Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"613b7fb3-dfc0-40fc-b5ae-ef7ec22c329f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A politikus jelenleg az intenzív osztályon lábadozik. ","shortLead":"A politikus jelenleg az intenzív osztályon lábadozik. ","id":"20250414_Tizenket-oran-at-volt-a-mutoben-a-volt-brazil-elnok-Jair-Bolsonaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/613b7fb3-dfc0-40fc-b5ae-ef7ec22c329f.jpg","index":0,"item":"3bea06a6-f953-4dd8-b0e4-9da291d6c4ed","keywords":null,"link":"/vilag/20250414_Tizenket-oran-at-volt-a-mutoben-a-volt-brazil-elnok-Jair-Bolsonaro","timestamp":"2025. április. 14. 06:59","title":"Tizenkét órán át volt a műtőben a volt brazil elnök, Jair Bolsonaro","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság eufóriája, a pici iránt érzett feltétel nélküli szeretet és a közös pillanatok öröme felejthetetlen élményt nyújtanak. Azonban a rózsaszín köd mögött gyakran ott rejtőznek a szülés utáni időszak nehézségei, mind testi, mind lelki szinten, amelyek ráadásul sok esetben nemcsak az anyának okoznak gondot.","shortLead":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság...","id":"20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29.jpg","index":0,"item":"6894e22a-9e8a-4770-b321-4cd2bbaf5287","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","timestamp":"2025. április. 14. 07:30","title":"Egészséges a kisbaba, de az anyuka jól van? Testi-lelki felépülés a szülés után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"794ad5cf-413e-46ef-9083-26fbf215aa6a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már több mint 70 alkalommal közelítette meg a Jupitert a NASA Juno űrszondája, most azonban kétszer is beütött a baj: az eszköz váratlanul biztonsági módba lépett két alkalommal is.","shortLead":"Már több mint 70 alkalommal közelítette meg a Jupitert a NASA Juno űrszondája, most azonban kétszer is beütött a baj...","id":"20250414_jupiter-juno-urszonda-megkozelites-hiba-biztonsagi-mod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/794ad5cf-413e-46ef-9083-26fbf215aa6a.jpg","index":0,"item":"88160935-d111-4392-a1bc-2e153bc4ff42","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_jupiter-juno-urszonda-megkozelites-hiba-biztonsagi-mod","timestamp":"2025. április. 14. 17:03","title":"A frászt hozta a NASA mérnökeire a Juno űrszonda, kétszer is leállt a működése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9b9f1cd-a8ed-44a4-85ab-4d35b3631ef3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Megjárta a világűrt Katy Perry és Lauren Sánchez, Jeff Bezos menyasszonya is. ","shortLead":"Megjárta a világűrt Katy Perry és Lauren Sánchez, Jeff Bezos menyasszonya is. ","id":"20250414_blue-origin-jeff-bezos-katy-perry-lauren-sanchez-gayle-king-urutazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9b9f1cd-a8ed-44a4-85ab-4d35b3631ef3.jpg","index":0,"item":"5d526eef-f1cd-4a2c-8387-430e4dcab587","keywords":null,"link":"/elet/20250414_blue-origin-jeff-bezos-katy-perry-lauren-sanchez-gayle-king-urutazas","timestamp":"2025. április. 14. 15:54","title":"Hat nő az űrben: történelmi küldetést hajtott végre a Blue Origin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c1136e5-e0d2-4aa7-998c-ee04faa64d42","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Európában így már 500 eurót kell leszurkolni egy PS5-ért.","shortLead":"Európában így már 500 eurót kell leszurkolni egy PS5-ért.","id":"20250414_trump-vam-sony-25-szazalek-emeles-playstation-5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c1136e5-e0d2-4aa7-998c-ee04faa64d42.jpg","index":0,"item":"d79c2791-5ee9-4f3a-bd9b-ebdf40fef28a","keywords":null,"link":"/kkv/20250414_trump-vam-sony-25-szazalek-emeles-playstation-5","timestamp":"2025. április. 14. 13:40","title":"Trump vámjai miatt a Sony 11 százalékkal megemelte a PlayStation 5 árát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb784530-2ee2-47df-88f1-6b7a06cb4736","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az USA éppen most számolja fel a jó hírét, és nagy a veszélye annak, hogy ha mindenki rossz irányba megy, abból igen komoly krízis lehet – állapította meg Clemens Fuest tekintélyes német közgazdász.","shortLead":"Az USA éppen most számolja fel a jó hírét, és nagy a veszélye annak, hogy ha mindenki rossz irányba megy, abból igen...","id":"20250413_IFO-fonok-Sajnos-nem-lehet-kizarni-a-vilaggazdasagi-valsag-lehetoseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb784530-2ee2-47df-88f1-6b7a06cb4736.jpg","index":0,"item":"c2aa8156-6ff1-42cd-ad6e-24bacf06cdb4","keywords":null,"link":"/360/20250413_IFO-fonok-Sajnos-nem-lehet-kizarni-a-vilaggazdasagi-valsag-lehetoseget","timestamp":"2025. április. 13. 11:58","title":"IFO-főnök: Sajnos nem lehet kizárni a világgazdasági válság lehetőségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b279c207-1263-416d-ba73-338621742876","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kikérte a Magyar Falu programban elvégzett útfelújítások adatait az Átlátszó, ezek alapján a Lázár János kastélya felé (is) vezető négy számjegyű mellékút felújítása párját ritkítja mind árban, mint minőségben.","shortLead":"Kikérte a Magyar Falu programban elvégzett útfelújítások adatait az Átlátszó, ezek alapján a Lázár János kastélya felé...","id":"20250414_lazar-batida-kastely-ut-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b279c207-1263-416d-ba73-338621742876.jpg","index":0,"item":"401d2cd2-322e-41b6-b840-574f24a2c18a","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_lazar-batida-kastely-ut-felujitas","timestamp":"2025. április. 14. 10:43","title":"Átlátszó: Egy utat sem újítottak fel úgy, mint a Lázár János kastélyához vezető szakaszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán Vucic-támogatása, a Kétfarkú Kutya Párt szürkemenete, német fegyverkezési program, a láthatatlan háború, a Trump-káosz és Putyin hadi kasszája a nemzetközi lapszemlében.","shortLead":"Orbán Vucic-támogatása, a Kétfarkú Kutya Párt szürkemenete, német fegyverkezési program, a láthatatlan háború...","id":"20250413_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"9dc1cc64-dd1b-428a-9422-ab6d4ad68b1f","keywords":null,"link":"/360/20250413_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 13. 13:59","title":"Nemzetközi lapszemle: Trumpot nem érdeklik a járulékos veszteségek, a káoszban most vizsgáznak a nyugati értékek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2025-től az autó önmagát vezeti majd az autópályán
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Bár a közvélemény még mindig fantasztikumként tekint az önjáró személyautókra, nincs már túlságosan messze a teljesen automatizált, önjáró járművek kora. Ezt vallják legalábbis a fejlesztések egyik zászlóvivőjénél, a Continentalnál, ahol nagy erőkkel dolgoznak a technológia csiszolásán, tökéletesítésén.
Noha a Continentalt sokan még mindig gumiabroncsgyártóként tartja számon, a patinás német márka elsősorban már autóipari alkatrészek, rendszerek és technológiák fejlesztésével foglalkozik és az árbevételének jelentős része is erről a területről származik. A gyártó számos területen, például a környezetkímélő és a biztonságot javító technológiák terén jeleskedik, ugyanakkor kiemelten fajsúlyosak a vezetést elősegítő rendszerek frontján tett erőfeszítéseik is. A sáv- és távolságtartás, a táblafelismerés és egyéb nyalánkságok már manapság is jól működnek számos járműben, ám ezek összehangolása, egyetlen rendszerbe integrálása – amely már az automatizált autózás küszöbét jelenti – jóval bonyolultabb feladat.
Continental Automated Driving
Continental
Csak idén a Continental több mint 100 millió eurót fektetett kutatásba és fejlesztésbe, többek között az autóvezetés automatizálását megcélzó projektbe, amelyen összesen 1300 mérnök dolgozik. Munkájuk egy Volkswagen Passatban ölt testet, amelyet a Hannover közelében található boszorkánykonyhán, a Contidromban tartott 2013-as Tech Show keretein belül büszkén mutattak meg az újságíróknak, továbbá az esemény keretein belül felvázolták azt is, hogy miért tartják szükségesnek a technológiai fejlesztések ezen irányát, s mire lehet számítani ezen a fronton.
A miértre adott válasz egyszerű. A vezetést támogató rendszereknek és az innovatív biztonsági megoldásoknak köszönhetően a németeknél a közúti balesetek halálos áldozatainak száma két évtized alatt 12 ezerről körülbelül 4 ezerre csökkent, és az EU-s cél 2020-ig további 50 százalékos csökkenés. A Continental szerint az automatizált autózás révén elérhető, hogy a tragikus végkimenetelű balesetek száma záros határidőn belül a nullához közelítsen, de az irányvonalnak van számos más előnye is: ezek közül elég csak az üzemanyag-takarékosabb közlekedést vagy a hasznosan eltölthető időt kiemelni. Egyik napról a másikra persze nem jutunk majd oda, hogy a sofőr csak egy kiegészítő lesz a volán mögött, aki filmet néz, esetleg internetes oldalakat böngész a fedélzeti infotainment-rendszer kijelzőjén, ám a Continental előrejelzései szerint erre sem kell túlságosan sokat várni: a márka három lépcsőben képzeli a folyamatot.
A járható terület feltérképezése még nem tökéletes
Continental
Az első lépcsőt 2016-ra érheti el az autóipar, ekkor kerülhetnek ugyanis forgalomba az első, „részben automatizált” járművek. A Continental definíciója szerint ezek szélvédőkamerákkal, ultrahanggal működő szenzorokkal, infrával, továbbá kis- és nagy hatótávolságú radarral felvértezett autók lesznek, amelyek folyamatosan térképezik fel a környezetüket, gyorsítanak, lassítanak, tartják a sávot és követnek más járműveket, de ez a funkció csak autópályán, ott is csak 30 kilométer/órás sebesség alatt lesz alkalmazható, továbbá a sofőrnek készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást. 2020-ban jöhet a következő lépcső, a „jelentősen automatizált” járművek megjelenése: ezek autópályán már folyamatos felügyelet nélkül vezetik majd önmagukat, de továbbra is szükség lesz a sofőr éberségére, hogy bármikor közbeavatkozhasson. Az a korszak, amikor az autópályán való autózás zömmel a közösségi portálokon való lógást és lazítást jelenti majd a sofőrnek, leghamarabb 2025-ben kezdődhet el, a Continental szerint ekkor tűnnek majd fel az utakon a „teljes egészében automatizált” járművek. A gyártó szerint az autópályákon 130 kilométer/órás sebességhatárig már nem lesz szükség a sofőr közreműködésére, csak olyan esetekben, mint például az autópályáról történő lehajtás: ekkor a vezetőnek át kell vennie az irányítást még az automatizáltságnak ezen a magas szintjén is, ha viszont ezt nem teszi meg, a biztonságos közlekedés érdekében az autó lefékez majd és leparkol az út mellett.
Kikerüli a gyalogosokat
Continental
A Contidrom területén meg is tapasztalhattuk, hogy mire képes az önjáró Passat, amely első pillantásra legfeljebb annyiban különbözik az összes többitől, hogy eltüntették róla a VW-márkajelzést, s az oldalán diszkréten feltüntették, hogy a jármű az „automatizált vezetés” projekt egyik demonstrációs eszköze. A kocsi a volán mögött ülő mérnök tájékoztatása szerint már túljutott a 15 ezer mérföldön: a távot persze nem a Contidromban és nem is Európa útjain teljesítették, hanem Nevadában, ahol – Florida és Kalifornia mellett – a törvények lehetővé teszik az automatizált járművek közúti menetpróbáit. Noha más vállalatok – például a Google - is dolgoznak hasonló területen, Nevadában a Continental volt az első, amely megkapta az engedélyt az önjáró autó közúti tesztelésére.
Boldogul az elterelésekkel is
Continental
A képességbemutató keretein belül utasként tapasztalhattuk meg, hogy mivel tud többet az önjáró Passat a vezetést segítő modern rendszerekkel felvértezett autókhoz képest. Például azt, hogy nem csak lát, hanem reagál is: a közlekedési táblákat felismerte, de a sebességkorlátozásoknál nem csak emlékeztetett, hanem lassított is, megállt a pirosat mutató lámpánál, érzékelte az útpadkát és irányt változtatott az útépítéseknél használatos forgalomelterelő tábláknál. Meggyőzően teljesített az autó a fékteszten is, biztonságosan megállt, amikor az előtte haladó jármű hirtelen állóra fékezett, s nem okozott gondot neki a gyalogos-szimuláció sem. Mivel soha nem tudni, hogy a gyalogosok mikor lépnek az autó elé, ez a közúti közlekedés egyik legkiszámíthatatlanabb tényezője: a Passat elé kötélpályán húztak be egy babát, amelyet gyorsabb és lassabb sebességnél is biztonsággal került ki. Minden nem lehet tökéletes, így van még fejlődnivaló: a járható terület felmérése például ilyen. Az autót vezető mérnök nem is titkolta, hogy amennyiben nincs egyértelmű jelzés, például útburkolati jel, esetleg korlát vagy útpadka, a rendszer egyelőre minden sík területet járhatóként értelmez.
2025-től várhatóan már lazíthatunk az autópályán
Continental
A demonstráció rávilágított, hogy bár a városi közlekedésre szabott, a bonyolult forgalmi helyzetekhez igazított automata autóra valószínűleg még sokáig kell várni, ahhoz minden bizonnyal jóval közelebb állunk, hogy a sokszor egyhangú, unalmas autópályázás jóval kellemesebb időtöltéssé váljon. Az ehhez szükséges technológia lassan tökéletesre csiszolódik, így a nagy kérdés már csak az, hogy a törvényi keretek adottak lesznek-e a mindennapos használathoz. A vita már évek óta tart az irányvonal képviselői és ellenzői között, s gyaníthatóan egy darabig megy is még a huzavona, mivel olyan alapvető kérdéseket kell tisztázni, mint például az, hogy kié lesz a felelősség abban az esetben, amikor ember vezette autó ütközik majd egy automatizált járgánnyal.