Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi egy tízéves kislányt csalt el, majd megkötözte és szexuálisan bántalmazta.","shortLead":"A férfi egy tízéves kislányt csalt el, majd megkötözte és szexuálisan bántalmazta.","id":"20250228_sarisap-kislany-pedofil-letartoztatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"62e6a403-6925-4691-9a86-bcf9696f925e","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_sarisap-kislany-pedofil-letartoztatas-ebx","timestamp":"2025. február. 28. 13:56","title":"Ha ennél a kislánynál nincs mobil, már nem élne – letartóztatták a sárisápi rémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4760b2e-3ac4-487b-b007-6891f5f93a95","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A nyilvános tárgyalás során Trump egyebek mellett azzal vádolta meg Zelenszkijt, hogy „a harmadik világháborúval játszik”.","shortLead":"A nyilvános tárgyalás során Trump egyebek mellett azzal vádolta meg Zelenszkijt, hogy „a harmadik világháborúval...","id":"20250228_Zelenszkij-sietve-hagyta-el-a-Feher-hazat-miutan-duhos-szovaltasba-keveredett-Trumppal-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4760b2e-3ac4-487b-b007-6891f5f93a95.jpg","index":0,"item":"380f67a1-51c4-45eb-bf51-e4996b940d4a","keywords":null,"link":"/vilag/20250228_Zelenszkij-sietve-hagyta-el-a-Feher-hazat-miutan-duhos-szovaltasba-keveredett-Trumppal-ebx","timestamp":"2025. február. 28. 20:05","title":"Zelenszkij sietve hagyta el a Fehér Házat, miután dühös szóváltásba keveredett Trumppal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai elnök azzal magyarázta a vámok kivetését, hogy továbbra is ömlik a kábítószer az Egyesült Államokba.","shortLead":"Az amerikai elnök azzal magyarázta a vámok kivetését, hogy továbbra is ömlik a kábítószer az Egyesült Államokba.","id":"20250227_trump-marcius-4-vedovamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584.jpg","index":0,"item":"71560676-ae36-4c6a-a8f4-06d02fac073f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250227_trump-marcius-4-vedovamok","timestamp":"2025. február. 27. 19:01","title":"Trump: Március 4-től élesednek a védővámok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3debc140-36bc-49bf-b683-47f16f93c40d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az évszázad sakkmérkőzését játszotta az amerikai Bobby Fischerrel 1972-ben.","shortLead":"Az évszázad sakkmérkőzését játszotta az amerikai Bobby Fischerrel 1972-ben.","id":"20250227_meghalt-borisz-szpasszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3debc140-36bc-49bf-b683-47f16f93c40d.jpg","index":0,"item":"f98c35ea-dd9a-4a1c-8e05-707c514e3f44","keywords":null,"link":"/elet/20250227_meghalt-borisz-szpasszkij","timestamp":"2025. február. 27. 20:49","title":"Meghalt Borisz Szpasszkij, a sakktörténelem egyik leghíresebb játékosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36649938-671d-4239-9c62-98ec38c382c9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Még tovább növelheti az új adókedvezmény a gazdagok és a szegények, sőt a gazdagok és a középosztály közötti szakadékot is.","shortLead":"Még tovább növelheti az új adókedvezmény a gazdagok és a szegények, sőt a gazdagok és a középosztály közötti szakadékot...","id":"20250227_adomentesseg-szja-ado-kedvezmeny-gazdagok-szegenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36649938-671d-4239-9c62-98ec38c382c9.jpg","index":0,"item":"b2f56fd5-f54f-431e-88e8-2ae930ed984d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250227_adomentesseg-szja-ado-kedvezmeny-gazdagok-szegenyek","timestamp":"2025. február. 27. 13:28","title":"Többet nyerhet az adómentességen a leggazdagabb 10 százalék, mint az ország szegényebb fele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"deb6b7cb-769f-4c87-8a2c-73152d07a3be","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A francia West nevű fúziós erőműben a szakembereknek sikerült 22 percen át stabilizálniuk a plazmát, amiből az energiát lehet majd kinyerni az élesben működő erőműveknél.","shortLead":"A francia West nevű fúziós erőműben a szakembereknek sikerült 22 percen át stabilizálniuk a plazmát, amiből az energiát...","id":"20250228_west-fuzios-eromu-energiatermeles-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/deb6b7cb-769f-4c87-8a2c-73152d07a3be.jpg","index":0,"item":"948323e9-3f2e-447e-8c64-6e91cf129a7e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250228_west-fuzios-eromu-energiatermeles-rekord","timestamp":"2025. február. 28. 19:03","title":"Világrekordot döntött a francia fúziós erőmű, lenyomta a kínait is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47c61aab-f580-43d2-9107-1db9572da3b3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A BKK szerint azok járnak a legjobban, akik a kötöttpályás közlekedést választják. ","shortLead":"A BKK szerint azok járnak a legjobban, akik a kötöttpályás közlekedést választják. ","id":"20250228_bkk-budapest-florian-ter-felujitas-informacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47c61aab-f580-43d2-9107-1db9572da3b3.jpg","index":0,"item":"94df1c61-7b01-40bb-b121-738dcd30c3a0","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_bkk-budapest-florian-ter-felujitas-informacio","timestamp":"2025. február. 28. 18:30","title":"Szombaton elkezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása, ezekkel a változásokkal kell számolni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bf050e6-5fac-47cd-a1f4-f06fd992d4d1","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Alaptörvény-módosítással oldaná meg a Pride-felvonulás betiltását a kormány. Ezzel csak annyi a probléma, hogy gyülekezést csak nyilvánvaló és közvetlen veszélyre hivatkozva lehet előre betiltani. Ha pedig a kormány a gyerekek védelmére hivatkozik, neki kell bebizonyítani, hogy a Pride a gyerekek testi és lelki egészségét konkrétan veszélyezteti.","shortLead":"Alaptörvény-módosítással oldaná meg a Pride-felvonulás betiltását a kormány. Ezzel csak annyi a probléma...","id":"20250227_pride-betiltasa-jo-alkotmany-jozan-esz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bf050e6-5fac-47cd-a1f4-f06fd992d4d1.jpg","index":0,"item":"db2d7b5f-c9ad-4eba-bd06-ed87605e417f","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_pride-betiltasa-jo-alkotmany-jozan-esz","timestamp":"2025. február. 27. 18:04","title":"A józan ésszel magyarázza a kormány, de alkotmányos nonszensz a Pride betiltása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mini Countryman teszt: Schwarzenegger óta a legjobb osztrák termék
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
Az autóválasztás sok esetben érzelmi alapú. Egy Minibe könnyen bele lehet szeretni, ha egy igazán használható Countrymanről van szó, pláne. A szerelemnek ára van, a tesztelt Cooper S összkerékhajtással 8,46 milliót nyomott a mérlegen, a 3 milliós extracsomag csak ráadás. Nehéz józanul azt mondani, megéri, de a szerelem sokszor vak.
A különcködés drága, akinek mondanivalója van magáról, mélyen a zsebébe kell nyúlnia, ha egyéniségét akarja kifejezni. A Mini mindig erről szólt, de hogy az önkifejezés ne puszta öncél legyen, arról a BMW gondoskodott. Egy Minit élmény vezetni, legyen az egy dízel, vagy legyen a Cooper S csúcsmodell. Még a tesztelt autó automatikus sportváltója sem tudta elvenni az ízét annak az örömnek, amit a legerősebb Countryman vezetése okozott. Legyen hóvihar, sártenger, erős oldalszél, vizes autópálya, vagy vad szerpentin, mosolyt csal az arcunkra, és nem csak a miénkre. A minap egy Daewoo Matizból nevetett rá a kocsira egy nő, ezzel is jelezve, hogy van humora a Mininek. Vicces figura, szerethető.
Persze nem hazudhatunk önmagunknak: egyik énem azt mondja, ez a kocsi hangos, sokat fogyaszt, ergonómiája nem átgondolt és praktikuma is korlátozott. Erre a másik énem visszavág: gyönyörűen morog a kocsi, a harman/kardon hifi mélysugárzói erre csak rátesznek, a belső dizájn iparművészeti csoda, az élvezetes vezetéshez kell a nafta, és nem igaz, hogy nem praktikus, hisz két szánkó (egyik műanyag), két mini(szörf)deszka és három gyerek plusz 20 kiló hó befért, nem beszélve arról, hogy a karácsonyfát is hazavitte. Amíg így elvitatkozgatnak énjeim, nézzük a tényeket.
bcs
Az immár 2595 milliméterre növelt tengelytáv és a jóval magasabb karosszéria eredményeképpen azt mondhatjuk, a Countryman-nek van utastere. A vezető élvezi a megemelt üléspozíció előnyeit, a kényelmes beszállás mellett az optimális rálátást a forgalomra. A Countryman kifejezetten e modell számára kifejlesztett ülésekkel készül. A tesztelt Cooper S Countryman esetében a sportülések már az alapfelszereltséget gazdagítják, a Lounge verzió igényes bőrfajtájával és díszszegélyével a klasszikus brit autókat idézi.
A már szériakivitelben kínált hátsó egyes ülések hosszirányban egymástól függetlenül 130 milliméter távolságon állíthatók. Akit az egyes ülések irritálnak, felár nélkül rendelhető háromszemélyes üléspad, a külön-külön elcsúsztatható részek itt 60:40 arányú osztás szerint alakulnak ki. Csomagtartója már alapelrendezésében is kellően tágas egy Minihez képest, a tologatással 350-ről 440 literre növelhetjük a rendelkezésre álló csomagteret. A hátsó üléstámlák lehajthatók, igaz nem síkba, a csomagtér ezzel már 1170 literre bővíthető, tesztautónkban pótkerék sem volt, viszont a csomagtartó padlója trükkös módon mozgott a kalaptartóval együtt, két laptop bőven elfért a rejtett rekeszben. A szériakivitelhez tartozó tetősínek kiegészítéseképpen extrafelszerelésként hátsó csomagtartórendszer is rendelkezésre áll, amelynek előkészítése gyárilag rendelhető. A gond csak az vele, hogy nem lehet rögzíteni az izzókészletet és a kötelező tartozékok egy részét, amelyek a bukkanókon zörögnek.
Az ülések közötti hagyományos középkonzol helyett a Countryman sínrendszerrel lepi meg közönségét. Segítségével az apróbb személyes tárgyak mindvégig az utasok keze ügyében maradhatnak. Persze, ami az ember keze ügyében van, az zavarhatja is, a hátsó utasaim vagy megpróbálták szétszedni, mozgatni, lenyúlni a műanyag szerkezeteket (telefon-, mp3-lejátszó-, játékkonzol tartó – a kábelezést is megoldották -, szemüvegtok, pohártartók), vagy folyton leverték azokat, mert útban voltak. Kicsit olyan az ember érzése, hogy egy babaházban ül.
Igazán különleges atmoszférát teremt a Mini Countryman utasterében az extrafelszerelésként rendelhető világításcsomagban szereplő hangulatvilágítás – ettől és a minőségi, de a basszust kissé túlvezérelt hifitől lesz igazi diszkópatkány verda a Mini. Közvetett, színes fényével sötétben a teljes ajtókárpitot kiemelve teremt a belső térben egészen egyedi hangulatot, a megvilágítás tónusa egy kapcsoló segítségével a meleg narancs és a sportos kék között az utasok pillanatnyi hangulata szerint, fokozatmentesen szabályozható. A speciális fényvezető csöveknek köszönhetően a beltér a választott színű fényben fürdik.
[[ Oldaltörés (Brumm, brumm) ]]
A Mini Countryman kínálatában szereplő minden benzinmotor teljes mértékben változó szelepvezérléssel készül. A fojtásmentes terhelésszabályzás a BMW motorjaiban alkalmazott Valvetronic rendszeren alapul. A szelepvezérlés a szívószelepek nyitási időtartamát és emelését egyaránt a másodperc tört része alatt, a pillanatnyi teljesítményigény függvényében változtatja. A vezérműtengely ez esetben nem közvetlenül, hanem egy közbeiktatott további emelőkaron keresztül mozgatja a szelepeket, amelynek forgáspontját elektromos motor mozgatta excenteres tengely állítja.
A Mini Cooper S Countryman a márka első modellje, amelyben a teljes mértékben változó szelepvezérlés a turbófeltöltés és a közvetlen benzinbefecskendezés technikáival együtt szerepel. Az 1,6 literes, a kettős turbófeltöltő rendszerével szerelt négyhengeres 5500 percenkénti fordulatszámnál 135 kW/184 LE maximális teljesítményt produkál, 240 newtonméter legnagyobb forgatónyomatéka – amely az Overboost-funkció révén átmenetileg a 260 newtonmétert is elérheti – pedig 1600-as fordulatnál megjelenik. Az álló helyzetből 100 kilométer/óráig tartó sprint a Mini Cooper S Countryman számára mindössze 7,6 másodpercet vesz igénybe, legnagyobb sebessége pedig eléri a 215 kilométer/órát. A sajtóanyag szerint ehhez a teljesítményhez az EU-tesztciklus során 100 kilométerenként csupán 6,3 literes üzemanyag-fogyasztás, illetve kilométerenként 146 gramm szén-dioxid-kibocsátás párosul. Hát ez nálam nem jött be, téli üzemben is sportosan használva, az automatikus váltóval szerelt Mini a 600 kilométeres tesztelést 10,7 literes átlaggal zárta, hatótávja alig érte el az 450 kilométert.
Hiába a 184 lóerő, a kicsit lassú automatikus váltó helyett a kézit választanám, igaz egy ilyen hobbiterepjáró esetében kényelmesebb az automata. Ha vadulni akarunk, a sportfokozat kedvünkre tesz, csak győzzük megfelelő ütembe és irányba nyomogatni a kormányon lévő váltófüleket.
bcs
Futóműve nem tagadhatja le Mini gyökereit, bántóan feszes, ráz. Az első felfüggesztésekben a konstruktőrök kovácsolt lengőkarokkal kiegészített McPherson rugóstagokat alkalmaztak. E megoldás egyrészt kiváló kerékvezetésről gondoskodik, másrészt biztosítja, hogy a hajtásból eredő zavaró hatások még intenzív gyorsítások vagy tempós kanyarvételek során se juthassanak vissza a kormánykerékre. Többkaros multilink hátsó felfüggesztése az összkerékhajtás kiszolgálására alkalmas. A karosszéria oldalirányú dőléseit az első és a hátsó felfüggesztésekben egyaránt kereszt stabilizátorok mérséklik. A tesztelt Cooper S Countryman futóműve a további modellváltozatokéhoz képest még sportosabb hangolású, 10 milliméterrel alacsonyabb. Terepes képességekkel szerelt autónál ez nem túl előnyös, érdemes kerülni a kátyúkat.
Nagyon drága kisautó a Countryman, igaz cserében már alapból is jól felszerelt, extralistája pedig a BMW-khez hasonlóan nagyon hosszú. Széria az elektromechanikus szervokormány, a dinamikus menetstabilizáló (dynamic stability control; DSC), amely egyebek mellett a blokkolásgátló (ABS), az elektronikus fékerő-elosztás (electronic brakeforce distribution; EBD), a kanyarbeli fékszabályzás (cornering brake control; CBC), a vészfékrásegítő (brake assistant) és az elindulást segítő emelkedő-asszisztens (hill start-off assistant) rendszereit is magában foglalja. A DSC dinamikus vonóerő-szabályzás (dynamic traction control; DTC) üzemmódja a hajtott kerekek szabályozott, enyhe kipörgését is lehetővé téve, például homokban vagy havon könnyíti az elindulást. E funkció a Mini Cooper S Countryman szériafelszereltségében, valamint az ALL4 összkerékhajtási rendszert kiegészítve jelenik meg. A DSC menetstabilizáló rendszer kikapcsolt állapotában az első tengely elektronikus differenciálzár-hatása szűk kanyarokban a kipörgő kerék célzott lefékezésével avatkozik közbe.
Az összkerékhajtás komoly segítséget jelentett a december végi hókáoszban, megadta a közlekedés szabadságát: bármikor, bárhol útnak indulhattam. Az elektrohidraulikus szabályzású központi differenciálművel kialakított rendszer fokozatmentesen osztja el a motor forgatónyomatékát az első és a hátsó tengely között. Normál menetkörülmények között a forgatónyomaték 50 százaléka irányul a hátsó tengelyre, míg extrém szituációkban – például havon vagy jégen haladva – ez az arány akár a 100 százalékot is elérheti – lehetett is szépen farolni a havas kanyarokban.
Az extrákról is kell beszélnünk, már csak azért is, mert 3 milliót költöttek rá: bőr kárpit, adaptív xenon fényszórók, elektromos dupla panorámatető, sportfutómű, harman/kardon hifi, automatikus klíma, beszédvezérlés, Bluetooth és dupla USB, ködfényszórók, sport gomb, automatikus váltó, navigáció, tolatóradar, kartámasz, ülésfűtés.
Január 16-án éjfélkor zárul le az a szavazás, amelyen olvasóink eldönthetik, hogy 2010-ben az Autómenedzser.hu autós portálon kipróbált autók közül melyik az év tesztautója. Öt kategóriában – kisautó, családi autó, üzleti autó, élményautó, terepjáró - szavazhatnak. Idén, a játék ötéves történetében először nyerni is lehet, a szavazók között 3 darab 50 ezer forint értékű üzemanyag-utalványt sorsolunk ki.
„Egyesek szerint ez a világ legjobb autója” – ez a gondolat motoszkált a fejemben, amíg a Mini legerősebb utcai autóját, a Cooper S John Cooper Works házi tuningcsodát teszteltem. Csak rövid idő volt. Nem voltam beszámítható, elvette az eszemet ez a kis mocsok.
Féltem a Minitől, féltem attól, hogy egy év után is tetszeni fogunk-e egymásnak. Legutóbb a legerősebb, 211 lovas változatba szerettem bele, mit fogok kezdeni én egy dízellel? Ráadásul télen. Aztán megláttam, beindítottam, behangoltam és belezúgtam. A Mini már csak ilyen, legyen benzines, legyen dízel.
Négy megyén át teszteltük a nagyra nőtt Minit, vezettük gyenge és erős motorral, elsőkerekes és összkerekes változatban, kézi váltóval és automatával. Teszteltük porban, vizes árokban, sárban, füvön, közúton és autópályán. A nap végére csak beleszerettem.
Nemcsak, hogy sikertelenül zárult a Trump-Zelenszkij találkozó Washingtonban, hanem olyan jeleneteket hoztak össze a vezetők, amelyek példátlanok a diplomáciában.