Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b67ad4e-2cbc-4bab-8364-87614dfce22a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Arra emlékezett újévi köszöntőjében a főpolgármester, hogy 75 éve csatolták Budapesthez a környező településeket Újpesttől-Csepelig, Budafoktól-Kispestig. Ezeket a városrészeket Budapest aranytartalékának nevezte, majd Esterházy Pétert, Bächer Ivánt, és Ferenc pápát is idézve beszélt az együttélés fontosságáról","shortLead":"Arra emlékezett újévi köszöntőjében a főpolgármester, hogy 75 éve csatolták Budapesthez a környező településeket...","id":"20250101_karacsony-gergely-fopolgarmester-ujevi-koszontoje-75-eves-nagy-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b67ad4e-2cbc-4bab-8364-87614dfce22a.jpg","index":0,"item":"a387b6c3-f20b-4b7f-8ab9-cb845fc56846","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_karacsony-gergely-fopolgarmester-ujevi-koszontoje-75-eves-nagy-budapest","timestamp":"2025. január. 01. 13:16","title":"Esterházyt idézve, Újpestről kívánt boldog új évet Karácsony","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2776cf9c-351f-43c9-8864-5362be23b28d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Több kamera is megörökítette a szilveszter éjjeli sarki fényt. ","shortLead":"Több kamera is megörökítette a szilveszter éjjeli sarki fényt. ","id":"20250101_sarki-feny-szilveszterkor-idokep-ujev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2776cf9c-351f-43c9-8864-5362be23b28d.jpg","index":0,"item":"15316656-30da-4aab-92c4-a0b096fd317c","keywords":null,"link":"/elet/20250101_sarki-feny-szilveszterkor-idokep-ujev","timestamp":"2025. január. 01. 09:20","title":"Sarki fény is búcsúztatta az óévet itthon, fotókon a jelenség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb vendégmunkás jöhet, és a küldő országok körét is korlátozzák. Egy Nógrád megyei vendégmunkásszállón jártunk, ahol a filippínó családapák már csomagolnak. Bármennyire is igyekeztek az elmúlt években beolvadni a közösségbe, a legtöbbjüknek haza kell térni.","shortLead":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb...","id":"20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418.jpg","index":0,"item":"89fe58f8-6993-4e8b-ae48-c3c8db9faff4","keywords":null,"link":"/360/20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","timestamp":"2024. december. 31. 07:00","title":"Filippínók az éjféli misén – így karácsonyoztak Nógrádban a kiebrudalt vendégmunkások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89ca6dda-28a0-4c84-badd-59676f5e3460","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Bár a tőzsdék kitörő örömmel fogadták a republikánus elnökjelölt győzelmét, az amerikai lap cikkének két szerzője, Roberto Foa, a Cambridge-i Egyetem tanársegédje, illetve Rachel Kleinfeld, a Carnegie Békekutató vezető munkatársa visszafogottságot ajánl, mivel a populisták gazdasági mérlege általában siralmas.","shortLead":"Bár a tőzsdék kitörő örömmel fogadták a republikánus elnökjelölt győzelmét, az amerikai lap cikkének két szerzője...","id":"20241231_New-York-Times-vendegkommentar-uzleti-vilag-Donald-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89ca6dda-28a0-4c84-badd-59676f5e3460.jpg","index":0,"item":"c20c617d-4f26-4bfc-a523-9d4d9c9f10a5","keywords":null,"link":"/360/20241231_New-York-Times-vendegkommentar-uzleti-vilag-Donald-Trump","timestamp":"2024. december. 31. 13:30","title":"New York Times-vendégkommentár: Sokat ne várjon az üzleti világ Donald Trumptól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"153c914a-e635-48ff-935a-6e5ca9203cf3","c_author":"Kovács István","category":"elet","description":"Más is akart már Budapestre nagykörúti Duna-ágat, nem csak az MKKP, ráadásul a kutyapártnak komoly konkurenciája van, ha végignézünk a nagyot álmodó városépítészek tervein. Elbontott Gellért-hegy, két kilométeres <strong>holland</strong> magaslat és 182 méteres szobor egy indiai faluban. Na jó, az utolsót tényleg megépítették.","shortLead":"Más is akart már Budapestre nagykörúti Duna-ágat, nem csak az MKKP, ráadásul a kutyapártnak komoly konkurenciája van...","id":"20241231_budapest-tervek-piramis-akropolisz-gellert-hegy-berlin-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/153c914a-e635-48ff-935a-6e5ca9203cf3.jpg","index":0,"item":"9c7d7de8-4c6c-458c-9d75-95bc0fa0152c","keywords":null,"link":"/elet/20241231_budapest-tervek-piramis-akropolisz-gellert-hegy-berlin-ebx","timestamp":"2024. december. 31. 17:30","title":"Piramist Budára, akropoliszt a Gellért-hegyre, ezerméteres szeméthegyet Berlinbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e1c9f21-56d5-4f33-add7-ea062cd92e14","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"További kettőt pedig életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.","shortLead":"További kettőt pedig életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.","id":"20241231_Tuz-utott-ki-egy-szofiai-vasuti-kocsiban-negy-hajlektalan-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1c9f21-56d5-4f33-add7-ea062cd92e14.jpg","index":0,"item":"6fea06f7-9d9f-45a5-8e8b-6e4f50cb7788","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_Tuz-utott-ki-egy-szofiai-vasuti-kocsiban-negy-hajlektalan-meghalt","timestamp":"2024. december. 31. 20:15","title":"Tűz ütött ki egy szófiai vasúti kocsiban, négy hajléktalan meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb13dde5-309b-4af4-ba19-d153a00fccad","c_author":"Vértessy Péter","category":"360","description":"Nem Belgium az egyetlen olyan ország Nyugat-illetve Észak-Európában, amely a lakosság biztonságának fokozásán gondolkodik, sőt, egyenesen arra hívja fel polgárai figyelmét, hogy vásároljanak meg bizonyos cikkeket az úgymond bizonytalan békére tekintettel.","shortLead":"Nem Belgium az egyetlen olyan ország Nyugat-illetve Észak-Európában, amely a lakosság biztonságának fokozásán...","id":"20241231_szeretettel-brusszelbol-haboru-valsagcsomag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb13dde5-309b-4af4-ba19-d153a00fccad.jpg","index":0,"item":"2e598672-e8f8-4646-a35c-6c5efff80f51","keywords":null,"link":"/360/20241231_szeretettel-brusszelbol-haboru-valsagcsomag","timestamp":"2024. december. 31. 17:30","title":"Szeretettel és némi aggodalommal Brüsszelből: Készüljünk háborúra? Legyen otthon válságcsomagunk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"219fead5-fddd-45bd-a012-99b1ac3658ab","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"A Vodafone mellett a DIGI ügyfelei is új márkával barátkozhatnak januártól, a két cég ugyanis One néven egyesül – de egyelőre még nem minden tekintetben, lesz ugyanis néhány eltérés. Az ügyfélszolgálat azonban közös lesz, és néhány DIGI üzlettől is búcsúzni kell. Mutatjuk, mire kell figyelnie az újévben.","shortLead":"A Vodafone mellett a DIGI ügyfelei is új márkával barátkozhatnak januártól, a két cég ugyanis One néven egyesül – de...","id":"20241231_digi-one-magyarorszag-markavaltas-valtozasok-ugyfelszolgalat-digipont-uzletek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/219fead5-fddd-45bd-a012-99b1ac3658ab.jpg","index":0,"item":"e031211c-6f2d-44e5-b375-c5e8e2d409d5","keywords":null,"link":"/tudomany/20241231_digi-one-magyarorszag-markavaltas-valtozasok-ugyfelszolgalat-digipont-uzletek","timestamp":"2024. december. 31. 12:02","title":"Minden DIGI-ügyfél érintett: Mit hívjak, ha gond van? Hol intézhetem az ügyeimet? One lesz a DIGI-ből is, egy sor változás jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amikor a Seat bejelentette, hogy sportos, háromajtós változatot készít a Leonból, szinte mindenki letudta annyival, hogy két ajtóval kevesebb lesz és kész. A spanyolok azonban rácáfoltak az előzetes véleményekre, s erről a hvg.hu is meggyőződhetett a Barcelona környékén tartott menetpróbán.
Nincs túl rózsás helyzetben a Seat, a Volkswagen-csoporton belül szinte árválkodó spanyol szárnynál nemrég az ügyvezető igazgatót is lecserélték. Mivel James Muirt Jürgen Stackmann váltotta fel, aki korábban az egész VW-konszern marketingtevékenységéért felelt, aligha lehet kétséges, hogy az anyacég a Seat megítélésén igyekszik változtatni, a Leon SC megjelenése pedig a folyamat újabb lépése lehet.
Már a menetpróbát megelőző prezentáción is bőszen hangoztatták a Seat gurui, hogy a Leont a háromajtós változat érkezésével immáron modellcsaládnak kell tekinteni. Az előzetes jóslatokkal ellentétben nem csak a két ajtó tűnt el: a tengelytávot 35 milliméterrel rövidebbre szabták, az autó teteje 13 milliméterrel alacsonyabbra került, jócskán faragtak a súlyból és az aerodinamikai hatékonyságot 10 százalékkal javítva egyéb különféle csinosításokat hajtottak végre. A végeredmény már az első pillantásra is meggyőző, így az SC jó esélyekkel indul harcba a háromajtós kompaktok kategóriájában, ahol például olyan testvérmodellek várnak rá, mint az Audi A3 vagy épp a Golf, amelyek szintén a VW MQB-platformjára épülnek.
Galéria a Seat Leon Sport Cupe-ról.
M.S.
Noha mindkét wolfsburgi kötődésű konkurenssel erős a hasonlóság, a Leon SC mégis más, jóval virgoncabb, energikusabb. Nem véletlenül számítanak arra a Seatnál, hogy a típus a 24-35 év közötti, egyedülálló, a sportokért és a technológiáért rajongó fiatalok egyik kedvence lehet. Csak erősíti ezt az érzést az extrémre szabott, aerodinamikailag agyonoptimalizált visszapillantó tükör, a hátsó lámpa környékén megfigyelhető ránc (emiatt a dizájnerek állítólag nagy csatákat vívtak a mérnökökkel, mert egy ilyen formájú elem préselése roppant nehéz feladat), továbbá az opcionálisan választható, szigorú LED-fényszóró, amely a szegmensben először az SC-n jelenik meg.
Míg az autó küllemének összhatása talán egy picit túlságosan is hajaz az A3-asra, addig belül Golf-érzése támad az embernek. Ugyan a króm jóval kevesebb, az anyaghasználatra és az összeszerelés minőségére nem lehet panasz, ráadásul az elrendezés is perfekt: kellően letisztult és logikus, minden kézre áll, a kormány fogása kiváló. A navigációs rendszer érintőképernyős, jól szól a ’Seat Sound’ hifi és a klíma is megteszi a magáét, így az egész együttvéve képes feledtetni azt az apró kellemetlenséget, hogy a középkonzol oldala kissé nyomhatja a sofőr térdét. A jelenséget több kolléga is tapasztalta, ám akadt olyan, akinek ez csak az után tűnt fel, hogy a téma szóba került.
A háromajtóshoz a Seatnál előre és hátulra is új üléseket alkottak, amelyek olyannyira jól sikerültek, hogy ezt az autó egyik erősségének lehet nyilvánítani: sportosak, kényelmesek, tempósabb kanyarodásnál is jól tartanak, így a hosszabb utak is sokkal kevésbé lesznek megterhelőek. Panasz nem lehet a hátsó térre sem: táncra perdülni biztosan nem fognak az utasok, de a termetesebbeknek sem kell nagyon összehúzódva gubbasztaniuk. Jól felszerelték a Leont tárolórekeszekkel is, ezek közül öt zárható: ilyen például a középkonzol kapcsolói alatt található rekesz, ahol az USB, SD és egyéb csatlakozások megbújnak. Nem spóroltak a csomagtérrel sem: akárcsak az ötajtós változatban, a sportosabb SC-ben is 380 liternyi tér jut a csomagoknak, így bőven van hová pakolászni.
Barcelona környékén, a kellemes, tavaszias időben, aprócska falvakon átvezető hegyi utakon tartott próbán arról is meggyőződhettünk, hogy az SC-t igazán élvezetes vezetni. A hvg.hu az 1,8 literes, 180 lóerős, az őszre várható Cupra érkezéséig csúcsfelszereltségűnek számító FR-változatot próbálta ki manuális és DSG váltóval egyaránt. Az 1093 kilogramm körüli súlyhoz a 180 lóerő tökéletesen elégnek tűnt, az autó bármilyen fordulatról jól gyorsult, a DSG váltó pedig a kormány mögötti fülecskékkel vezérelve káprázatosan gyors, alkalmazása igazi élményt nyújt. Az SC dinamikusságához kétségkívül jobban passzol ez a változat.
Galéria a Seat Leon Sport Cupe-ról.
M.S.
Az alapmodellhez képest 15 milliméterrel leültetett FR futóműve kellően feszes, az autó a tempósabban bevett hegyi kanyarokban is maximálisan stabil maradt. Ebben fontos szerep jutott a többlengőkaros, független hátsó futóműnek, ami viszont csak 150 lóerő felett jár: a kisebb teljesítményű motort választóknak a kényelmesebb, könnyedebb rugózást biztosító hátsó futómű jut, amely a hazai utak állapotának ismeretében nem feltétlenül jelent hátrányt…
Motorok frontján egyébként bőséges a kínálat: benzinesből az 1,2 literes erőforrás 86 és 105 lóerős változatát, az 1,4-es 122 és 140 lóerős változatát, valamint az általunk is próbált 1,8-as, 180 verzióját lehet választani, míg a dízeleknél az 1,6-os 90 és 105 lóerős változatban, a 2 literes pedig 150 és 184 lóerős változatban érhető el. Utóbbi jelenleg a család legerősebb variánsa. Bár a DSG-váltó a preferált, nem minden motorváltozat esetén érhető el: a dízeleknél az 1,6-os, 105 lóerős és a 2 literes, 150 lóerős kérhető ilyennel, míg a benzinesek közül az 1,2-es, 105 lovas és az 1,8-as, 180 lóerős változat tehető élvezetesebbé ilyen váltóval.
Azt, hogy a Leon SC mennyit lendít a Seat szekerén, hamarosan megtudhatjuk, de tapasztalataink szerint riválisai ellen jó esélyei vannak. Sokat nyomhat a latba az a tény is, hogy a tervek szerint az SC az egyre inkább jellemző trenddel ellentétben olcsóbb lesz az ötajtós változatánál. A pontos árakat csak később közlik majd, míg azt már elárulták: nálunk szeptember-október magasságában kezdődik a forgalmazás.