Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e6517552-fecf-46e8-9ac6-1f353c436b7e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A 34 éves férfi két gyerek édesapja volt. ","shortLead":"A 34 éves férfi két gyerek édesapja volt. ","id":"20250102_letavertes-tuzijatek-halalos-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6517552-fecf-46e8-9ac6-1f353c436b7e.jpg","index":0,"item":"6d88bdb6-10bb-4b77-86d3-08417c948d51","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_letavertes-tuzijatek-halalos-baleset","timestamp":"2025. január. 02. 10:36","title":"Engedélyköteles tűzijáték okozhatta a szilveszteri halálos balesetet Létavértesen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A rendőrség a lakosság segítségét kéri. ","shortLead":"A rendőrség a lakosság segítségét kéri. ","id":"20250102_37-es-ut-balesetveszely-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"2f40904b-b24b-487d-993c-d21c683d3b63","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_37-es-ut-balesetveszely-rendorseg","timestamp":"2025. január. 02. 18:55","title":"Életveszélyes trükkökkel próbálja megállítani a sofőröket egy férfi a 37-es főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Negyed évszázaddal ezelőtt mondott le az Egyesült Államok a Panama-csatorna ellenőrzéséről, Donald Trump kijelentései nyomán azonban napirendre került, hogy újra az USA felügyelje a világkereskedelem egyik legfontosabb csomópontján áthaladó hajókat.","shortLead":"Negyed évszázaddal ezelőtt mondott le az Egyesült Államok a Panama-csatorna ellenőrzéséről, Donald Trump kijelentései...","id":"20250103_donald-trump-usa-panama-csatorna-kina-lng-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f.jpg","index":0,"item":"e0e59dd5-e144-4bc6-bf9b-846f7238b367","keywords":null,"link":"/360/20250103_donald-trump-usa-panama-csatorna-kina-lng-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 12:10","title":"Hajmeresztő blöff vagy valós fenyegetés, amit Trump a Panama-csatorna visszaszerzéséről mondott?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2708150-50f8-4572-a15d-a64fb31006a9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Maseratinál például közel 80 százalékos volt a visszaesés. ","shortLead":"A Maseratinál például közel 80 százalékos volt a visszaesés. ","id":"20250103_Az-otvenes-evek-szintjere-zuhantak-vissza-a-Fiat-csoport-szamai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2708150-50f8-4572-a15d-a64fb31006a9.jpg","index":0,"item":"cf50444a-2da7-429d-98b1-fbabd0674483","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Az-otvenes-evek-szintjere-zuhantak-vissza-a-Fiat-csoport-szamai","timestamp":"2025. január. 03. 14:32","title":"Az ötvenes évek szintjére zuhantak vissza a Fiat-csoport olasz számai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77e0118e-923f-406c-8c29-19d63645ff6b","c_author":"Balla István","category":"kultura","description":"Az első szériából megtanultuk, hogy az aranyos gyerekjátékoknak hogyan lehet a kifutása a vérengzés. A második inkább arra erősít rá, hogy nem kell semmi különös ehhez a vérengzéshez, megoldják azt az emberek maguk. ","shortLead":"Az első szériából megtanultuk, hogy az aranyos gyerekjátékoknak hogyan lehet a kifutása a vérengzés. A második inkább...","id":"20250103_squid-game-2-nyerd-meg-az-eleted-netflix-kirtika-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77e0118e-923f-406c-8c29-19d63645ff6b.jpg","index":0,"item":"eafbb7c1-50d9-475f-ad9e-f4f73684fda0","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_squid-game-2-nyerd-meg-az-eleted-netflix-kirtika-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 18:15","title":"A nagy demokráciajáték, amiben egymást ölik az emberek – Squid Game 2.-kritika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénzherdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?","shortLead":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak...","id":"20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979.jpg","index":0,"item":"ca3802b5-256f-48e6-b298-19fa6268b077","keywords":null,"link":"/360/20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","timestamp":"2025. január. 02. 14:32","title":"Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91caf774-e48c-437d-891c-b388bc5e2a9a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egyre több légúti megbetegedés miatt kellett szigorítania a klinikának. ","shortLead":"Az egyre több légúti megbetegedés miatt kellett szigorítania a klinikának. ","id":"20250102_Semmelweis-Egyetem-latogatasi-tilalom-maszkhasznalat-jarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91caf774-e48c-437d-891c-b388bc5e2a9a.jpg","index":0,"item":"6d8dfbf1-923b-410c-8fbb-6882347f05c7","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Semmelweis-Egyetem-latogatasi-tilalom-maszkhasznalat-jarvany","timestamp":"2025. január. 02. 17:52","title":"A járványhelyzet miatt kötelező a maszkhasználat és látogatási korlátozásokat vezetnek be a Semmelweis Egyetem Klinikai Központjában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5e0d942-a17d-4769-82a7-3f6f4078984d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Korszerű üzem és konyha, vendéglátó helyiség és egy lakás. Nem is tűnik soknak az ár.","shortLead":"Korszerű üzem és konyha, vendéglátó helyiség és egy lakás. Nem is tűnik soknak az ár.","id":"20250102_andriska-pekseg-kovagoors-aruljak-az-epuletet-ingatlan-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5e0d942-a17d-4769-82a7-3f6f4078984d.jpg","index":0,"item":"9e04eb1b-4af5-4f3d-94a5-b36cf75f3445","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_andriska-pekseg-kovagoors-aruljak-az-epuletet-ingatlan-kkv","timestamp":"2025. január. 02. 13:39","title":"Tavaly bezárt, idén már az épületét is eladnák a Balaton egyik legnépszerűbb pékségének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Alfa Romeo 159 Sportwagon TI igazi olasz álomautó. Rikító fehérben, vörös féknyergekkel, Góliát kerekekkel, ültetett precíz futóművel, bőr belsővel, alacsony fogyasztású dízelmotorral. A szépségben nincs hiba, a körítés és a tálalás tökéletes, még azt is elfelejtjük, hogy csak 150 lovat kergetünk.
Az Alfa 159 Sportwagon vonalai a hűtőmaszktól a hátsó lámpákig karcsúak, letisztultak. Az oldalán végigfutó domborítás kiemeli izmait. Designo puro - valahogy így mondaná az olasz.
Az első nagy meglepetés a váltó: picike, alig tíz centis a karja, de olyan kemény, hogy fizikai erőfeszítés a váltás. Férfimunka a 159 SW TI vezetése, a kormányzás közvetlen, a futóműről pedig csak ódákat lehet zengeni. A kanyart úgy veszi be, mintha sínen menne, mintha zsinóron húznák. Észnél kell lenni, annyira élvezi a kanyarokat, hogy erővel kell visszatartani, enyhén túlkormányzott járgány. Aszfalthoz kötött autó az Alfa, néha nem tudjuk, ki az úr. Két kézzel, erős marokkal kell fogni a kormányt.
A karosszéria gyártásához jelentős arányban használtak fel nagyszilárdságú acéllemezt. A műszerfalat magnézium kereszttartó hordozza, ez a szilárd, könnyű szerkezeti anyag a repülőgépgyártásból származik. A nagyszilárdságú acél lehetőséget adott az anyagvastagság optimalizálására és a helyi erősítések számának csökkentésére, aminek a súly leszorítása lett a következménye, igaz, nem eléggé. Az Alfa kombi másfél tonnát nyom üresen.
Az autó kivételes úttartásának alapja a karosszéria nagyfokú csavarásállósága és a futómű konstrukciója. Elöl magas keresztlengőkarokat alkalmaztak, ez a megoldás közvetlenül a Formula-1-ből származik. Előnye a precíz kormányzás, a kerekek pontos vezetése kanyarodáskor, és az úthibák kirugózása. A multi-link hátsó futómű felügyeli a hátsó kerekek mozgását, fedezi a teljes útfogást. Gyári pályatesztelés során a kanyarodási harántgyorsulás maximuma elérte az 1G értéket.
Előzetes várakozásom ellenére nagyon sportos az autó, hiába a papíron halvány motor. A 150 lovas moci optikailag gerjesztett önbizalommal V6-osnak tűnik, mind városban, mind autópályán igazi Gran Turismóként hordozza a nehéz, de szép karosszériát. Városi cikázáshoz nagy levegőt kellett vennem, sokszor a szerencse mentett meg, autópályán azonban igazi úrvezető vadász a 159-es, a belső sáv ura. A bixenon lámpák ellenére nem kotródnak le előle a 120-szal poroszkálók. Villogás helyett cselhez folyamodtam, megvártam, míg egy szlovák rendszámú X5-ös kétszázzal letolt, majd szépen beálltam mögé. Hamar az M7-es végére értünk.
Van tartalék a motorban, akár 150-nél is, de alacsony fordulaton rugalmatlan. Sokat kell váltani, főként visszafelé, hatosban rángat hatvannal, jobban szereti alacsonyabb fordulaton a négyes sebességfokozatot. A sportos kialakítás komolyabb lábmunkára is ösztökél, ezért meg sem közelítjük a gyári fogyasztást. Sok autópályás és városi használattal, a 750 kilométeres teszthét során 100 kilométerenként 7,91 literes átlagfogyasztást mértünk. Az ezer kilométeres hatótávolság elképzelhető, én 8-900-at bevállalnék.
Zajtalan a belső, nagy sebességnél sem hallani a motor hangját, nyitott ablaknál, hidegindításnál zavaró csak a dízel karcolása.
Divatkombi (Oldaltörés)
A szervorásegítésű, átlósan osztott két hidraulikus fékkörös berendezés hatásos, finoman, de erőteljesen lassít, és rövid fékutat tesz lehetővé: az alapváltozat 100 kilométer/óráról – a sajtóanyag szerint - 36 méteren állítja meg az autót. Bár a teljesítmény nem indokolta, a tesztelt változat első kerekeit 330 milliméteres, hűtött tárcsával és négydugattyús vörös Brembo alumínium féknyereggel látták el, a hátsókat pedig 292 milliméteres, hűtött tárcsával és úszóágyazású nyereggel. A VDC menetstabilizáló sportos hangolású, meghagyja az autósnak a vezetés maradéktalan kiélvezését, és beavatkozása egyáltalán nem tolakodó, igazából csak a somogybabodi sártengert elhagyva éreztem hatását. Az aktív biztonsági rendszerekhez tartozik továbbá az MSR berendezés, amely hirtelen visszakapcsoláskor akadályozza meg a hajtó kerekek megcsúszását, illetve az ASR kipörgésgátló is (ez utóbbi is kikapcsolható). Az autó a maximális, ötcsillagos értékelést kapta az EuroNCAP töréstesztjén.
Az üléseket aktív fejtámlával szerelik fel, amely ráfutásos ütközéskor önműködően közelebb kerül az utas tarkójához, megakadályozva a nyaksérülést. Az Alfa 159 Sportwagont ellátták a legfejlettebb passzív biztonsági berendezésekkel. Front- és oldallégzsákok, illetve a teljes oldalüveg-felületet befedő függönylégzsákok mellett van benne vezetőoldali térdlégzsák is, 45 ezer forintért utasoldali is rendelhető.
A hátsó ülések két Isofix-csatja szilárdan rögzíti a gyermekülést az autó karosszériájához. A biztonsági övek előfeszítősek, a mellkas igénybevételét csökkentő erőhatárolóval is felszereltek. Ütközéskor a pedálsor leoldódik, a tűzmegelőző rendszer pedig elzárja az üzemanyagot és kikapcsolja az elektromos feszültséget.
Divatkombi a 159 SW, nem a csomagtartó az erőssége. Szája kicsi, a küszöb magas. Szélességével, mélységével nincs gond, 445 literes űrtartalma azonban átlag alatti. A hátsó ülések síkba dönthetők, ilyenkor 1245 literes térbe pakolhatunk. Pohártartóval nem kényeztet, öt személyre egy jut. Van kétzónás klímánk, négy elektromos ablakemelőnk, tempomatunk és ülésfűtésünk elöl. A Blue&Me-vel egyszerűen, USB-csatolón keresztül hallgathatunk zenét, kéz nélkül, hangvezérléssel telefonálhatunk.
A TI (Turismo Internationale) csúcsfelszereltség az alábbiakat tartalmazza: 235/40/19 TI könnyűfém keréktárcsák, sportfutómű, 20 milliméterrel csökkentett hasmagasság, vörös Brembo féknyergek elől, vörös normál féknyergek hátul, bixenon fényszórók fényszórómosóval, a karosszéria színére fényezett visszapillantó tükörházak, küszöb spoiler, krómozott kipufogó vég, fekete sport bőrülések, ülésfűtéssel, perforált sportos bőrkormány pieno fiore bőrből, bőr váltókar, alumínium pedálok, speciális sötét alumínium betétek a műszerfalon, sportos műszerhátlapok, osztottan dönthető háttámla, harmadik hátsó fejtámlával.
A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.