Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Singer Magdolna gyásztanácsadó Veszteségek ajándéka című interjúkötetének szereplői nem csupán elszenvedői életük tragikus eseményeinek, hanem képesek beépíteni személyiségükbe mindezek hozadékait is. Történetük megmutatja, miként állíthatjuk fejlődésünk szolgálatába a bennünket érő csapásokat. A kiadvány a szerző kétrészes – 2012-ben és 2024-ben írt – vallomásával zárul. Az alábbiakban ennek szerkesztett kivonatát olvashatják.","shortLead":"Singer Magdolna gyásztanácsadó Veszteségek ajándéka című interjúkötetének szereplői nem csupán elszenvedői életük...","id":"20250419_Singer-Magdolna-Mire-tanitanak-eletunk-vesztesegei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49.jpg","index":0,"item":"b94679c9-2c05-4fbb-b0d4-130f2b52eec0","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250419_Singer-Magdolna-Mire-tanitanak-eletunk-vesztesegei","timestamp":"2025. április. 19. 19:15","title":"Singer Magdolna: Mire tanítanak életünk veszteségei?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"Ballai Vince, Fülöp István ","category":"360","description":"Végre ráébredt a kormány, mekkora veszéllyel járhat a ragadós száj- és körömfájás. A kártalanítást egyelőre csak ígéri, de a terelést már elkezdte.","shortLead":"Végre ráébredt a kormány, mekkora veszéllyel járhat a ragadós száj- és körömfájás. A kártalanítást egyelőre csak ígéri...","id":"20250419_hvg-szaj-es-koromfajas-virus-dogkutak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"91981dad-09d0-4f9e-8b0c-0c3fc93f2074","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-szaj-es-koromfajas-virus-dogkutak","timestamp":"2025. április. 19. 08:30","title":"Nemigen van biztosításuk az állattartóknak a száj- és körömfájásra, az állam viszont csak ígérget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően tágas utasterű és hatalmas akkumulátoros EV3. Jövünk az ígéretekkel – no meg a bizonyítékokkal.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően...","id":"20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9.jpg","index":0,"item":"c9f4c05b-ba7f-4b8e-a190-1d6fa5d9b5f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 19. 10:00","title":"Az Év Zöldautója: teszten a 600+ kilométeres hatótávot ígérő Kia EV3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aeedcc74-5612-4c64-9953-93581b5da845","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Még lábadozik, de a szokásos “Urbi et Orbi” áldásra megjelent a Szent Péter-bazilika teraszán.","shortLead":"Még lábadozik, de a szokásos “Urbi et Orbi” áldásra megjelent a Szent Péter-bazilika teraszán.","id":"20250420_A-papa-nem-jelent-meg-a-husvetvasarnapi-misen-a-Szent-Peter-bazilikaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aeedcc74-5612-4c64-9953-93581b5da845.jpg","index":0,"item":"d1b46498-cfcb-4dc2-851d-9fefbcf35619","keywords":null,"link":"/elet/20250420_A-papa-nem-jelent-meg-a-husvetvasarnapi-misen-a-Szent-Peter-bazilikaban","timestamp":"2025. április. 20. 12:25","title":"A pápa nem jelent meg a húsvétvasárnapi misén a Szent Péter-bazilikában, de áldást osztott utána","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: bojkott és Magyar. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"647410cf-b010-44c5-b3a2-a4db7ac8f70f","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","timestamp":"2025. április. 20. 06:00","title":"Charles Boycott leadja a Tiszára │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Komolytalan a Nézőpont vezetője szerint számonkérni, hogy Orbán Viktor az akkor közzétett méréseknek ellentmondva arról beszélt, 2021-ben az ellenzék vezetését mérték.","shortLead":"Komolytalan a Nézőpont vezetője szerint számonkérni, hogy Orbán Viktor az akkor közzétett méréseknek ellentmondva arról...","id":"20250419_Nezopont-Orban-kozvelemeny-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010.jpg","index":0,"item":"9c1fe85c-57c9-404b-81a2-6ad6602074ab","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_Nezopont-Orban-kozvelemeny-kutatas","timestamp":"2025. április. 19. 14:45","title":"Nézőpont: Orbán nem a közvélemény-kutatásokról beszélt, amikor azt mondta, 2021-ben az ellenzék vezetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak olyan tennivalók is, amelyeket szinte ingyen, azonnal lehetne kezelni – nyilatkozta Kulja András.","shortLead":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak...","id":"20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481.jpg","index":0,"item":"3eb4efcd-6c9e-404e-98a0-3c4a63bf06da","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","timestamp":"2025. április. 19. 10:57","title":"A Tisza Párt EP-képviselője elmondta, mit kezdenének az egészségüggyel, ha kormányra kerülnének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak kezelhetetlen gyerekek lennének, esetenként úgy viselkednek a chatbotok. Ha hazugságon kapva, fegyelmezni próbálják őket, még rosszabb lesz a helyzet.","shortLead":"Mintha csak kezelhetetlen gyerekek lennének, esetenként úgy viselkednek a chatbotok. Ha hazugságon kapva, fegyelmezni...","id":"20250420_openai-mesterseges-intelligencia-hazugsagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"948c3f89-d327-4490-9003-834fa6955c54","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_openai-mesterseges-intelligencia-hazugsagok","timestamp":"2025. április. 20. 10:03","title":"Hazudik a mesterséges intelligencia, de nagyobb baj, hogy nem tudják fegyelmezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A német autószövetség az ADAC tesztjéből megtudhatjuk, melyik az a négy nyári gumi, amit kerüljünk el messzire, de az is kiderül, hogy melyik abronccsal tudunk egy-egy felhőszakadás idején is időben megállni, és persze idén is érdemes odafigyelni az ár/érték arányra.
Kissé félve attól, nehogy elkiabáljuk, de most áprilisban talán merészkedünk kijelenteni: vége a télnek, és nemcsak a téli bakancsot érdemes tavaszi lábbelire cserélni, de az autónk gumijait is. Ha még megvan és használható állapotban van a tavalyi szett, akkor nem kérdéses, hogy mi kerül a felnikre, de ha most kell vásárolni, akkor érdemes alaposabban is megvizsgálni a kínálatot.
Javult a gumihelyzet
A gumiválaszték minősítésében és a megfelelő ár/érték arány megtalálásában a magyar autósokat elsősorban a német autószövetség, az ADAC tesztje igazítja el, amely már 40 éve vizsgálja a téli és a nyári abroncsokat különböző ismérvek alapján. A tesztjük során a termékek közt a végső sorrendet, a vizsgált tulajdonságok fontosság szerint súlyozott átlaga adja meg. Ez a nyári gumi esetében: száraz út 20 százalék, vizes út 40 százalék, zaj 10 százalék, fogyasztás 10 százalék, kopás 20 százalék. A különböző jellemzőket a teszt eredményét értékelő táblázatban külön is meg lehet tekinteni, így aki más tulajdonságokat tart fontosnak, más végeredményre is juthat, mint az ADAC szakértői.
Idén két méretben vizsgáltak 19-19 modellt: a kisebb autókra szerelt 185/60 R 15-öst, és a középkategóriás járművek méretét a 225/45 R17-est. Az ADAC a teszt értékelésekor megjegyzi, hogy mindkét méret esetében javulást észleltek a korábbi év felhozatalához képest a nedves úton nyújtott teljesítményre vonatkozóan.
Négyen a legrosszabbak közt
A legkisebbeknél az autóklub „nagyon jó” kategóriája idén is üres halmaz maradt, míg a „jó” minősítést kilenc abroncsmodell kapta meg. Az élen a Michelin Energy Saver végzett, amely az alacsony kopási tulajdonságaival emelkedett ki az élmezőnyből, de csak kicsit maradt le mögötte a Continental Premium Contact 5. Az első két helyezettet két igen hasonló modell követi, a Dunlop Sport BluResponse és a Goodyear Efficient Grip. Ezeknél az abroncsoknál az autószövetség a nedves időben nyújtott teljesítményét emelte ki, de a Dunlop ezen kívül kitűnt a száraz aszfalton való fékezésnél is.
autotire.hu
Ugyancsak a „jó” gumik közt szerepel a Vredestein Sportrac 5, a Bridgestone Turanza 001 és a Nokian Line, amelyeknél egyensúlyban voltak a különböző mérvadó minőségi tulajdonságok, de mellettük még a Fulda EcoControl HP és a Semperit Comfort-Life 2 is befért a jó minősítésű márkák közé.
A Pirelli Cinturato P1 már a „kielégítő” kategóriába csúszott, mert kissé gyengélkedett a vizes úton. A Hankook K425 Kinergy Eco és a Firestone Firehawk TZ300a ugyancsak a nedves úton nyújtott gyengébb tapadása miatt kapott közepes osztályzatot, míg a Barum Brillantis 2-nek vannak hiányosságai a száraz úton is.
A „megfelelt” osztályzatot a Nexen N Blue HD főleg a rossz kopási jellemzői miatt kapta, ellentétben a GT Radial Champiro 228-cal, amelynek kiválóak a kopási mutatói, de nedves pályán nyújt gyenge teljesítményt.
A négy legrosszabb gumiabroncs között a közös pont, hogy mind a négy a vizes úton bukott el, így a Kleber Dynaxer HP3, a Marangoni Verso, a Rotalla Radial F108 és a Sailun Atrezzo SH402 a „nem ajánlott” minősítést szerezte meg.
Az ADAC tesztjéből mindezek mellett kiderül, hogy bár a kisméretű abroncsok esetében a legdrágább a legjobb, és a legolcsóbb a legrosszabb, de ezen belül az ár egyáltalán nem igazít el a minőség kérdésében. Míg a legrosszabb, kerülendő kategóriában a Kleber 75 eurós gumija leszerepelt, szinte ugyanennyiért (pár euróval drágábban és olcsóbban is) már legjobbak közt is találunk három gumitípust. Érdemes tehát egy-egy vásárlásra kiválasztott terméket alaposan megvizsgálni ár/érték arány szempontjából is.
Kisebb a szórás a nagyobbaknál
Az ADAC nagyobb gumiméretre vonatkozó tesztje a 225/45 R17 középkategóriás autókra való abroncsok közül vizsgált 19-et, amelyek közül egy sem bukott el, azaz a „nem ajánlott” minősítést itt nem osztották ki, ahogyan a „nagyon jót” sem.
A legjobb abroncsok így a kisebbekhez hasonlóan a „jó” kategóriában indultak. A listát vezető Continental ContiSportContact 5 különösen jó jellemzőket mutatott a vizes úton, míg a Goodyear Eagle F1 Asymentric 2 a száraz úton emelkedett a mezőny fölé. Csak kicsit maradt le mögöttük a Dunlop Sport Maxx RT és a Michelin Pilot Sport 3. A listán következő Ultrac Vorti száraz útviszonyok között erősebb, míg a Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 után következő Semperit Speed-Life, a speciális üzemanyag-takarékos menettulajdonsága miatt került a legjobbak közé.
A közepes minőséget jelző „kielégítő” csoportba azok kerülhettek, amelyek egy fontos tulajdonságban erősek, és csak csekély hiányosságuk van. A 10 gumi közül az Uniroyal RainSport 2-ön és a Nexen N8000-en kívül mind a nedves úton szerepelt gyengébben, míg a Bridgestone Potenza S001 szárazon volt kiemelkedő, a Pirelli Cinturato P7, a Yokohama C.drive 2 és az Esa-Tecar Spirit UHP pedig a kopásállóságban volt különösen erős.
A két „megfelelő” gumi a Sports HS-2 és a Syron Race 1 Plus az esős viszonyok közti fékezéskor és kanyarodáskor mutatott olyan hiányosságokat, amely miatt ugyan gyengének mondhatóak, de mégsem csúsztak a „nem ajánlott” minősítésbe.
Ár/érték arányban ebben a kategóriában már nincs olyan nagy szórás mint a kisebb gumiknál. Itt a legalsóbb kategóriás, legdrágább abroncs, High Performer Sport HS-2 2 áráért, is legfeljebb a teszten eggyel jobban teljesítő terméket kaphatunk. Emellett a legjobbak közt sem találunk olyan olcsó vételt, amely annyira kiugrana alacsony árával, hogy szembetűnő lenne. Talán a legjobb kategória sereghajtója a Semperit Speed-Life lehet olyan jó vétel, amely a legjobbakhoz hasonlóan minden kategóriában jól szerepelt, de ezen felül üzemanyag-takarékos tulajdonsága kiemelkedő.