Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5ab17291-53c7-4992-93aa-5c3b21c3e9a9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Kedden több mint 1500 olyan embert engedtek szabadon, akiknek köze volt a négy évvel ezelőtti zavargásokhoz. ","shortLead":"Kedden több mint 1500 olyan embert engedtek szabadon, akiknek köze volt a négy évvel ezelőtti zavargásokhoz. ","id":"20250122_Eltuntek-az-FBI-oldalarol-a-Capitolium-elfoglalasaval-kapcsolatos-nyomozasrol-szolo-informaciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ab17291-53c7-4992-93aa-5c3b21c3e9a9.jpg","index":0,"item":"9b6991be-daa0-4bff-a277-7d27f8fc1f3b","keywords":null,"link":"/vilag/20250122_Eltuntek-az-FBI-oldalarol-a-Capitolium-elfoglalasaval-kapcsolatos-nyomozasrol-szolo-informaciok","timestamp":"2025. január. 22. 06:44","title":"BBC: Eltűntek az FBI oldaláról a Capitolium elfoglalásával kapcsolatos nyomozásról szóló információk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4c032ff-e6d6-413e-ac5b-97c99da5ebba","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A képzés akkreditált, tehát beleszámít a dolgozók továbbképzési kötelezettségébe.","shortLead":"A képzés akkreditált, tehát beleszámít a dolgozók továbbképzési kötelezettségébe.","id":"20250121_gyermekvedelem-allami-gondozottak-penzugyi-kepzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4c032ff-e6d6-413e-ac5b-97c99da5ebba.jpg","index":0,"item":"c43f0f56-c43b-415d-a1da-dab3e8bbacfe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250121_gyermekvedelem-allami-gondozottak-penzugyi-kepzes","timestamp":"2025. január. 21. 13:01","title":"Pénzügyi képzés indult a gyermekvédelemben, hogy az állami gondozásban élő gyerekek „adófizető polgárokká váljanak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1eaea11-70e1-4ffd-8f42-b20295cf8778","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A győztes Duna Aszfalt bízta meg a céget részfeladatok elvégzésével. ","shortLead":"A győztes Duna Aszfalt bízta meg a céget részfeladatok elvégzésével. ","id":"20250121_mohacs-duna-hid-kivitelezes-kozbeszerzes-strabag-duna-aszfalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1eaea11-70e1-4ffd-8f42-b20295cf8778.jpg","index":0,"item":"3134b21c-0b19-4ace-98ad-d8b464f72ea4","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_mohacs-duna-hid-kivitelezes-kozbeszerzes-strabag-duna-aszfalt","timestamp":"2025. január. 21. 11:24","title":"Nem nyert az ajánlatuk, a miskolci autópálya kivitelezése miatt is felelősség terheli őket, mégis részt vesz a mohácsi Duna-híd építésében a Strabag","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ddb9294-6ccf-4eee-8d84-b274751f46ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nincs még meg a jó válasz az elektromos Type R kérdésre. ","shortLead":"Nincs még meg a jó válasz az elektromos Type R kérdésre. ","id":"20250122_Probalkozik-a-Honda-az-elektromos-Civc-Type-R-rel-de-szerintuk-sem-konnyu-a-feladat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ddb9294-6ccf-4eee-8d84-b274751f46ba.jpg","index":0,"item":"78fe0d4c-3e2e-4009-9140-25ad71ed5127","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_Probalkozik-a-Honda-az-elektromos-Civc-Type-R-rel-de-szerintuk-sem-konnyu-a-feladat","timestamp":"2025. január. 22. 08:44","title":"Próbálkozik a Honda az elektromos Civic Type R-rel, de szerintük sem könnyű a feladat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"236a0ffd-501c-483f-9308-7c4f110ceb87","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Országszerte várható ónos csapadék, a középső tájakon a legtöbb.","shortLead":"Országszerte várható ónos csapadék, a középső tájakon a legtöbb.","id":"20250121_idojaras-onos-eso-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/236a0ffd-501c-483f-9308-7c4f110ceb87.jpg","index":0,"item":"ca28a594-03c8-4e62-9194-ca26cbbc6e5f","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_idojaras-onos-eso-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 21. 09:17","title":"Jön az ónos eső, tíz megyében másodfokú a figyelmeztetés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd2aeb12-eea8-465b-b481-3dfc60ae43ac","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Metal Shredder Hungary Zrt. elektronikai hulladékokat dolgoz fel, aranyat és ezüstöt is kinyer belőlük. Tulajdonosai között volt ügynökmúltú exállamtitkár, és van bankvezér is.","shortLead":"A Metal Shredder Hungary Zrt. elektronikai hulladékokat dolgoz fel, aranyat és ezüstöt is kinyer belőlük. Tulajdonosai...","id":"20250121_hulladekfeldolgozas-mol-nyrt-metal-shredder-hungary-zrt-tasnadi-laszlo-csanyi-sandor-vallalkozas-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd2aeb12-eea8-465b-b481-3dfc60ae43ac.jpg","index":0,"item":"98f8adc5-495d-4e95-8c2d-f7778e776e50","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_hulladekfeldolgozas-mol-nyrt-metal-shredder-hungary-zrt-tasnadi-laszlo-csanyi-sandor-vallalkozas-kkv","timestamp":"2025. január. 21. 08:06","title":"Hulladékból aranyat csináló céget vesz a Mol, de még érdekesebb, hogy kitől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af6d44a3-1de1-46f5-a2a3-f9481e651371","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A nő felkutatta a netes partnereit, majd megzsarolta őket azzal, hogy elárulja a családjuknak, mivel töltik a szabadidejüket. A többség fizetett.","shortLead":"A nő felkutatta a netes partnereit, majd megzsarolta őket azzal, hogy elárulja a családjuknak, mivel töltik...","id":"20250122_netes-porno-zsarolas-internetes-prostitualt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af6d44a3-1de1-46f5-a2a3-f9481e651371.jpg","index":0,"item":"fa46d5b9-8364-4f4e-a923-0116562402c0","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_netes-porno-zsarolas-internetes-prostitualt","timestamp":"2025. január. 22. 11:49","title":"Ezért veszélyes a netes szexchat: a kuncsaftjait zsarolta egy gyöngyösi internetes prostituált","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely bejelentette, hogy a főváros megvásárolja a Mini-Dubaj területét.","shortLead":"Karácsony Gergely bejelentette, hogy a főváros megvásárolja a Mini-Dubaj területét.","id":"20250121_Kiderult-hogy-fovarosnak-elovasarlasi-joga-van-Rakosrendezo-teruletere-amivel-elni-is-fog-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a.jpg","index":0,"item":"0f612422-4258-4ee4-b7ae-952a1adea059","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Kiderult-hogy-fovarosnak-elovasarlasi-joga-van-Rakosrendezo-teruletere-amivel-elni-is-fog-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 14:25","title":"Karácsony Gergely: A fővárosnak elővásárlási joga van Rákosrendező területére, amivel élni is fog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Citroen Cactus szembe megy az autódivat üdvözítőnek tartott mai trendjeivel, legfőképpen dizájnjával. A sokféle formabontó elem azonban nem valamilyen öncélú játék, hanem funkcionális tartalmat hordoz – még akkor is, ha néhány esetben mindez a kényelem rovására megy.
Itt van mindjárt a furgonos vonalú családi kompakt mindkét ajtósorán végigfutó széles műanyag betét. A több színben választható, Airbump névre keresztelt dekorelem véd a gyakorta előforduló horzsolásokkal, ajtórányitásokkal szemben, s újszerű benne, hogy a poliuretán bevonat alatti, újjal is benyomható levegőkapszulák csökkentik az ütközések erejét. Gyári leírás szerint az időjárás viszontagságinak is ellenáll, cserélhető, de a tolvajok nem könnyen tudják egyben leszedni, mivel az ajtóra belülről van rögzítve.
Az Airbumb már helyből feldobja a külcsínt, csakúgy, mint az első-hátsó rész, valamint a kerékjárati ívek merész műanyag borítása. A konkurencia inkább csak a haszonjárművekben mer alkalmazni ilyen sok festetlen plasztikot, a Cacatus esetében viszont a sötét lökhárító felkúszik a csomagtartó-ajtó közepéig, elől pedig a műanyagozás félig beburkolja a lámpaburákat is.
Citroen C4 Cactus - galéria - még a bemutatón készült fotókkal.
R.D.
A tervezők láthatóan a beltéri dizájnban is elengedték fantáziájúkat: nagyapáink autómódija keveredik a modernnel. Így például a fotelszerű első ülések – a napjainkban favorizált, keményre tömött oldaltartásúakkal szemben – inkább puhák; süppedősek. Az is a régi autók egybeülésére emlékeztet, hogy középen nincs hézag, csak az egyedi vonalú le- és felhajtható könyöklő.
A látványt fokozza a repülőgépek gázkarjára hajazó kézifékfogantyú, no meg az is, hogy a robotváltóval szerelt változatok esetében eltűnt a hagyományos sebváltókar, nyomógombok formájában felköltözött a műszerfalra. Azzal is adtak az esztétikának, hogy az ajtóbehúzó is olyan, mint egy régmódi bőröndfogantyú, a kesztyűtartó felfelé nyíló fedelét pedig mintha valamelyik menő táskagyártó kelléktárából emelték volna át. Ez utóbbi átfazonírozással jókora helyet szabadítottak fel, s ami megint csak újszerű: az utasoldali légzsák felkerült a tetőbe, ha szükség van rá, onnan pattan ki.
R.D.
A régieskedéshez azért passzol a modern műszerpult, így a vezető előtt és középen két lcd kijelzővel. Az érintőképernyős középső panel ismerős lehet a Peugoet-Citroen más modelljeiből, innen lehet előcsalogatni a különféle szolgáltatásokat, a klímától a navigáción át a vezetést segítő rendszerekig. A sofőr előtti kisebb infótábla számkijelzősen mutatja a sebességet, viszont nincs fordulatszámmérő és a vízhőfok-mérőt sem érdemes keresni. Cactus-filozófia szerint ez mind felesleges flanc, minek terhelni vele a vezetőt.
Ez a fajta minimál-szemlélet voltaképpen átlengi az egész konstrukciót. Volánforgatás közben ugyan közvetlenül nem érezni, de alighanem az egyik legnagyobb húzás, hogy a jármű súlyát nem kevesebb, mint két mázsával sikerült lejjebb szorítani a vele azonos kategóriájú ötajtós C4-es viszonyítva.
R.D.
A súlycsökkentés döntő részét, 175 kilót az eggyel kisebb, a C3 módosított padlólemezével érték el, s a mérnökök még jó pár kilót kiügyeskedtek, hol szellemesen, időnként pedig vitathatóan, a praktikum rovására. Ezek sorába tartozik, hogy a szélvédő-fúvókákat az ablaktörlő lapátokba építették, s így egy csapásra két előnyt értek el: a hagyományossal szemben a víz odaspriccel, ahová kell, ugyanakkor a kevesebb mennyiség miatt feleakkora mosótartály is megteszi, nyertek 1,5 kilót.
Ám hátul nem lehet leengedni, csak kibillenteni a ragasztott ablakot, viszont a kihagyott nyitómechanizmussal megspóroltak újabb 11 kilót, éppen úgy, mint a csak egyben lehajtható hátsó üléstámlán. (Jövőre az osztott támlájú változat már extraként rendelhető lesz.) Látványos opciós elem a panorámás üvegtető, de nincs elhúzható árnyékoló roló, amellyel megtakarítottak további 6 kilót. A Citroen ugyanakkor állítja: a spéci hővédő üvegezés még a rekkenő hőséget is kívül tartja.
A nagy múltú francia márka nem először nyúl a minimálstílus eszközeihez. A háború utáni – akkortájt még ínséges – motorizációban az ugyancsak minden sallangtól lecsupaszított 2CV népautóval értek el világra szóló sikereket. A „rút kiskacsából” 1948-tól 1990-ig több mint 8,7 millió darabot gyártottak, s a Citroen most követendő példaként emlegeti ezt a „spártai innovációt”. Szükségből erényt – mondhatni erre, elvégre az elmúlt években nem húzott olyan jól a Peugeot-Citroen csoport szekere, így csak 3 milliárd eurónál is kevesebbet tudtak fordítani fejlesztésekre, ami alig egyötöde a Volkswagenének.
R.D.
Amúgy a külsejében avantgárd családi kompakt ugyanúgy vezethető, mint bármelyik más mai négykerekű. A mi tesztautónkban a PSA csoport robotváltóval szerelt, 1,6 literes, 92 lóerős, e-HDI dízelmotorja kerregett, de az utastérbe behallatszó dörmögő dízelhang még nagyobb sebesség esetén sem tűnt zavarónak. A környezetbarátnak mondott erőforrás valóban takarékos: még akkor is, ha nekünk száz kilométerre – többnyire zsúfolt városi forgalomban – 4,5 liter körüli fogyasztás jött ki, szemben a gyárilag megadott 3,5 literrel.
Hanem a robotizált váltó műszerfalon kialakított megoldása a megszokottól igen csak eltérő. A hagyományos váltókar és kuplungpedál helyett csupán három gomb („N” – üres fokozat, „D” – előre és” R” – hátra) valamelyikét kell nyomogatni. Ezen kívül még a kormány alatti karokkal félautomataként is lehet váltani, de a dízel-Cactus ezzel együtt nem igazán gyorsulási bajnok. Közel 12 másodperc kell az óránkénti száz kilométeres sebesség eléréséhez, és nem is lehet vele nagyon „kilőni”. Hiába adunk több gázt, a felbőgő motor ellenére a váltó csak némi „gondolkodás” után enged magasabb fokozatba.
A Cactus négymillió forint felett startol, de ahogy lenni szokott az ár a felszereltséggel párhuzamosan kúszik felfelé: a leggazdagabb kivitelű Shine edition dízelért már 6,8 millió forintot kell leszurkolni. Mindemellett aki a franciásan lágyan ringó típusokat szereti, előnybe részesíti a takarékos üzemben tartást, ráadásul ki szeretne tűnni az egyenstílusból, annak érdemes szemrevételezni a kínálatot. Ezzel együtt kérdés: vajon a mai széles kínálat közepette mire elég a szellemes dizájn? A Cactus megtudja-e majd ismételni a halhatatlan 2CV sikerét?
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.