Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b7ef0992-19a5-4f38-8359-29c03bad6cdb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A bevétel 13, az adózott eredmény 51 százalékkal nőtt 2024-ben a Richter Gedeon Nyrt.-nél. A gyógyszergyártónak sokat segített mások mellett a különadók elmaradása és az alacsonyabb beruházási költségek.","shortLead":"A bevétel 13, az adózott eredmény 51 százalékkal nőtt 2024-ben a Richter Gedeon Nyrt.-nél. A gyógyszergyártónak sokat...","id":"20250228_richter-gedeon-nyrt-2024-eredmeny-nyereseg-novekedes-gyogyszergyarto-kkv-vallalkozas-egeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7ef0992-19a5-4f38-8359-29c03bad6cdb.jpg","index":0,"item":"1e392e7b-ccaa-4592-9a0f-30013c177fe1","keywords":null,"link":"/kkv/20250228_richter-gedeon-nyrt-2024-eredmeny-nyereseg-novekedes-gyogyszergyarto-kkv-vallalkozas-egeszsegugy","timestamp":"2025. február. 28. 07:53","title":"Elmaradtak a különadók, rekordokat döntött a Richter nyeresége tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8ba9ce0-74d8-4e43-9d0c-6a735454fe51","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Az egyházfő gépi légzéstámogatást kap maszkon át.","shortLead":"Az egyházfő gépi légzéstámogatást kap maszkon át.","id":"20250301_ferenc-papa-nyugodt-ejszaka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8ba9ce0-74d8-4e43-9d0c-6a735454fe51.jpg","index":0,"item":"218d15ee-9652-4460-93d8-03e1a5fb762a","keywords":null,"link":"/elet/20250301_ferenc-papa-nyugodt-ejszaka","timestamp":"2025. március. 01. 10:02","title":"Hörgőgörcsrohama után békésen telt a pápa éjszakája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f3db668-a684-411d-be39-de2321674279","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Valós iskolai drogprevenció gyakorlatilag nincs ma Magyarországon, ám most egy semmit nem jelentő szigorú orbáni dörgedelem, valamint egy kormányhű és talán kigyógyult rapper próbál a drogok terjedése ellen hatni. Vélemény.","shortLead":"Valós iskolai drogprevenció gyakorlatilag nincs ma Magyarországon, ám most egy semmit nem jelentő szigorú orbáni...","id":"20250228_Bizz-bennem-Curtis-vagyok-ne-vegyel-drogot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f3db668-a684-411d-be39-de2321674279.jpg","index":0,"item":"35bde483-c64e-454c-9111-58e3b7589c52","keywords":null,"link":"/360/20250228_Bizz-bennem-Curtis-vagyok-ne-vegyel-drogot","timestamp":"2025. február. 28. 17:45","title":"Balla István: Bízz bennem, Curtis vagyok, ne vegyél drogot!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48506c9d-4046-4983-a41e-034b6f1a449c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai repterek több mint 90 százalékán nincs elég légiirányító.","shortLead":"Az amerikai repterek több mint 90 százalékán nincs elég légiirányító.","id":"20250227_elon-musk-nyugdijas-legiiranyitok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48506c9d-4046-4983-a41e-034b6f1a449c.jpg","index":0,"item":"654afd17-64bb-4328-be1b-119b9554dd55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250227_elon-musk-nyugdijas-legiiranyitok","timestamp":"2025. február. 27. 21:22","title":"Elon Musk a nyugdíjas légiirányítóknak könyörög, hogy menjenek vissza dolgozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4760b2e-3ac4-487b-b007-6891f5f93a95","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök a Fox News televíziónak adott interjút, nem kért bocsánatot.","shortLead":"Az ukrán elnök a Fox News televíziónak adott interjút, nem kért bocsánatot.","id":"20250301_Zelenszkij-sajnalja-a-Feher-Hazban-tortenteket-de-neha-oszintenek-kell-lenni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4760b2e-3ac4-487b-b007-6891f5f93a95.jpg","index":0,"item":"5db595ac-b14b-4579-b111-8dce6a30bc44","keywords":null,"link":"/vilag/20250301_Zelenszkij-sajnalja-a-Feher-Hazban-tortenteket-de-neha-oszintenek-kell-lenni","timestamp":"2025. március. 01. 08:49","title":"Zelenszkij sajnálja a Fehér Házban történteket, de szerinte néha őszintének kell lenni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12933103-bea4-4f8d-a79e-38f0becf5d34","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz külügyminisztérium szerint arról is szó volt, hogyan lehetne kezelni a kétoldalú viszonyt beárnyékoló számos „irritáló tényezőt”. ","shortLead":"Az orosz külügyminisztérium szerint arról is szó volt, hogyan lehetne kezelni a kétoldalú viszonyt beárnyékoló számos...","id":"20250228_Orosz-es-amerikai-diplomatak-targyaltak-Isztambulban-a-kepviseleteik-finanszirozasarol-es-a-legikozlekedes-helyreallitasarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12933103-bea4-4f8d-a79e-38f0becf5d34.jpg","index":0,"item":"e56ab758-4363-4127-a5ef-b39c2106cdda","keywords":null,"link":"/vilag/20250228_Orosz-es-amerikai-diplomatak-targyaltak-Isztambulban-a-kepviseleteik-finanszirozasarol-es-a-legikozlekedes-helyreallitasarol","timestamp":"2025. február. 28. 14:33","title":"Orosz és amerikai diplomaták tárgyaltak Isztambulban a légi közlekedés helyreállításáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ad4368d-c2f3-4f99-9e4b-f7032bac6bb1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel félmillió forint bírságot gyűjtögetett össze. ","shortLead":"Közel félmillió forint bírságot gyűjtögetett össze. ","id":"20250228_Ket-ora-alatt-negyszer-futott-bele-ugyanabba-a-traffipaxba-egy-gyorshajto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ad4368d-c2f3-4f99-9e4b-f7032bac6bb1.jpg","index":0,"item":"18f4bfbb-7535-46c5-b652-62c06c27e336","keywords":null,"link":"/cegauto/20250228_Ket-ora-alatt-negyszer-futott-bele-ugyanabba-a-traffipaxba-egy-gyorshajto","timestamp":"2025. február. 28. 07:09","title":"Két óra alatt négyszer futott bele ugyanabba a traffipaxba egy gyorshajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e70b5e81-d6cd-4fc0-9c2f-cc771d8d459c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A bíróság szerint még nem biztos, hogy szabadulni fog Bene Krisztián, és arról is beszámoltak, mi alapján hozott döntést a büntetés-végrehajtási bíró az ügyében.","shortLead":"A bíróság szerint még nem biztos, hogy szabadulni fog Bene Krisztián, és arról is beszámoltak, mi alapján hozott...","id":"20250227_fovarosi-torvenyszek-lugos-orvos-szabadlab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e70b5e81-d6cd-4fc0-9c2f-cc771d8d459c.jpg","index":0,"item":"c85ce1d0-1580-4e2e-9da4-b51d86c64954","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_fovarosi-torvenyszek-lugos-orvos-szabadlab","timestamp":"2025. február. 27. 16:47","title":"A Fővárosi Törvényszék megszólalt arról, hogy a lúgos orvos szabadlábra kerülhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Féltem a Minitől, féltem attól, hogy egy év után is tetszeni fogunk-e egymásnak. Legutóbb a legerősebb, 211 lovas változatba szerettem bele, mit fogok kezdeni én egy dízellel? Ráadásul télen. Aztán megláttam, beindítottam, behangoltam és belezúgtam. A Mini már csak ilyen, legyen benzines, legyen dízel.
A dízelmotor miatt nem kellett aggódnom, a Toyota-örökséget PSA motorok váltották. Ám az új Mini Cooper D-ben már bajor motorszív, a kétliteres alapmotornak a BMW-mérnökök által átdolgozott, csökkentett hengerűrtartalmú variánsa dobogott. Nem értettem először, hogy lehet ennyire élénk, fürge, mohó és habzsoló ez a kisautó. Hogy lehet ilyen erő 112 lóerőben? Hogy érezhetem versenyautónak a dízel Minit? Szégyelltem is magam emiatt, nekem már ennyi is elég? A választ erre a BMW adta meg.
Tesztautónk közepes felszereltséggel bírt: sportos üléseit vászon-műbőr kombinációja borította, sok csillogó krómot használtak, a ráncfelvarrás során megváltoztatták a klíma és a rádió kapcsolóit, maradt az arasznyi átmérőjű, hatalmas sebességmérő, maradt az ergonómia teljes hiánya, a dizájn győzelme az ésszerűség és a praktikum fölött. De pontosan ezért szeretjük. És azért, ahogy megy. A változások a külsőt is csak halványan érintették, maradt a gömbölyded forma, a sportos, vidám karakter. Új a csinos lökhárító, amely immár jobban védi a gyalogosokat, újak a levegőbeömlő-nyílások, módosult a békaszem lámpa. Alapesetben ezek még halogén izzókat tartalmaznak, ám némi felárért (290 ezer forint) xenon jár, adaptív világítás funkcióval. A hátsó lámpák LED-esek, a féklámpa dinamikus (vészfékezésnél villog), a ködlámpa pedig alacsonyabbra költözött.
Nyugaton státuszmentes autó a Mini, a szexis titkárnő, a meleg politikus, a korrupt focibíró, a kiégett művész, a sikeres bróker, a vegetariánus hentes, a frissdiplomás békeaktivista, az elegáns orvos, az idegenlégiós hokis, a feltörekvő termékmenedzser, az elvált iskolaigazgató egyaránt büszkén hajtják. Nálunk kissé más a helyzet, nagyobbak a társadalmi különbségek, a Mininek így nagyobb a sznobságtartalma. Itthon többet akarnak tulajdonosai kifejezni annál, hogy függetlenek, kreatívak, különcök.
bcs
A gyártók elképzelései szerint a dízel Mini elsősorban nem a száguldásról szól: start-stop funkcióval, fékenergia-visszanyerő rendszerrel és váltásra figyelmeztető jelzéssel szerelték fel. Ez utóbbival a tesztelés során nem találkoztam, időm nem volt figyelni, hisz vezettem a kis méregzsákot, ami, nem tudom, említettem-e már, nagyon állat. Kanyarokban előcsalja belőlünk a bátorságot, fantasztikusan lehet sodródni a kanyar ívén – persze néha lesodródunk, de egy kis gázelvétel majd gázadás segítségével visszanyerjük az egyensúlyunkat –, jól bírja a terhelésváltásokat, elég merev ahhoz, hogy ne boruljunk fel.
A multilink hátsó futóműnek köszönhetően a kerekek egymástól függetlenül reagálhatnak, így az egyenetlen útfelület nem a futómű egészére van hatással. A biztonságról az egylengőkaros, központi rugóstagos, szimmetrikus, azonos hosszúságú hajtótengelyek gondoskodnak. A futómű részben alumíniumból készül, az egész autóra jellemző a könnyűszerkezetes építés.
Kemény, könyörtelen utcai raliautó, nem becéz, hanem gokartosan ráz, egyszóval: fantasztikus. Váltója határozottan kapcsol, elég rövid úton, partner a sebes haladásban. Nyomtávja széles, nagy a tengelytáv, rövidek a túlnyúlások, alacsonyan van a tömegközéppont és a kerekeket kitolták a sarkakba. Imádja a várost, a szűk utcákat, a csúszós felületeket. Csoda, hogy nem csaptam oda semminek. Autópályán szépen küzd, a belső sávban jól érzi magát, azonban a szél könnyen elbánik vele, két erős kézzel kell markolni a kormányt, ha nem akarjuk a kamionok oldalán, vagy a nullás elválasztó kövein végezni.
Aki a dizájn és a dinamikus vezetés miatt a Mini Cooper D mellett teszi le a voksát, a sok öröm mellett néhány keményebb gombócot is kénytelen lenyelni. A zajszigetelés pocsék, halljuk a futómű csattanását, az út egyenetlenségét, a dízel kerregését, a kipufogó morgását és a szomszéd autóban veszekedő család fekete fellegeinek dörgését, sőt – bár ennek nincs köze a hangokhoz – az üvegen át érezzük a szomszéd Accordból kilógatott cigi füstjét. Hideg indításkor zavaró a dízel, de ha bemelegszik a motor, már alig hallani hangját, az összzaj elnyomja.
Ha már elkezdtem szidni a kicsi kocsit, nem hagyom abba: normális, családi üzemben az autó használhatatlan, szűk, kicsi, kényelmetlen. A hátsó sorban a fiam is kínlódott, igaz, már nagyot nőtt, de az első ülés komfortjával sem volt elégedett a család. A csomagtartót nem is mutattam, nem is volt. Csak akkor lehet használni, ha ledöntjük az 50-50 arányban dönthető hátsó üléseket. Ekkor viszont pofás kis áruszállítót kapunk, két számítógép dobozban és tartozékai, lapos monitorokkal együtt simán befért.
Részben a részecskeszűrőnek és az oxidációs katalizátornak köszönhetően papíron 99 gramm/kilométer szén-dioxiddal terheli a környezetet a Mini Cooper D. A sajtóanyag szerint 3,8 literes az átlagfogyasztása. Ismerve a menettulajdonságait, ennek a duplájával is kiegyeznék, de a 800 kilométeres tesztelés során mért 5,7 literes átlaggal is megelégedtem. Mert a lényeg nem ez, hanem ahogyan a Mini Cooper D megy. Gyári adatok szerint a common-rail befecskendezéssel és változó geometriájú turbóval szerelt erőforrás 9,7 másodperc alatt gyorsítja az autót 0-ról 100 km/h-ra. A hatos sebességfokozat hosszú, 120-nál 2000-et forog a főtengely, a 100-as tempót lezongorázza 1600-1700-as fordulaton.
A start-stop 3,5 foknál bekapcsolódott a takarékoskodásba, a kuplung felengedésével szinkronban rögtön beindult a motor. Fékezés közben energia termelődik, amit újra felhasznál az autó. Ennek az energiának egy részéből elektromosság lesz az intelligens generátorvezérlésnek köszönhetően. A műveletet egy átalakító végzi el. A folyamat során gyorsítások és fékezések alkalmával az akkumulátor töltésére szolgáló energia termelődik. A gázpedál felengedésére az akku töltése fokozódik, míg a gyorsítás során csökken.
„Egyesek szerint ez a világ legjobb autója” – ez a gondolat motoszkált a fejemben, amíg a Mini legerősebb utcai autóját, a Cooper S John Cooper Works házi tuningcsodát teszteltem. Csak rövid idő volt. Nem voltam beszámítható, elvette az eszemet ez a kis mocsok.
Négy megyén át teszteltük a nagyra nőtt Minit, vezettük gyenge és erős motorral, elsőkerekes és összkerekes változatban, kézi váltóval és automatával. Teszteltük porban, vizes árokban, sárban, füvön, közúton és autópályán. A nap végére csak beleszerettem.