Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"77695354-335b-43d6-9349-fb089b30c248","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nehezen magyarázható kirohanásba kezdett egy kínai gyárban az egyik, épp tesztelés alatt álló robot. Csodával határos módon senki nem sérült meg, de az eset bizonyára nem fogja javítani a humanoid robotok megítélését.","shortLead":"Nehezen magyarázható kirohanásba kezdett egy kínai gyárban az egyik, épp tesztelés alatt álló robot. Csodával határos...","id":"20250507_humanoid-robot-kinai-gyar-elszabadulas-teszt-rangatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77695354-335b-43d6-9349-fb089b30c248.jpg","index":0,"item":"8b643a08-2f0b-47a2-921a-0c75242dd1e1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_humanoid-robot-kinai-gyar-elszabadulas-teszt-rangatozas","timestamp":"2025. május. 07. 19:03","title":"Emberekre támadt egy humanoid robot tesztelés közben – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b07ee88a-2d3a-4dc7-b499-f58adf4745db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Épp ellenkezőleg, a választási szakértő szerint feltehetően az lehetett a cél, hogy a lehető legkevesebb figyelmet kapja a kellemetlen hír. „A Fidesz jó eséllyel megpróbálja majd életben tartani a minipártokat, például a bejutási küszöb csökkentésével vagy a listaállítás feltételeinek könnyítésével” – állítja a Political Capital szakértője, akinek a véleményét Gyurcsány Ferenc visszavonulásával kapcsolatban kérdeztük. Szerinte a két nagy tömbbel nem szimpatizálók bejuttathatnak még egy pártot az Országgyűlésbe a Mi Hazánk mellett, de ez várhatóan nem egy új baloldali formáció lesz. ","shortLead":"Épp ellenkezőleg, a választási szakértő szerint feltehetően az lehetett a cél, hogy a lehető legkevesebb figyelmet...","id":"20250509_laszlo-robert-elemzes-gyurcsany-ferenc-visszavonulasa-dk-valasztasi-rendszer-partrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b07ee88a-2d3a-4dc7-b499-f58adf4745db.jpg","index":0,"item":"39b12d1b-65b6-4a14-ab70-476624168fd3","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_laszlo-robert-elemzes-gyurcsany-ferenc-visszavonulasa-dk-valasztasi-rendszer-partrendszer","timestamp":"2025. május. 09. 13:00","title":"László Róbert szerint a Gyurcsány-bejelentést nem a Fidesz érdekében időzítették így","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db1da201-48fc-4286-9490-c7ea4a5a79e6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Medián márciusban közölte a legutóbbi ismertségi, illetve népszerűségi indexét.","shortLead":"A Medián márciusban közölte a legutóbbi ismertségi, illetve népszerűségi indexét.","id":"20250508_gyurcsany-tavozas-kozelet-kozvelemenykutatasok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db1da201-48fc-4286-9490-c7ea4a5a79e6.jpg","index":0,"item":"0cc1f3d8-4d74-402a-bc9c-3f5991bf0dd1","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_gyurcsany-tavozas-kozelet-kozvelemenykutatasok-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 14:01","title":"Gyurcsány Ferenc a legnépszerűtlenebb politikusként távozik a közéletből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0c8dbe1-c028-4ebf-b0cf-15f1a572798e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A korábbi híradásokkal ellentétben idén ősszel még nem láthatjuk a Ferrari első zéró emissziós modelljét.","shortLead":"A korábbi híradásokkal ellentétben idén ősszel még nem láthatjuk a Ferrari első zéró emissziós modelljét.","id":"20250509_kesobb-debutal-az-elso-tisztan-elektromos-ferrari","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0c8dbe1-c028-4ebf-b0cf-15f1a572798e.jpg","index":0,"item":"a30ae4a6-6187-4011-9d9a-5c1a23a6ebf1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_kesobb-debutal-az-elso-tisztan-elektromos-ferrari","timestamp":"2025. május. 09. 06:41","title":"Később debütál az első tisztán elektromos Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","shortLead":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","id":"20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0.jpg","index":0,"item":"490fdecf-100f-4bb3-8e57-93b0eb6a5d86","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","timestamp":"2025. május. 08. 06:41","title":"Videón a V6 mellett kitartó vadonatúj Audi RS5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6adb46fe-cb8f-49da-b06a-76bedd5c7d65","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A felhasználók gyakran csak legyintenek, ha telefonjuk frissítése kerül szóba, nem is gondolva arra, mennyi kényes adatot őriz az eszközük. Csalók boldogan csapnak le a régebbi operációs rendszert futtató készülékekre, óriási bevételek reményében. Egy biztonsági szigorítás jegyében a régebbi, védtelenebb készülékekkel nem lehet majd mobilbankolni.","shortLead":"A felhasználók gyakran csak legyintenek, ha telefonjuk frissítése kerül szóba, nem is gondolva arra, mennyi kényes...","id":"20250507_android-biztonsagi-frissites-szabaly-google-mobilbankolas-regebbi-telefonok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6adb46fe-cb8f-49da-b06a-76bedd5c7d65.jpg","index":0,"item":"824b0711-5e26-44f8-8c71-cbbf31b57e50","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_android-biztonsagi-frissites-szabaly-google-mobilbankolas-regebbi-telefonok-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 20:03","title":"Régebbi az androidos telefonja? Akkor most gyorsan nézze meg a Beállítások menüt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59686cf6-2169-4a9c-b3b5-0f58a688383c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Míg vannak, akik örülnek annak, hogy az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma elkapni készül a Google grabancát egy trösztellenes perben, mások, így többek között a Firefox mögött álló Mozilla számára ijesztő lehetőséget is hordozhat a keresőóriással szembeni ítélet.","shortLead":"Míg vannak, akik örülnek annak, hogy az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma elkapni készül a Google grabancát...","id":"20250508_google-elleni-trosztellenes-eljaras-mozilla-firefox-kovetkezmenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59686cf6-2169-4a9c-b3b5-0f58a688383c.jpg","index":0,"item":"1f5a4c17-4c7f-4187-aaed-8000e2ebbedf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_google-elleni-trosztellenes-eljaras-mozilla-firefox-kovetkezmenyek","timestamp":"2025. május. 08. 14:03","title":"Pánik üzemmódba kapcsoltak a Firefox-csapatban a Google ellen hozott ítélet miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42b6b790-91ce-42b6-b6c1-919363584534","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartottunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzétettünk egy feladatot, és arra biztattuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Íme, a zárófeladat.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartottunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap...","id":"20250508_Gondolkozz-velunk-Tavaszi-bongeszo-Szexi-a-matek-20","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42b6b790-91ce-42b6-b6c1-919363584534.jpg","index":0,"item":"1faffd76-dfc4-4df0-86c9-2e298de8e30d","keywords":null,"link":"/elet/20250508_Gondolkozz-velunk-Tavaszi-bongeszo-Szexi-a-matek-20","timestamp":"2025. május. 08. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Tavaszi böngésző – Szexi a matek 20.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Citroen Cactus szembe megy az autódivat üdvözítőnek tartott mai trendjeivel, legfőképpen dizájnjával. A sokféle formabontó elem azonban nem valamilyen öncélú játék, hanem funkcionális tartalmat hordoz – még akkor is, ha néhány esetben mindez a kényelem rovására megy.
Itt van mindjárt a furgonos vonalú családi kompakt mindkét ajtósorán végigfutó széles műanyag betét. A több színben választható, Airbump névre keresztelt dekorelem véd a gyakorta előforduló horzsolásokkal, ajtórányitásokkal szemben, s újszerű benne, hogy a poliuretán bevonat alatti, újjal is benyomható levegőkapszulák csökkentik az ütközések erejét. Gyári leírás szerint az időjárás viszontagságinak is ellenáll, cserélhető, de a tolvajok nem könnyen tudják egyben leszedni, mivel az ajtóra belülről van rögzítve.
Az Airbumb már helyből feldobja a külcsínt, csakúgy, mint az első-hátsó rész, valamint a kerékjárati ívek merész műanyag borítása. A konkurencia inkább csak a haszonjárművekben mer alkalmazni ilyen sok festetlen plasztikot, a Cacatus esetében viszont a sötét lökhárító felkúszik a csomagtartó-ajtó közepéig, elől pedig a műanyagozás félig beburkolja a lámpaburákat is.
Citroen C4 Cactus - galéria - még a bemutatón készült fotókkal.
R.D.
A tervezők láthatóan a beltéri dizájnban is elengedték fantáziájúkat: nagyapáink autómódija keveredik a modernnel. Így például a fotelszerű első ülések – a napjainkban favorizált, keményre tömött oldaltartásúakkal szemben – inkább puhák; süppedősek. Az is a régi autók egybeülésére emlékeztet, hogy középen nincs hézag, csak az egyedi vonalú le- és felhajtható könyöklő.
A látványt fokozza a repülőgépek gázkarjára hajazó kézifékfogantyú, no meg az is, hogy a robotváltóval szerelt változatok esetében eltűnt a hagyományos sebváltókar, nyomógombok formájában felköltözött a műszerfalra. Azzal is adtak az esztétikának, hogy az ajtóbehúzó is olyan, mint egy régmódi bőröndfogantyú, a kesztyűtartó felfelé nyíló fedelét pedig mintha valamelyik menő táskagyártó kelléktárából emelték volna át. Ez utóbbi átfazonírozással jókora helyet szabadítottak fel, s ami megint csak újszerű: az utasoldali légzsák felkerült a tetőbe, ha szükség van rá, onnan pattan ki.
R.D.
A régieskedéshez azért passzol a modern műszerpult, így a vezető előtt és középen két lcd kijelzővel. Az érintőképernyős középső panel ismerős lehet a Peugoet-Citroen más modelljeiből, innen lehet előcsalogatni a különféle szolgáltatásokat, a klímától a navigáción át a vezetést segítő rendszerekig. A sofőr előtti kisebb infótábla számkijelzősen mutatja a sebességet, viszont nincs fordulatszámmérő és a vízhőfok-mérőt sem érdemes keresni. Cactus-filozófia szerint ez mind felesleges flanc, minek terhelni vele a vezetőt.
Ez a fajta minimál-szemlélet voltaképpen átlengi az egész konstrukciót. Volánforgatás közben ugyan közvetlenül nem érezni, de alighanem az egyik legnagyobb húzás, hogy a jármű súlyát nem kevesebb, mint két mázsával sikerült lejjebb szorítani a vele azonos kategóriájú ötajtós C4-es viszonyítva.
R.D.
A súlycsökkentés döntő részét, 175 kilót az eggyel kisebb, a C3 módosított padlólemezével érték el, s a mérnökök még jó pár kilót kiügyeskedtek, hol szellemesen, időnként pedig vitathatóan, a praktikum rovására. Ezek sorába tartozik, hogy a szélvédő-fúvókákat az ablaktörlő lapátokba építették, s így egy csapásra két előnyt értek el: a hagyományossal szemben a víz odaspriccel, ahová kell, ugyanakkor a kevesebb mennyiség miatt feleakkora mosótartály is megteszi, nyertek 1,5 kilót.
Ám hátul nem lehet leengedni, csak kibillenteni a ragasztott ablakot, viszont a kihagyott nyitómechanizmussal megspóroltak újabb 11 kilót, éppen úgy, mint a csak egyben lehajtható hátsó üléstámlán. (Jövőre az osztott támlájú változat már extraként rendelhető lesz.) Látványos opciós elem a panorámás üvegtető, de nincs elhúzható árnyékoló roló, amellyel megtakarítottak további 6 kilót. A Citroen ugyanakkor állítja: a spéci hővédő üvegezés még a rekkenő hőséget is kívül tartja.
A nagy múltú francia márka nem először nyúl a minimálstílus eszközeihez. A háború utáni – akkortájt még ínséges – motorizációban az ugyancsak minden sallangtól lecsupaszított 2CV népautóval értek el világra szóló sikereket. A „rút kiskacsából” 1948-tól 1990-ig több mint 8,7 millió darabot gyártottak, s a Citroen most követendő példaként emlegeti ezt a „spártai innovációt”. Szükségből erényt – mondhatni erre, elvégre az elmúlt években nem húzott olyan jól a Peugeot-Citroen csoport szekere, így csak 3 milliárd eurónál is kevesebbet tudtak fordítani fejlesztésekre, ami alig egyötöde a Volkswagenének.
R.D.
Amúgy a külsejében avantgárd családi kompakt ugyanúgy vezethető, mint bármelyik más mai négykerekű. A mi tesztautónkban a PSA csoport robotváltóval szerelt, 1,6 literes, 92 lóerős, e-HDI dízelmotorja kerregett, de az utastérbe behallatszó dörmögő dízelhang még nagyobb sebesség esetén sem tűnt zavarónak. A környezetbarátnak mondott erőforrás valóban takarékos: még akkor is, ha nekünk száz kilométerre – többnyire zsúfolt városi forgalomban – 4,5 liter körüli fogyasztás jött ki, szemben a gyárilag megadott 3,5 literrel.
Hanem a robotizált váltó műszerfalon kialakított megoldása a megszokottól igen csak eltérő. A hagyományos váltókar és kuplungpedál helyett csupán három gomb („N” – üres fokozat, „D” – előre és” R” – hátra) valamelyikét kell nyomogatni. Ezen kívül még a kormány alatti karokkal félautomataként is lehet váltani, de a dízel-Cactus ezzel együtt nem igazán gyorsulási bajnok. Közel 12 másodperc kell az óránkénti száz kilométeres sebesség eléréséhez, és nem is lehet vele nagyon „kilőni”. Hiába adunk több gázt, a felbőgő motor ellenére a váltó csak némi „gondolkodás” után enged magasabb fokozatba.
A Cactus négymillió forint felett startol, de ahogy lenni szokott az ár a felszereltséggel párhuzamosan kúszik felfelé: a leggazdagabb kivitelű Shine edition dízelért már 6,8 millió forintot kell leszurkolni. Mindemellett aki a franciásan lágyan ringó típusokat szereti, előnybe részesíti a takarékos üzemben tartást, ráadásul ki szeretne tűnni az egyenstílusból, annak érdemes szemrevételezni a kínálatot. Ezzel együtt kérdés: vajon a mai széles kínálat közepette mire elég a szellemes dizájn? A Cactus megtudja-e majd ismételni a halhatatlan 2CV sikerét?
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.