Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","shortLead":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","id":"20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f.jpg","index":0,"item":"0a424b86-d6e9-4250-ae61-e5230d594486","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","timestamp":"2025. április. 16. 10:12","title":"Már a kormányközeli Századvég is elkezdett a tanárproblémákról beszélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Adrian Christescu távozásáról korábban csak annyit közölt, hogy nem tud tovább képviselni egy olyan magyar kormányt, amely szerinte nyíltan közeledik Oroszországhoz, és aláássa az Európai Unió egységét.","shortLead":"Adrian Christescu távozásáról korábban csak annyit közölt, hogy nem tud tovább képviselni egy olyan magyar kormányt...","id":"20250417_adrian-christescu-tiszteletbeli-konzul-lemondott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a.jpg","index":0,"item":"1c7532de-5a32-47cc-8789-74945550e277","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_adrian-christescu-tiszteletbeli-konzul-lemondott","timestamp":"2025. április. 17. 10:39","title":"Távozik a tiszteletbeli konzul, mert nem akar egy „illiberális” és „autoriter” rendszert képviselni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf5a7c7c-811c-4649-b60b-fd8128048c11","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"“A kosz és a penész a teljes főépületet kezdi belepni” – írta Magyar aa Facebookon. Az államtitkár kommentben reagált. ","shortLead":"“A kosz és a penész a teljes főépületet kezdi belepni” – írta Magyar aa Facebookon. Az államtitkár...","id":"20250416_Magyar-Peter-ujra-elment-a-korhazba-amit-az-egeszsegugyi-allamtitkar-szerint-a-Tisza-miatt-nem-tudnak-felujitani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf5a7c7c-811c-4649-b60b-fd8128048c11.jpg","index":0,"item":"18f37139-841c-4db8-bdf2-2fcff69b5ac8","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Magyar-Peter-ujra-elment-a-korhazba-amit-az-egeszsegugyi-allamtitkar-szerint-a-Tisza-miatt-nem-tudnak-felujitani","timestamp":"2025. április. 16. 20:43","title":"Magyar Péter újra elment a kórházba, amit az egészségügyi államtitkár szerint a Tisza miatt nem tudnak felújítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az adóegyezségről, befektetésekről és energiaügyekről is szó lehet a magyar-amerikai tárgyalásokon.","shortLead":"Az adóegyezségről, befektetésekről és energiaügyekről is szó lehet a magyar-amerikai tárgyalásokon.","id":"20250417_gazdasagi-kulonmegallapodas-Trump-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500.jpg","index":0,"item":"76f9c5d7-c3fb-44fa-8a2d-60ae89c534f8","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_gazdasagi-kulonmegallapodas-Trump-usa","timestamp":"2025. április. 17. 17:15","title":"Nyárra ígéri a kormány a gazdasági különmegállapodást Trump kormányával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74584c26-9039-44b6-8cdf-19aecfeffd50","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"„Próbálom elképzelni azt a Fidesz-szavazót, aki elhitte, hogy Vlagyimir Putyin mindig igazat mond, Magyar Péter pedig 13 éves lányokat tart a pincéjében, most pedig azt kell lenyelnie, hogy Brüsszel bioterrorizmussal támad hazánkra, mert nem akarunk háborúba lépni az agresszor Ukrajna oldalán a békés Oroszország ellen.” Vélemény.","shortLead":"„Próbálom elképzelni azt a Fidesz-szavazót, aki elhitte, hogy Vlagyimir Putyin mindig igazat mond, Magyar Péter pedig...","id":"20250416_hvg-Para-Kovacs-Imre-Agrardzsihad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74584c26-9039-44b6-8cdf-19aecfeffd50.jpg","index":0,"item":"84a00b85-17b4-4186-94b4-4614479bdff5","keywords":null,"link":"/360/20250416_hvg-Para-Kovacs-Imre-Agrardzsihad","timestamp":"2025. április. 16. 10:34","title":"Para-Kovács Imre: A száj- és körömfájás esete a brutális hülyékkel. És a Fidesszel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1190d9f-a6e5-4e0a-bab8-cd5ca91e5293","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Donald Trump döntése értelmében május 2-től már az alacsony értékű csomagok sem vámmentesek, a hongkongi szolgáltató viszont nem akar bajlódni a vámbeszedéssel.","shortLead":"Donald Trump döntése értelmében május 2-től már az alacsony értékű csomagok sem vámmentesek, a hongkongi szolgáltató...","id":"20250416_hongkong-kina-amerika-posta-csomagok-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1190d9f-a6e5-4e0a-bab8-cd5ca91e5293.jpg","index":0,"item":"a70c07d9-bf9a-4857-976f-4e7b440d5887","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_hongkong-kina-amerika-posta-csomagok-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 16. 11:43","title":"Felfüggeszti az Amerikába szánt csomagok szállítását a hongkongi posta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b537cc0-8095-45be-b404-f1ae7acc096c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A sérültek között is több a gyerek.","shortLead":"A sérültek között is több a gyerek.","id":"20250417_ukrajna-haboru-orosz-drontamadas-dnyipro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b537cc0-8095-45be-b404-f1ae7acc096c.jpg","index":0,"item":"3467af35-9b25-43d4-90cb-2cd54d2d1098","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_ukrajna-haboru-orosz-drontamadas-dnyipro","timestamp":"2025. április. 17. 11:24","title":"Három ember, köztük egy gyerek is meghalt az ukrajnai Dnyiprót ért orosz dróntámadásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","shortLead":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","id":"20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb.jpg","index":0,"item":"68beabb5-8833-425c-8b99-a150eb8ce6eb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","timestamp":"2025. április. 17. 06:00","title":"Újabb sztrádafenntartó cég segíti Mészárosék 15 ezermilliárdos üzletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem biztos, hogy hosszú fejezet lesz a VW történetében az e-up!, de bejegyzésként mindenképpen megjelenik majd, mint a német konszern első, teljesen elektromos szériagyártású autója. Most itthon is kipróbáltuk pár órára.
A Volkswagen, szemben más márkákkal, - a Renault a Zoe-val, vagy a Nissan a Leaffel - azt az utat választotta, hogy inkább létező modelljébe épít elektromotort és nem egy teljesen új típust hoz létre. Eleve, némi késéssel jött el az elektromos korszak a wolfsburgiaknál, viszont úgy tűnik kiforrott és ütőképes konnektoros hibrid, illetve tisztán elektromos autókkal jelentkeznek. Az általunk is kipróbált és valóban magasra értékelt Audi A3 e-tron nagyon meggyőző, vagy az e-Golf, amelyet szintén többségében dicséret ért. Az e-up! szintén remek kisautó, mégsem lesz olyan sikeres, mint a másik két példa.
Nyolcmillió egyszáz-negyvenhétezer forint. Ennyibe kerül ugyanis az VW e-up!. Egész egyszerűen nincs olyan, a bolygónkat fenyegető veszély, ami elfogadhatóvá tenné ezt az összeget. A filléres üzemeltetés mellett is 10 év előnye van árban a benzinmotoros testvérnek.
Az e-up!-ot elvileg 4,32 forintos kilométerenkénti költséggel tudjuk hajtani 37 forintos óránkénti árú, közületi nappali árammal és 11,7 kWh/100 kilométeres fogyasztással számolva. Az 1.0 literes benzines VW-up!, 420 forintos naftával, 6 literes fogyasztással 25,2 forintból megy el egy kilométert. Ugyanannyit futva - évi 16 000 km-t -, egy évtized mire egálba kerül az elektromos kicsike, a 3,5 millió forintos árú benzines testvérrel, ha csak az "üzemanyag-költségen" behozható előnnyel számolunk. (Persze a képlet ennél sokkal összetettebb is lehet, az amortizáció, a szervizköltség, netán a tervezett, az elektromos autók ingyenes parkolása miatt.)
Képgaléria.
D.P.
Ha túl tudjuk tenni magunkat a fentieken, egy valóban rendkívül praktikus, szórakoztató, technológiailag előremutató kisautóval lesz dolgunk. Az autózás az e-up!-pal pontosan ugyanazokat a látványos előnyöket kínálja, mint a többi elektromos autó. Azt, az elképesztően nyugodt atmoszférát, ami egy zaj nélküli autóban van, azt a fürgeséget, ami konstans módon bármilyen helyzetben rendelkezésre áll, valamint azt a megnyugtató tudatot, hogy egy füstös városban, ahol jól tudjuk, így is úgy is, a dugóban kell majd ücsörögnünk, legalább nem szennyezzük tovább a környezetünket.
A külsejét kicsit technósították LED-ekkel, kapott egy kék hátterű Volkswagen-emblémát és a hátuljára egy „e-up!” feliratot. Az orrát, a küszöbeit és alját is átdolgozták. Az utastér hangulatát szintén kék díszvarrásokkal és világosszürke üléskárpitokkal dobták fel és látványos a hófehér lakkozott műanyag borítás a műszerfalon. Persze a műszeregységen is tetten érhető, hogy nem robbanómotor hajtja. A baloldali műszer egy töltésjelző, középen helyezték el a sebességmérőt, jobbra tőle pedig a hagyományos benzinmutató címkéjét cserélték ki egy akkumulátor jelre.
A kocsiban, amelyet már tavaly bemutatták, egy 60 kW/82 lóerős szinkron elektromotor dolgozik, amelynek 210 newtonméteres forgatónyomatéka folyamatosan rendelkezésre áll. Mindez, olyan járulékos előnyökkel, minthogy bármilyen mai, 2.0 literes turbófeltöltésű autóval tartja lépést lámpától, lámpáig. A 100-as tempót ugyan 14 másodperc alatt éri el az apróság, de az első 50-100 méteren autó legyen, amelyik tartja vele a lépést. Az 1185 kilogramm saját tömegű kocsiban egyébként 230 kilo plusz terhet jelent a 18,7kWh-s lítium-ion akkucsomag, amelyet a padlólemezbe rejtettek. Mindezzel együtt az e-up!, alig 285 kilóval nehezebb a normál háromhengeres up!-nál.
Az e-up-ot háromféleképpen lehet tölteni. Az úgynevezett CCS (Combined Charging System) rendszer révén egyaránt bírja a váltó- és egyenáramú töltést. Az otthoni hálózatról nagyjából 6-8 óra, az otthonra kapható gyorstöltővel kevesebb mint 6 óra, míg töltőállomáson, egyenáramú gyorstöltővel, akár fél óra alatt is fel lehet 80 százalékra tölteni. Sajnos a töltőpontokkal meggyűlne a baja nálunk. A budapesti három helyszín közül, az Istenhegyi úton lévő töltőállomás csatlakozására például rá sem megy a VW-féle csatlakozó. Ugyanakkor a márka importőre azt ígéri, saját telephelyén épít egy töltőpontot, ahol lehet majd használni a gyorstöltőt.
D.P.
Ugyanakkor egyelőre nehéz pillanatokra is elfelejtkezni az elektromos autók legnagyobb kihívásáról, a hatótávról. Az e-up! esetében 160 kilométert ad meg a gyártó, aminem is hangzik rosszul. Mégis folyamatosan kalkulációt igényel, hol is lehet az a pont, ahonnan már biztosan vissza kell fordulnunk, vagy áramforrást kell keresni. Folyamatosan változik ugyanis a pillanatnyi hatótáv, kiszámíthatatlan módón csökken, máskor növekszik, nehéz meghatározni meddig is megy el tulajdonképpen a kocsi. Ebben sok segítséget nem tud adni a navigáció sem, amely paradox módon jelöli a benzinkutakat, de, hogy töltő pontok hol lennének azt nem.
Elismerésre méltó mindemellett a hajtás finomsága, ahogyan a kis elektromos up!-ban a nagy varázslat, vagyis az energiavisszanyerés (rekuperáció) megindul. Volt szerencsénk a BMW i3-at és az Audi A3 e-tront is vezetni és mindkettőben határozottan megszokást igényel, ahogyan a felengedett „gázpedálra” reagál a kocsi. A bajorok autója kifejezetten nagyot torpan ilyenkor, és az Audié sem olyan finom átmenetű, mint a „fapados” e-up!-é.
A rekuperáció ereje ráadásul ebben növelhető is a váltókar átbillentésével. Három fokozatban állítható, amely olyan, mintha a motorfék erejét növelnénk vagy csökkentenénk. A hármas szinten olyan erős a generátor fékezőhatása, mintha komolyabban rálépnénk a fékpedálra. Ezt meredek lejtőn érdemben ki is lehet használni, vagy nagyobb sebességről kanyar előtti lassításra használni, ami azonnal meg is látszik a visszatöltésen. A rendszer hatótávját még Eco és Eco+ módokkal is lehet finomhangolni, amelyek érezhetően csökkentik a maximális motorteljesítményt, ezzel párhuzamossan viszont növelik a megtehető távolságot. Nagyjából plusz 20-30 kilométert lehet nyerni igazán takarékos módban. Megjegyzendő, ha már fogyasztás, akkor a villanyautók közt is kell ebben sorrendnek lennie és e szerint a VW e-up! a legtakarékosabb elektromos autó jelenleg a piacon.
Mindenesetre a VW e-up! csillagászati árával, egyelőre fel sem kerül a hazai forgalmazó listájára, ám, ha valaki nagyon ragaszkodik hozzá, akkor azért megoldják a beszerzését.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.