Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60e03fd4-36bb-49ee-af1b-e13a852c4287","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy más célra már használt gyógyszer lehet fontos eszköze a szúnyogok irtásának, igaz, vannak azért kérdőjelek a módszer körül.","shortLead":"Egy más célra már használt gyógyszer lehet fontos eszköze a szúnyogok irtásának, igaz, vannak azért kérdőjelek...","id":"20250412_szunyogok-elleni-vedekezes-emberi-ver-mereg-nitisinone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e03fd4-36bb-49ee-af1b-e13a852c4287.jpg","index":0,"item":"ee0dc572-454e-4bf9-b2b0-2c5b047942ec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250412_szunyogok-elleni-vedekezes-emberi-ver-mereg-nitisinone","timestamp":"2025. április. 12. 18:03","title":"A szúnyogok ellen ható méreggé alakítja a vért az egyik gyógyszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26248e83-0ea1-430c-a809-b522bfe49c50","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A Kreml egyelőre nem árulta el, hogy Steve Witkoff találkozik-e az orosz elnökkel, és ha igen, mikor. ","shortLead":"A Kreml egyelőre nem árulta el, hogy Steve Witkoff találkozik-e az orosz elnökkel, és ha igen, mikor. ","id":"20250411_amerikai-elnok-kulonmegbizott-steve-witkoff-moszkva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26248e83-0ea1-430c-a809-b522bfe49c50.jpg","index":0,"item":"cf4d9dc3-aaa3-41e8-b1ed-c7d47ffb3415","keywords":null,"link":"/vilag/20250411_amerikai-elnok-kulonmegbizott-steve-witkoff-moszkva","timestamp":"2025. április. 11. 15:57","title":"Megint Oroszországba utazott az amerikai elnök különmegbízottja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bde7c86f-e4fe-49ad-b003-16cd1794bc3d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem sikerült megakadályozniuk a tüntetőknek, hogy a miniszterelnök bejusson interjút adni a közmédiának.","shortLead":"Nem sikerült megakadályozniuk a tüntetőknek, hogy a miniszterelnök bejusson interjút adni a közmédiának.","id":"20250411_momentum-kozmedia-tuntetes-orban-mtva-szekhaz-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bde7c86f-e4fe-49ad-b003-16cd1794bc3d.jpg","index":0,"item":"493ee3d4-0838-47cf-8cca-d92d13ecdeab","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_momentum-kozmedia-tuntetes-orban-mtva-szekhaz-rendorseg","timestamp":"2025. április. 11. 14:00","title":"Hat momentumos ellen eljárás indult, mert az úttestre léptek, amikor Orbán az MTVA-székházba tartott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0d42774-f87f-45d9-a892-15d5997cf9f5","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Egy rossz keresztpassz és egy üres kapus gól pecsételte meg a csapat sorsát.","shortLead":"Egy rossz keresztpassz és egy üres kapus gól pecsételte meg a csapat sorsát.","id":"20250411_magyar-noi-jegkorong-valogatott-japan-vilagbajnoksag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0d42774-f87f-45d9-a892-15d5997cf9f5.jpg","index":0,"item":"ad19f02a-263f-4cf0-ae34-c35fbe9451d8","keywords":null,"link":"/sport/20250411_magyar-noi-jegkorong-valogatott-japan-vilagbajnoksag","timestamp":"2025. április. 11. 14:16","title":"Második meccsét is elvesztette az elitvébén a női hokiválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77077e51-51c3-4ccc-8f30-9c6182ac350a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint a fák beporzására és szűk helyeken való felderítésre is jó lehet az az újfajta robot, ami akkumulátor és elektronika nélkül képes repülni.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint a fák beporzására és szűk helyeken való felderítésre is jó lehet az az újfajta robot, ami...","id":"20250412_miniatur-robot-dron-repules-uc-berkeley","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77077e51-51c3-4ccc-8f30-9c6182ac350a.jpg","index":0,"item":"75beb01a-14f7-49b6-895f-83f51af53def","keywords":null,"link":"/tudomany/20250412_miniatur-robot-dron-repules-uc-berkeley","timestamp":"2025. április. 12. 16:03","title":"Íme a világ legkisebb repülő robotja, nemhogy akku, még elektronika sem kell neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A takarékszövetkezetek jogutódjaként az MBH Banknál még mindig van 150 olyan üres, értéktelen ingatlan, ahol valaha takarékfiók működött. Ezeket az állam megvenné az ATM-telepítésekhez – praktikusan ugyanazokon a helyeken lesznek az ATM-ek, ahol piaci alapon nem érte meg banki szolgáltatást nyújtani.","shortLead":"A takarékszövetkezetek jogutódjaként az MBH Banknál még mindig van 150 olyan üres, értéktelen ingatlan, ahol valaha...","id":"20250411_150-lerobbant-extakarek-varja-hogy-a-kormany-ATM-ekkel-viragoztassa-fel-a-falvakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b.jpg","index":0,"item":"34988345-0460-4222-b39b-ac450affc3a9","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250411_150-lerobbant-extakarek-varja-hogy-a-kormany-ATM-ekkel-viragoztassa-fel-a-falvakat","timestamp":"2025. április. 11. 14:41","title":"150 lerobbant extakarék várja, hogy a kormány ATM-ekkel pántlikázza fel a falvakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6","c_author":"Visa","category":"brandcontent","description":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi szektorban. A Visa 2024-ben is azokat az üzleteket kereste és díjazta, ahol a vásárlók a hagyományos értékesítésen túl megkapják ezt a pluszt. A Visa Boltok Boltja versenyben már második alkalommal osztották ki a fődíjakat, idén a fenntarthatósággal, a közösségi élményekkel és a kiemelkedő ügyfélkiszolgálással lehetett kitűnni a mezőnyből.","shortLead":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi...","id":"20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6.jpg","index":0,"item":"ab9c278c-c18e-40af-8262-d292feba9c2e","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","timestamp":"2025. április. 12. 11:30","title":"Titkos vásárlásokkal ellenőrizték a boltokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"946c41f3-5033-4f69-ad04-25c041cf03ec","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Potsdami Egyetem kutatói szerint a Holdon lévő regolit tökéletes alapanyag a napelemekhez, amivel olcsón lehetne a földihez hasonló technológiát előállítani.","shortLead":"A Potsdami Egyetem kutatói szerint a Holdon lévő regolit tökéletes alapanyag a napelemekhez, amivel olcsón lehetne...","id":"20250412_holdpor-napelem-holdbazis-regolit-holduveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/946c41f3-5033-4f69-ad04-25c041cf03ec.jpg","index":0,"item":"01157f71-8e8f-4934-adfd-ca87b6663ecf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250412_holdpor-napelem-holdbazis-regolit-holduveg","timestamp":"2025. április. 12. 10:03","title":"Holdporból készülhet napelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2025-től az autó önmagát vezeti majd az autópályán
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Bár a közvélemény még mindig fantasztikumként tekint az önjáró személyautókra, nincs már túlságosan messze a teljesen automatizált, önjáró járművek kora. Ezt vallják legalábbis a fejlesztések egyik zászlóvivőjénél, a Continentalnál, ahol nagy erőkkel dolgoznak a technológia csiszolásán, tökéletesítésén.
Noha a Continentalt sokan még mindig gumiabroncsgyártóként tartja számon, a patinás német márka elsősorban már autóipari alkatrészek, rendszerek és technológiák fejlesztésével foglalkozik és az árbevételének jelentős része is erről a területről származik. A gyártó számos területen, például a környezetkímélő és a biztonságot javító technológiák terén jeleskedik, ugyanakkor kiemelten fajsúlyosak a vezetést elősegítő rendszerek frontján tett erőfeszítéseik is. A sáv- és távolságtartás, a táblafelismerés és egyéb nyalánkságok már manapság is jól működnek számos járműben, ám ezek összehangolása, egyetlen rendszerbe integrálása – amely már az automatizált autózás küszöbét jelenti – jóval bonyolultabb feladat.
Continental Automated Driving
Continental
Csak idén a Continental több mint 100 millió eurót fektetett kutatásba és fejlesztésbe, többek között az autóvezetés automatizálását megcélzó projektbe, amelyen összesen 1300 mérnök dolgozik. Munkájuk egy Volkswagen Passatban ölt testet, amelyet a Hannover közelében található boszorkánykonyhán, a Contidromban tartott 2013-as Tech Show keretein belül büszkén mutattak meg az újságíróknak, továbbá az esemény keretein belül felvázolták azt is, hogy miért tartják szükségesnek a technológiai fejlesztések ezen irányát, s mire lehet számítani ezen a fronton.
A miértre adott válasz egyszerű. A vezetést támogató rendszereknek és az innovatív biztonsági megoldásoknak köszönhetően a németeknél a közúti balesetek halálos áldozatainak száma két évtized alatt 12 ezerről körülbelül 4 ezerre csökkent, és az EU-s cél 2020-ig további 50 százalékos csökkenés. A Continental szerint az automatizált autózás révén elérhető, hogy a tragikus végkimenetelű balesetek száma záros határidőn belül a nullához közelítsen, de az irányvonalnak van számos más előnye is: ezek közül elég csak az üzemanyag-takarékosabb közlekedést vagy a hasznosan eltölthető időt kiemelni. Egyik napról a másikra persze nem jutunk majd oda, hogy a sofőr csak egy kiegészítő lesz a volán mögött, aki filmet néz, esetleg internetes oldalakat böngész a fedélzeti infotainment-rendszer kijelzőjén, ám a Continental előrejelzései szerint erre sem kell túlságosan sokat várni: a márka három lépcsőben képzeli a folyamatot.
A járható terület feltérképezése még nem tökéletes
Continental
Az első lépcsőt 2016-ra érheti el az autóipar, ekkor kerülhetnek ugyanis forgalomba az első, „részben automatizált” járművek. A Continental definíciója szerint ezek szélvédőkamerákkal, ultrahanggal működő szenzorokkal, infrával, továbbá kis- és nagy hatótávolságú radarral felvértezett autók lesznek, amelyek folyamatosan térképezik fel a környezetüket, gyorsítanak, lassítanak, tartják a sávot és követnek más járműveket, de ez a funkció csak autópályán, ott is csak 30 kilométer/órás sebesség alatt lesz alkalmazható, továbbá a sofőrnek készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást. 2020-ban jöhet a következő lépcső, a „jelentősen automatizált” járművek megjelenése: ezek autópályán már folyamatos felügyelet nélkül vezetik majd önmagukat, de továbbra is szükség lesz a sofőr éberségére, hogy bármikor közbeavatkozhasson. Az a korszak, amikor az autópályán való autózás zömmel a közösségi portálokon való lógást és lazítást jelenti majd a sofőrnek, leghamarabb 2025-ben kezdődhet el, a Continental szerint ekkor tűnnek majd fel az utakon a „teljes egészében automatizált” járművek. A gyártó szerint az autópályákon 130 kilométer/órás sebességhatárig már nem lesz szükség a sofőr közreműködésére, csak olyan esetekben, mint például az autópályáról történő lehajtás: ekkor a vezetőnek át kell vennie az irányítást még az automatizáltságnak ezen a magas szintjén is, ha viszont ezt nem teszi meg, a biztonságos közlekedés érdekében az autó lefékez majd és leparkol az út mellett.
Kikerüli a gyalogosokat
Continental
A Contidrom területén meg is tapasztalhattuk, hogy mire képes az önjáró Passat, amely első pillantásra legfeljebb annyiban különbözik az összes többitől, hogy eltüntették róla a VW-márkajelzést, s az oldalán diszkréten feltüntették, hogy a jármű az „automatizált vezetés” projekt egyik demonstrációs eszköze. A kocsi a volán mögött ülő mérnök tájékoztatása szerint már túljutott a 15 ezer mérföldön: a távot persze nem a Contidromban és nem is Európa útjain teljesítették, hanem Nevadában, ahol – Florida és Kalifornia mellett – a törvények lehetővé teszik az automatizált járművek közúti menetpróbáit. Noha más vállalatok – például a Google - is dolgoznak hasonló területen, Nevadában a Continental volt az első, amely megkapta az engedélyt az önjáró autó közúti tesztelésére.
Boldogul az elterelésekkel is
Continental
A képességbemutató keretein belül utasként tapasztalhattuk meg, hogy mivel tud többet az önjáró Passat a vezetést segítő modern rendszerekkel felvértezett autókhoz képest. Például azt, hogy nem csak lát, hanem reagál is: a közlekedési táblákat felismerte, de a sebességkorlátozásoknál nem csak emlékeztetett, hanem lassított is, megállt a pirosat mutató lámpánál, érzékelte az útpadkát és irányt változtatott az útépítéseknél használatos forgalomelterelő tábláknál. Meggyőzően teljesített az autó a fékteszten is, biztonságosan megállt, amikor az előtte haladó jármű hirtelen állóra fékezett, s nem okozott gondot neki a gyalogos-szimuláció sem. Mivel soha nem tudni, hogy a gyalogosok mikor lépnek az autó elé, ez a közúti közlekedés egyik legkiszámíthatatlanabb tényezője: a Passat elé kötélpályán húztak be egy babát, amelyet gyorsabb és lassabb sebességnél is biztonsággal került ki. Minden nem lehet tökéletes, így van még fejlődnivaló: a járható terület felmérése például ilyen. Az autót vezető mérnök nem is titkolta, hogy amennyiben nincs egyértelmű jelzés, például útburkolati jel, esetleg korlát vagy útpadka, a rendszer egyelőre minden sík területet járhatóként értelmez.
2025-től várhatóan már lazíthatunk az autópályán
Continental
A demonstráció rávilágított, hogy bár a városi közlekedésre szabott, a bonyolult forgalmi helyzetekhez igazított automata autóra valószínűleg még sokáig kell várni, ahhoz minden bizonnyal jóval közelebb állunk, hogy a sokszor egyhangú, unalmas autópályázás jóval kellemesebb időtöltéssé váljon. Az ehhez szükséges technológia lassan tökéletesre csiszolódik, így a nagy kérdés már csak az, hogy a törvényi keretek adottak lesznek-e a mindennapos használathoz. A vita már évek óta tart az irányvonal képviselői és ellenzői között, s gyaníthatóan egy darabig megy is még a huzavona, mivel olyan alapvető kérdéseket kell tisztázni, mint például az, hogy kié lesz a felelősség abban az esetben, amikor ember vezette autó ütközik majd egy automatizált járgánnyal.