szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Ha racionálisan kellene választani olyan autót, amely szinte minden hétköznapi feladatra megfelel, ráadásul olcsó, takarékos, szép, izgalmas, technikás, tartós és praktikus, akkor a Hyundai i30 mellett döntenék. Az univerzális kocsi hosszú teszten bizonyított a leggyengébb dízelmotorral.

Érdemes némi magyarázattal szolgálni, ha már kezdésként agyondicsérem a koreai alsó-középkategóriást. A VW Golf legjobban sikerült vetélytársa már nem tartozik az olcsójánosok közé, tisztességes 5,099 millió forintról indul az alku, ha egy csupasz 90 lovas dízelre voksolunk. Hasonló Golfot (Perfekt, 1,6 CR TDI) 11 ezer forinttal drágábban vehetünk, és ha hozzátesszük azt a felszereltséget, amit a tesztautónkban kaptunk, 5,956 milliót kell érte fizetnünk (Bluetooth, tempomat, elöl és hátul parkoló radar, ülésfűtés, mp3-as rádió, ESP, 6-7 légzsák, nappali fény, USB-csatlakozó, elektromos ablakok és tükrök, esőérzékelő). Furcsa, de a tesztelt i30 Business felszereltséggel, metálfénnyel, és 15 hüvelykes könnyűfém felnikkel dekára ennyibe kerül: 5,964 millió forintot dobott ki a konfigurátor. Árverseny tehát nincs, azt kell venni, amelyik szimpatikus.

A kilencven lovas dízeltől ne várjunk csodát, sík úton tökéletes társ, megpakolva, három személlyel vígan tartja a 140-es tempót autópályán. Amint azonban változik a táj és netán Toszkánába tévedünk, megáll a tudomány, a hatsebességes váltót bőszen kapcsolgatjuk, gyakran egészen kettesig vissza, hogy le ne fulladjon a kocsi. Klímával pláne! Emelkedőkre nem való az 1,4-es dízel, oda inkább az erősebb 1,6 literest ajánljuk. Ugyanakkor takarékos: amíg itthon használtam, városban öt liter alatti átlaggal örvendeztetett meg (a legjobb pillanatnyi eredmény 3,9 liter volt 100 kilométerenként). Autópályán, megpakolva, klímával, majd a toszkán dombságban meghajtva 5,69 literre ugrott fel a fogyasztás – ez a 3300 kilométeres tesztelés eredménye. Hatótávja 7-800 kilométer egy tank üzemanyaggal.

bcs

Autópályán, hatodik fokozatban 140 kilométer/órás sebességnél háromezret forog percenként a főtengely, 120-nál 2500-at, 110-nél 2300-at, 100-nál 2100-at, 90-nél 1900-at. 

Formája tetszetős, nappali fénye látványos, igaz, ha felkapcsoljuk a lámpát, a LED-sor kialszik – végül is ezért nappali fény. Elsőre nem is gondolnánk, de a mély üléspozíció és a kiváló futómű révén az i30 vezetése izgalmas, a kormány feszessége állítható, sport módban kanyarvadászként vadulhatunk – szerpentinen lefelé (szigorúan). Az ESP az alapfelszereltség része - kikapcsoló gombját nem találtam – beavatkoznia egyszer sem kellett.

Beltere egyszerű, világos színű, modern, a bajuszkapcsolók ódivatúak, nem mindenre terjedt ki az európai tervezés. Sok a tároló, egyliteres palack az ajtózsebekben elfér, a kesztyűtartó méretes, pohártartó is van bőven. Ülései kényelmesek, hátul is van hely két személynek. A kormány multifunkciós, a klíma hangos, a váltó pontos, a fékek erősek. A 378 literes csomagtartó átlagos méretű, jól pakolható, a hátsó ülések síkba döntésével a raktér 1316 literesre növelhető. Garanciája ötéves.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Hyundai i30 teszt: városi gerilla

Nem csak egy Ferrari Enzo lehet egyedi, nem csak egy Audi R8 Spyderben érezhetjük magunkat kiemelt személynek. Elég, ha egy olyan Hyundai i30-ast vezetünk, amely nincs is rajta a hivatalos árlistán. Csak különleges megrendelésre kapható, kétliteres turbódízel, 136 lóerős motorral.

Biró Csongor Autó

Vezettük az új Hyundai i30-at

A 2007-ben bevezetett i30 nem volt képes tartani a lépést a körülötte rendre megújuló kompakt versenytársakkal, így törvényszerű volt, hogy idén megújul. Be kell vallanom, a ráncfelvarrásnál jóval komolyabb változás történt, az új i30 egy teljesen új modell, bár továbbra is Európában készül, európai vásárlóknak célozva. Rüsselsheimban tervezték, a cseh Nosovicében gyártják.