Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"afebaf70-f7be-47a2-88b4-779a9729d0c9","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241223_hvg-ivanyi-blanka-orszagot-lanyomnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afebaf70-f7be-47a2-88b4-779a9729d0c9.jpg","index":0,"item":"c020c901-dcb8-4d48-b3fc-ff739a67afe3","keywords":null,"link":"/360/20241223_hvg-ivanyi-blanka-orszagot-lanyomnak","timestamp":"2024. december. 23. 08:00","title":"Iványi Blanka: Országot lányomnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e99d3aa0-18da-4d36-9801-a4728bebe67d","c_author":"Németh András","category":"itthon","description":"Bár kinevezésének lehetősége már a tavalyi év elején felvetődött, a végső döntés meghozatala sokat késett.","shortLead":"Bár kinevezésének lehetősége már a tavalyi év elején felvetődött, a végső döntés meghozatala sokat késett.","id":"20241221_sandor-fegyir-ukrajna-magyarorszag-nagykovet-kinevezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e99d3aa0-18da-4d36-9801-a4728bebe67d.jpg","index":0,"item":"50e2b316-4092-453d-a820-f32c1f03b707","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_sandor-fegyir-ukrajna-magyarorszag-nagykovet-kinevezes","timestamp":"2024. december. 21. 14:12","title":"Sándor Fegyir lesz Ukrajna magyarországi nagykövete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da164d23-707a-4e17-aa93-24f340c2ba0d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Olyan módszert kerestek amerikai kutatók, amelynél felülírhatják a fotoszintézist, és a növények fejlődését függetlenné tehetnék a Naptól. Az új eljárás mérsékelheti az élelmiszer-ellátás globális problémáját.","shortLead":"Olyan módszert kerestek amerikai kutatók, amelynél felülírhatják a fotoszintézist, és a növények fejlődését függetlenné...","id":"20241221_fotoszintezis-nelkuli-novenytermesztes-elektromezogazdasag-agrar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da164d23-707a-4e17-aa93-24f340c2ba0d.jpg","index":0,"item":"0e9d3411-3029-4da7-8496-3ec49f5bbf0d","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_fotoszintezis-nelkuli-novenytermesztes-elektromezogazdasag-agrar","timestamp":"2024. december. 21. 12:03","title":"Sikerült majdnem teljes sötétségben növényt termeszteni, megnyílhat az elektromezőgazdaság kora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","shortLead":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","id":"20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50.jpg","index":0,"item":"ac2ea0ef-abf9-434d-9bdf-278bf64f658c","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","timestamp":"2024. december. 21. 20:11","title":"Január első felében dönt a MOHU és az Energiaügyi Minisztérium az új lomtalanítási rendszerről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ac16a53-c323-4e53-872b-995bed54d1ca","c_author":"Földvári Zsuzsa","category":"360","description":"Lőttek a vadászat tekintélyének Ausztriában, egyre több a kiadott engedély, egyre kevesebb a természetet is óvó szabálykövető. Előfordul az a különös eset, hogy a vadászra lőnek. Georg Dornauer átvitt értelemben járt így.","shortLead":"Lőttek a vadászat tekintélyének Ausztriában, egyre több a kiadott engedély, egyre kevesebb a természetet is óvó...","id":"20241222_tilos-tiroli-vadaszat-uri-passzio-rosszallo-kozvelemeny-kalapos-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ac16a53-c323-4e53-872b-995bed54d1ca.jpg","index":0,"item":"0415396b-ee37-4014-bbfe-dadcde0bc2c4","keywords":null,"link":"/360/20241222_tilos-tiroli-vadaszat-uri-passzio-rosszallo-kozvelemeny-kalapos-beszed","timestamp":"2024. december. 22. 13:30","title":"Kalapja buktatta le a beszólogatásairól ismert macsó osztrák politikust","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a89c17d4-36ef-439e-9327-75593a33d74a","c_author":"Kozek Lél","category":"360","description":"Az elmúlt időben több kettős életet élő közszereplő – pap, konzervatív politikus – is lelepleződött. Van, aki <strong>ezen idővel túlteszi magá</strong>t, mint a politikai közössége által rehabilitált Szájer József. Mások, mint például Pajor András atya, a tagadásba menekülnek. A család, az ismerősök előtti megszégyenüléstől azonban nem csak az ismert emberek retteghetnek. A kettős életet élőknek sokszor a lelepleződés hozza el a megkönnyebbülést.","shortLead":"Az elmúlt időben több kettős életet élő közszereplő – pap, konzervatív politikus – is lelepleződött. Van, aki...","id":"20241222_kettos-elet-okai-homofobia-meleg-papok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a89c17d4-36ef-439e-9327-75593a33d74a.jpg","index":0,"item":"c8661a0f-7672-4767-92c0-c6d8911566b6","keywords":null,"link":"/360/20241222_kettos-elet-okai-homofobia-meleg-papok","timestamp":"2024. december. 22. 08:30","title":"Miért lehet valaki homofób, aki maga is meleg? – merő rettegés a kettős életet élők élete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3c8de80-35b9-4bda-bbd5-3a32e8c59dd6","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Mezőgazdasági termelők, színészek, középiskolás diákok és civilek csatlakoztak vasárnap az egyetemi hallgatók tiltakozásához. A szerb főváros főbb csomópontjain két órán át nem lehetett közlekedni. ","shortLead":"Mezőgazdasági termelők, színészek, középiskolás diákok és civilek csatlakoztak vasárnap az egyetemi hallgatók...","id":"20241222_Tobb-ezren-csatlakoztak-az-egyetemistak-tiltakozasahoz-Belgradban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3c8de80-35b9-4bda-bbd5-3a32e8c59dd6.jpg","index":0,"item":"2762e896-5c57-47c7-bda1-b8f33a384846","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_Tobb-ezren-csatlakoztak-az-egyetemistak-tiltakozasahoz-Belgradban","timestamp":"2024. december. 22. 18:13","title":"Több ezren csatlakoztak az egyetemisták tiltakozásához Belgrádban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A helyszínre több mentőautó érkezett. ","shortLead":"A helyszínre több mentőautó érkezett. ","id":"20241221_harmas-karambol-baleset-debrecen-gyalogosok-mentok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"b5328149-fe31-40cf-bdec-bf0794c2448e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241221_harmas-karambol-baleset-debrecen-gyalogosok-mentok","timestamp":"2024. december. 21. 14:27","title":"Hármas karambol történt Debrecenben, az egyik autó gyalogosokat is elsodort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hozzánk is megjöttek a BMW villanyautói – i3 teszt
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Jelzésértékű lépésnek számított az egész iparág számára, amikor a BMW csatlakozott az elektromos autót gyártó márkák sorához, s tavaly be is mutatta első modelljét. Az almárka most megérkezett hozzánk is: november elsejétől kapható tesztünk szereplője, a városi ingázóként propagált i3-as kisautó.
Mint egy jobbfajta sportkocsi, álló helyzetből 60 km/óra sebességre 3,7, százra 7,2 másodperc alatt gyorsít fel a BMW i3. Mindezt nesztelen surrogással teszi, káros anyag kibocsátása nélkül, legalábbis a „cső végén” zéró emisszióval.
BMW
A benzines-dízeles hajtányból átülő autós számára alighanem ezek lehetnek az első vezetői élmények, amit fokozhat az „egypedálos” érzet. Vagyis az, hogy a hagyományos automataváltós kocsikhoz hasonlóan, az elektromos kis-BMW-ben is csak fék- és gázpedál van, ám amikor a vezető leveszi lábát a „gázról”, a motorfék oly hatásosan lassít, hogy némi gyakorlás után legfeljebb csak a hirtelen, erőteljes megállásokhoz kell a fékre lépni. Az előrelátó, egypedálos vezetési stílussal növelni lehet az elektromos hajtásrendszer energia-visszatáplálási teljesítményét. Ilyenkor az elektromotor generátor üzemmódra vált és szuflát tölt az akkumulátorokba.
A BMW i3 vezetőjét persze még feldobhatja a sokféle látványkörítés, a szemrevaló dizájn, a felhasznált újszerű anyagok, a márkától megszokott prémium kivitel. Ezek sorába tartoznak a furmányos formájú, a Mazda RX-8 sportkocsira hajazó ajtók, amelyek közül a kisebbik hátsó csak az első kinyitása után tárható ki hátrafelé. Nincs B-oszlop, ám ennek ellenére szűk marad a nyílás, kicsit macerás bemászni a hátsó fertályra.
Bent az utasfülkét, reciklált, tapétapapírra emlékeztető, de távolról sem ízléstelen dekorlemezek díszítik, műszerfalnak pedig megteszi a két tűéles rajzolatú, többnyire kék színben játszó lcd-kijelző. Ezek egyike a vezető előtt kapott helyet, a másik középen, amelyre a márka más modelljeiből ismert iDrive tárcsa csavargatásával lehet elővarázsolni a szórakoztató-információs tartalmakat.
BMW
Szokatlan formájú a kormányoszlopból jobbra kiálló fokozatváltó karocska is. A tenyérbe simuló bütyökszerűséggel lehet előre-hátra kapcsolgatni. A „váltócsonkon” van még két nyomógomb is, az egyik motorindításra, -leállításra, a másik pedig a parkoló állás elérésére szolgál.
A BMW még 2007-ben vágott bele a nagyra törő, i-project nevű elektromos programjába, becslések szerint nem kevesebb, mint kétmilliárd eurót feccölt a jövőt ígérő, de nem kevés üzleti kockázattal járó elektromos autók sorozatgyártásnak beindítására. Éppen egy éve, tavaly novemberben debütált az első két modell, az i3 mellett a plug-in, azaz a konnektorról feltölthető, 362 lóerős összteljesítményű, Ferrari gyorsaságú i8-as hibrid sportkocsi.
Az idei november azonban a hazai elektromobilitás szempontjából fontos dátum, mivel hivatalosan most rajtol a bajor e-autók értékesítése, szervize. Ám ahogy mondani szokták, a kereskedésekbe alighanem ezután sem fognak csapatostul tódulni a vevők: az i3 jóval 11 millió forint felett, az i8 pedig 40 millió tájékán startol.
A magas vételár – a márka presztízsértékén túl – az innovatív műszaki megoldásoknak, mindenekelőtt a szénszál erősítésű műanyagból (carbon fiber-reinforced plastic – CFRP) készült járműcellának tulajdonítható. Ebben az eddig csak a harci repülőgépek és a verseny-, illetve a méregdrága luxus sportkocsik kiváltságának számító matériában az a pláne, hogy olyan erős, mint az acél, súlya viszont feleakkora, ugyanakkor rozsdaálló és szélsőséges hőmérsékletingadozás esetén sem veszít formájából.
Képgaléria.
BMW
Az autógyártók közül a BMW elsőként vágott bele e kompozit tömeggyártásába, aminek nyomán az i3 tömege közel 1,2 tonna, vagyis a hagyományos fémkarosszériával összevetve 30 százalékos súlycsökkentést értek el. A gond csupán az, hogy a karbon-műanyag gyártása méregdrága: egy kiló nyersacél előállítása egy dollárba kerül, a szénszálas műanyagé viszont 20 dollár.
A Bloomberg hírügynökség most arról ír, hogy a müncheni luxusgyártó és partnerei nagy erőkkel dolgoznak a plasztik anyag termelési költségeinek leszorításán, 90 százalékot akarnak lefaragni belőle. A vállalkozás eredményességét jelzi, hogy ez év első kilenc hónapjában az i3-ból több mint 10 ezer darabot elkapkodtak, s a hírek arról is szólnak, hogy a műanyagot gyártó amerikai SGL Carbon cég címére a szállítások növelésére adott megbízást a BMW.
Ami a hajtáslánc konstrukcióját illeti, a 170 lóerős és a 250 newtonméter maximális forgatónyomatékú elektromos motor a hajtott hátsó tengely közvetlen közelében, a 230 kilós, 22 kWh tárolókapacitású akkumulátor-sor az ugyancsak könnyűszerkezetes, alumíniumból készült padlólemez középső részén kapott helyet. Bármennyire is korszerű a mellesleg a dél-koreai Samsung által szállított lítium-ion akkucsomag, a maximális hatótáv 190 kilométer. Ez a legjobbak közül való, de inkább csak elméleti szám.
Teszttapasztalataink arról tanúskodnak, hogy egy feltöltéssel 120-130, legjobb esetben 160 kilométert lehet megtenni. Igaz, a két első ülés között található üzemmód-kapcsoló átbillentésével a takarékos „eco pro”, illetve az „eco pro+” állásba növelhető a hatótáv, annyi azonban bizonyos: a megtehető távolság nagyon függ a vezető temperamentumától és a terepviszonyoktól. Az e-járgány még a kisebb fogyasztók bekapcsolására is érzékenyen reagál. Így például a szélvédő-párátlanító fűtés lekapcsolása után vagy öt kilométert ugrott feljebb a hatótáv-kijelző zöld csík a műszerfali monitoron.
BMW
Az energiatárolók mai technikai szintjén valójában a rövid hatótávolság az elektromos autók legnagyobb hátránya, ha nem jól kalkulál a sofőr, béna kacsaként ottmaradhat a forgalom kellős közepén. Ez alól a BMW sem kivétel, de szükségből erényt alapon a cég környezetbarát városi ingázóként propagálja e-márkáját. Mentő megoldásként ott a hatótáv-növelőnek (range extender) nevezett 34 lóerős, benzines motorkerékpár-motor, amely nem a kerekeket hajtja, hanem tölti a generátort, ezáltal egyhuzamban 300 kilométert lehet megtenni. Ám az így felszerelt modell alapára már 13 millió 470 ezer forintra ugrik, s nem mellékes: oda a zéró emisszió.
Nem kevésbé hátrányos a lemerült telepek hosszadalmas feltöltése, e művelet a háztartások elektromos hálózatába csatlakoztatva nyolc óráig is eltarthat. Igaz, Európa boldogabbik felén már az itthoninál sokszorosan szélesebb a mindössze félórás gyorstöltést igénylő nyilvános kútoszlopok hálózata, mégis úgy tűnik, a meglévő pestiek sem működhetnek tökéletesen.
Az ELMŰ székháza előtti oszlopnál, a Váci úton próbálkoztunk, de amikor a protokoll szerint bejelentkeztünk a töltés megindítására, hosszú percekig tartó csengetés ellenére sem vette fel senki a telefont. Maradt az otthoni töltés, amiben az a legkellemesebb, hogy az i3 valóban takarékos: 100 kilométerre számolva valamivel több, mint 14 kWh fogyasztást mutatott a kijelző, ami kilowattóránkénti 40 forinttal számolva 560-600 forintos költség, literenkénti 400 forintos benzinárral pedig száz kilométerenként 1,5 literes fogyasztásnak felel meg.
BMW
A BMW nálunk is 8 évig vagy 100 ezer kilométerig tartó garanciát vállal az i3 akkumulátoraira, azzal a kikötéssel, hogy ez alatt a telepek megőrzik tárolókapacitásuk 80 százalékát. A kocsira szóló általános garancia két év, kilométer-korlátozás nélkül Emellett az 5 év/60 ezer km a BMW szervizszolgáltatási kínálatában ingyenes opció, a kötelező karbantartások díját takarja.
A szervizperiódus a jármű fedélzeti komputerének kijelzése szerint használatfüggő, négy márkaszerviz vállal javításokat. A BMW informatikai háttérszolgáltatása, a Connected Drive jórészt nálunk sajnos nem működik, ami a korlátozott hatótáv miatt ugyancsak érzékeny hiányosság. A fejlettebb piacokon ugyanis az értékesített kocsikat saját sim kártyával szerelik fel, ennek révén sokféle kényelmi szolgáltatás elérhető. Így az i3 vezetője okostelefonjáról vezérelheti kocsiját, zimankóban például távolról bekapcsolhatja a fűtést, előmelegítheti az akkumulátort, vagy akár programozhatja az áramtöltést kedvező tarifájú, éjjeli időszakra.
BMW
Az intelligens kapcsolat magasabb szintre emeli az útvonaltervezést is. Néhány nyugat-európai országban a navigációs kijelzőn egyebek mellett megjeleníthetők a közeli töltőpontok, sőt a kiszemelt állomáson a töltőállás előre lefoglalható. A navin elő lehet hívni a helyi tömegközlekedés csatlakozási lehetőségeit, s az alkalmazással megnézheti a vezető, hol a legközelebbi buszmegálló, a legközelebbi parkolóház, programjának végén pedig telefonjára pillantva láthatja, hol hagyta kocsiját.
A BMW néhány piacon a helyi elektromos szolgáltatókkal összefogva támogatja az otthoni gyorstöltő konnektordobozok (wall box) felszerelését is. „Itthon ilyenek dotálásában egyelőre nem vállalunk szerepet, de a BMW tartozékkínálatából elérhető a termék” – mondta kérdésünkre Salgó András, a vezérképviselet sajtófőnöke, majd hozzátette: „nagy várakozással figyeljük a kormányzat e-autózást támogató terveit". Mindez azt jelenti, hogy az almárka vásárlói egyelőre csak egyetlen állami kedvezményt élvezhetnek. Mint minden más alternatív hajtású típusok esetében mentesülnek a regisztrációs adó megfizetése alól.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.