szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A Navigon 8410-es menüjét, azt biztosan nem nekem találták ki.

További képek a galériában
Busánszky Lajos

A Navigon 8410-es menüjét, azt biztosan nem nekem találták ki. Leginkább arra emlékeztet, mint amikor egyszeri német főnökömmel kellett együtt dolgoznom. Ő minden problémát előbb lokalizált a szíve szerint, a majd kellő számú résztvevővel egy értekezletet szervezett, ahol mindenkinek hozzá kellett szólni, a végén terv készült a gond megoldására, feladatszabással, majd egy új időpont, amikor ellenőrizni kellett, hogyan sikerült a felállított ütemterv. Én meg kínosan feszengtem végig, mert tudtam, csak oda kell mennem X-hez, és mondani neki két szót, és az egész el van intézve. Szóval a Navigon nagyon készséges, de egyben tudálékos. Mindenhez van benne súgó, bár néha ez több kérdést vet fel, mint választ. Például amikor azt szeretnénk, hogy az adott útszakaszra vonatkozó sebességkorlátozást csak mutassa a kijelzőn, de ne mondja minduntalan azt, ha netán gyorsabban megyünk, hogy vigyázat, egy ilyen választás elé kerülhetünk: „Nincs feltételes sebességkorlátozás”. Ugyan mit jelenthet ez? Gyorsan hívjuk össze egy Navigon-értekezletet, amihez elég csak egyet visszaugrani a menüben, rákattintani a kis i betűs gombra, és már olvashatjuk is: „ A feltételes sebességkorlátozások, melyek csak bizonyos időjárási feltételek mellett, vagy bizonyos időpontokban érvényesek, nem jelennek meg.” Rendben, de mit jelent ez a valóságban? Ezek után soha nem jelennek meg, vagy csak akkor nem, ha olyan időpontban járunk arra, amikor épp nem érvényesek? Ez utóbbi lenne logikus, de ekkor már el vagyunk bizonytalanodva, mert a már alaphelyzetben is háromfelé tagolt menü ki tudja hányadik aloldalán járunk, és még mindig az idegesítő vigyázz figyelmeztető hangot akarjuk kikapcsolni, de azt nem lehet. Egy pont az iGo rendszereknek, ahol viszont igen.

Vannak viszont olyan tulajdonságai a Navigon 8410-nek, amiben erősen utánzásra érdemes lenne. Ilyen a megjelenítés. Ehhez képest a Garminok, TomTomok egyszerű Móricka-rajzok, az iGók furán megelevenedett papírtérképek. Ezen a készüléken viszont mintha egy videojáték futna méregerős vassal, rezzenéstelenül. Máshoz nem fogható a simaság, ahogy mozog a térkép, legyenek akár komolyabb épületmodellek rajta, a nagy, öt hüvelyk átlójú képernyőn tűélesen jelennek meg az apró szimbólumok. Beállíthatjuk, milyen POI-kat jelenítsen meg menet közben a szerkezet, így elcsodálkozhatunk, hogy egy Lexus-embléma pár milliméteresben is milyen jól mutat, vagy éppen a gyorséttermek logója gyufafejnyi méretben is fokozni tudja az éhséget. A Navigont használni olyan, mint egy jó plazmatévére váltani egy ócska katódsugárcsöves után. Fantasztikusak a színek, a méret, a mozgás, a kontraszt, de ügyesen kell elhelyezni, mert az előlap sajnos csillog.

 

[[ Oldaltörés (Ismeri a parkolókat) ]]

 


Aztán ott van a remek ötlet, hogy a célpont címét megadva nem csak a ház előtt tud minket megállítani, hanem rögtön ki tudjuk választani, hogy inkább a legközelebbi parkolók listáját lássuk, és ahhoz irányítson el minket. A belvárosok szűkösségét, a megállóhelyek hiányát nap mint nap tapasztalva ez óriási segítség. 

Busánszky Lajos
A szerkezet legcsúnyább darabja a Navigon tartója. Egy arasznyi műanyag kar, amiről ugyan nehéz leszedni a készüléket, mert a kioldó kart rettentő bután eldugták, ezért az ember vakon tapogatózik utána, viszont sziklaszilárdan tart, és rettentő erejű vákuumot képest előállítani. Kell is, mert a Navigon 8410 amennyire csinos, annyira súlyos modell. Fémkeret szegélyezi a műanyag házat, ami lapos, de alaposan tele lehet töltve anyaggal, például akkumulátorral. A nemes szépségével a Loeve és a Bang &Olufsen tévéket idézi, nem csoda hogy formatervezési díjakat is nyert. Ez a tévés hasonlat ráadásul nem véletlen, mert egy külső egységgel akár digitális adások vételére is képes a szerkezet.

Navigon 8410 
Kijelző: 5 hüvelyk átlójú, 480x272 pixel
Porcesszor: SIRF Atlas IV 600 MHz
Legfrisebb térkép garancia: van
TMC: van (itthon még nem működik)
Bluetooth kihangosító: Van
Ár. 81 990 Ft.
És hogy megy a legfontosabb feladat, a navigálás? Jól. Amikor csak lehet, autópályákra, soksávos főutakra visz minket a készülék, az algoritmusa szerint nem érdemes kis utcácskákon át levágni pár száz métert. Hála a negyedévenként megjelenő új térképadatbázisnak, egyre jobban ismeri az országot, ahol még finomításra szorul a tudása, az a pontosabb házszámok ismerete és persze a sebességkorlátozó táblák. Sajnos itthon még mindig nem működik a TMC, de elég csak átlépnünk az osztrák határt, máris referenciaminőségű tájékoztatással és útinformációs megjelenítéssel fogunk találkozni.

A Navigon 8410-es egy különös szerkezet. Vannak benne imádnivaló, sőt másolandó, utánzandó dolgok, de a mindennapi használat, főleg itthon, mégsem felhőtlen. Akik sűrűn járnak német nyelvterületre, mégis ideális választás lehet, és azoknak is, akik szeretik az egyedi, mutatós navigációs készüléket, és nem rettennek el attól, hogy egy kicsit rekedtes női hang magázódva akarja végigterelni őket az útvonalon, ami ugyan villámgyorsan rajzolódik és terveződik újra, de a végcél esetleg mégsem az adott házszám előtt lesz pontosan. Én mégis szerettem.

Busánszky Lajos


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

TomTom XXL teszt: a nagyobb a nyerő?

TomTom XXL IQ Routes Kijelző: 5 hüvelyk (13 centiméter) átlójú érintőképernyőLefedettség: teljes EurópaTMC vevő:...