Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e","c_author":"V.É.","category":"elet","description":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője – lett Sir David Attenborough. 99 éves korára elkészítette a szerinte legfontosabb filmjét is. ","shortLead":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője –...","id":"20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e.jpg","index":0,"item":"eecafac3-9efd-4948-af10-6930464a409a","keywords":null,"link":"/elet/20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","timestamp":"2025. május. 08. 04:30","title":"Sir David Attenborough 99 évesen sem adja fel, hogy megmentse a bolygónkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Oroszbarát nyomorultnak nevezték a miniszterelnököt, aki csókot nyom egy tömeggyilkos gyűrűjére.","shortLead":"Oroszbarát nyomorultnak nevezték a miniszterelnököt, aki csókot nyom egy tömeggyilkos gyűrűjére.","id":"20250508_A-Moszkvaba-utazo-Fico-ellen-tuntetett-Pozsonyban-a-szlovak-ellenzek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"d7508bb3-e275-421a-bae6-5e309f6328ac","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_A-Moszkvaba-utazo-Fico-ellen-tuntetett-Pozsonyban-a-szlovak-ellenzek","timestamp":"2025. május. 08. 21:35","title":"A Moszkvába utazó Fico ellen tüntetett Pozsonyban a szlovák ellenzék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d9634ad-ea0d-4847-bdd6-cf4ff0c5745a","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Jön a kosár funkció, és másnak is lehet majd jegyet, bérletet venni a Budapest GO alkalmazásban.","shortLead":"Jön a kosár funkció, és másnak is lehet majd jegyet, bérletet venni a Budapest GO alkalmazásban.","id":"20250508_budapest-go-applikacio-bkk-jegy-berlet-vasarlas-uj-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d9634ad-ea0d-4847-bdd6-cf4ff0c5745a.jpg","index":0,"item":"977fb0d7-b31c-40f9-b3c2-0e9f4366366e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_budapest-go-applikacio-bkk-jegy-berlet-vasarlas-uj-funkciok","timestamp":"2025. május. 08. 13:05","title":"Tovább egyszerűsödik a vásárlás a BudapestGO appban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbdedde1-2f0b-4785-ba0f-b085aac747a2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy brit veterán indított támadást a gyűlölt jármű ellen. ","shortLead":"Egy brit veterán indított támadást a gyűlölt jármű ellen. ","id":"20250509_Sherman-tankkal-hajtottak-at-egy-Teslan-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbdedde1-2f0b-4785-ba0f-b085aac747a2.jpg","index":0,"item":"99263ce1-0e47-4cc2-ae96-9da7f621edae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Sherman-tankkal-hajtottak-at-egy-Teslan-video","timestamp":"2025. május. 09. 10:20","title":"Látványos, de értelmetlen rombolás: Sherman tankkal hajtottak át egy Teslán – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a913c084-c6e8-4194-a983-f39460ab034e","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"A koronavírus eredetéről szóló vitákat is felélesztheti Donald Trump döntése, amellyel korlátozza a biotechnológiai kutatások egy vitatott formáját. Miért veszélyesek a funkciónyeréses kísérletek, amiket Amerikában hol engedélyeznek, hol betiltanak?","shortLead":"A koronavírus eredetéről szóló vitákat is felélesztheti Donald Trump döntése, amellyel korlátozza a biotechnológiai...","id":"20250507_Trump-funkcionyereses-kiserletek-gain-of-function-BSL-labor-koronavirus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a913c084-c6e8-4194-a983-f39460ab034e.jpg","index":0,"item":"0fb3db18-fdd1-4a0f-9c82-4dd168093aba","keywords":null,"link":"/360/20250507_Trump-funkcionyereses-kiserletek-gain-of-function-BSL-labor-koronavirus","timestamp":"2025. május. 07. 15:58","title":"Lehet, hogy Trumpnak most igaza van egy tudományügyi kérdésben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b07ee88a-2d3a-4dc7-b499-f58adf4745db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Épp ellenkezőleg, a választási szakértő szerint feltehetően az lehetett a cél, hogy a lehető legkevesebb figyelmet kapja a kellemetlen hír. „A Fidesz jó eséllyel megpróbálja majd életben tartani a minipártokat, például a bejutási küszöb csökkentésével vagy a listaállítás feltételeinek könnyítésével” – állítja a Political Capital szakértője, akinek a véleményét Gyurcsány Ferenc visszavonulásával kapcsolatban kérdeztük. Szerinte a két nagy tömbbel nem szimpatizálók bejuttathatnak még egy pártot az Országgyűlésbe a Mi Hazánk mellett, de ez várhatóan nem egy új baloldali formáció lesz. ","shortLead":"Épp ellenkezőleg, a választási szakértő szerint feltehetően az lehetett a cél, hogy a lehető legkevesebb figyelmet...","id":"20250509_laszlo-robert-elemzes-gyurcsany-ferenc-visszavonulasa-dk-valasztasi-rendszer-partrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b07ee88a-2d3a-4dc7-b499-f58adf4745db.jpg","index":0,"item":"39b12d1b-65b6-4a14-ab70-476624168fd3","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_laszlo-robert-elemzes-gyurcsany-ferenc-visszavonulasa-dk-valasztasi-rendszer-partrendszer","timestamp":"2025. május. 09. 13:00","title":"László Róbert szerint a Gyurcsány-bejelentést nem a Fidesz érdekében időzítették így","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd574cd2-928f-4d99-8684-ccaffef9cbf4","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A rendelet célja „a drogériai termékek árának csökkentése a magyar családok védelme érdekében”. A kormány a háborús veszélyhelyzeti felhatalmazással élve döntött.","shortLead":"A rendelet célja „a drogériai termékek árának csökkentése a magyar családok védelme érdekében”. A kormány a háborús...","id":"20250509_drogeria-arresstop-rendelet-megjelent-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd574cd2-928f-4d99-8684-ccaffef9cbf4.jpg","index":0,"item":"ed46b662-b00d-4cac-a48e-2ad7ebc3bbd0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_drogeria-arresstop-rendelet-megjelent-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 07:34","title":"Este megjelent a rendelet az újabb árréskorlátozásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a90d10bb-2881-4736-800a-5a6c955d67c0","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Bár a CDU elnökéből kancellár lett, de csak úgy, hogy a Bundestag-képviselők példátlan módon csupán a második körben erősítették meg tisztségében. Így nehéz teherrel vág neki a megbízatásának – összegezte a fejleményeket a német közszolgálati médiatársaság, az ARD Tagesschau című híradójának oldalán Gabor Halasz.","shortLead":"Bár a CDU elnökéből kancellár lett, de csak úgy, hogy a Bundestag-képviselők példátlan módon csupán a második körben...","id":"20250507_ARD-Tagesschau-Friedrich-Merz-kancellarvalasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a90d10bb-2881-4736-800a-5a6c955d67c0.jpg","index":0,"item":"28e5a8f2-441b-43e6-98a8-018142f59c3e","keywords":null,"link":"/360/20250507_ARD-Tagesschau-Friedrich-Merz-kancellarvalasztas","timestamp":"2025. május. 07. 15:05","title":"ARD-kommentár: Ki akarhatja, hogy a szélsőségesek kormányozzanak? Sürgősen lépjen az új német kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Féltem a Minitől, féltem attól, hogy egy év után is tetszeni fogunk-e egymásnak. Legutóbb a legerősebb, 211 lovas változatba szerettem bele, mit fogok kezdeni én egy dízellel? Ráadásul télen. Aztán megláttam, beindítottam, behangoltam és belezúgtam. A Mini már csak ilyen, legyen benzines, legyen dízel.
A dízelmotor miatt nem kellett aggódnom, a Toyota-örökséget PSA motorok váltották. Ám az új Mini Cooper D-ben már bajor motorszív, a kétliteres alapmotornak a BMW-mérnökök által átdolgozott, csökkentett hengerűrtartalmú variánsa dobogott. Nem értettem először, hogy lehet ennyire élénk, fürge, mohó és habzsoló ez a kisautó. Hogy lehet ilyen erő 112 lóerőben? Hogy érezhetem versenyautónak a dízel Minit? Szégyelltem is magam emiatt, nekem már ennyi is elég? A választ erre a BMW adta meg.
Tesztautónk közepes felszereltséggel bírt: sportos üléseit vászon-műbőr kombinációja borította, sok csillogó krómot használtak, a ráncfelvarrás során megváltoztatták a klíma és a rádió kapcsolóit, maradt az arasznyi átmérőjű, hatalmas sebességmérő, maradt az ergonómia teljes hiánya, a dizájn győzelme az ésszerűség és a praktikum fölött. De pontosan ezért szeretjük. És azért, ahogy megy. A változások a külsőt is csak halványan érintették, maradt a gömbölyded forma, a sportos, vidám karakter. Új a csinos lökhárító, amely immár jobban védi a gyalogosokat, újak a levegőbeömlő-nyílások, módosult a békaszem lámpa. Alapesetben ezek még halogén izzókat tartalmaznak, ám némi felárért (290 ezer forint) xenon jár, adaptív világítás funkcióval. A hátsó lámpák LED-esek, a féklámpa dinamikus (vészfékezésnél villog), a ködlámpa pedig alacsonyabbra költözött.
Nyugaton státuszmentes autó a Mini, a szexis titkárnő, a meleg politikus, a korrupt focibíró, a kiégett művész, a sikeres bróker, a vegetariánus hentes, a frissdiplomás békeaktivista, az elegáns orvos, az idegenlégiós hokis, a feltörekvő termékmenedzser, az elvált iskolaigazgató egyaránt büszkén hajtják. Nálunk kissé más a helyzet, nagyobbak a társadalmi különbségek, a Mininek így nagyobb a sznobságtartalma. Itthon többet akarnak tulajdonosai kifejezni annál, hogy függetlenek, kreatívak, különcök.
bcs
A gyártók elképzelései szerint a dízel Mini elsősorban nem a száguldásról szól: start-stop funkcióval, fékenergia-visszanyerő rendszerrel és váltásra figyelmeztető jelzéssel szerelték fel. Ez utóbbival a tesztelés során nem találkoztam, időm nem volt figyelni, hisz vezettem a kis méregzsákot, ami, nem tudom, említettem-e már, nagyon állat. Kanyarokban előcsalja belőlünk a bátorságot, fantasztikusan lehet sodródni a kanyar ívén – persze néha lesodródunk, de egy kis gázelvétel majd gázadás segítségével visszanyerjük az egyensúlyunkat –, jól bírja a terhelésváltásokat, elég merev ahhoz, hogy ne boruljunk fel.
A multilink hátsó futóműnek köszönhetően a kerekek egymástól függetlenül reagálhatnak, így az egyenetlen útfelület nem a futómű egészére van hatással. A biztonságról az egylengőkaros, központi rugóstagos, szimmetrikus, azonos hosszúságú hajtótengelyek gondoskodnak. A futómű részben alumíniumból készül, az egész autóra jellemző a könnyűszerkezetes építés.
Kemény, könyörtelen utcai raliautó, nem becéz, hanem gokartosan ráz, egyszóval: fantasztikus. Váltója határozottan kapcsol, elég rövid úton, partner a sebes haladásban. Nyomtávja széles, nagy a tengelytáv, rövidek a túlnyúlások, alacsonyan van a tömegközéppont és a kerekeket kitolták a sarkakba. Imádja a várost, a szűk utcákat, a csúszós felületeket. Csoda, hogy nem csaptam oda semminek. Autópályán szépen küzd, a belső sávban jól érzi magát, azonban a szél könnyen elbánik vele, két erős kézzel kell markolni a kormányt, ha nem akarjuk a kamionok oldalán, vagy a nullás elválasztó kövein végezni.
Aki a dizájn és a dinamikus vezetés miatt a Mini Cooper D mellett teszi le a voksát, a sok öröm mellett néhány keményebb gombócot is kénytelen lenyelni. A zajszigetelés pocsék, halljuk a futómű csattanását, az út egyenetlenségét, a dízel kerregését, a kipufogó morgását és a szomszéd autóban veszekedő család fekete fellegeinek dörgését, sőt – bár ennek nincs köze a hangokhoz – az üvegen át érezzük a szomszéd Accordból kilógatott cigi füstjét. Hideg indításkor zavaró a dízel, de ha bemelegszik a motor, már alig hallani hangját, az összzaj elnyomja.
Ha már elkezdtem szidni a kicsi kocsit, nem hagyom abba: normális, családi üzemben az autó használhatatlan, szűk, kicsi, kényelmetlen. A hátsó sorban a fiam is kínlódott, igaz, már nagyot nőtt, de az első ülés komfortjával sem volt elégedett a család. A csomagtartót nem is mutattam, nem is volt. Csak akkor lehet használni, ha ledöntjük az 50-50 arányban dönthető hátsó üléseket. Ekkor viszont pofás kis áruszállítót kapunk, két számítógép dobozban és tartozékai, lapos monitorokkal együtt simán befért.
Részben a részecskeszűrőnek és az oxidációs katalizátornak köszönhetően papíron 99 gramm/kilométer szén-dioxiddal terheli a környezetet a Mini Cooper D. A sajtóanyag szerint 3,8 literes az átlagfogyasztása. Ismerve a menettulajdonságait, ennek a duplájával is kiegyeznék, de a 800 kilométeres tesztelés során mért 5,7 literes átlaggal is megelégedtem. Mert a lényeg nem ez, hanem ahogyan a Mini Cooper D megy. Gyári adatok szerint a common-rail befecskendezéssel és változó geometriájú turbóval szerelt erőforrás 9,7 másodperc alatt gyorsítja az autót 0-ról 100 km/h-ra. A hatos sebességfokozat hosszú, 120-nál 2000-et forog a főtengely, a 100-as tempót lezongorázza 1600-1700-as fordulaton.
A start-stop 3,5 foknál bekapcsolódott a takarékoskodásba, a kuplung felengedésével szinkronban rögtön beindult a motor. Fékezés közben energia termelődik, amit újra felhasznál az autó. Ennek az energiának egy részéből elektromosság lesz az intelligens generátorvezérlésnek köszönhetően. A műveletet egy átalakító végzi el. A folyamat során gyorsítások és fékezések alkalmával az akkumulátor töltésére szolgáló energia termelődik. A gázpedál felengedésére az akku töltése fokozódik, míg a gyorsítás során csökken.
„Egyesek szerint ez a világ legjobb autója” – ez a gondolat motoszkált a fejemben, amíg a Mini legerősebb utcai autóját, a Cooper S John Cooper Works házi tuningcsodát teszteltem. Csak rövid idő volt. Nem voltam beszámítható, elvette az eszemet ez a kis mocsok.
Négy megyén át teszteltük a nagyra nőtt Minit, vezettük gyenge és erős motorral, elsőkerekes és összkerekes változatban, kézi váltóval és automatával. Teszteltük porban, vizes árokban, sárban, füvön, közúton és autópályán. A nap végére csak beleszerettem.