Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3101f120-4dde-4bce-a6e5-ed6284cc23ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A hitel nem tartozás, a különadók nélkül minden rendben lenne, hiszen enni kell, és az ételhez műtrágya kell – nyilatkozta a csődközelbe került műtrágyakirály, Bige László.","shortLead":"A hitel nem tartozás, a különadók nélkül minden rendben lenne, hiszen enni kell, és az ételhez műtrágya kell –...","id":"20250605_Bige-Laszlo-El-kellene-donteni-ki-az-aki-ehen-hal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3101f120-4dde-4bce-a6e5-ed6284cc23ba.jpg","index":0,"item":"97b49d1c-2614-4e45-a437-5eaaacd30610","keywords":null,"link":"/zhvg/20250605_Bige-Laszlo-El-kellene-donteni-ki-az-aki-ehen-hal","timestamp":"2025. június. 05. 08:25","title":"Bige László: El kellene dönteni, ki az, aki éhen hal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c07cd90-0627-49a2-9575-eefe15f333f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az amerikai jobboldal sztárkommentátora szerint az ukrajnai kérdés rendezése Putyinon múlik, ugyanis Zelenszkij kész volna megállapodni.","shortLead":"Az amerikai jobboldal sztárkommentátora szerint az ukrajnai kérdés rendezése Putyinon múlik, ugyanis Zelenszkij kész...","id":"20250605_shapiro-putyin-haboru-orban-magyarorszag-politika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c07cd90-0627-49a2-9575-eefe15f333f4.jpg","index":0,"item":"f0a6ca85-1acb-4054-8d1a-76a2feab44d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_shapiro-putyin-haboru-orban-magyarorszag-politika","timestamp":"2025. június. 05. 12:46","title":"Az Orbán Viktort lenyűgözőnek tartó trumpista Ben Shapiro azt mondja, Putyin a fegyverszünetért cserébe egyetlen anyagi ajánlattal sem élt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4552d412-18d0-4b10-bfa0-13f7902f3b2f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megszigorították a ritkaföldfémek és mágneses anyagok kivitelét, ami lassan globális ellátási gondokat okoz az autóiparban.","shortLead":"Megszigorították a ritkaföldfémek és mágneses anyagok kivitelét, ami lassan globális ellátási gondokat okoz...","id":"20250605_Leallt-a-Suzuki-Swift-gyartasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4552d412-18d0-4b10-bfa0-13f7902f3b2f.jpg","index":0,"item":"116c78d3-d990-4791-a1ec-241dae5a80cb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_Leallt-a-Suzuki-Swift-gyartasa","timestamp":"2025. június. 05. 11:19","title":"Leállt a Suzuki Swift gyártása a kínai korlátozások miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a1b6da9-7285-4d0b-9539-136ef5fc5f0f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Pesti Srácok főszerkesztője örvendezett azon, hogy a Fidesz még átgondolja az ellehetetlenítési törvényt.","shortLead":"A Pesti Srácok főszerkesztője örvendezett azon, hogy a Fidesz még átgondolja az ellehetetlenítési törvényt.","id":"20250604_huth-gergely-atlathatosagi-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a1b6da9-7285-4d0b-9539-136ef5fc5f0f.jpg","index":0,"item":"940e387d-1ef0-4f54-938a-c953bd4ff3b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_huth-gergely-atlathatosagi-torveny","timestamp":"2025. június. 04. 21:16","title":"Onnan kapott kritikát a Fidesz, ahonnan a legkevésbé várhatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c6a23c2-c1e8-4ae0-9d55-89fb30289ac9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Áttörést érhettek el ausztrál kutatók a HIV-vírussal kapcsolatban – méghozzá akkorát, hogy ők is többször visszamentek a laborba megnézni, tényleg működik-e. ","shortLead":"Áttörést érhettek el ausztrál kutatók a HIV-vírussal kapcsolatban – méghozzá akkorát, hogy ők is többször visszamentek...","id":"20250605_hiv-mrns-technologia-virus-elocsalogatasa-betegseg-gyogyitasa-attores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c6a23c2-c1e8-4ae0-9d55-89fb30289ac9.jpg","index":0,"item":"1ace41a5-ae0c-4a79-8230-1d428c1f0164","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_hiv-mrns-technologia-virus-elocsalogatasa-betegseg-gyogyitasa-attores","timestamp":"2025. június. 05. 20:03","title":"Egy mRNS-módszer csalogathatja elő a szervezetben rejtőző HIV-vírust, hogy aztán végleg elpusztítható legyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Bizottság már felszólította a Sheint, hogy feleljen meg az uniós jogszabályoknak.","shortLead":"Az Európai Bizottság már felszólította a Sheint, hogy feleljen meg az uniós jogszabályoknak.","id":"20250605_Sotet-trukkjei-miatt-fogyasztovedelmi-szervezetek-bepanaszoltak-a-Sheint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590.jpg","index":0,"item":"ddbcdd8b-1588-46b5-adc3-6c4c89a2cd9f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_Sotet-trukkjei-miatt-fogyasztovedelmi-szervezetek-bepanaszoltak-a-Sheint","timestamp":"2025. június. 05. 13:21","title":"Sötét trükköket alkalmaz a Shein a vásárlókkal szemben – mondják fogyasztóvédelmi szervezetek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8694eb4-a446-4612-a4b5-21e6aa17deef","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az intézmény nem gyűjt adományokat közterületen, senki ne adjon pénzt idegeneknek, akik a kórház nevében kérnek támogatást.","shortLead":"Az intézmény nem gyűjt adományokat közterületen, senki ne adjon pénzt idegeneknek, akik a kórház nevében kérnek...","id":"20250605_Csalok-kernek-penzt-az-utcan-a-Heim-Pal-gyermekkorhaz-neveben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8694eb4-a446-4612-a4b5-21e6aa17deef.jpg","index":0,"item":"6fb24cfa-8236-46c0-ba7b-23e446b328c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_Csalok-kernek-penzt-az-utcan-a-Heim-Pal-gyermekkorhaz-neveben","timestamp":"2025. június. 05. 10:19","title":"Csalók kérnek pénzt az utcán a Heim Pál gyermekkórház nevében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6cfaada4-33b3-4180-bc79-2847dc8b293e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az EKB újra kamatot vágott, az új irányadó ráta 2 százalék. Az inflációs előrejelzést lefelé módosították: idén 2 százalék, jövőre 1,6 százalék várható. A magyar alapkamat 6,5 százalék, az infláció jövőre csökkenhet stabilan 4 százalék alá.","shortLead":"Az EKB újra kamatot vágott, az új irányadó ráta 2 százalék. Az inflációs előrejelzést lefelé módosították: idén 2...","id":"20250605_Buvos-szintre-csokkent-az-eurokamat-Magyarorszagon-marad-a-tripla-rata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cfaada4-33b3-4180-bc79-2847dc8b293e.jpg","index":0,"item":"056f6444-bc7a-4141-8ead-6f3cc68bc4c7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_Buvos-szintre-csokkent-az-eurokamat-Magyarorszagon-marad-a-tripla-rata","timestamp":"2025. június. 05. 14:35","title":"Az eurózóna tényleg földbe döngölte az inflációt, Magyarországon álmodni sem lehet ilyen számokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jeep márkanéven, új modellek kifejlesztésére nem kevesebb, mint 3 milliárd dollárt fordít a Chyrsler hátán lovagló Fiat cégcsoport. A nagyratörő program keretében a jelenleg sokféle változatban gyártott négy Jeep alapmodellt 2016-ra legalább hatra bővítik, s a Reuters hírügynökség fülese szerint három közülük Fiat platformon készül majd. Ezek egyike a gyorsan bővülő 500-as prémiummini-családot erősíti: az 500X jelű bébi Jeep – front- és négy-kerékmeghajtásos változatban – várhatóan 2014 második felében debütál, s ekkor leváltja a magyar Suzuki által szállított Sediciket is.
Eközben a tengerentúlon az Ohio állambeli Toledóban, a Jeep őshonos gyártóhelyén ugyancsak csinos summát, 1,7 milliárd dollárt költenek a gyártókapacitások bővítésére, hogy győzzék a világméretű kereslet-rohamokat. 2013-ban várhatóan megdöntik az 1999-évi 675 ezer darabos eladási rekordot, csupán a Wranglerből, a második világháborús Jeep mai utódjából megfeszített gyártással 200 ezer kelt el világszerte, de simán elment volna vagy 250 ezer is, annyira bomolnak érte, főként az orosz és a kínai Jeep-rajongók – nyilatkozta a márkafőnök, Mike Manley az Automotive News szaklapnak.
A Jeep márkanév globális kiterjesztésének multimilliárdos terve mögött valójában a Fiat mágusmenedzsere, Sergio Marchionne áll. Miután ellenőrzési jogokat szerzett a 2009-ben tönk szélére került Chrysler cégben, hozzálátott a két cégóriás modellválasztékának az összepasszintásához. Marchionne több legyet akar ütni egy csapásra: egyrészt a Jeep márkában látja azt a marketingerőt, amely segíthet az idén mintegy 700 millió eurós veszteségű Fiat bajain. Másfelől reméli, hogy a legendás jenki terepjáró nevének és technikájának átültetésével el tudja majd adni az európai piacokra beszorult Fiatot a világ más fertályain is, ugyanakkor eltolhatja az itáliai gyártó olcsó tömegmodell-kínálatát a nagyobb értékűek irányába – együtt a torinói céghez tartozó Alfa Romeo és Maserati márkák modellpalettájának kiszélesítésével.
Fiat 500X
Ma még kérdés, mi valósul meg a „Nagy Tervből”, de annyi bizonyos, a Jeep elnyűhetetlen. Erről magam is meggyőződhettem, amikor Kálik Csaba – a magyar Jeep-veteránok egyike – megmutatta féltett terepjáró kincsét. Mint mesélte, vagy húsz évvel ezelőtt egy tsz fészerében bukkant a leharcolt kocsira. És az még ugyan gurult is, de ahogy hozzálátott reparálásához, akkor derült ki igazán, mi mindent kibírt: a karosszéria kicsit hegesztésre szorult, a kerékagyban nem hogy olaj nem volt, de még a csapágygolyók is hiányoztak. Csaba modellje 1968-as évjáratú, civil változat, de szinte ugyanúgy néz ki, mint a negyvenes évekbeli háborús Willys. Igaz motorja már felülszelepelt, 2,2 literes motorja 75 lóerőt ad le, szemben az eredeti oldalszelepelt, közel 55 lovassal, de maga a jármű ugyanolyan spártai, mint a háborús széria.
Egy korabeli reklám a '67-es Jeep Willys-ről.
Jeep
A háromfokozatú, nem szinkronizált sebességváltóban az első hátul, a rükverc elől van. A műszerezettség minimális, az üléseket sem lehet tologatni, oda vannak csavarozva az alvázhoz. Ffűtés már van, ami nagy szó, de a ponyvatető és az -ajtó résein simán becsurog a víz. Viszont melegben a karosszéria teljesen lecsupaszítható, még a szélvédő is teljesen ráhajtható a motorháztetőre. Csaba ugyanakkor azt állítja, hogy viharvert jeepje meglepően könnyen kormányozható, még ma is bírja a terepet. Mint mondta, nem véletlen, hogy már hetven évvel ezelőtt is lelkesedtek érte a katonák. Az volt az amerikai hadsereg igáslova: hol ágyút, hol utánfutót kötöttek utána, géppuskát, rádiót szereltek fedélzetére. Ment árkon-bokron át, egyaránt jó volt harci feladatokra és sebesültek szállítására.
Egyes adatok szerint a második világháborús szériából közel 650 ezer darabot szállított főként a Willys-Overland és a Ford cég, s e járművekből az akkor szövetséges szovjetek is kaptak vagy 50 ezret. A háború után gyorsan megjelentek a polgári változatok is, és világszerte, vagy 20 országban, többek között a Renault, Daimler, Mitsubishi, Kia és a Mahindra licenc alapján gyártotta a mokány terepjáró klónjait. A nagy népszerűség ellenére különös, de a Jeep tulajdonosi köre az évtizedek során meglehetősen hányattatottan alakult. Az ötvenes években a kis amerikai Kaiser Motors megvette a Jeep nevet a Willys-től, 1970-ben az American Motors (AMC) felvásárolta a Kaiser-Jeepet, utána az AMC rövid ideig a Renault, majd 1987-ben Chrylser birtokába került, Jeepestül együtt. A történethez tartozik, hogy az AMC még 1984-ben Bejing Jeep néven közös gyártóművet alapított Kínában, s a nyolcvanas évek végén, a rövid ideig tartó DaimlerChryrsler házasság idején német cég is a Jeep-tulajdonosok sorát erősítette. 2009-ben tűnt fel a Fiat, amely a Detroitot is megrendítő pénzügyi válság után megmentette a Chryslert.
Jeep
Idők során a Jeep választéka jócskán kiszélesedett, ma a két legnépszerűbb modell a Cherokee és az eredeti Jeep utód Wrangler, amely 200 lovas dízel, illetve a 3,6 literes, hathengeres V6-os motorjával, valamint fényűző kényelmi felszereléseivel legfeljebb csak kontúrjaiban emlékezetet az ősmodellre. A fanatikus Jeep-vásárlók ma már több tucatnyi változatból legoszerűen tudják összerakni álmaik négykerekűjét, így a 10 millió forint körüli alapár akár kétszeresére is felkúszhat. Mindenesetre a Fiat vezér Marchionne most tovább szövi a Jeep 73 éves legendáját, s közben persze annyi bőrt húz le róla, amennyit csak tud.
Rendhagyó kocsi, 71 éves örökifjú aggastyán. Meg lehet szokni, meg lehet szeretni egy lassú, keményen pattogó, haszontalanságot? Egy felnőtt, igazi férfiaknak szóló játékszert? Ponyvás tetővel, osztóművel, leszerelhető ajtókkal és nagy hifivel?
Álmodni sem tudnék férfiasabb autót a Jeep Grand Cherokee-nél. Brutális az arca, megrázóak a méretei, kormánya egy hajó dísze is lehetne, csúcsfelszereltsége pazar. Combos ára ellenére bátran ajánlom nehéz terepre.
A kormánybarát nagy hírportálok nézettsége a közpénzből fizetett Facebook-hirdetések és a mind gyakoribb vezetőcserék, tulajdonosváltások ellenére is esik.