Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c2d780a5-ac37-4cb6-80ad-fc908944b82a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a magyar kormány többször is egyértelművé tette, hogy Oroszország az agresszor, azaz hivatalosan sem semleges Budapest álláspontja. Az építési miniszter viszont hétfőn még arról beszélt, hogy semlegesnek kell maradni. ","shortLead":"A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a magyar kormány többször is egyértelművé tette, hogy Oroszország...","id":"20241128_gulyas-gergely-lazar-janos-semlegesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2d780a5-ac37-4cb6-80ad-fc908944b82a.jpg","index":0,"item":"78fd34b7-42d7-4be2-a6c8-df128fd2b95e","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_gulyas-gergely-lazar-janos-semlegesseg","timestamp":"2024. november. 28. 12:06","title":"Mást mond a semlegességről Gulyás Gergely, mint Lázár János","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24550452-ee65-4ab5-b17d-085108b3b91f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter volt barátnője szerint a barátai tanácsolták neki, hogy készítsen hangfelvételeket.","shortLead":"Magyar Péter volt barátnője szerint a barátai tanácsolták neki, hogy készítsen hangfelvételeket.","id":"20241128_Vogel-Evelin-hangfelvetel-fidesz-segito-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24550452-ee65-4ab5-b17d-085108b3b91f.jpg","index":0,"item":"8531f58c-de40-4a35-a7ac-e60e950e3839","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Vogel-Evelin-hangfelvetel-fidesz-segito-ebx","timestamp":"2024. november. 28. 18:49","title":"Vogel Evelin: Van valaki, aki segít nekem, és ma már azt gondolom, hogy van kapcsolata a Fidesszel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Azoknál is megmarad a moratórium időszakában a szolgáltatás, akiknek 60 napon túli számlatartozásuk van.","shortLead":"Azoknál is megmarad a moratórium időszakában a szolgáltatás, akiknek 60 napon túli számlatartozásuk van.","id":"20241127_moratorium-gaz-aram-mvm-karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047.jpg","index":0,"item":"ded1f390-c3f7-4100-96ac-1fedc5ee4f4a","keywords":null,"link":"/kkv/20241127_moratorium-gaz-aram-mvm-karacsony","timestamp":"2024. november. 27. 12:52","title":"Itt az MVM karácsonyi ajándéka: nem kapcsolják ki az áramot és a gázt öt hétig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef3fe854-76b8-4226-a1c5-6eec728d5a7e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A privát jet épp akkor fordult meg Bordeaux-ban, mint amikor egy másik, már jól ismert, kormányközeli kötődésű Bombardier.","shortLead":"A privát jet épp akkor fordult meg Bordeaux-ban, mint amikor egy másik, már jól ismert, kormányközeli kötődésű...","id":"20241127_Uj-22-milliard-forint-erteku-magangeppel-bovulhetett-a-NER-luxusrepulo-parkja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef3fe854-76b8-4226-a1c5-6eec728d5a7e.jpg","index":0,"item":"dc916df7-8ac9-446e-924d-a60341d61d5b","keywords":null,"link":"/kkv/20241127_Uj-22-milliard-forint-erteku-magangeppel-bovulhetett-a-NER-luxusrepulo-parkja","timestamp":"2024. november. 27. 13:10","title":"Új, 22 milliárd forint értékű magángéppel bővülhetett a NER luxusrepülő-parkja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","shortLead":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","id":"20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30.jpg","index":0,"item":"8a1effe9-8abf-4307-b3be-293122eec01b","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","timestamp":"2024. november. 28. 06:41","title":"Így száguld 333 km/h-val a méregdrága új Alfa Romeo – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f871d68c-ad70-4c8b-9a02-b8e2f5d94bb4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A videót készítő szemtanú szerint egy Mercedes sofőrjének nem tetszett, hogy a futár megállt előtte.","shortLead":"A videót készítő szemtanú szerint egy Mercedes sofőrjének nem tetszett, hogy a futár megállt előtte.","id":"20241127_futar-mercedes-gazolas-verekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f871d68c-ad70-4c8b-9a02-b8e2f5d94bb4.jpg","index":0,"item":"3ece9cb3-01d0-47e1-9c1c-d41ae9d339d8","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_futar-mercedes-gazolas-verekedes","timestamp":"2024. november. 27. 19:36","title":"Videó: elgázoltak és megvertek egy futárt a IX. kerületben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d567ecd8-0c5a-4f6c-815f-4d58d45d0763","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A fegyverszüneti megállapodásban tizenhárom pont szerepel, előírják, hogy Dél-Libanonban csak a hivatalos biztonsági erők és a hadsereg lehet fegyveres szervezet.","shortLead":"A fegyverszüneti megállapodásban tizenhárom pont szerepel, előírják, hogy Dél-Libanonban csak a hivatalos biztonsági...","id":"20241127_izrael-libanon-hezbollah-tuzszunet-megallapodas-pontok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d567ecd8-0c5a-4f6c-815f-4d58d45d0763.jpg","index":0,"item":"0843c3f6-9471-4fb1-b954-15af531beea0","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_izrael-libanon-hezbollah-tuzszunet-megallapodas-pontok","timestamp":"2024. november. 27. 07:03","title":"Itt vannak az Izrael és a libanoni Hezbollah közötti tűzszüneti megállapodás pontjai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5eeff3b1-b789-4e58-b7d7-21da0582c016","c_author":"HVG","category":"360","description":"Alaptőkeemeléssel és tőketartalékba helyezéssel oldották meg a problémát.","shortLead":"Alaptőkeemeléssel és tőketartalékba helyezéssel oldották meg a problémát.","id":"20241128_Libri-csoport-tokeemeles-MCC-alapitvany-MCC-Liber-Invest-Kft-Cafe-Frei-helyett-Scruton-kavezok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5eeff3b1-b789-4e58-b7d7-21da0582c016.jpg","index":0,"item":"14ef4921-9f58-4e8f-9c78-bfeb4de2b088","keywords":null,"link":"/360/20241128_Libri-csoport-tokeemeles-MCC-alapitvany-MCC-Liber-Invest-Kft-Cafe-Frei-helyett-Scruton-kavezok","timestamp":"2024. november. 28. 13:45","title":"Hatalmas adósságtól szabadította meg Libri-tulajdonos leánycégét az MCC","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Soha nem volt még akkora reform a Forma–1-ben, mint amilyet a 2014-es évadra vittek véghez a sportág szabályalkotói. A tengernyi módosítás közül kiemeltük a tíz legfontosabbat, ezek többsége rányomta a bélyegét az idei versenyautókra.
- 2006-tól a tavalyi szezon végéig 2,4 literes, V8-as atmoszférikus erőforrások szolgáltatták a hajtóerőt, mostantól viszont 1,6 literes, V6-os, turbómotorok dolgoznak a kocsikban, 15 ezerre korlátozott percenkénti fordulatszámmal. A korábbi nyolc helyett már csak öt motor használható a szezon során.
- KERS helyett ERS: a hibrid rendszer a fékezés közben keletkező energiát, valamint a kipufogógáz hőjéből származó energiát is hasznosítja, így körönként 33,33 másodpercig 160 plusz lóerőt biztosít. Fontos megjegyezni, hogy mostantól valóban célszerűbb a „hajtáslánc” kifejezést használni, a regulák ugyanis hat fő komponensre bontják a hajtóerőt szolgáltató pakkot: belső égésű motorra (ICE), a KERS továbbfejlesztett változatának számító kinetikus motorgenerátorra (MGU-K), hőenergiájú motorgenerátorra (MGU-H), turbófeltöltőre (TC), akkukra (ES) és vezérlőelektronikára (CE). Hasonlóan a belső égésű motorhoz, a többi komponensből is ötöt lehet használni, ezekkel a csapatok tetszőlegesen variálhatnak az évad során, a kerettúllépés viszont büntetést von maga után.
Lotus E22
Lotus
- Egy újabb lépés a sportág „kizöldítése” felé az is, hogy a versenyzők az eddigi 150-160 kilogramm üzemanyag helyett 100 kilogrammnyival vághatnak neki a futamoknak. A hibrid technológiáknak köszönhetően a hajtáslánc fogyasztása 35 százalékkal csökken a korábbiakhoz képest, ráadásul korlátozták az üzemanyag-átfolyást – 10500-as fordulattól 100 kilogramm/óra – is. Az üzemanyag-limit biztosan komoly kockázati tényező lesz az idény első néhány összecsapásán: Melbourne-ben a versenyigazgató Charlie Whiting már a szabadedzések előtt közölte a csapatokkal, hogy ezen a területen zérótoleranciát alkalmaznak.
- Mivel az idei hajtáslánc jóval nehezebb a korábbinál, az autók minimumsúlyát 642-ről 691 kilogrammra emelték fel. A termetesebb pilótáknak még így is sokat kellett fogyniuk a téli időszakban, amire többen is panaszkodtak.
- Az új előírások szerint készült váltók a tavalyi héttel szemben nyolcfokozatúak, fix áttételezésűek, és már nem öt, hanem hat egymást követő futamot kell kibírniuk. Míg korábban 30 áttételezési variációból lehetett választani, mostantól csak egyszer lehet változtatni a szezon során: minden egyéb módosítás büntetést von maga után.
- Egyetlen, középen elhelyezett kipufogó a korábbi ikermegoldás helyett: ezzel száműzték annak lehetőségét, hogy a forró kipufogógázt a diffúzorhoz vezessék. Az utóbbi években ez volt a Red Bull egyik legfontosabb fegyvere.
- A változatos, bizarrabbnál bizarrabb orrkúpok annak köszönhetőek, hogy az ominózus komponenst keskenyebbre és alacsonyabbra kellett szabni. Ezt a módosítást biztonsági kérdéseket szem előtt tartva vezették be: a keskenyebb, alacsonyabb első szárnytól azt remélik, hogy a pozícióharcok során és a rajtokat követő tülekedésben kevesebb defektet okoznak majd, illetve csökkentik az esélyét annak, hogy az autó a levegőbe emelkedjen olyan esetekben, amikor ütközik az előtte haladó versenygéppel. Változott a hátsó szárny is, amelynek felső terelőeleme kisebb lett, az alsó összekötőelemét pedig száműzték. Az aerodinamikai módosítások a becslések szerint 20 százalékos leszorítóerő-csökkenést eredményeznek.
- Változik az időmérő is: a Q1 20 helyett 18 perces lesz, a Q3 hossza viszont 10-ről 12 percre nő, ráadásul erre a résztvevők kapnak egy extra szett lágy abroncsot is. Mivel ezt a szettet az edzés végén vissza kell adni a Pirellinek, a versenyzőket arra ösztönzi, hogy a korábbiakkal ellentétben többször is próbálkozzanak. Ennek köszönhető az is, hogy mostantól a futamot nem a Q3-ban használt, hanem a legjobban sikerült Q2-es körben fent lévő gumiszettel kell kezdeni.
Renault Energy F1
Renault Sport
- Nagy felháborodást váltott ki az ötlet, de végül elfogadták: az évadzáró összecsapáson elért pontokat az idei évtől megkétszerezik. Az elképzelést eredetileg Sebastian Vettel tavalyi, nyomasztó dominanciája ihlette, mert a pontduplázás reményt adhat egy szorosabb végkifejletre, ám könnyen előfordulhat, hogy épp a német lesz az, akinek ez kapóra jön: amennyiben a Red Bull a szezon előrehaladtával feltámad a teszteléseken látott kábulatból, a címvédőnek Abu-Dzabiban jól jöhet a pontduplázás.
- Akárcsak a közúti közlekedésben, mostantól a Forma–1-ben is osztanak büntetőpontokat. Aki egy szezonon belül kipontozódik, azaz összegyűjt 12 büntetőpontot, egyfutamos eltiltással sújtják. Azt egyelőre nem pontosították, hogy a különféle kihágásokért hány pont jár, az viszont biztos, hogy a büntetőpontok csak a kiosztást követő egy év után évülnek el.