Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"299d96aa-d3d2-4db8-8f49-7e733fa3538a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A teherszállító repülőgép madárral ütközött, kényszerleszállást kellett végrehajtania.","shortLead":"A teherszállító repülőgép madárral ütközött, kényszerleszállást kellett végrehajtania.","id":"20250302_Videon-ahogy-langolo-hajtomuvel-huz-el-New-Jersey-felett-a-FedEx-gepe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/299d96aa-d3d2-4db8-8f49-7e733fa3538a.jpg","index":0,"item":"6ee1ef4a-455c-470c-ac1a-ba1bbcf70a5c","keywords":null,"link":"/kkv/20250302_Videon-ahogy-langolo-hajtomuvel-huz-el-New-Jersey-felett-a-FedEx-gepe","timestamp":"2025. március. 02. 13:14","title":"Lángoló hajtóművel húzott el New Jersey felett egy repülőgép - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c18b15d4-c775-496f-b687-c611416861a6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egyesült Államok-szerte folytatódtak az Elon Musk elleni tüntetések a Tesla-bemutatótermek előtt.","shortLead":"Egyesült Államok-szerte folytatódtak az Elon Musk elleni tüntetések a Tesla-bemutatótermek előtt.","id":"20250302_orizet-tesla-szalon-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c18b15d4-c775-496f-b687-c611416861a6.jpg","index":0,"item":"d5b2acc6-3d39-46cf-899a-8174d0923c68","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_orizet-tesla-szalon-elon-musk","timestamp":"2025. március. 02. 17:50","title":"Kilenc embert őrizetbe vettek, amikor egy Tesla-szalon előtt tüntettek Elon Musk ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bde15811-feaf-4666-aa9d-c241abb406bd","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az oltásban vasárnap repülőgépeket és helikoptereket is bevetettek, valamint földmunka-gépekkel is próbálják megakadályozni a lángok terjedését.","shortLead":"Az oltásban vasárnap repülőgépeket és helikoptereket is bevetettek, valamint földmunka-gépekkel is próbálják...","id":"20250302_erdotuz-egyesult-allamok-kitelepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bde15811-feaf-4666-aa9d-c241abb406bd.jpg","index":0,"item":"f74cf3ce-1da5-4834-befe-a4519dc8ac41","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_erdotuz-egyesult-allamok-kitelepites","timestamp":"2025. március. 02. 22:04","title":"Erdőtüzek tombolnak az Egyesült Államokban, több államban is kitelepítéseket rendeltek el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jó néhány gyártó fellélegezhet, ha haladékot kapnak a szigorúbb környezetvédelmi normák alól, miközben azok a cégek, amelyek teljesítik az előírásokat, joggal emelhetnek kifogást.","shortLead":"Jó néhány gyártó fellélegezhet, ha haladékot kapnak a szigorúbb környezetvédelmi normák alól, miközben azok a cégek...","id":"20250303_mentoovet-autogyartoknak-meguszhatjak-a-szazmillio-euros-kibocsatasi-birsagokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"3dda805d-10b7-4353-b497-c5c2a9be142f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_mentoovet-autogyartoknak-meguszhatjak-a-szazmillio-euros-kibocsatasi-birsagokat","timestamp":"2025. március. 03. 16:06","title":"Von der Leyen mentőövet dob az autógyártóknak: megúszhatják a százmillió eurós kibocsátási bírságokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A javaslat szerint a béke aláírása után európai csapatokat is küldenének Ukrajnába.","shortLead":"A javaslat szerint a béke aláírása után európai csapatokat is küldenének Ukrajnába.","id":"20250303_ukrajnai-haboru-reszleges-tuzszunet-emmanuel-macron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f.jpg","index":0,"item":"46dffe8e-2fea-4c74-8b7d-10dae1c658b8","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_ukrajnai-haboru-reszleges-tuzszunet-emmanuel-macron","timestamp":"2025. március. 03. 10:31","title":"Egy hónapos részleges tűzszünetet javasol Ukrajnában Franciaország és Nagy-Britannia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46010587-90d5-4d26-b827-faca06c4e08e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az újságíró a nisi diáktüntetésről tudósított az elnöknek nem tetsző módon.","shortLead":"Az újságíró a nisi diáktüntetésről tudósított az elnöknek nem tetsző módon.","id":"20250303_szerbia-diaktuntetes-vucsics-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46010587-90d5-4d26-b827-faca06c4e08e.jpg","index":0,"item":"2db953e1-a094-4a26-866e-7cd3b5c87c5e","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_szerbia-diaktuntetes-vucsics-ujsagiro","timestamp":"2025. március. 03. 14:03","title":"Vucsics félkegyelműnek nevezte a szerb közmédia egyik újságíróját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2b1e471-3f2b-4160-a74b-66d97d4f3619","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ha olvasási szokásai kimerülnek a Facebook-bejegyzések, rövid hírek vagy a gyorsrizs csomagolásán található utasítások böngészésében, akkor sok mindenről lemaradhat, és nem is csak az olvasmányélményekre gondolunk. A könyvek ugyanis a kreativitásra, a koncentrációkészségre és a stressz-szintre is hatással lehetnek, de még ezen kívül van egy sor jótékony hatása a napi olvasásnak. ","shortLead":"Ha olvasási szokásai kimerülnek a Facebook-bejegyzések, rövid hírek vagy a gyorsrizs csomagolásán található utasítások...","id":"20250304_olvasas-pozitiv-hatasa-szokas-konyvek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2b1e471-3f2b-4160-a74b-66d97d4f3619.jpg","index":0,"item":"3a8429ba-5349-4d47-899e-3a5156131dc1","keywords":null,"link":"/elet/20250304_olvasas-pozitiv-hatasa-szokas-konyvek","timestamp":"2025. március. 04. 06:49","title":"Kapjon le egy könyvet a polcáról, mert rengeteg előnye van, ha napi szokássá teszi az olvasást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy szakíró szerint csak az iOS 20-ban debütálhat a teljesen megújult, ChatGPT-szerű Siri. A jelek szerint az Apple küzd a mesterséges intelligenciája fejlesztésével és kiadásával.","shortLead":"Egy szakíró szerint csak az iOS 20-ban debütálhat a teljesen megújult, ChatGPT-szerű Siri. A jelek szerint az Apple...","id":"20250303_apple-intelligence-siri-funkciok-keses-ios-20-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed.jpg","index":0,"item":"2d9f70b8-2036-4e4b-9c27-c4c9a9c8a7ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_apple-intelligence-siri-funkciok-keses-ios-20-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 03. 11:03","title":"Komoly problémák vannak az Apple-nél, egyes MI-funkciókra lehet, hogy még éveket kell várni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem minden az, aminek látszik. A tesztelt Partner adóügyileg személyautó, rendszertanilag és használati szempontból teherautó. Bár a duplakabinos járgány ötszemélyes is lehet, minden ízében teherkocsi, a forgalmi adót mégsem lehet visszaigényelni, így pont azok nem fogják megvenni, akik a legjobban kihasználnák: a kisvállalkozók.
Nehéz dolga van a duplakabinos Partnernek: nem tud partnert találni. 5,2 milliós (most akciósan 4,8 millió forint) listaáron kínálják. Nettó 3,7 millióért megérné, csak az áfa bukás. És ki szeret bukni manapság?
Pedig azt adja a Partner, amit ígér. Málhás öszvér, teherautó, amelybe a brigadérosok is beférnek. Ideális kisebb csapatok mindennapi hurcolására, befér a talicska, a létra, a csőgörény, a csákány, a csempevágó, a láncfűrész és több mázsa cement is.
A hosszított 4,628 méteres változat (L2) rendelhető csak a Gurau cég által - gyári garanciával - szállított, ötletesen összecsukható 36 kilós második üléssorral. A raktér mérete összehajtott üléspad esetén 3,35 köbméter, ötszemélyesként csak 2,4 köbméternyi áru fér be. 716 kilogrammnyi cuccot képes cipelni a Partner, megengedett össztömege 2195 kilogramm.
1999. január 1-jétől az áfa-kötelezettség szempontjából, így a gépjárművek személygépkocsivá történő minősítésénél a Kereskedelmi Vámtarifába történő besorolást (VTSZ-számot) kell alapul venni. Személygépkocsinak minősül minden VTSZ 8703-as termékcsoportba tartozó termék. A közlekedési hatóság álláspontja szerint a duplakabinos furgonok, mint a Partner L2 8703 VTSZ-besorolást kapnak, így regisztrációsadó- és áfakötelesek. Ez az adózási besorolás független attól, hogy a forgalmiban a gépkocsi fajtája tehergépkocsi, menetlevél jár hozzá (persze nem töltögettem). Mindez azért, mert az autó megfelel az N1 járműkategóriára vonatkozó feltételeknek.
Nem tekintendő a személygépkocsi kategóriába tartozónak az gépkocsi, amely megfelel az alábbi feltételeknek:
P-(M+Nx 68)>Nx68,
ahol:
P = a műszakilag megengedett össztömeg kg-ban,
M = a gépkocsi menetkész tömege
N = az ülések száma a vezetőülésen kívül.
Ha a fenti összefüggésből (a jármű terhelhetőségét figyelembe véve) a szállítható személyek tömege nagyobb a rakomány tömegénél akkor a járművet a VTSZ szerint 87.03 kategóriába soroltnak kell minősíteni – mondja a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Osztottam, soroztam és az jött ki, hogy 444 nagyobb vagy egyenlő, mint 272. Tehát az egyenlet szerint a Partner cabine approfondie (francia nevén) személyautó.
Spártai körülmények (Oldaltörés)
Teherautós fapadossága arcul ütött, a rádió hiánya fájt. Klíma, elektromos első ablakok és elektromos tükör, elektromosan zárható raktér ugyanakkor volt. Mégiscsak munkáról szól ez a gép, nem a szórakozásról. De a melós is ember, és ha van mobilja, iPodja és egy kihangosítója, van zenéje is. Percek alatt autóhifit szereltem a Partnerbe, sőt, ha a telefonomat dugtam rá a kis hangszórómra, kéz nélkül is tudtam telefonálni. Ilyen a falusi Bluetooth.
A vezető előtti tér, valamint a vezető kényelme megegyezik a személyszállító változatéval. A hátsó sorban ülők, azonban nem túl kényelmesen, egyenes háttal, beszorított lábbal ülnek és biztosan nem alszanak el. A jéghideg lemezborítás szinte éget, ha nekidől a fej, oda is ragad. A tetőkárpitot egy mozdulattal elvágták és nem dolgozták el, így tökéletesen ki lehet bélelni a vezető fölötti teret rántott hússal vagy egyéb maradékokkal. De akár kisebb rágcsálók is beköltözhetnek a tetőtérbe. Az oldalsó ajtók eltolható oldalajtók, a ki- és a beszállás egyszerű, a raktér ajtaja kétszárnyú és kibiztosítható. Fűtés van, kell is, mert hátul odafagy a borvirág a brigadéros orrára.
A második üléssor kihajtása és összecsukása pofon egyszerű, ám veszélyes művelet, gyerekek ne legyenek a közelben, mert a 36 kilós guillotine rémisztően csattan. A gyerekek amúgy szereik az ilyen többcélú autókat, bár a Partner rakterében nem lehetett a helyszűke miatt focizni. A tesztautó ugyanakkor kisebb csalódást is okozott a gyerekeinknek, ugyanis korcsolyázni mentünk volna vele. Két apa és három gyerek. Simán befértünk, hátra mentek egy táskába a korik. Indultunk volna, amikor kiderült, hogy egy gyerekkel többen vagyunk. A középső biztonsági öv ugyanis mozdíthatatlanul beszorult. Kipakoltunk, aztán elmentünk a barátom Skodájával. A fiam ennek ellenére bánta, amikor visszavittem a kocsit.
Én csak azt bántam, hogy az alig kétezer kilométeres tesztautóban halott az ablakmosó-folyadék szivattyúja. Locs-pocs időben elég kellemetlen így közlekedni. Valószínűleg a nagy hidegben befagyhatott, aztán az erőltetéstől megadta magát a kis motor. Lehet, hogy csak biztosítékot kell cserélni, a lényeg az, hogy szárazon, hóban és esőben nem volt gond, sáros és vizes úton azonban gyakran kellett felkeresnem benzinkutakat, hogy kilássak a szélvédőn.
Tankolás végett nem sokat kell kútra járnunk, az 1,6 literes 90 lovas dízel keveset fogyaszt, a közel 600 kilométeres tesztelés során téli üzemben 6,4 liter gázolajat evett száz kilométerenként. A motorral nincs baj, húz, pont, amennyire kell. Néha zavaró, ahogy a kisautók le akarnak nyomni, úgy érzik, a kisteherautó azért megy lassan előttük, hogy idegesítse őket. Aztán nekiindulnak, kínlódnak, füstölnek - persze én hagyom, nem kekeckedek velük, csak egy Mégane kombi idegesített fel a nulláson, amikor levillogott. Akkor egy kicsit ráléptem a gázra, de hamar kitisztult az agyam és beugrott, hogy a Partner mégiscsak egy teherautó, vezessük is úgy. Dacára a 90 lóerőnek.