Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f55b836-d4df-44e6-9171-c6f7470b2db6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Orvosi Kamara március 8-ára tervezett demonstrációján a szakdolgozók testületileg nem vesznek részt, természetesen magánemberként bárki elmehet az eseményre.","shortLead":"A Magyar Orvosi Kamara március 8-ára tervezett demonstrációján a szakdolgozók testületileg nem vesznek részt...","id":"20250303_A-Magyar-Egeszsegugyi-Szakdolgozoi-Kamara-nem-csatlakozik-az-orvosok-szombati-tuntetesehez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f55b836-d4df-44e6-9171-c6f7470b2db6.jpg","index":0,"item":"8b2080c5-9894-4f4a-9f3d-b6c054418c77","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_A-Magyar-Egeszsegugyi-Szakdolgozoi-Kamara-nem-csatlakozik-az-orvosok-szombati-tuntetesehez","timestamp":"2025. március. 03. 06:45","title":"A Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara nem csatlakozik az orvosok szombati tüntetéséhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","shortLead":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","id":"20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1.jpg","index":0,"item":"41e58c7b-e9c2-4c4d-a2b6-4f8bc483da47","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","timestamp":"2025. március. 02. 21:13","title":"Nagyon kikapott a Fidesz jelöltje Pápán az időközi választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cb25cb5-36a5-40d0-8b44-9803c9a26585","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Az ügy meglehetősen kínos mind a NOB-nak, mind a francia állami pénzverdének. ","shortLead":"Az ügy meglehetősen kínos mind a NOB-nak, mind a francia állami pénzverdének. ","id":"20250304_parizsi-olimpia-erem-kopas-francia-penzverde","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cb25cb5-36a5-40d0-8b44-9803c9a26585.jpg","index":0,"item":"2b1471d1-ba35-4467-b715-48551ad78194","keywords":null,"link":"/sport/20250304_parizsi-olimpia-erem-kopas-francia-penzverde","timestamp":"2025. március. 04. 11:53","title":"Már 220 megkopott olimpiai érmet küldtek vissza a párizsi játékok után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"361afca6-dbf0-440a-9d9e-604d4ee3ab2e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az európai uniós ügyekért felelős miniszter szerint Magyarországon soha nem fordulhat elő, ami Lengyelországban, hogy a Brüsszel irányítja az ország vezetőit.","shortLead":"Az európai uniós ügyekért felelős miniszter szerint Magyarországon soha nem fordulhat elő, ami Lengyelországban...","id":"20250303_Boka-Janos-brusszel-lengyelorszag-unios-penzek-europai-bizottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/361afca6-dbf0-440a-9d9e-604d4ee3ab2e.jpg","index":0,"item":"4492977a-2b3a-4ffc-91c2-c20d6a838e34","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_Boka-Janos-brusszel-lengyelorszag-unios-penzek-europai-bizottsag","timestamp":"2025. március. 03. 12:47","title":"Bóka János: A varsói gyors sosem fog befutni Budapestre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat az ember az eszköz akkumulátorából.","shortLead":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat...","id":"20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd.jpg","index":0,"item":"e11ef765-59bf-4f92-8570-4b345d09dab9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","timestamp":"2025. március. 03. 10:03","title":"Egy egyszerű beállítással megnövelheti iPhone-ja üzemidejét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86758567-b25f-4813-956e-b8ca50bc8d2f","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"A tavaly, szintén Barcelonában bemutatott appmentes koncepciótelefon után az idei MWC technológiai kiállításon egy kézzelfoghatóbb megoldással állt elő a Magyar Telekomot is birtokló Deutsche Telekom. A Magenta AI a telekomos készülékeken fut majd, az operációs rendszerbe hegesztve segíti a felhasználókat különféle élethelyzetekben.","shortLead":"A tavaly, szintén Barcelonában bemutatott appmentes koncepciótelefon után az idei MWC technológiai kiállításon...","id":"20250303_deutsche-telekom-magenta-ai-phone-mesterseges-intelligencia-mwc-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86758567-b25f-4813-956e-b8ca50bc8d2f.jpg","index":0,"item":"45097023-ded1-4ab9-8c97-41ef3f68dbf1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_deutsche-telekom-magenta-ai-phone-mesterseges-intelligencia-mwc-2025","timestamp":"2025. március. 03. 17:28","title":"A Telekom előállt az idei legnagyobb újdonságával, a Magenta AI-tól nagyon sokat vár a szolgáltató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1347d979-7e05-4da2-84ba-c9d195006ac7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az evangélikus egyház fenntartásába került a békéscsabai, szolnoki és nyíregyházi idősek otthona. Az evangélikusokat – egész pontosan Fabiny Tamás püspököt – Iványi kereste meg.","shortLead":"Az evangélikus egyház fenntartásába került a békéscsabai, szolnoki és nyíregyházi idősek otthona. Az evangélikusokat –...","id":"20250303_Az-evangelikusok-vettek-at-Ivanyiek-intezmenyeinek-egy-reszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1347d979-7e05-4da2-84ba-c9d195006ac7.jpg","index":0,"item":"1162380e-7bda-4d59-bf5f-65c33cc0ce96","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Az-evangelikusok-vettek-at-Ivanyiek-intezmenyeinek-egy-reszet","timestamp":"2025. március. 03. 22:12","title":"Az evangélikusok vették át Iványiék intézményeinek egy részét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2b53a03-cb20-4b85-9518-08afe1116abe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iPhone néhány, nem mindenki számára ismert billentyűparancsa, funkciója könnyebbé, gyorsabbá teheti a szövegek begépelését a telefonon. Ezekből mutatunk néhányat az alábbiakban.","shortLead":"Az iPhone néhány, nem mindenki számára ismert billentyűparancsa, funkciója könnyebbé, gyorsabbá teheti a szövegek...","id":"20250302_gyorsabb-gepeles-iphone-iras-ios-tippek-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2b53a03-cb20-4b85-9518-08afe1116abe.jpg","index":0,"item":"e0d29e5b-b3df-4aab-9ab8-27f60823eff9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_gyorsabb-gepeles-iphone-iras-ios-tippek-funkciok","timestamp":"2025. március. 02. 17:03","title":"Mutatunk pár trükköt: gyorsabban írhat majd az iPhone-ján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Legalább ezer-ezerötszáz elektromos Smart futkározik világszerte, elsősorban a világ zöldebb, technológiai értelemben érettebb vidékein: az Egyesült Államokban, Londonban, Németországban. A berlini szállodák előtt bérelhető biciklik mellett villanykútról egyelőre ingyen tölthető Smartokat is kölcsönözhetünk. A Michelin Challenge Bibendum rendezvényen díjtalanul élvezhettük a környezetbarát autózást a kicsi kocsival.
Örömnek nem nevezhető az a kínlódás, amit a Smart ED autózás címén kínál, de mindenképpen tiszteletreméltó az a törekvés, hogy a városi autózásra megalkotott Smart végre megkapja méltó motorját, az elektromos motort. Ezt a kis golfautót pont erre teremtették, emberek gyors, olcsó és egyszerű szállítására, városon belül. Nevezhetjük a tömegközlekedés luxusának is.
bcs
Annak ellenére tetszett a próba, hogy életem egyik legrosszabb vezetési élményét adta, egy kispolszkiban izgalmasabb az autózás. Rettenetesen gyenge, a többi villanyautóhoz képest is vérszegény, ráadásul hangosan nyivákol, ahelyett, hogy haladna. A száz kilométeres limitált sebesség vicc, 105-öt azért kihoztunk belőle óra szerint, de utána vittük is a töltőre. Érdekes volt, hogy hangosabb volt a töltés, mint a haladás, közben ugyanis hűteni kellett az akkumulátort, hogy ne veszítsen energiát a rendszer. A végső szériaautókban ez állítólag nem így lesz. A 16,6 kilowattórás akksi feltöltéséhez jelenleg 23,3 kilowattórára van szükség. A tankolás egyharmada a hűtéssel kárbavész, forintra kerekítve egy tankolás tehát 1060 forint, ebből 100 kilométeres távot tehetünk meg városi forgalomban. Ebből a pénzből kábé 3 liter gázolajat vehetünk, amivel szintén megtehetünk 100 kilométert, ha nagyon óvatosak vagyunk.
bcs
Az elektromos Smart igazi kompromisszum autó, de ehhez semmi köze elektromos mivoltának. A slusszkulcsot a váltó mellé dugjuk be, a műszerfal gagyi, semmi prémium jelleg nincs benne, a beépített navigáció tetszetős lehetne, ha működne, az egész kocsi a prototípus benyomást keltette, pedig forgalomban lévő, Berlinben használatos autóban ültünk. A normál változatokhoz képest töltöttségjelző és egy teljesítménymérő (ez mutatja a fékezési energia visszanyerésének mértékét) jelentette az eltérést. A nehezebb tömeg miatt komfortosabb, mint a belső égésű változatok.
Minden szitkot feledtet azzal, hogy jövőre a szabad piacon is kapható lesz az autó, ára várhatóan 45 ezer dollár lesz Amerikában, ahol jelenleg 600 dollár a havidíja (48 hónapon át). Úgy fizethetünk ki érte 29 ezer dollárt, hogy négy év múlva le kell adni - igaz Amerikában 7500 dollár adókedvezménnyel jutalmazzák vevőit. Európában 700 euróért lízingelhetjük a Daimler és a Tesla közös, Hambachban gyártott szuperminijét. Azt ígérik, hogy a 2012-2013-as erősebb verziónak hosszabb lesz a hatótávja és olcsóbb az ára. A jelenlegi 16,5 kilowattórás akksi ára 16 ezer euró. Gyorstöltéssel négy, lassúval nyolc óra alatt tölthetjük fel az autót 220 Voltról a 3,3 kw-os fedélzeti töltővel.
Viszont egyelőre "ingyen" tankolhatjuk Washington és Boston között az I-95-ös folyosón, de forgalmazzák Portlandben, San Joséban, Orlandóban, Indianapolisban, Texasban és Michiganben is. És persze Nyugat-Európában is (Londonban megúszhatjuk a 10 fontos behajtási díjat) kínálják a Daimler Car2go programja keretében.
Az akksi, a villanymotorral együtt a csomagtartó alatt bújik meg, így annak űrtartalma nem túl biztató, egy fotóstáska és egy laptop fér be kényelmesen, a kinyitása is körülményes volt.
bcs
Padlógázzal nem jutunk messzire, 75 kilométerre elég a "tank". Az auto-motor-und-sport magazin tesztjén normál üzemben 103 kilométeres hatótávot mértek. A 40 lóerős teljesítményre csak pillanatokra hagyatkozhatunk, hosszabb távon meg kell elégednünk 27 pónival. Még akkor is kevés ez, ha a 130 kilós elektromos többlettel is ezer kiló maradt a Smart. 120 Nm-es nyomatékára már nulla fordulattól számíthatunk, sokat ne várjunk tőle, pár bringást megelőzhetünk, persze, csak ha meghallják, hogy jövünk, és nem tekernek. Nulláról százra 6,5 másodperc alatt gyorsul (a német autósmagazin 8,5 másodpercet mért), a nulla százas sprintet nem publikálják (az ams szerint 26,7 másodperc), mi meg nem mértük le, örültünk, hogy túléltük. Burnout-tal is megpróbálkoztunk, de nem történt semmi. Legnagyobb fordulatszámát motorosok is irigyelhetik, 12 ezerig lehet felpörgetni.
Váltani nem kell, egysebességes a rendszer, hátramenetet azért kapcsolhatunk. Az alapváltozat ötsebességes automatájához képest egyenesen felüdülés az elektromossal kocsikázni. A fékpedál útjának első harmada a visszatöltést segíti motorfékkel, ha erősebben lenyomjuk, fékez. A fékenergiát visszanyerhetjük, hidraulikus a fékrendszer - bár egy későbbi Renault Kangoo EV teszten megtanultam, hogy elektromos autóknál nem ajánlott a minél több energia visszanyerésére hajtani, sokkal inkább a cirkáló üzemmódot kell előnybe helyezni, azaz, amikor a pedál óvatos lenyomásával tartjuk az állandó sebességet, és nem pazaroljuk rekuperációra az energiát.
Két éve róják Kalifornia és Németország útjait a Mercedes tüzelőanyag-cellás egyterűi. Nem vesszük észre, mert nem ott lakunk, de ha ott laknánk, akkor meg nem hallanánk: a környezetbarát autók hidrogént isznak és vizet prédikálnak, azaz nulla az emissziójuk. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen vezettük a B-osztály F-Cell változatát.
A Lexus után az Infiniti a második japán gyártó, amely hibrid nagyautót hoz az európai piacra. Szépen bővül a kínálat, a Lexus LS600h, a GS450h, a Mercedes-Benz S400 Hybrid és a BMW 7 ActiveHybrid mellett hamarosan érkezik az Audi A6 és a BMW 5 hibrid változata. Rövid, de exkluzív németországi tesztúton tehettük próbára a hazánkban kapható legjobb Infinitit, az M35h-t.
Három és fél évvel bemutatása után férfiasabb külsőt kapott a legnépszerűbb Peugeot. A sochaux-i, mulhouse-i és kalugai gyártósorokról immár több mint 930 ezer példány gördült le. Az új Peugeot 308 friss külsővel és a Peugeot 508-asban már kipróbált e-HDi mikrohibrid technikával érkezik a magyar piacra a nyár elején.
Hatalmas a kontraszt az ötajtós smart kihívó külseje és puritán, ám célszerű belseje között. Szinte el is megy a kedve az embernek a kis divatautótól. De aztán bepöccen a motor és egy kis barátkozást követően megindul a száguldás. A nagy smart ezerötös változatát erre teremtették.
Bár többször megcsodáltam, sőt, a párizsi év autója díjátadón bele is ültem, nem vezettem még a Nissan Leafet. Genfben csak ráköszöntem, nem izgatott, hisz tudom, nálunk évtizedek múlva sem lesz tömegautó. A berlini Michelin Challenge Bibendumon aztán újra adott volt a lehetőség, ezúttal nem hagytam ki.