Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8c06f8fc-339c-45fe-990b-9d4714f24329","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy névtelen forrás szerint Julija Szviridenko ukrán gazdasági miniszter éppen úton van Washingtonba, hogy aláírja a szerződést.","shortLead":"Egy névtelen forrás szerint Julija Szviridenko ukrán gazdasági miniszter éppen úton van Washingtonba, hogy aláírja...","id":"20250430_Bloomberg-Ukrajna-USA-nyersanyag-megallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c06f8fc-339c-45fe-990b-9d4714f24329.jpg","index":0,"item":"af7e5ba7-3d7f-4caf-90a3-8ad369ff69c6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_Bloomberg-Ukrajna-USA-nyersanyag-megallapodas","timestamp":"2025. április. 30. 14:40","title":"Bloomberg: Ukrajna „órákon belül” aláírja a nyersanyagokat érintő megállapodást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a176ab7a-a6df-4045-a637-df0eb5fae1cc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Gazdáik egyetértenek abban, hogy méreteik ellenére, személyiségüket tekintve igazából mindketten kisbabák.","shortLead":"Gazdáik egyetértenek abban, hogy méreteik ellenére, személyiségüket tekintve igazából mindketten kisbabák.","id":"20250430_vilag-legnagyobb-es-legkisebb-kutyaja-pearl-reggie","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a176ab7a-a6df-4045-a637-df0eb5fae1cc.jpg","index":0,"item":"e227c3cd-848c-4b1d-83d8-7cd7302a4409","keywords":null,"link":"/elet/20250430_vilag-legnagyobb-es-legkisebb-kutyaja-pearl-reggie","timestamp":"2025. április. 30. 16:41","title":"Összehozták egymással a világ legnagyobb és legkisebb kutyáját – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdae6d18-c49c-4a9f-924f-91422e9bca91","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai gazdaság az év elején először zsugorodott 2022 óta, amit a vámok bevezetése előtti óriási mértékű importnövekedés, valamint a visszafogottabb lakossági költekezés okozott.","shortLead":"Az amerikai gazdaság az év elején először zsugorodott 2022 óta, amit a vámok bevezetése előtti óriási mértékű...","id":"20250430_Egyesult-Allamok-GDP-csokkenes-2025-elso-negyedev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdae6d18-c49c-4a9f-924f-91422e9bca91.jpg","index":0,"item":"d31a6e5a-935b-4e8a-98e1-f92be23a4c68","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_Egyesult-Allamok-GDP-csokkenes-2025-elso-negyedev","timestamp":"2025. április. 30. 15:01","title":"Trumpnak elég volt kimondania a vám szót, és megnyekkent az amerikai GDP","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5224a24a-5c8c-4226-b1ab-a5404c0252a8","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Június 1-től érvényes az Angol Labdarúgó-szövetség határozata.","shortLead":"Június 1-től érvényes az Angol Labdarúgó-szövetség határozata.","id":"20250501_transznemu-no-foci-bajnoksag-kitiltas-fa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5224a24a-5c8c-4226-b1ab-a5404c0252a8.jpg","index":0,"item":"ce2b2b5f-4d3a-4aef-a584-7b26ddf4937b","keywords":null,"link":"/sport/20250501_transznemu-no-foci-bajnoksag-kitiltas-fa","timestamp":"2025. május. 01. 14:47","title":"Kitiltják a transznemű nőket az angol női focibajnokságból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"555751eb-d7dc-4f5c-bfc1-3910918888cc","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Vannak olyan dokumentumok, amiket az ukrán fél még nem írnának alá. ","shortLead":"Vannak olyan dokumentumok, amiket az ukrán fél még nem írnának alá. ","id":"20250430_fennakadas-amerikai-ukran-megallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/555751eb-d7dc-4f5c-bfc1-3910918888cc.jpg","index":0,"item":"b17934cb-b629-48bc-b0ce-87950daf01dc","keywords":null,"link":"/vilag/20250430_fennakadas-amerikai-ukran-megallapodas","timestamp":"2025. április. 30. 19:56","title":"Amerikai-ukrán megállapodás: hiába van szándék, mégis fennakadás történhetett az utolsó pillanatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955","c_author":"Gyükeri Mercédesz - Nyusztay Máté","category":"gazdasag","description":"Az árstop teljes kivezetése óta 10 százalékot drágultak az élelmiszerek, az infláción pedig legfeljebb szépségtapasz lehet bármilyen kormányzati intézkedés. Ha ugyan.","shortLead":"Az árstop teljes kivezetése óta 10 százalékot drágultak az élelmiszerek, az infláción pedig legfeljebb szépségtapasz...","id":"20250430_vasarnapi-ebed-aprilis-nagy-marton-arresstop-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955.jpg","index":0,"item":"0b777fe5-032c-4ae8-ac3f-22da426cd160","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_vasarnapi-ebed-aprilis-nagy-marton-arresstop-ebx","timestamp":"2025. április. 30. 16:00","title":"Nagy Márton se elég arra, hogy megállítsa az étolaj árát – ez a HVG áprilisi bevásárlókosara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A világ leggazdagabb embere etikátlan lépést emleget és cáfol, szerinte a lap szándékosan meghamisította a tényeket.","shortLead":"A világ leggazdagabb embere etikátlan lépést emleget és cáfol, szerinte a lap szándékosan meghamisította a tényeket.","id":"20250501_Elon-Musk-totalisan-kiakadt-miutan-a-Wall-Street-Journal-megirta-hogy-a-Tesla-mar-az-utodjat-keresi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9.jpg","index":0,"item":"1237972b-1f15-4834-ba78-27e1cee0264f","keywords":null,"link":"/kkv/20250501_Elon-Musk-totalisan-kiakadt-miutan-a-Wall-Street-Journal-megirta-hogy-a-Tesla-mar-az-utodjat-keresi","timestamp":"2025. május. 01. 13:13","title":"Elon Musk totálisan kiakadt, miután a Wall Street Journal megírta, hogy a Tesla már az utódját keresi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de73698f-ee8c-4425-8059-fafbb497caef","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Vasúti már van.","shortLead":"Vasúti már van.","id":"20250430_kozuti-hid-oroszorszag-eszak-korea-tumen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de73698f-ee8c-4425-8059-fafbb497caef.jpg","index":0,"item":"8627e217-b297-4ff0-893a-bc3251f94a13","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_kozuti-hid-oroszorszag-eszak-korea-tumen","timestamp":"2025. április. 30. 15:41","title":"Közúti híd épül Oroszország és Észak-Korea között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ötven éve nyert először a klasszikus Mini a Monte Carlo Rally-n
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nosztalgiázik a Mini: a brit kisautó ötven éve nyert először a klasszikus Mini a Monte Carlo Rally-n, a BMW fennhatósága alatt álló márka pedig igyekszik megemlékezni a fényes sikerről.
A nyolcvan esztendős legenda, Paddy Hopkirk szeme még ma is felcsillan, ha eszébe jutnak győztes kisautója menettulajdonságai. „Jóllehet, kezdetben a Mini mindössze egy kis családi vállalkozás volt, műszakilag mégis rengeteg előnye volt a riválisokkal szemben. Fronthajtása és keresztben beépített motorja hatalmas előnyt jelentett, és a puszta tényt, hogy egy apró autóval versenyeztünk a keskeny, taktikás szakaszokon, szintén előnyként értékelem. Nagyon szerencsések voltunk: az autó hibátlan volt, és minden összejött a kellő pillanatban” - meséli a legendás, 37-es rajtszámmal és 33 EJB rendszámmal versenyző pilóta, aki 1964 telén, a „hosszú kések éjszakájának” becézett szakaszon csapattársaival, a negyedik helyen végzett finn Timo Mäkinennel és az összetett hetedik helyezett, szintén finn Rauno Aaltonennel néhány tökéletes kilométer alatt új korszakot nyitott a Monte Carlo rali történelmében: a „három muskétás” korszakát.
Ötven éve nyert először a klasszikus Mini a Monte Carlo Rally-n
BMW Motorsport
A klasszikus Mini Monte Carlóban elért diadaláról hatalmas szenzációként beszéltek a világ autósport-rajongói, ez a siker azonban nem a semmiből érkezett. A kisautót a Mini atyjaként emlegetett Sir Alec Issigonis tervezte meg, amikor a British Motor Corporation igazgatótanácsának elnöke, Leonard Lord 1956 végén felkérte, hogy alkossa meg a tökéletes kisautót. Issigonis a gyártó vezető tervezőjeként rendszeresen kikérte barátja, a népszerű versenyautó-konstruktőr John Cooper szakvéleményét, aki így a Mini megszületésének minden egyes lépéséből kivette a részét. A Mini kezdetben mindössze 34 lóerős volt, elsőkerék-meghajtása, könnyűszerkezetes építése, széles nyomtávja és méreteihez képest hosszú tengelytávja azonban olyan extrém fürge négyüléses kisautóvá varázsolták, amely tulajdonságok nagyon gyorsan kikövezték a Mini útját az autósport trónja felé.
A legendás Mini Cooper S 1960-ban debütált a Monte Carlo ralin. Három intenzív tanulóévet követően, 1963-ban Rauno Aaltonen megszerezte első kategóriagyőzelmét, majd egy évvel később, januárban rajthoz állt a négyhengeres, 1071 köbcentiméteres szívvel szerelt Mini, amelynek teljesítménye immáron 90 lóerő körül volt. Jóval erősebb volt, mint a korábbi modellek, de papíron még így is bőven elmaradt az olyan riválisokkal szemben, mint a Mercedes-Benz 300 SE vagy a Ford Falcon, amik hathengeres és V8-as motorjai háromszor-négyszer erősebbek voltak. Paddy Hopkirk azonban a Monte Carlo rali hosszú egyenesekkel tűzdelt szakaszain sem hagyta, hogy riválisai jelentős előnyre tegyenek szert: mindent kipréselt az apró járműből, és a „hosszú kések éjszakáján”, a verseny utolsó előtti szakaszán végül elérkezett az elszámolás ideje: a klasszikus Mini esélyt kapott, hogy bizonyítsa tehetségét.
„Abban az évben rendesen havazott, úgyhogy rengeteget gyakoroltunk és készültünk” - emlékezik vissza Hopkirk. „A Mini különösen jól mozgott lejtmenetben, így amit felfelé menet esetleg elvesztettünk, azt a lefelé vezető terepeken behoztuk” - mondta a pilóta, aki bravúros versenyzéssel átvette a vezetést a mezőny élén. A pontos kormányzás, a tökéletes kezelhetőség, a hibátlan gumiválasztás, Hopkirk tehetsége, és a hó, ami a nagyobb autókat egytől egyig lelassította, együttesen bebiztosította a szenzációs győzelmet.
Ötven éve nyert először a klasszikus Mini a Monte Carlo Rally-n
BMW Motorsport
A következő évben Timo Mäkinen és navigátora, Paul Easter megvédte a klasszikus Mini bajnoki címét. Versenyautójukban egy még erősebb, 1275 köbcentiméteres motor dolgozott, a győzelemhez azonban elengedhetetlen volt a kivételes skandináv tehetség is. Ráadásul Mäkinen volt a mezőny egyetlen indulója, aki úgy autózta végig a teljes távot, hogy egy büntetőpontot sem szerzett, annak ellenére sem, hogy az 1965-ös verseny a Monte Carlo rali történetének egyik legszigorúbban ellenőrzött megmérettetése volt. A verseny szervezői az intenzív havazás és az útfelület erős jegesedése ellenére sem szakították félbe a futamot, így a finn pilóta és a MINI Cooper S a második éjszakai szakaszon, az Alpokon keresztül autózott fel a dobogó legfelső fokára, hat szakaszból ötöt megnyerve.
A „három muskétás” elsöprő hármas diadalt aratott a következő, 1966-os versenyen, amely egyúttal a legdrámaibb Monte Carlo rali volt mind közül. Mäkinen, Aaltonen és Hopkirk a rajtvonaltól egészen a célvonalig uralták a futamot, és végül ebben a sorrendben állhattak fel az abszolút győztesek dobogójára is, miután végigsöpörték a teljes '66-os mezőnyt. A mesterhármas mámorában úgy tűnt, hogy a klasszikus Mini iránti osztatlan rajongás határtalan – ahogyan a csalódás is az volt, amikor a versenyt követő műszaki ellenőrzésen a francia versenybiztosok utólag kizárták mindhárom Minit a hűtőrácsok elé szerelt fényszórók miatt, amelyekről kimondták, hogy szabálytalanok...
A Monte Carlo-i mesterhármas álmai szertefoszlottak, de a „három muskétás” eltökélte, hogy a legkorábbi alkalommal visszavágnak. 1967 telén Hopkirk, Mäkinen és Aaltonen két másik BMC csapattal karöltve sorakozott fel a rajtvonalnál. Ezúttal sem a szabályok, sem a riválisok nem állhattak a Mini Cooper S és győzelme közé. Rauno Aaltonen mellé a legendás 1964-es győzelem kulcsembere, Paddy Hopkirk navigátora, Henry Liddon ült be, akinek ez volt az utolsó éles megmérettetése. A páros úgy fűzte át Monte Carlo szűk utcáin és a francia Alpok lankáin az apró versenyautót, hogy a célvonalnál tizenkét másodperces előnnyel intették le őket. Hopkirk ezen a versenyen hatodikként, egy évvel később pedig ötödikként ért célba a klasszikus Mini volánjánál. 1968-ban Aaltonen a harmadik lett. És noha a kisautók fényes rali-korszaka lassan a végéhez ért, a „három muskétás” néhány év alatt egy kitörölhetetlen fejezetet írt az autósport történelemkönyvébe.