-4324-ad24-25290f01a4f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_nasa-bolygovedelmi-program-koltsegvetesi-megszoritas-neo-surveyor-aszteroida-becsapodas-elorejelzes-urkutatas-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 08:03","title":"Veszélyes közelségbe ért a „Trump-aszteroida”, de vajon becsapódik?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: politikai szemfényvesztés vagy valós fenyegetés a közélet átláthatóságáról szóló törvénytervezet?","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250517_Ezert-lehet-veszelyes-az-uj-uldozesi-torveny-Elvitelre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6.jpg","index":0,"item":"ce1126e8-bfc3-41f8-9d0e-af60e8544c14","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_Ezert-lehet-veszelyes-az-uj-uldozesi-torveny-Elvitelre","timestamp":"2025. május. 18. 06:00","title":"Ezért lehet veszélyes az új üldözési törvény │Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfeebedf-b30f-4c26-9349-70fa5b1bf6a1","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Egymás mellett próbáltuk ki a mágneses technológiát minden korábbinál egyszerűbb és olcsóbb formában kínáló Oral-B iO 2 fogkefét, illetve egy mesterséges intelligenciával megspékelt szónikus új Oclean-modellt, mely többek közt beszélni is tud.","shortLead":"Egymás mellett próbáltuk ki a mágneses technológiát minden korábbinál egyszerűbb és olcsóbb formában kínáló Oral-B iO 2...","id":"20250518_okosfogkefe-oclean-szonikus-oral-b-io-2-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfeebedf-b30f-4c26-9349-70fa5b1bf6a1.jpg","index":0,"item":"5f8da456-2544-448b-a74b-0b4e04ca54d3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250518_okosfogkefe-oclean-szonikus-oral-b-io-2-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 18. 18:00","title":"Van bármi értelme egy okosfogkefének? Szabad olcsóbbat venni belőle? Kipróbáltuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"769206cb-4886-4486-a865-359183385b26","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók még 2023 májusában gyűjtötték be azt a mintát, ami a kínai űrállomás fedélzetéről származik.","shortLead":"Kínai kutatók még 2023 májusában gyűjtötték be azt a mintát, ami a kínai űrállomás fedélzetéről származik.","id":"20250518_kinai-urallomas-bakterium-niallia-tiangongensis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/769206cb-4886-4486-a865-359183385b26.jpg","index":0,"item":"2efbc103-09d1-44c7-bd3d-c46f6ac59bc0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250518_kinai-urallomas-bakterium-niallia-tiangongensis","timestamp":"2025. május. 18. 18:33","title":"Újfajta baktériumot találtak a kínai űrállomáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Alfa Romeo 159 Sportwagon TI igazi olasz álomautó. Rikító fehérben, vörös féknyergekkel, Góliát kerekekkel, ültetett precíz futóművel, bőr belsővel, alacsony fogyasztású dízelmotorral. A szépségben nincs hiba, a körítés és a tálalás tökéletes, még azt is elfelejtjük, hogy csak 150 lovat kergetünk.
Az Alfa 159 Sportwagon vonalai a hűtőmaszktól a hátsó lámpákig karcsúak, letisztultak. Az oldalán végigfutó domborítás kiemeli izmait. Designo puro - valahogy így mondaná az olasz.
Az első nagy meglepetés a váltó: picike, alig tíz centis a karja, de olyan kemény, hogy fizikai erőfeszítés a váltás. Férfimunka a 159 SW TI vezetése, a kormányzás közvetlen, a futóműről pedig csak ódákat lehet zengeni. A kanyart úgy veszi be, mintha sínen menne, mintha zsinóron húznák. Észnél kell lenni, annyira élvezi a kanyarokat, hogy erővel kell visszatartani, enyhén túlkormányzott járgány. Aszfalthoz kötött autó az Alfa, néha nem tudjuk, ki az úr. Két kézzel, erős marokkal kell fogni a kormányt.
A karosszéria gyártásához jelentős arányban használtak fel nagyszilárdságú acéllemezt. A műszerfalat magnézium kereszttartó hordozza, ez a szilárd, könnyű szerkezeti anyag a repülőgépgyártásból származik. A nagyszilárdságú acél lehetőséget adott az anyagvastagság optimalizálására és a helyi erősítések számának csökkentésére, aminek a súly leszorítása lett a következménye, igaz, nem eléggé. Az Alfa kombi másfél tonnát nyom üresen.
Az autó kivételes úttartásának alapja a karosszéria nagyfokú csavarásállósága és a futómű konstrukciója. Elöl magas keresztlengőkarokat alkalmaztak, ez a megoldás közvetlenül a Formula-1-ből származik. Előnye a precíz kormányzás, a kerekek pontos vezetése kanyarodáskor, és az úthibák kirugózása. A multi-link hátsó futómű felügyeli a hátsó kerekek mozgását, fedezi a teljes útfogást. Gyári pályatesztelés során a kanyarodási harántgyorsulás maximuma elérte az 1G értéket.
Előzetes várakozásom ellenére nagyon sportos az autó, hiába a papíron halvány motor. A 150 lovas moci optikailag gerjesztett önbizalommal V6-osnak tűnik, mind városban, mind autópályán igazi Gran Turismóként hordozza a nehéz, de szép karosszériát. Városi cikázáshoz nagy levegőt kellett vennem, sokszor a szerencse mentett meg, autópályán azonban igazi úrvezető vadász a 159-es, a belső sáv ura. A bixenon lámpák ellenére nem kotródnak le előle a 120-szal poroszkálók. Villogás helyett cselhez folyamodtam, megvártam, míg egy szlovák rendszámú X5-ös kétszázzal letolt, majd szépen beálltam mögé. Hamar az M7-es végére értünk.
Van tartalék a motorban, akár 150-nél is, de alacsony fordulaton rugalmatlan. Sokat kell váltani, főként visszafelé, hatosban rángat hatvannal, jobban szereti alacsonyabb fordulaton a négyes sebességfokozatot. A sportos kialakítás komolyabb lábmunkára is ösztökél, ezért meg sem közelítjük a gyári fogyasztást. Sok autópályás és városi használattal, a 750 kilométeres teszthét során 100 kilométerenként 7,91 literes átlagfogyasztást mértünk. Az ezer kilométeres hatótávolság elképzelhető, én 8-900-at bevállalnék.
Zajtalan a belső, nagy sebességnél sem hallani a motor hangját, nyitott ablaknál, hidegindításnál zavaró csak a dízel karcolása.
Divatkombi (Oldaltörés)
A szervorásegítésű, átlósan osztott két hidraulikus fékkörös berendezés hatásos, finoman, de erőteljesen lassít, és rövid fékutat tesz lehetővé: az alapváltozat 100 kilométer/óráról – a sajtóanyag szerint - 36 méteren állítja meg az autót. Bár a teljesítmény nem indokolta, a tesztelt változat első kerekeit 330 milliméteres, hűtött tárcsával és négydugattyús vörös Brembo alumínium féknyereggel látták el, a hátsókat pedig 292 milliméteres, hűtött tárcsával és úszóágyazású nyereggel. A VDC menetstabilizáló sportos hangolású, meghagyja az autósnak a vezetés maradéktalan kiélvezését, és beavatkozása egyáltalán nem tolakodó, igazából csak a somogybabodi sártengert elhagyva éreztem hatását. Az aktív biztonsági rendszerekhez tartozik továbbá az MSR berendezés, amely hirtelen visszakapcsoláskor akadályozza meg a hajtó kerekek megcsúszását, illetve az ASR kipörgésgátló is (ez utóbbi is kikapcsolható). Az autó a maximális, ötcsillagos értékelést kapta az EuroNCAP töréstesztjén.
Az üléseket aktív fejtámlával szerelik fel, amely ráfutásos ütközéskor önműködően közelebb kerül az utas tarkójához, megakadályozva a nyaksérülést. Az Alfa 159 Sportwagont ellátták a legfejlettebb passzív biztonsági berendezésekkel. Front- és oldallégzsákok, illetve a teljes oldalüveg-felületet befedő függönylégzsákok mellett van benne vezetőoldali térdlégzsák is, 45 ezer forintért utasoldali is rendelhető.
A hátsó ülések két Isofix-csatja szilárdan rögzíti a gyermekülést az autó karosszériájához. A biztonsági övek előfeszítősek, a mellkas igénybevételét csökkentő erőhatárolóval is felszereltek. Ütközéskor a pedálsor leoldódik, a tűzmegelőző rendszer pedig elzárja az üzemanyagot és kikapcsolja az elektromos feszültséget.
Divatkombi a 159 SW, nem a csomagtartó az erőssége. Szája kicsi, a küszöb magas. Szélességével, mélységével nincs gond, 445 literes űrtartalma azonban átlag alatti. A hátsó ülések síkba dönthetők, ilyenkor 1245 literes térbe pakolhatunk. Pohártartóval nem kényeztet, öt személyre egy jut. Van kétzónás klímánk, négy elektromos ablakemelőnk, tempomatunk és ülésfűtésünk elöl. A Blue&Me-vel egyszerűen, USB-csatolón keresztül hallgathatunk zenét, kéz nélkül, hangvezérléssel telefonálhatunk.
A TI (Turismo Internationale) csúcsfelszereltség az alábbiakat tartalmazza: 235/40/19 TI könnyűfém keréktárcsák, sportfutómű, 20 milliméterrel csökkentett hasmagasság, vörös Brembo féknyergek elől, vörös normál féknyergek hátul, bixenon fényszórók fényszórómosóval, a karosszéria színére fényezett visszapillantó tükörházak, küszöb spoiler, krómozott kipufogó vég, fekete sport bőrülések, ülésfűtéssel, perforált sportos bőrkormány pieno fiore bőrből, bőr váltókar, alumínium pedálok, speciális sötét alumínium betétek a műszerfalon, sportos műszerhátlapok, osztottan dönthető háttámla, harmadik hátsó fejtámlával.
A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.