Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d886fd98-0587-4d3d-814f-bf4d1f8ea1fe","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ha nem vállalta volna a bírságot, azonnal leszállították volna a vonatról.","shortLead":"Ha nem vállalta volna a bírságot, azonnal leszállították volna a vonatról.","id":"20250203_mav-helyjegy-nev-buntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d886fd98-0587-4d3d-814f-bf4d1f8ea1fe.jpg","index":0,"item":"af97db69-f6b4-4ca0-9013-903fbe9b850a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_mav-helyjegy-nev-buntetes","timestamp":"2025. február. 03. 12:58","title":"Nem szerepelt a második keresztneve a vonatjegyén, negyvenezer forintra büntették meg a MÁV egyik utasát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b7d083e-d71e-4f11-875d-8f31ba88d115","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Letörött egy nagyobb darab jéghegy az egyik gleccserről Argentínában, és épp akkor borult fel, amikor a turisták is a közelben voltak.","shortLead":"Letörött egy nagyobb darab jéghegy az egyik gleccserről Argentínában, és épp akkor borult fel, amikor a turisták is...","id":"20250203_felborulo-jeghegy-argentina-los-glaciares-nemzeti-park-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b7d083e-d71e-4f11-875d-8f31ba88d115.jpg","index":0,"item":"2997e539-4bab-4b2f-9cd8-55ed4c5b5bfe","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_felborulo-jeghegy-argentina-los-glaciares-nemzeti-park-video","timestamp":"2025. február. 03. 09:03","title":"Videón, ahogy turisták előtt felborul egy jéghegy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71826393-b02f-40d3-813c-842892eb2cd2","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az Oscar-díjra szervezett amerikai kampánykörútra sem megy Karla Sofia Gascón.","shortLead":"Az Oscar-díjra szervezett amerikai kampánykörútra sem megy Karla Sofia Gascón.","id":"20250204_netflix-kampanyplakat-oscar-jelolt-transznemu-szineszno","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71826393-b02f-40d3-813c-842892eb2cd2.jpg","index":0,"item":"fa2ecc48-027b-4b5f-8cc3-d47219b3b9cc","keywords":null,"link":"/kultura/20250204_netflix-kampanyplakat-oscar-jelolt-transznemu-szineszno","timestamp":"2025. február. 04. 17:59","title":"A Netflix levette a kampányplakátjáról a rasszista botrányba keveredett Oscar-jelölt transznemű színésznőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8f37784-b34b-42e1-9718-c9fa83ae6a95","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter a találkozót úgy kommentálta, hogy Magyarország a NATO lojális és megbízható szövetségese.","shortLead":"Szijjártó Péter a találkozót úgy kommentálta, hogy Magyarország a NATO lojális és megbízható szövetségese.","id":"20250203_orban-viktor-mark-rutte-nato-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8f37784-b34b-42e1-9718-c9fa83ae6a95.jpg","index":0,"item":"431617aa-a0e1-484c-9c1d-6ec320b5aa2b","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_orban-viktor-mark-rutte-nato-targyalas","timestamp":"2025. február. 03. 14:32","title":"Orbán a NATO-főtitkárral tárgyalt arról, hogy Trump „máris a feje tetejére állította a világot”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e8c485f-3405-445b-87aa-8cddfbf56efc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az autó utasához mentőt kellett hívni.","shortLead":"Az autó utasához mentőt kellett hívni.","id":"20250203_karambol-villamos-auto-margit-korut-4-6","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e8c485f-3405-445b-87aa-8cddfbf56efc.jpg","index":0,"item":"f479cde3-a188-40fa-91c4-50d07115f15d","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_karambol-villamos-auto-margit-korut-4-6","timestamp":"2025. február. 03. 12:18","title":"Autóval ütközött egy villamos a 4-es, 6-os vonalán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97e7b49a-b2e6-478f-b677-341addb864f5","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Miért annyira keresettek a halálesetekkel kapcsolatos tartalmak az interneten? Mitől félünk, amikor az öregedéstől félünk? Miért érezzük rokonainknak az elhunyt hírességeket? Miért nem segítenek a gyász öt fázisához hasonló félreértések szeretteink elvesztésekor? Szakemberekkel beszélgettünk a gyász új formáiról, arról, hogy mit kezdjünk a halállal, és a fókuszváltásról, amit a gyász hozhat.","shortLead":"Miért annyira keresettek a halálesetekkel kapcsolatos tartalmak az interneten? Mitől félünk, amikor az öregedéstől...","id":"20250203_hvg-nem-mondhatom-el-senkinek-halal-gyasz-gyaszkiseres-tabu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97e7b49a-b2e6-478f-b677-341addb864f5.jpg","index":0,"item":"bff319fd-2f74-474b-a802-e9ac441fa435","keywords":null,"link":"/360/20250203_hvg-nem-mondhatom-el-senkinek-halal-gyasz-gyaszkiseres-tabu","timestamp":"2025. február. 03. 19:33","title":"„Aktiválják a halálfélelmünket” – túl sokat tudunk a halálról, mégis egyre távolabb kerülünk tőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4f08e89-24a7-4dd1-b628-9dfb7dd51975","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"A 80 éves volt német kancellár a betegség meglehetősen súlyos tüneteit mutatta.","shortLead":"A 80 éves volt német kancellár a betegség meglehetősen súlyos tüneteit mutatta.","id":"20250204_gerhard-schroder-kancellar-kieges-korhaz-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4f08e89-24a7-4dd1-b628-9dfb7dd51975.jpg","index":0,"item":"adf7dbb0-dff5-44ad-a84d-34783c48d726","keywords":null,"link":"/elet/20250204_gerhard-schroder-kancellar-kieges-korhaz-kezeles","timestamp":"2025. február. 04. 12:14","title":"Kiégéssel került kórházba Gerhard Schröder","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sok helyen már kéretlenül is szöveges összegzést ír a találatok fölé a Google kereső, és ettől megszabadulni eddig körülményes volt. Most azonban találtak egy rendkívül egyszerű megoldást.","shortLead":"Sok helyen már kéretlenül is szöveges összegzést ír a találatok fölé a Google kereső, és ettől megszabadulni eddig...","id":"20250203_google-ai-overview-mesterseges-intelligencia-kereses-karomkodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e.jpg","index":0,"item":"9453ba6a-37a2-462d-bbd7-f761f458c2ac","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_google-ai-overview-mesterseges-intelligencia-kereses-karomkodas","timestamp":"2025. február. 03. 14:03","title":"Találtak egy pofonegyszerű módszert, amivel MI-mentessé tehető a Google: káromkodjon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amikor a Seat bejelentette, hogy sportos, háromajtós változatot készít a Leonból, szinte mindenki letudta annyival, hogy két ajtóval kevesebb lesz és kész. A spanyolok azonban rácáfoltak az előzetes véleményekre, s erről a hvg.hu is meggyőződhetett a Barcelona környékén tartott menetpróbán.
Nincs túl rózsás helyzetben a Seat, a Volkswagen-csoporton belül szinte árválkodó spanyol szárnynál nemrég az ügyvezető igazgatót is lecserélték. Mivel James Muirt Jürgen Stackmann váltotta fel, aki korábban az egész VW-konszern marketingtevékenységéért felelt, aligha lehet kétséges, hogy az anyacég a Seat megítélésén igyekszik változtatni, a Leon SC megjelenése pedig a folyamat újabb lépése lehet.
Már a menetpróbát megelőző prezentáción is bőszen hangoztatták a Seat gurui, hogy a Leont a háromajtós változat érkezésével immáron modellcsaládnak kell tekinteni. Az előzetes jóslatokkal ellentétben nem csak a két ajtó tűnt el: a tengelytávot 35 milliméterrel rövidebbre szabták, az autó teteje 13 milliméterrel alacsonyabbra került, jócskán faragtak a súlyból és az aerodinamikai hatékonyságot 10 százalékkal javítva egyéb különféle csinosításokat hajtottak végre. A végeredmény már az első pillantásra is meggyőző, így az SC jó esélyekkel indul harcba a háromajtós kompaktok kategóriájában, ahol például olyan testvérmodellek várnak rá, mint az Audi A3 vagy épp a Golf, amelyek szintén a VW MQB-platformjára épülnek.
Galéria a Seat Leon Sport Cupe-ról.
M.S.
Noha mindkét wolfsburgi kötődésű konkurenssel erős a hasonlóság, a Leon SC mégis más, jóval virgoncabb, energikusabb. Nem véletlenül számítanak arra a Seatnál, hogy a típus a 24-35 év közötti, egyedülálló, a sportokért és a technológiáért rajongó fiatalok egyik kedvence lehet. Csak erősíti ezt az érzést az extrémre szabott, aerodinamikailag agyonoptimalizált visszapillantó tükör, a hátsó lámpa környékén megfigyelhető ránc (emiatt a dizájnerek állítólag nagy csatákat vívtak a mérnökökkel, mert egy ilyen formájú elem préselése roppant nehéz feladat), továbbá az opcionálisan választható, szigorú LED-fényszóró, amely a szegmensben először az SC-n jelenik meg.
Míg az autó küllemének összhatása talán egy picit túlságosan is hajaz az A3-asra, addig belül Golf-érzése támad az embernek. Ugyan a króm jóval kevesebb, az anyaghasználatra és az összeszerelés minőségére nem lehet panasz, ráadásul az elrendezés is perfekt: kellően letisztult és logikus, minden kézre áll, a kormány fogása kiváló. A navigációs rendszer érintőképernyős, jól szól a ’Seat Sound’ hifi és a klíma is megteszi a magáét, így az egész együttvéve képes feledtetni azt az apró kellemetlenséget, hogy a középkonzol oldala kissé nyomhatja a sofőr térdét. A jelenséget több kolléga is tapasztalta, ám akadt olyan, akinek ez csak az után tűnt fel, hogy a téma szóba került.
A háromajtóshoz a Seatnál előre és hátulra is új üléseket alkottak, amelyek olyannyira jól sikerültek, hogy ezt az autó egyik erősségének lehet nyilvánítani: sportosak, kényelmesek, tempósabb kanyarodásnál is jól tartanak, így a hosszabb utak is sokkal kevésbé lesznek megterhelőek. Panasz nem lehet a hátsó térre sem: táncra perdülni biztosan nem fognak az utasok, de a termetesebbeknek sem kell nagyon összehúzódva gubbasztaniuk. Jól felszerelték a Leont tárolórekeszekkel is, ezek közül öt zárható: ilyen például a középkonzol kapcsolói alatt található rekesz, ahol az USB, SD és egyéb csatlakozások megbújnak. Nem spóroltak a csomagtérrel sem: akárcsak az ötajtós változatban, a sportosabb SC-ben is 380 liternyi tér jut a csomagoknak, így bőven van hová pakolászni.
Barcelona környékén, a kellemes, tavaszias időben, aprócska falvakon átvezető hegyi utakon tartott próbán arról is meggyőződhettünk, hogy az SC-t igazán élvezetes vezetni. A hvg.hu az 1,8 literes, 180 lóerős, az őszre várható Cupra érkezéséig csúcsfelszereltségűnek számító FR-változatot próbálta ki manuális és DSG váltóval egyaránt. Az 1093 kilogramm körüli súlyhoz a 180 lóerő tökéletesen elégnek tűnt, az autó bármilyen fordulatról jól gyorsult, a DSG váltó pedig a kormány mögötti fülecskékkel vezérelve káprázatosan gyors, alkalmazása igazi élményt nyújt. Az SC dinamikusságához kétségkívül jobban passzol ez a változat.
Galéria a Seat Leon Sport Cupe-ról.
M.S.
Az alapmodellhez képest 15 milliméterrel leültetett FR futóműve kellően feszes, az autó a tempósabban bevett hegyi kanyarokban is maximálisan stabil maradt. Ebben fontos szerep jutott a többlengőkaros, független hátsó futóműnek, ami viszont csak 150 lóerő felett jár: a kisebb teljesítményű motort választóknak a kényelmesebb, könnyedebb rugózást biztosító hátsó futómű jut, amely a hazai utak állapotának ismeretében nem feltétlenül jelent hátrányt…
Motorok frontján egyébként bőséges a kínálat: benzinesből az 1,2 literes erőforrás 86 és 105 lóerős változatát, az 1,4-es 122 és 140 lóerős változatát, valamint az általunk is próbált 1,8-as, 180 verzióját lehet választani, míg a dízeleknél az 1,6-os 90 és 105 lóerős változatban, a 2 literes pedig 150 és 184 lóerős változatban érhető el. Utóbbi jelenleg a család legerősebb variánsa. Bár a DSG-váltó a preferált, nem minden motorváltozat esetén érhető el: a dízeleknél az 1,6-os, 105 lóerős és a 2 literes, 150 lóerős kérhető ilyennel, míg a benzinesek közül az 1,2-es, 105 lovas és az 1,8-as, 180 lóerős változat tehető élvezetesebbé ilyen váltóval.
Azt, hogy a Leon SC mennyit lendít a Seat szekerén, hamarosan megtudhatjuk, de tapasztalataink szerint riválisai ellen jó esélyei vannak. Sokat nyomhat a latba az a tény is, hogy a tervek szerint az SC az egyre inkább jellemző trenddel ellentétben olcsóbb lesz az ötajtós változatánál. A pontos árakat csak később közlik majd, míg azt már elárulták: nálunk szeptember-október magasságában kezdődik a forgalmazás.
A vámháború rontja a magyar gazdaság növekedési kilátásait, emeli az inflációs kockázatokat. És lehet, hogy az USA-ban vámkárosult kínai Temu még jobban rámegy Európára.