szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

De cuki, mondják az Opel Adamról, ahol csak mostanában feltűnik a vadonatúj városi kisautó. Az elismerés annak szól, hogy a Corsánál is kisebb töpörtyű rafináltan kieszelt vevőfogó: egetverő (motor)technika nélkül is egyfajta dizájnbravúr, s ez alighanem a női szíveket is megdobogtatja.

A formai kavalkád már első ránézésre szembeszökő. Karosszériadomborulatok és –ívek simulnak egymásba, harmonikus az egész, a kocsitető már-már olyan érzetet kelt, mintha lebegne. Hatásvadász a sokféle dizájnrészlet is, így a hűtőmaszkon csillogó szárnyalakú díszléc, oldalt, az ajtók alsó részének pengemotívuma, vagy az éppen az ajtókilincs körüli „nyomáshullám”, amely ék alakban indulva végigfut a kocsi végéig.

Ám alighanem a legnagyobb dobás, hogy a kisautót elképesztően sokféle, kívül több mint 61 ezer, belül pedig közel 82 ezer kiviteli változatban lehet felcsicsázni – de többnyire extra pénzbe kerülő extrákkal. A márka karosszériaszabászai azzal dicsekednek, hogy szinte nincs két egyforma széria Adam. A háromféle „hangulat”-felszereltség (a markáns Jam, az elegáns Glam, a sportos Slam) mellett 12 karosszéria és 3 tetőszín közül lehet választani. A 31 féle kerékdizájn – ha megunják – még a kocsi használatbavétele után is variálható: néhány 18 colos kerékhez hatféle színben felpattintható küllőbetét kapható.

Opel

A szinte végtelen személyre szabhatóság a beltérben is folytatódik, többek között gombnyomással állítható hangulatvilágítással, nyolcféle színváltozatban. A fénykábítás csúcsa azonban bizonyára a 64 lámpadiódával csillagos eget varázsoló tetőkárpit, amelyet persze a kedves vevő kérhet más mintával is, például nyomtatott sakktáblarajzolattal. És hogy a dizájnsziporka hatásosabb legyen, az Opel bedobott még egy ötletet a megcélzott célközönség, a módos fiatalok meghódítása érdekében.

A bulimini vásárlói katalógusában népszerű angolszász slágerszámok címferdítésével aposztrofálják a választható színkombinációkat. Így aztán a kívülállók számára tolvajnyelv, amikor az Adam-tulajdonsok arról cserélnek eszmét, ki, miért választott I’ll be Black, Papa don’t Peach, James Blonde, vagy éppen Saturday White Fever színösszeállítást.

Az érzelmekre ható marketingfilozófia a műszaki felszereltségben is visszaköszön. Az opciós listán egy sor „nagyautós” extra, automataparkoló-rendszer, fűthető kormánykerék, holttérfigyelő, vagy hátul beépített kerékpártartó is szerepel. Az újszerű, Intelllink névre keresztelt szórakoztató, tájékoztató rendszerben az a pláne, hogy azt össze lehet kombinálni a tulajdonos iPhone vagy androidos mobiljával. A navigáció a telefonból jön, s akinek van Apple-féle Siri Eyes Free alkalmazása, vezetés közben (a kormánykerék gombjával aktiválva) hangvezérléssel tudja előcsalogatni a digitális szolgáltatásokat, például hangutasítással zenét lejátszani, vagy a mobil telefonkönyvében tárolt számokat „tárcsázni”. Sőt, az Adam-Siri még társalog is: egyszerűbb kérdésekre, például arra, mikor érünk oda, válaszolhat.

Opel

Tény viszont az is, hogy a négyszemélyes kisautóban nem igen lehet ficánkolni. Igaz, a mindössze 3,7 méter hosszú és 1,72 méter széles pöttömverda első ülései még hosszabb távon is kényelmesek, de a hátul ülők már szoronganak. Ráadásul a bemászást megnehezíti a minőségi kidolgozáshoz nem illő, nehezen billenthető első üléstámla. Kisautó lévén a 170 literes csomagtér sem sok, s az is zavaró, hogy a fennakadásra hajlamos, zsinórnélküli kalaptartó elzárja a hátsó kilátást. Ami az erőforrásokat illeti, a jelenleg rendelhető 70, illetve 100 lóerős 1,2, illetve 1,4 literes jó öreg Ecotec rendszerű motorok ugyan kellő erővel mozgatják a kisautót, de messze nem olyan fürgén, mint az újgenerációs turbósok. Ezt az Opelnál is pontosan tudják, mivel a márka már kilátásba helyezte: később jönnek majd a pörgős, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős erőforrások, hatsebességes váltóval.

Opel

Voltaképpen az Opel az individuális dizájnra sokat adó, az úgynevezett életstílus (lifestyle) kategóriába próbál előzni az Adammal. A zsugorodó európai autópiacokon e szegmens már évek óta bővül, mindenekelőtt a retrostílust favorizáló Mini, a Fiat 500-as, valamint az Audi A1 vagy a Citroen DS3 jóvoltából. „A villámos márka most padlógázzal nyomja a keresletnek örvendő új modelleket – mondja Dános András, a magyar Opel sajtófőnöke – így az Adam mellett a városi terepjáró (SUV) Mokkát, vagy az őszi frankfurti autószalon bemutatóra beharangozott egykori Monza kupé utódját. Mindez jelzi, hogy a pénzügyi turbulenciák ellenére az Opelnek van ereje eredetien új négykerekű ötletek kifejlesztésére.”
Visszatérve azonban az Adamra, az is bizonyos, hogy a kisautó nem olcsó. De hát éppen erre megy ki a játék. Bár a dizájnos mini alig 3 millió forint felett startol, a csúcsváltozat alapban már 4 millió közelében jár, s ha minden jóval felszerelik, akkor az ár simán felkúszik 5 millióra. Az Opel marketingstratégái azonban arra bazíroznak, hogy a luxusmodelleket megszégyenítő csili vili ellenállhatatlan lesz: a pénzes vevőkör – köztük nem utolsó sorban a divatra sokat adó nők – kinyitják bukszájukat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!