Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d33f6eac-04e9-48a4-8e80-ad52a3741bc9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Alice Weidel német szélsőjobboldali vezető után Orbán Viktor a közelmúltban kiállt George Simion mellett is. Sem Weidel, sem Simion nem tudott nyerni. És míg a Weidel melletti kiállással nagyot Orbán aligha kockáztatott saját szavazótábora körében, Simiont méltató szavai miatt nagyot bukhat az erdélyi magyarságnál. Barabás Balázs újságíróval Kacskovics Mihály Béla beszélgetett.","shortLead":"Alice Weidel német szélsőjobboldali vezető után Orbán Viktor a közelmúltban kiállt George Simion mellett is. Sem...","id":"20250519_Fulke-podcast-Barabas-Balazs-Romania-Orban-Viktor-George-Simion-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d33f6eac-04e9-48a4-8e80-ad52a3741bc9.jpg","index":0,"item":"99818d8b-3c80-42d5-9f86-ad1fd999fa69","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_Fulke-podcast-Barabas-Balazs-Romania-Orban-Viktor-George-Simion-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 16:06","title":"Orbán megint mellélőtt: besült a román szélsőjobb – Fülke a választásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72518ce8-b0d1-4d58-b203-878dab2f6329","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A TV Comot korábban a Fidesz is félmilliárd forintért bízta meg videók készítésével.","shortLead":"A TV Comot korábban a Fidesz is félmilliárd forintért bízta meg videók készítésével.","id":"20250519_kalomista-gabor-marton-allami-atmogatas-tv-com-nemzeti-filmintezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72518ce8-b0d1-4d58-b203-878dab2f6329.jpg","index":0,"item":"38827959-8195-4806-a3ec-61c3998a99df","keywords":null,"link":"/kultura/20250519_kalomista-gabor-marton-allami-atmogatas-tv-com-nemzeti-filmintezet","timestamp":"2025. május. 19. 18:38","title":"Félmilliárdos állami támogatást kapott Kálomista Gábor fiának cége egy filmre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8490850-f703-4165-829a-bf8864333685","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Indiai kutatók egy újfajta nátrium-ion akkumulátorral álltak elő, amely olcsóbb és biztonságosabb, mint a jelenleg használt lítium-ion egységek. Sőt, még tartósabb is.","shortLead":"Indiai kutatók egy újfajta nátrium-ion akkumulátorral álltak elő, amely olcsóbb és biztonságosabb, mint a jelenleg...","id":"20250520_natrium-ion-akkumulator-tartossag-toltesi-ciklus-elettartam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8490850-f703-4165-829a-bf8864333685.jpg","index":0,"item":"92a60bf8-4a60-4dea-af7d-8e0c26674a10","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_natrium-ion-akkumulator-tartossag-toltesi-ciklus-elettartam","timestamp":"2025. május. 20. 13:03","title":"0-ról 80%-ra 6 perc alatt: itt az újfajta akkumulátor, erről mehetnek a mobilok és az elektromos autók is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"effb3087-6293-4d02-9294-b05ee0494c60","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormány szerint a szervezet politikai testületté vált.","shortLead":"A kormány szerint a szervezet politikai testületté vált.","id":"20250520_Megszavazta-a-parlament-Magyarorszag-kilep-a-Nemzetkozi-Buntetobirosagbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/effb3087-6293-4d02-9294-b05ee0494c60.jpg","index":0,"item":"3dcbcfa0-2ebe-4ee1-acd1-813328705faa","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Megszavazta-a-parlament-Magyarorszag-kilep-a-Nemzetkozi-Buntetobirosagbol","timestamp":"2025. május. 20. 08:49","title":"Megszavazta a parlament, Magyarország kilép a Nemzetközi Büntetőbíróságból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság kerekasztalának résztvevői szerint az árrésstop alkalmatlan az infláció letörésére.","shortLead":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság...","id":"20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7.jpg","index":0,"item":"1eda38b1-f7a4-408f-af51-c314bf33de55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","timestamp":"2025. május. 19. 16:21","title":"„Az infláció oka maga a kormány” – az árrésstopról tartottak kerekasztalt a közgazdászok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A drogériákban is életbe lépett az árrésstop, így most végre két tubus fogpasztára is telik a nemzetgazdasági miniszternek, örülhetnek a gyerekek.","shortLead":"A drogériákban is életbe lépett az árrésstop, így most végre két tubus fogpasztára is telik a nemzetgazdasági...","id":"20250519_Szomszedok-ujratoltve-Nagy-Marton-fogkremet-vesz-arresstop-drogeriak-DM-Rossmann","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"58e5834d-9294-4318-91b7-77051a829079","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_Szomszedok-ujratoltve-Nagy-Marton-fogkremet-vesz-arresstop-drogeriak-DM-Rossmann","timestamp":"2025. május. 19. 10:53","title":"Szomszédok újratöltve: Nagy Márton fogkrémet vesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d63b6c70-a083-4e2a-975d-b00991019788","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az izraeli hadsereg azt kéri a lakosoktól, hogy nyugati irányban hagyják el a várost.","shortLead":"Az izraeli hadsereg azt kéri a lakosoktól, hogy nyugati irányban hagyják el a várost.","id":"20250519_idf-gaza-han-junisz-kiurites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d63b6c70-a083-4e2a-975d-b00991019788.jpg","index":0,"item":"22707ba6-a9bc-459b-b614-e6918d67aea0","keywords":null,"link":"/vilag/20250519_idf-gaza-han-junisz-kiurites","timestamp":"2025. május. 19. 17:26","title":"Az IDF felszólította a gázai Hán Júnisz civil lakosságát, hogy ürítsék ki a települést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mikrorészecskék segíthetik a jövőben azt, hogy a több ismétlő oltást egyetlen vakcinával lehessen beadni, miközben a hatékonyság ugyanolyan marad.","shortLead":"Mikrorészecskék segíthetik a jövőben azt, hogy a több ismétlő oltást egyetlen vakcinával lehessen beadni, miközben...","id":"20250520_vakcinak-oltoanyagok-emlekezteto-immunizalas-egy-oltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727.jpg","index":0,"item":"d8e3cc08-b716-45ac-9599-9cb6c566db06","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_vakcinak-oltoanyagok-emlekezteto-immunizalas-egy-oltas","timestamp":"2025. május. 20. 20:03","title":"Jól jött volna ez a Covid idején – áttörés jöhet a vakcináknál, felesleges lehet az emlékeztető oltás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hozzánk is megjöttek a BMW villanyautói – i3 teszt
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Jelzésértékű lépésnek számított az egész iparág számára, amikor a BMW csatlakozott az elektromos autót gyártó márkák sorához, s tavaly be is mutatta első modelljét. Az almárka most megérkezett hozzánk is: november elsejétől kapható tesztünk szereplője, a városi ingázóként propagált i3-as kisautó.
Mint egy jobbfajta sportkocsi, álló helyzetből 60 km/óra sebességre 3,7, százra 7,2 másodperc alatt gyorsít fel a BMW i3. Mindezt nesztelen surrogással teszi, káros anyag kibocsátása nélkül, legalábbis a „cső végén” zéró emisszióval.
BMW
A benzines-dízeles hajtányból átülő autós számára alighanem ezek lehetnek az első vezetői élmények, amit fokozhat az „egypedálos” érzet. Vagyis az, hogy a hagyományos automataváltós kocsikhoz hasonlóan, az elektromos kis-BMW-ben is csak fék- és gázpedál van, ám amikor a vezető leveszi lábát a „gázról”, a motorfék oly hatásosan lassít, hogy némi gyakorlás után legfeljebb csak a hirtelen, erőteljes megállásokhoz kell a fékre lépni. Az előrelátó, egypedálos vezetési stílussal növelni lehet az elektromos hajtásrendszer energia-visszatáplálási teljesítményét. Ilyenkor az elektromotor generátor üzemmódra vált és szuflát tölt az akkumulátorokba.
A BMW i3 vezetőjét persze még feldobhatja a sokféle látványkörítés, a szemrevaló dizájn, a felhasznált újszerű anyagok, a márkától megszokott prémium kivitel. Ezek sorába tartoznak a furmányos formájú, a Mazda RX-8 sportkocsira hajazó ajtók, amelyek közül a kisebbik hátsó csak az első kinyitása után tárható ki hátrafelé. Nincs B-oszlop, ám ennek ellenére szűk marad a nyílás, kicsit macerás bemászni a hátsó fertályra.
Bent az utasfülkét, reciklált, tapétapapírra emlékeztető, de távolról sem ízléstelen dekorlemezek díszítik, műszerfalnak pedig megteszi a két tűéles rajzolatú, többnyire kék színben játszó lcd-kijelző. Ezek egyike a vezető előtt kapott helyet, a másik középen, amelyre a márka más modelljeiből ismert iDrive tárcsa csavargatásával lehet elővarázsolni a szórakoztató-információs tartalmakat.
BMW
Szokatlan formájú a kormányoszlopból jobbra kiálló fokozatváltó karocska is. A tenyérbe simuló bütyökszerűséggel lehet előre-hátra kapcsolgatni. A „váltócsonkon” van még két nyomógomb is, az egyik motorindításra, -leállításra, a másik pedig a parkoló állás elérésére szolgál.
A BMW még 2007-ben vágott bele a nagyra törő, i-project nevű elektromos programjába, becslések szerint nem kevesebb, mint kétmilliárd eurót feccölt a jövőt ígérő, de nem kevés üzleti kockázattal járó elektromos autók sorozatgyártásnak beindítására. Éppen egy éve, tavaly novemberben debütált az első két modell, az i3 mellett a plug-in, azaz a konnektorról feltölthető, 362 lóerős összteljesítményű, Ferrari gyorsaságú i8-as hibrid sportkocsi.
Az idei november azonban a hazai elektromobilitás szempontjából fontos dátum, mivel hivatalosan most rajtol a bajor e-autók értékesítése, szervize. Ám ahogy mondani szokták, a kereskedésekbe alighanem ezután sem fognak csapatostul tódulni a vevők: az i3 jóval 11 millió forint felett, az i8 pedig 40 millió tájékán startol.
A magas vételár – a márka presztízsértékén túl – az innovatív műszaki megoldásoknak, mindenekelőtt a szénszál erősítésű műanyagból (carbon fiber-reinforced plastic – CFRP) készült járműcellának tulajdonítható. Ebben az eddig csak a harci repülőgépek és a verseny-, illetve a méregdrága luxus sportkocsik kiváltságának számító matériában az a pláne, hogy olyan erős, mint az acél, súlya viszont feleakkora, ugyanakkor rozsdaálló és szélsőséges hőmérsékletingadozás esetén sem veszít formájából.
Képgaléria.
BMW
Az autógyártók közül a BMW elsőként vágott bele e kompozit tömeggyártásába, aminek nyomán az i3 tömege közel 1,2 tonna, vagyis a hagyományos fémkarosszériával összevetve 30 százalékos súlycsökkentést értek el. A gond csupán az, hogy a karbon-műanyag gyártása méregdrága: egy kiló nyersacél előállítása egy dollárba kerül, a szénszálas műanyagé viszont 20 dollár.
A Bloomberg hírügynökség most arról ír, hogy a müncheni luxusgyártó és partnerei nagy erőkkel dolgoznak a plasztik anyag termelési költségeinek leszorításán, 90 százalékot akarnak lefaragni belőle. A vállalkozás eredményességét jelzi, hogy ez év első kilenc hónapjában az i3-ból több mint 10 ezer darabot elkapkodtak, s a hírek arról is szólnak, hogy a műanyagot gyártó amerikai SGL Carbon cég címére a szállítások növelésére adott megbízást a BMW.
Ami a hajtáslánc konstrukcióját illeti, a 170 lóerős és a 250 newtonméter maximális forgatónyomatékú elektromos motor a hajtott hátsó tengely közvetlen közelében, a 230 kilós, 22 kWh tárolókapacitású akkumulátor-sor az ugyancsak könnyűszerkezetes, alumíniumból készült padlólemez középső részén kapott helyet. Bármennyire is korszerű a mellesleg a dél-koreai Samsung által szállított lítium-ion akkucsomag, a maximális hatótáv 190 kilométer. Ez a legjobbak közül való, de inkább csak elméleti szám.
Teszttapasztalataink arról tanúskodnak, hogy egy feltöltéssel 120-130, legjobb esetben 160 kilométert lehet megtenni. Igaz, a két első ülés között található üzemmód-kapcsoló átbillentésével a takarékos „eco pro”, illetve az „eco pro+” állásba növelhető a hatótáv, annyi azonban bizonyos: a megtehető távolság nagyon függ a vezető temperamentumától és a terepviszonyoktól. Az e-járgány még a kisebb fogyasztók bekapcsolására is érzékenyen reagál. Így például a szélvédő-párátlanító fűtés lekapcsolása után vagy öt kilométert ugrott feljebb a hatótáv-kijelző zöld csík a műszerfali monitoron.
BMW
Az energiatárolók mai technikai szintjén valójában a rövid hatótávolság az elektromos autók legnagyobb hátránya, ha nem jól kalkulál a sofőr, béna kacsaként ottmaradhat a forgalom kellős közepén. Ez alól a BMW sem kivétel, de szükségből erényt alapon a cég környezetbarát városi ingázóként propagálja e-márkáját. Mentő megoldásként ott a hatótáv-növelőnek (range extender) nevezett 34 lóerős, benzines motorkerékpár-motor, amely nem a kerekeket hajtja, hanem tölti a generátort, ezáltal egyhuzamban 300 kilométert lehet megtenni. Ám az így felszerelt modell alapára már 13 millió 470 ezer forintra ugrik, s nem mellékes: oda a zéró emisszió.
Nem kevésbé hátrányos a lemerült telepek hosszadalmas feltöltése, e művelet a háztartások elektromos hálózatába csatlakoztatva nyolc óráig is eltarthat. Igaz, Európa boldogabbik felén már az itthoninál sokszorosan szélesebb a mindössze félórás gyorstöltést igénylő nyilvános kútoszlopok hálózata, mégis úgy tűnik, a meglévő pestiek sem működhetnek tökéletesen.
Az ELMŰ székháza előtti oszlopnál, a Váci úton próbálkoztunk, de amikor a protokoll szerint bejelentkeztünk a töltés megindítására, hosszú percekig tartó csengetés ellenére sem vette fel senki a telefont. Maradt az otthoni töltés, amiben az a legkellemesebb, hogy az i3 valóban takarékos: 100 kilométerre számolva valamivel több, mint 14 kWh fogyasztást mutatott a kijelző, ami kilowattóránkénti 40 forinttal számolva 560-600 forintos költség, literenkénti 400 forintos benzinárral pedig száz kilométerenként 1,5 literes fogyasztásnak felel meg.
BMW
A BMW nálunk is 8 évig vagy 100 ezer kilométerig tartó garanciát vállal az i3 akkumulátoraira, azzal a kikötéssel, hogy ez alatt a telepek megőrzik tárolókapacitásuk 80 százalékát. A kocsira szóló általános garancia két év, kilométer-korlátozás nélkül Emellett az 5 év/60 ezer km a BMW szervizszolgáltatási kínálatában ingyenes opció, a kötelező karbantartások díját takarja.
A szervizperiódus a jármű fedélzeti komputerének kijelzése szerint használatfüggő, négy márkaszerviz vállal javításokat. A BMW informatikai háttérszolgáltatása, a Connected Drive jórészt nálunk sajnos nem működik, ami a korlátozott hatótáv miatt ugyancsak érzékeny hiányosság. A fejlettebb piacokon ugyanis az értékesített kocsikat saját sim kártyával szerelik fel, ennek révén sokféle kényelmi szolgáltatás elérhető. Így az i3 vezetője okostelefonjáról vezérelheti kocsiját, zimankóban például távolról bekapcsolhatja a fűtést, előmelegítheti az akkumulátort, vagy akár programozhatja az áramtöltést kedvező tarifájú, éjjeli időszakra.
BMW
Az intelligens kapcsolat magasabb szintre emeli az útvonaltervezést is. Néhány nyugat-európai országban a navigációs kijelzőn egyebek mellett megjeleníthetők a közeli töltőpontok, sőt a kiszemelt állomáson a töltőállás előre lefoglalható. A navin elő lehet hívni a helyi tömegközlekedés csatlakozási lehetőségeit, s az alkalmazással megnézheti a vezető, hol a legközelebbi buszmegálló, a legközelebbi parkolóház, programjának végén pedig telefonjára pillantva láthatja, hol hagyta kocsiját.
A BMW néhány piacon a helyi elektromos szolgáltatókkal összefogva támogatja az otthoni gyorstöltő konnektordobozok (wall box) felszerelését is. „Itthon ilyenek dotálásában egyelőre nem vállalunk szerepet, de a BMW tartozékkínálatából elérhető a termék” – mondta kérdésünkre Salgó András, a vezérképviselet sajtófőnöke, majd hozzátette: „nagy várakozással figyeljük a kormányzat e-autózást támogató terveit". Mindez azt jelenti, hogy az almárka vásárlói egyelőre csak egyetlen állami kedvezményt élvezhetnek. Mint minden más alternatív hajtású típusok esetében mentesülnek a regisztrációs adó megfizetése alól.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Az amerikai elnök ezt Zelenszkijvel és az európai vezetőkkel tartott videókonferencián mondta el, majd azok emlékeztették az elnököt, hogy a tárgyalások első fordulója már a múlt héten lezajlott Isztambulban.