Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f4f7fd90-dc31-4b1b-b809-2606f66bda82","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Láthatóan mindenkinek, még saját lányának is fel kellett vonulnia Orbán Viktor agresszív hangulatú show-ján a hétvégén. Ezúttal a Fideszhez kötődik a háborús narratíva, míg a budapesti balhékból szándékosan kimaradó Tisza Pártnak sikerülhet megszólítania a békére vágyókat. Mi az alapvető különbség a Békemenet közönségéből formált kommenthadsereg és Magyar Péter facebookozó hívei között? ","shortLead":"Láthatóan mindenkinek, még saját lányának is fel kellett vonulnia Orbán Viktor agresszív hangulatú show-ján a hétvégén...","id":"20250521_hvg-orban-viktor-azt-uzente-harcosok-klubja-tisza-part-elemzes-szuverenitasvedelem-komment-hadsereg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f7fd90-dc31-4b1b-b809-2606f66bda82.jpg","index":0,"item":"8d9cd2e3-3bf1-40fe-bb79-e1094c36cc0d","keywords":null,"link":"/360/20250521_hvg-orban-viktor-azt-uzente-harcosok-klubja-tisza-part-elemzes-szuverenitasvedelem-komment-hadsereg","timestamp":"2025. május. 21. 16:53","title":"Magyar Péter a békések ligájával válaszol a Harcosok Klubjára, miközben a Fidesz rajongói és üzenetei vészesen fogynak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741ed591-77d1-44e5-ac70-682b5efe3152","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A Ciszjordániában történt incidens után több országban is bekérették az izraeli nagykövetet.","shortLead":"A Ciszjordániában történt incidens után több országban is bekérették az izraeli nagykövetet.","id":"20250521_izrael-ciszjordania-figyelmezteto-loves-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741ed591-77d1-44e5-ac70-682b5efe3152.jpg","index":0,"item":"e420a82f-ce21-471d-9f9a-8c0109096ea5","keywords":null,"link":"/vilag/20250521_izrael-ciszjordania-figyelmezteto-loves-video","timestamp":"2025. május. 21. 20:06","title":"Izraeli katonák figyelmeztető lövéseket adtak le európai és kínai diplomaták irányába – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6532c95-92c9-4f31-995d-919a7f6c2c95","c_author":"Balogh Csaba ","category":"tudomany","description":"Tévedett a pontos időzítésben, de az történik, amit előre látott – mondta a mesterséges intelligencia napjainkban érezhető hatásairól a Berlinben zajló GITEX Europe konferencián a Nobel-díjas Geoffrey Hinton. A technológia keresztapjaként számontartott 77 éves informatikatudós azt üzente: érdemes most szétnézni a világban, és megjegyezni, hogy néz ki, mert a változások java csak ezután következik. És közel sem biztos, hogy csak jó dolgok fognak történni.","shortLead":"Tévedett a pontos időzítésben, de az történik, amit előre látott – mondta a mesterséges intelligencia napjainkban...","id":"20250522_gitex-europe-2025-geoffrey-hinton-mesterseges-intelligencia-ugynokok-szuperintelligencia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6532c95-92c9-4f31-995d-919a7f6c2c95.jpg","index":0,"item":"a782b7af-515b-4fb6-a41b-cadd4b97c181","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_gitex-europe-2025-geoffrey-hinton-mesterseges-intelligencia-ugynokok-szuperintelligencia-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 06:03","title":"Öt év múlva csak egy primitív vicc lesz, amit ma látunk magunk körül – csak lehet, hogy tíz év múlva már senki nem fog nevetni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fd76db0-b984-4b7c-b90f-2e9057bb3d96","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem csak nálunk látni érdekességeket az utakon. ","shortLead":"Nem csak nálunk látni érdekességeket az utakon. ","id":"20250521_horrorvontatvanyok-nemet-diszpeldany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fd76db0-b984-4b7c-b90f-2e9057bb3d96.jpg","index":0,"item":"c41755ec-6827-4063-9201-e18530fa1d21","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_horrorvontatvanyok-nemet-diszpeldany","timestamp":"2025. május. 21. 08:38","title":"Keresztül ment fél Európán ez a horrorvontatvány, amit Németországban kaptak el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c23f33fd-7be3-4d9a-b8ce-f590f13b21a0","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Trump által okozott felfordulás jó esélyt ad Putyinnak, hogy odavágjon, és Európa az USA nélkül védtelen – írja kommentárjában Edward Lucas, a brit lap külpolitikai szerkesztője.","shortLead":"A Trump által okozott felfordulás jó esélyt ad Putyinnak, hogy odavágjon, és Európa az USA nélkül védtelen – írja...","id":"20250522_The-Times-velemeny-Oroszorszag-Europa-NATO","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c23f33fd-7be3-4d9a-b8ce-f590f13b21a0.jpg","index":0,"item":"4fad3034-1c11-456d-bd0b-f38bfa207239","keywords":null,"link":"/360/20250522_The-Times-velemeny-Oroszorszag-Europa-NATO","timestamp":"2025. május. 22. 11:45","title":"The Times-kommentár: Egy orosz támadás a NATO ellen most sokkal valószínűbb, mint gondolnánk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25e301e2-cdf2-4766-823e-74da36b6fbce","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem kurzusfilmes nagyságrendek, de azért szép summák.","shortLead":"Nem kurzusfilmes nagyságrendek, de azért szép summák.","id":"20250521_Penzt-osztott-az-NFI-292-millio-egy-ijaszmesterrol-szolo-dokura-811-millio-a-magyar-anti-James-Bondra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25e301e2-cdf2-4766-823e-74da36b6fbce.jpg","index":0,"item":"80b32a6b-561e-4139-a280-c45b1c38260e","keywords":null,"link":"/elet/20250521_Penzt-osztott-az-NFI-292-millio-egy-ijaszmesterrol-szolo-dokura-811-millio-a-magyar-anti-James-Bondra","timestamp":"2025. május. 21. 14:52","title":"Pénzt osztott az NFI: 290 millió egy íjászmesterről szóló dokura, 810 millió a balatoni anti-James Bondra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"885cdb15-9334-45ab-8007-472a8e130619","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nagy a kereslet, szűk a kínálat, drágulnak a lakások, amihez egyre nagyobb hitelt kell felvenni. Egy budapesti új lakás négyzetméteréért átlagosan 1,68 millió forintot kell már kicsengetni.","shortLead":"Nagy a kereslet, szűk a kínálat, drágulnak a lakások, amihez egyre nagyobb hitelt kell felvenni. Egy budapesti új lakás...","id":"20250521_ingatlan-mnb-lakaspiaci-jelentes-dragulo-lakasok-novekvo-hitelosszegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/885cdb15-9334-45ab-8007-472a8e130619.jpg","index":0,"item":"6824fa72-219c-4d0d-90ad-b94f5ed262da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_ingatlan-mnb-lakaspiaci-jelentes-dragulo-lakasok-novekvo-hitelosszegek","timestamp":"2025. május. 21. 13:18","title":"1,68 millió forint négyzetméterenként – hirdetési ár felett vittek el majdnem minden ötödik ingatlant Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a906d3d2-57d1-448f-b032-50c426519457","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az ijedtségen kívül nem esett komolyabb baja annak a fiatal lánynak, akit az áramlatok sodorták el nemrég a parttól.","shortLead":"Az ijedtségen kívül nem esett komolyabb baja annak a fiatal lánynak, akit az áramlatok sodorták el nemrég a parttól.","id":"20250522_dron-eletmentes-florida-horgasz-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a906d3d2-57d1-448f-b032-50c426519457.jpg","index":0,"item":"88715acd-acaa-4298-afa8-cf043903ab16","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_dron-eletmentes-florida-horgasz-video","timestamp":"2025. május. 22. 16:03","title":"Drónnal mentette meg egy floridai horgász egy fuldokló lány életét – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem biztos, hogy hosszú fejezet lesz a VW történetében az e-up!, de bejegyzésként mindenképpen megjelenik majd, mint a német konszern első, teljesen elektromos szériagyártású autója. Most itthon is kipróbáltuk pár órára.
A Volkswagen, szemben más márkákkal, - a Renault a Zoe-val, vagy a Nissan a Leaffel - azt az utat választotta, hogy inkább létező modelljébe épít elektromotort és nem egy teljesen új típust hoz létre. Eleve, némi késéssel jött el az elektromos korszak a wolfsburgiaknál, viszont úgy tűnik kiforrott és ütőképes konnektoros hibrid, illetve tisztán elektromos autókkal jelentkeznek. Az általunk is kipróbált és valóban magasra értékelt Audi A3 e-tron nagyon meggyőző, vagy az e-Golf, amelyet szintén többségében dicséret ért. Az e-up! szintén remek kisautó, mégsem lesz olyan sikeres, mint a másik két példa.
Nyolcmillió egyszáz-negyvenhétezer forint. Ennyibe kerül ugyanis az VW e-up!. Egész egyszerűen nincs olyan, a bolygónkat fenyegető veszély, ami elfogadhatóvá tenné ezt az összeget. A filléres üzemeltetés mellett is 10 év előnye van árban a benzinmotoros testvérnek.
Az e-up!-ot elvileg 4,32 forintos kilométerenkénti költséggel tudjuk hajtani 37 forintos óránkénti árú, közületi nappali árammal és 11,7 kWh/100 kilométeres fogyasztással számolva. Az 1.0 literes benzines VW-up!, 420 forintos naftával, 6 literes fogyasztással 25,2 forintból megy el egy kilométert. Ugyanannyit futva - évi 16 000 km-t -, egy évtized mire egálba kerül az elektromos kicsike, a 3,5 millió forintos árú benzines testvérrel, ha csak az "üzemanyag-költségen" behozható előnnyel számolunk. (Persze a képlet ennél sokkal összetettebb is lehet, az amortizáció, a szervizköltség, netán a tervezett, az elektromos autók ingyenes parkolása miatt.)
Képgaléria.
D.P.
Ha túl tudjuk tenni magunkat a fentieken, egy valóban rendkívül praktikus, szórakoztató, technológiailag előremutató kisautóval lesz dolgunk. Az autózás az e-up!-pal pontosan ugyanazokat a látványos előnyöket kínálja, mint a többi elektromos autó. Azt, az elképesztően nyugodt atmoszférát, ami egy zaj nélküli autóban van, azt a fürgeséget, ami konstans módon bármilyen helyzetben rendelkezésre áll, valamint azt a megnyugtató tudatot, hogy egy füstös városban, ahol jól tudjuk, így is úgy is, a dugóban kell majd ücsörögnünk, legalább nem szennyezzük tovább a környezetünket.
A külsejét kicsit technósították LED-ekkel, kapott egy kék hátterű Volkswagen-emblémát és a hátuljára egy „e-up!” feliratot. Az orrát, a küszöbeit és alját is átdolgozták. Az utastér hangulatát szintén kék díszvarrásokkal és világosszürke üléskárpitokkal dobták fel és látványos a hófehér lakkozott műanyag borítás a műszerfalon. Persze a műszeregységen is tetten érhető, hogy nem robbanómotor hajtja. A baloldali műszer egy töltésjelző, középen helyezték el a sebességmérőt, jobbra tőle pedig a hagyományos benzinmutató címkéjét cserélték ki egy akkumulátor jelre.
A kocsiban, amelyet már tavaly bemutatták, egy 60 kW/82 lóerős szinkron elektromotor dolgozik, amelynek 210 newtonméteres forgatónyomatéka folyamatosan rendelkezésre áll. Mindez, olyan járulékos előnyökkel, minthogy bármilyen mai, 2.0 literes turbófeltöltésű autóval tartja lépést lámpától, lámpáig. A 100-as tempót ugyan 14 másodperc alatt éri el az apróság, de az első 50-100 méteren autó legyen, amelyik tartja vele a lépést. Az 1185 kilogramm saját tömegű kocsiban egyébként 230 kilo plusz terhet jelent a 18,7kWh-s lítium-ion akkucsomag, amelyet a padlólemezbe rejtettek. Mindezzel együtt az e-up!, alig 285 kilóval nehezebb a normál háromhengeres up!-nál.
Az e-up-ot háromféleképpen lehet tölteni. Az úgynevezett CCS (Combined Charging System) rendszer révén egyaránt bírja a váltó- és egyenáramú töltést. Az otthoni hálózatról nagyjából 6-8 óra, az otthonra kapható gyorstöltővel kevesebb mint 6 óra, míg töltőállomáson, egyenáramú gyorstöltővel, akár fél óra alatt is fel lehet 80 százalékra tölteni. Sajnos a töltőpontokkal meggyűlne a baja nálunk. A budapesti három helyszín közül, az Istenhegyi úton lévő töltőállomás csatlakozására például rá sem megy a VW-féle csatlakozó. Ugyanakkor a márka importőre azt ígéri, saját telephelyén épít egy töltőpontot, ahol lehet majd használni a gyorstöltőt.
D.P.
Ugyanakkor egyelőre nehéz pillanatokra is elfelejtkezni az elektromos autók legnagyobb kihívásáról, a hatótávról. Az e-up! esetében 160 kilométert ad meg a gyártó, aminem is hangzik rosszul. Mégis folyamatosan kalkulációt igényel, hol is lehet az a pont, ahonnan már biztosan vissza kell fordulnunk, vagy áramforrást kell keresni. Folyamatosan változik ugyanis a pillanatnyi hatótáv, kiszámíthatatlan módón csökken, máskor növekszik, nehéz meghatározni meddig is megy el tulajdonképpen a kocsi. Ebben sok segítséget nem tud adni a navigáció sem, amely paradox módon jelöli a benzinkutakat, de, hogy töltő pontok hol lennének azt nem.
Elismerésre méltó mindemellett a hajtás finomsága, ahogyan a kis elektromos up!-ban a nagy varázslat, vagyis az energiavisszanyerés (rekuperáció) megindul. Volt szerencsénk a BMW i3-at és az Audi A3 e-tront is vezetni és mindkettőben határozottan megszokást igényel, ahogyan a felengedett „gázpedálra” reagál a kocsi. A bajorok autója kifejezetten nagyot torpan ilyenkor, és az Audié sem olyan finom átmenetű, mint a „fapados” e-up!-é.
A rekuperáció ereje ráadásul ebben növelhető is a váltókar átbillentésével. Három fokozatban állítható, amely olyan, mintha a motorfék erejét növelnénk vagy csökkentenénk. A hármas szinten olyan erős a generátor fékezőhatása, mintha komolyabban rálépnénk a fékpedálra. Ezt meredek lejtőn érdemben ki is lehet használni, vagy nagyobb sebességről kanyar előtti lassításra használni, ami azonnal meg is látszik a visszatöltésen. A rendszer hatótávját még Eco és Eco+ módokkal is lehet finomhangolni, amelyek érezhetően csökkentik a maximális motorteljesítményt, ezzel párhuzamossan viszont növelik a megtehető távolságot. Nagyjából plusz 20-30 kilométert lehet nyerni igazán takarékos módban. Megjegyzendő, ha már fogyasztás, akkor a villanyautók közt is kell ebben sorrendnek lennie és e szerint a VW e-up! a legtakarékosabb elektromos autó jelenleg a piacon.
Mindenesetre a VW e-up! csillagászati árával, egyelőre fel sem kerül a hazai forgalmazó listájára, ám, ha valaki nagyon ragaszkodik hozzá, akkor azért megoldják a beszerzését.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.