Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Míg a magyarok többségének vagyona stagnál, a leggazdagabbaké egyre csak nő: arányát tekintve 20 év alatt megötszöröződött, de ha forintban nézzük, akkor közel tízszeresére nőtt. A nettó pénzügyi magyar vagyon 97 ezer milliárd forint, amiből 11 000 milliárd van a leggazdagabb száznál.","shortLead":"Míg a magyarok többségének vagyona stagnál, a leggazdagabbaké egyre csak nő: arányát tekintve 20 év alatt...","id":"20250526_leggazdagabb-magyarok-vagyoni-aranya-top-100-privatbanki-szolgaltatasok-blochamps-capital-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"015446b9-b80e-4502-ac53-ad71fd081c5d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250526_leggazdagabb-magyarok-vagyoni-aranya-top-100-privatbanki-szolgaltatasok-blochamps-capital-elemzes","timestamp":"2025. május. 26. 12:52","title":"A leggazdagabb száz embernél van már az összes magyar vagyon 13 százaléka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b279c207-1263-416d-ba73-338621742876","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sokakat zavar a kormányközeli szereplők költekezése.","shortLead":"Sokakat zavar a kormányközeli szereplők költekezése.","id":"20250526_Hiaba-kullancsozik-Lazar-Janos-az-emberek-tobbsege-szerint-o-is-a-luxizok-koze-tartozik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b279c207-1263-416d-ba73-338621742876.jpg","index":0,"item":"3a057044-1e07-4130-b443-1d3201101aa3","keywords":null,"link":"/itthon/20250526_Hiaba-kullancsozik-Lazar-Janos-az-emberek-tobbsege-szerint-o-is-a-luxizok-koze-tartozik","timestamp":"2025. május. 26. 06:45","title":"Hiába kullancsozik Lázár János, az emberek többsége szerint ő is a „luxizók” közé tartozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b42145a9-38be-4fb8-9df8-7e05153bc08a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A britpop-legenda fellépése már kétszer is meghiúsult a Covid miatt, Damon Albarn július 6-án azonban most már tényleg fellép a Müpában egy különleges formációjával, az Africa Expresszel.","shortLead":"A britpop-legenda fellépése már kétszer is meghiúsult a Covid miatt, Damon Albarn július 6-án azonban most már tényleg...","id":"20250526_Damon-Albarn-vegre-tenyleg-eljon-Budapestre-africa-express-koncert-morcheeba-youssou-n-dour-","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b42145a9-38be-4fb8-9df8-7e05153bc08a.jpg","index":0,"item":"18a44ace-07aa-458f-901c-1f328406774d","keywords":null,"link":"/elet/20250526_Damon-Albarn-vegre-tenyleg-eljon-Budapestre-africa-express-koncert-morcheeba-youssou-n-dour-","timestamp":"2025. május. 26. 13:00","title":"Damon Albarn végre tényleg újra eljön Budapestre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A külügyminisztérium nettó egymilliárd forintos keretösszegért rendelt zászlókat, rendezvényeszközöket és kapcsolódó szolgáltatásokat Balásy Gyula cégétől.","shortLead":"A külügyminisztérium nettó egymilliárd forintos keretösszegért rendelt zászlókat, rendezvényeszközöket és kapcsolódó...","id":"20250527_Zaszlo-zaszlo-sziv-szo-szerint-Milliardos-megrendelest-kapott-a-kormany-hazi-kommunikatora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6.jpg","index":0,"item":"53f00d54-778d-4f45-a13e-01926bc34853","keywords":null,"link":"/kkv/20250527_Zaszlo-zaszlo-sziv-szo-szerint-Milliardos-megrendelest-kapott-a-kormany-hazi-kommunikatora","timestamp":"2025. május. 27. 08:33","title":"Zászló, zászló, szív – szó szerint. Milliárdos megrendelést kapott a kormány házi kommunikátora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5fdbbfa-f553-45b5-9891-cf703a5e1146","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Apa és lánya története Bánki Éva, számos regény, köztük az Esőváros és a Telihold Velencében szerzőjének új kötete, az Apjalánya.","shortLead":"Apa és lánya története Bánki Éva, számos regény, köztük az Esőváros és a Telihold Velencében szerzőjének új kötete...","id":"20250526_Banki-Eva-Apjalanya-konyv-hvg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5fdbbfa-f553-45b5-9891-cf703a5e1146.jpg","index":0,"item":"0f9db55b-1596-4f51-a344-39829fe1a130","keywords":null,"link":"/360/20250526_Banki-Eva-Apjalanya-konyv-hvg","timestamp":"2025. május. 26. 16:00","title":"Egy daganatos betegség kellett ahhoz, hogy utánajárjon apja elhallgatott történetének – Bánki Éva új regénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99d31e91-88f1-4d61-92a0-308947d17003","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Nemzeti Filmintézet igazgatója hangsúlyozza, hogy filmje nem kap pénzt a Filmintézettől, de ettől még rengeteg közpénz vagy közpénz közeli forrás segíti a Magyar menyegző létrejöttét.","shortLead":"A Nemzeti Filmintézet igazgatója hangsúlyozza, hogy filmje nem kap pénzt a Filmintézettől, de ettől még rengeteg...","id":"20250526_filmbiztos-Kael-Csaba-sajat-filmje-tamogatas-kozpenz-ketmilliard-forint-mol-alapitvany-mtva-magyar-menyegzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99d31e91-88f1-4d61-92a0-308947d17003.jpg","index":0,"item":"32cb8f34-ba6a-4e5c-bd24-69c1ea698fa5","keywords":null,"link":"/elet/20250526_filmbiztos-Kael-Csaba-sajat-filmje-tamogatas-kozpenz-ketmilliard-forint-mol-alapitvany-mtva-magyar-menyegzo","timestamp":"2025. május. 26. 15:19","title":"Telex: a filmbiztos Káel Csaba kétmilliárd forintot kap saját filmje leforgatására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d60f003-3821-460e-81fa-0a692c3127a4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Black Hornet 3 néven mutatkozott be az új amerikai drón, aminek elsősorban a hadsereg fogja nagy hasznát venni.","shortLead":"Black Hornet 3 néven mutatkozott be az új amerikai drón, aminek elsősorban a hadsereg fogja nagy hasznát venni.","id":"20250527_black-hornet-3-miniatur-dron-amerikai-hadsereg-felderites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d60f003-3821-460e-81fa-0a692c3127a4.jpg","index":0,"item":"7f0f1c25-aa5c-4de8-8ffb-fa2f0decaaa7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250527_black-hornet-3-miniatur-dron-amerikai-hadsereg-felderites","timestamp":"2025. május. 27. 16:03","title":"33 gramm, 25 percig repül: hangtalanul deríti fel a terepet az amerikai hadsereg új drónja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cc18bee-5a41-42d8-b020-731523ddeee1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Finn kutatók vizsgálata arra jutott, hogy a pingvinek ürüléke olyan nagy mennyiségben juttat ammóniát a levegőbe, ami már a felhőképződést is befolyásolja.","shortLead":"Finn kutatók vizsgálata arra jutott, hogy a pingvinek ürüléke olyan nagy mennyiségben juttat ammóniát a levegőbe, ami...","id":"20250527_pingvin-urulek-jegolvadas-antarktisz-ammonia-felhokepzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cc18bee-5a41-42d8-b020-731523ddeee1.jpg","index":0,"item":"b439a18e-c0cc-4b63-ad4d-69cf0623dac5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250527_pingvin-urulek-jegolvadas-antarktisz-ammonia-felhokepzodes","timestamp":"2025. május. 27. 19:03","title":"Pingvinürülék segíthet lassítani az Antarktisz jégolvadását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2025-től az autó önmagát vezeti majd az autópályán
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Bár a közvélemény még mindig fantasztikumként tekint az önjáró személyautókra, nincs már túlságosan messze a teljesen automatizált, önjáró járművek kora. Ezt vallják legalábbis a fejlesztések egyik zászlóvivőjénél, a Continentalnál, ahol nagy erőkkel dolgoznak a technológia csiszolásán, tökéletesítésén.
Noha a Continentalt sokan még mindig gumiabroncsgyártóként tartja számon, a patinás német márka elsősorban már autóipari alkatrészek, rendszerek és technológiák fejlesztésével foglalkozik és az árbevételének jelentős része is erről a területről származik. A gyártó számos területen, például a környezetkímélő és a biztonságot javító technológiák terén jeleskedik, ugyanakkor kiemelten fajsúlyosak a vezetést elősegítő rendszerek frontján tett erőfeszítéseik is. A sáv- és távolságtartás, a táblafelismerés és egyéb nyalánkságok már manapság is jól működnek számos járműben, ám ezek összehangolása, egyetlen rendszerbe integrálása – amely már az automatizált autózás küszöbét jelenti – jóval bonyolultabb feladat.
Continental Automated Driving
Continental
Csak idén a Continental több mint 100 millió eurót fektetett kutatásba és fejlesztésbe, többek között az autóvezetés automatizálását megcélzó projektbe, amelyen összesen 1300 mérnök dolgozik. Munkájuk egy Volkswagen Passatban ölt testet, amelyet a Hannover közelében található boszorkánykonyhán, a Contidromban tartott 2013-as Tech Show keretein belül büszkén mutattak meg az újságíróknak, továbbá az esemény keretein belül felvázolták azt is, hogy miért tartják szükségesnek a technológiai fejlesztések ezen irányát, s mire lehet számítani ezen a fronton.
A miértre adott válasz egyszerű. A vezetést támogató rendszereknek és az innovatív biztonsági megoldásoknak köszönhetően a németeknél a közúti balesetek halálos áldozatainak száma két évtized alatt 12 ezerről körülbelül 4 ezerre csökkent, és az EU-s cél 2020-ig további 50 százalékos csökkenés. A Continental szerint az automatizált autózás révén elérhető, hogy a tragikus végkimenetelű balesetek száma záros határidőn belül a nullához közelítsen, de az irányvonalnak van számos más előnye is: ezek közül elég csak az üzemanyag-takarékosabb közlekedést vagy a hasznosan eltölthető időt kiemelni. Egyik napról a másikra persze nem jutunk majd oda, hogy a sofőr csak egy kiegészítő lesz a volán mögött, aki filmet néz, esetleg internetes oldalakat böngész a fedélzeti infotainment-rendszer kijelzőjén, ám a Continental előrejelzései szerint erre sem kell túlságosan sokat várni: a márka három lépcsőben képzeli a folyamatot.
A járható terület feltérképezése még nem tökéletes
Continental
Az első lépcsőt 2016-ra érheti el az autóipar, ekkor kerülhetnek ugyanis forgalomba az első, „részben automatizált” járművek. A Continental definíciója szerint ezek szélvédőkamerákkal, ultrahanggal működő szenzorokkal, infrával, továbbá kis- és nagy hatótávolságú radarral felvértezett autók lesznek, amelyek folyamatosan térképezik fel a környezetüket, gyorsítanak, lassítanak, tartják a sávot és követnek más járműveket, de ez a funkció csak autópályán, ott is csak 30 kilométer/órás sebesség alatt lesz alkalmazható, továbbá a sofőrnek készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást. 2020-ban jöhet a következő lépcső, a „jelentősen automatizált” járművek megjelenése: ezek autópályán már folyamatos felügyelet nélkül vezetik majd önmagukat, de továbbra is szükség lesz a sofőr éberségére, hogy bármikor közbeavatkozhasson. Az a korszak, amikor az autópályán való autózás zömmel a közösségi portálokon való lógást és lazítást jelenti majd a sofőrnek, leghamarabb 2025-ben kezdődhet el, a Continental szerint ekkor tűnnek majd fel az utakon a „teljes egészében automatizált” járművek. A gyártó szerint az autópályákon 130 kilométer/órás sebességhatárig már nem lesz szükség a sofőr közreműködésére, csak olyan esetekben, mint például az autópályáról történő lehajtás: ekkor a vezetőnek át kell vennie az irányítást még az automatizáltságnak ezen a magas szintjén is, ha viszont ezt nem teszi meg, a biztonságos közlekedés érdekében az autó lefékez majd és leparkol az út mellett.
Kikerüli a gyalogosokat
Continental
A Contidrom területén meg is tapasztalhattuk, hogy mire képes az önjáró Passat, amely első pillantásra legfeljebb annyiban különbözik az összes többitől, hogy eltüntették róla a VW-márkajelzést, s az oldalán diszkréten feltüntették, hogy a jármű az „automatizált vezetés” projekt egyik demonstrációs eszköze. A kocsi a volán mögött ülő mérnök tájékoztatása szerint már túljutott a 15 ezer mérföldön: a távot persze nem a Contidromban és nem is Európa útjain teljesítették, hanem Nevadában, ahol – Florida és Kalifornia mellett – a törvények lehetővé teszik az automatizált járművek közúti menetpróbáit. Noha más vállalatok – például a Google - is dolgoznak hasonló területen, Nevadában a Continental volt az első, amely megkapta az engedélyt az önjáró autó közúti tesztelésére.
Boldogul az elterelésekkel is
Continental
A képességbemutató keretein belül utasként tapasztalhattuk meg, hogy mivel tud többet az önjáró Passat a vezetést segítő modern rendszerekkel felvértezett autókhoz képest. Például azt, hogy nem csak lát, hanem reagál is: a közlekedési táblákat felismerte, de a sebességkorlátozásoknál nem csak emlékeztetett, hanem lassított is, megállt a pirosat mutató lámpánál, érzékelte az útpadkát és irányt változtatott az útépítéseknél használatos forgalomelterelő tábláknál. Meggyőzően teljesített az autó a fékteszten is, biztonságosan megállt, amikor az előtte haladó jármű hirtelen állóra fékezett, s nem okozott gondot neki a gyalogos-szimuláció sem. Mivel soha nem tudni, hogy a gyalogosok mikor lépnek az autó elé, ez a közúti közlekedés egyik legkiszámíthatatlanabb tényezője: a Passat elé kötélpályán húztak be egy babát, amelyet gyorsabb és lassabb sebességnél is biztonsággal került ki. Minden nem lehet tökéletes, így van még fejlődnivaló: a járható terület felmérése például ilyen. Az autót vezető mérnök nem is titkolta, hogy amennyiben nincs egyértelmű jelzés, például útburkolati jel, esetleg korlát vagy útpadka, a rendszer egyelőre minden sík területet járhatóként értelmez.
2025-től várhatóan már lazíthatunk az autópályán
Continental
A demonstráció rávilágított, hogy bár a városi közlekedésre szabott, a bonyolult forgalmi helyzetekhez igazított automata autóra valószínűleg még sokáig kell várni, ahhoz minden bizonnyal jóval közelebb állunk, hogy a sokszor egyhangú, unalmas autópályázás jóval kellemesebb időtöltéssé váljon. Az ehhez szükséges technológia lassan tökéletesre csiszolódik, így a nagy kérdés már csak az, hogy a törvényi keretek adottak lesznek-e a mindennapos használathoz. A vita már évek óta tart az irányvonal képviselői és ellenzői között, s gyaníthatóan egy darabig megy is még a huzavona, mivel olyan alapvető kérdéseket kell tisztázni, mint például az, hogy kié lesz a felelősség abban az esetben, amikor ember vezette autó ütközik majd egy automatizált járgánnyal.
A magyar jégkorong-válogatott történelmet írt a dán-svéd közös rendezésű világbajnokságon, története során először maradt bent az elitben. A siker egyik fő letéteményesével beszélgettünk.