Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c5b823a2-d813-4457-9ecf-ed81197eb9fa","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök csapata azonban Rijádban marad, hogy az amerikai partnerekkel egyeztessen.","shortLead":"Az ukrán elnök csapata azonban Rijádban marad, hogy az amerikai partnerekkel egyeztessen.","id":"20250310_Zelenszkij-Szaud-Arabiaban-targyal-a-bekerol-de-nem-marad-sokaig-Trump-USA-amerika-kulugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5b823a2-d813-4457-9ecf-ed81197eb9fa.jpg","index":0,"item":"40186de3-5ffc-4d8b-900b-0400332164f7","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_Zelenszkij-Szaud-Arabiaban-targyal-a-bekerol-de-nem-marad-sokaig-Trump-USA-amerika-kulugy","timestamp":"2025. március. 10. 19:18","title":"Zelenszkij Szaúd-Arábiában tárgyal a békéről, de nem marad sokáig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kecskeméti László szerint a harmonikaajtókat és a konyhaszekrényt ő építette be, így azt el is vihette. A konnektorokról nem beszélt.","shortLead":"Kecskeméti László szerint a harmonikaajtókat és a konyhaszekrényt ő építette be, így azt el is vihette...","id":"20250310_fideszes-kepviselo-kecskemeti-laszlo-konyhaszekreny-konnektor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6.jpg","index":0,"item":"8d89e2be-e735-4798-b49c-c9fef92e74ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_fideszes-kepviselo-kecskemeti-laszlo-konyhaszekreny-konnektor","timestamp":"2025. március. 10. 17:14","title":"A fideszes képviselő elmagyarázta, miért vitte el a konyhaszekrényt és az ajtókat az önkormányzati lakásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e476c9d-e12f-4ba4-8a77-400f2287169c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A következő német kancellár kivenné az adófék szabályai alól a hadiipari költéseket, és 500 milliárd eurót adna infrastruktúra-fejlesztésre, de ezt csak a Zöldekkel együtt tudja átverni a leköszönő parlamenten. A környezetvédő párt elutasította a terveit, de nyitva hagyták az ajtót a további egyeztetések előtt.","shortLead":"A következő német kancellár kivenné az adófék szabályai alól a hadiipari költéseket, és 500 milliárd eurót adna...","id":"20250310_nemetorszag-vedelmi-infrastrukturalis-csomag-zoldek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e476c9d-e12f-4ba4-8a77-400f2287169c.jpg","index":0,"item":"bec90278-9dd6-42ae-9eaf-dd32948779c9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250310_nemetorszag-vedelmi-infrastrukturalis-csomag-zoldek","timestamp":"2025. március. 10. 14:13","title":"Egyelőre lepattant a Zöldekről Friedrich Merz védelmi és infrastrukturális gigacsomagja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97653b31-178a-4bfd-b4da-770fa53c4d31","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Pufók Frátert alakító színész 63 éves volt.","shortLead":"A Pufók Frátert alakító színész 63 éves volt.","id":"20250310_simon-fisher-becker-harry-potter-pufok-frater-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97653b31-178a-4bfd-b4da-770fa53c4d31.jpg","index":0,"item":"f88fc466-ea5a-4ab5-a089-69ef6e529632","keywords":null,"link":"/kultura/20250310_simon-fisher-becker-harry-potter-pufok-frater-meghalt","timestamp":"2025. március. 10. 11:47","title":"Meghalt Simon Fisher-Becker, a Harry Potter-filmek egyik szereplője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították Călin Georgescu elnökjelöltségét.","shortLead":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították...","id":"20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a.jpg","index":0,"item":"31d85ac0-fb3c-4327-8347-b7b161df5ad9","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","timestamp":"2025. március. 09. 22:03","title":"„Újra Soros” – Elon Musk kiakadt, hogy ejtették a román szélsőjobbos jelöltet: egy óra alatt háromszor is posztolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef2190b8-4798-4877-9ea0-4213e21ef191","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Tíz nap helyett csak egyet tudott üzemelni az Athena szonda, amely egy magyar műszert is vitt a Holdra.","shortLead":"Tíz nap helyett csak egyet tudott üzemelni az Athena szonda, amely egy magyar műszert is vitt a Holdra.","id":"20250310_intuitive-machines-athena-holdszonda-oldalara-borult-napelemek-leallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef2190b8-4798-4877-9ea0-4213e21ef191.jpg","index":0,"item":"8fd12f82-7d33-4c90-b0d6-1295c972f35a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_intuitive-machines-athena-holdszonda-oldalara-borult-napelemek-leallas","timestamp":"2025. március. 10. 09:03","title":"Idő előtt elnémult az Intuitive Machines holdszondája, amely az oldalára dőlve landolt a Holdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hatalmas üzleti lehetőségek és jókora bukások kapcsán szoktak a kriptovaluták bekerülni a hírekbe, de mekkorák valójában a kockázatok? Mi alapján érdemes dönteni, hogy kriptóba tegyünk-e a pénzünk egy részét, és hogyan lehet meglátni, mi az, ami biztonságos?","shortLead":"Hatalmas üzleti lehetőségek és jókora bukások kapcsán szoktak a kriptovaluták bekerülni a hírekbe, de mekkorák...","id":"20250310_Kasszakulcs-podcast-kripto-altcoin-bitcoin-kriptoavaluta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5.jpg","index":0,"item":"7a4bce26-5536-40d0-bb6a-5a12414a5e43","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250310_Kasszakulcs-podcast-kripto-altcoin-bitcoin-kriptoavaluta","timestamp":"2025. március. 10. 06:00","title":"Félnem kell-e a kriptótól? – Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: új világ, régi kohászat.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250309_Elvitelre-Giorgia-Meloni-Orban-Viktor-ozdi-kohaszok-baleset-kohaszat-Donald-Trump-evfordulo-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"45e9fb59-817e-42e5-ba45-44707f817658","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Elvitelre-Giorgia-Meloni-Orban-Viktor-ozdi-kohaszok-baleset-kohaszat-Donald-Trump-evfordulo-podcast","timestamp":"2025. március. 09. 06:00","title":"Giorgia Meloni, Orbán Viktor és az ózdi kohászok │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egzotikus barna vagy dögös vörös, gurgulázó dízel, vagy harsány benzines? Melyik ujjába harapjon, akit ehhez hasonló nehéz kihívás elé állít az élet. MINI Cooper S vagy Cooper SD? Alig pár hét eltéréssel fordult meg nálunk a két betyár, adta magát az összehasonlítás.
A harmadik generációs MINI megjelenésekor már tudni lehetett, tabudöntés lesz, jön az ötajtós változat. A keményvonalas rajongók szerint, a MINI génjei, annyira a háromajtós felépítést hordozzák magukban, hogy bármi, ami ezen változtat, az rossz. Gyártói részről viszont, egyszerűen nem lehetett lemondani a háromajtós karosszériánál kétszer nagyobb ötajtósok piacról. Megérkezett hát a 72 milliméterrel megnövelt tengelytávú ötajtós MINI. A teljes hossza, még így is csak öt milliméterrel nagyobb négy méternél.
Stratégiai kérdés volt az is, ha már van ötajtós, akkor az nem lehet jóval drágább, mint a három ajtós. Így kaphat igazán vonzó ajánlatot a MINI-vel egyébként szimpatizáló, eddig kirekesztett, ötajtós autót kereső vevőkör. Ők eddig, leginkább a Golf GTI felé kacsingathattak, vevőket elcsábítani pedig legnagyobb húzás az autóiparban.
Nálunk az újdonsült ötajtós kínálatából a két kisördög járt: a benzines MINI Cooper S és a dízel a MINI Cooper SD.
MINI Cooper S - galéria
D.P.
Szokás a MINI-t női autónak is titulálni, ennél az említett két autónál viszont szóba sem jöhet a vád. Ezek igazi kemény gyerekek: 192 lóerővel a benzinesnél és 170-nel a dízelben. Jól lehet, valamelyest eltérő személyiségek, de mindkettőben ritka kemény a kuplung, nagyon direkt a kormányzás, rettentő feszes a futómű és olyan harcos motorok dolgoznak, amelyekkel a legkevésbé sem lehet lányosnak nevezni őket.
A harmadik generációs MINI ebben a változatban, még ha veszít is valamennyit a lassan 15 éves alapforma remekül eltalált arányaiból, a vagánysága bőségesen megmaradt. Apró különbségnek tűnnek csak az olyan eltérések, minthogy az ötajtós első ajtaja ablakkeretes, míg a háromajtósé keret nélküli. A két plusz bejárat miatt természetesen elég rövidek is ezek az ajtók. De, ha már bent vagyunk hátul, nem is rossz a helyzet. A támlák ugyan meredekek, de a fejtér bőséges, összességében kényelmes hátul is a nagyobbik MINI. A csomagtér pedig, ami 278 literes, hozza a kategória átlagát, a háromajtóssal szembeni plusz 67 liter pedig mindenképpen jól jön.
Az utastér nem csak hátul, de elől is gyarapodott, széltében kapott négy centi pluszt az új generáció. A sportülések, ahogy kell, jó mélyre engedhetők, a farcsontunk érzi a padlólemezt, a sport, bőr kormánykerék kellően vaskos, jól meg is kell majd ragadni. Újdonság, hogy a kormányoszlopra költözött a sebesség- és fordulatszámmérő. A középkonzol nagy „varázstükre” akár 8,8 col képátlójú is lehet, ezen megy a navigáció és a szórakoztatórendszer. Új a grafikája, számos új funkciót is kapott. A hogy fejlődik az anyacég, a BMW i-Drive rendszere, úgy profitál mindebből a MINI. Extra a színes LED-gyűrű a kijelző körül, amely ezerféle színben játszik, ahogy a kocsi menetdinamikája változik. Az egyedi billenő kapcsolók, közük a motorindító persze marad a középkonzolon, de például az ablakemelő a „rendes” helyére az ajtókra került. Ergonómiában biztosan sokat fejlődött a MINI.
MINI Cooper S - galéria
D.P.
A Cooper S-ben és az SD-ben is 2.0 literes négyhengeres, keresztben elhelyezett turbómotor dolgozik, a MINI Twin Power Turbo technikájával felvértezve. Innentől válik el egymástól a Cooper S és dízel pajtása az SD. Az igazság az, hogy mindkettő százszázalékosan teljesíti azt, ami elvárható tőlük, élményt adjanak a gazdáiknak. Kinek, hogyan, ez az, amiben az eltérő karakterek használat közben szépen kibontakoznak.
A benzines Cooper S 192 lóerős teljesítményű. A 1998 köbcentis motorból 4700-6000-es fordulatnál jön ki igazából az állat, viszont már a fordulatszámmérő kiosztásán is látszik, hogy mennyire nyomatékosra van hangolva a benzinmotor is. A műszer kiosztása 7000-es fordulatig tart, már hatezernél a vörös zónában vagyunk. A forgatónyomaték maximuma, a 280 Nm már 1250-es fordulatszámnál megvan. Ha tovább huzatjuk bő gázzal, majd megvonjuk tőle egy pillanatra éltető elemét a dús benzin-levegő keveréket, a rendszer jókorákat visszadurrog. Nem is kell ennél jobb üzenet: még, még, még nyomd a gázt. A turbó az újabb gázadásra megint visít és igen, 7 másodperc alatt bőven megvan a 100 Km/h nulláról.
A dízel Cooper SD „csak” 170 lovas mégis ennek a motorja az igazán kellemes meglepetés. Kerek 4000-es fordulatnál ugyan eléri teljesítménye maximumát a motor, viszont a nyomatékcsúcs 360 Nm-e, 1500-as fordulatszámtól 2750-ig rendelkezésünkre áll. Aki a pörgős benzinmotorokhoz kapcsolja első sorban a sportosságot, annak szokni is kell, hogy nem érdemes visításig forgatni a motort, hamar elfogy a hasznos tartomány. Ugyanakkor a kétliteres dízel annyira nyomatékos, hogy harmadikban is elforgatja a kerekeket egy-egy szigorúbb váltás-padlógáz után. Szinte azonnal húzni kell a következő fokozatot, amit a rövid szinte kattogva húzható váltó pontosan ki is szolgál.
A két modellben egyébként, ugyan az a hatfokozatú és áttételezésű váltó van, az autók karakterét tényleg csak a motorok tervezési, és az üzemanyagukból adódó sajátos jellemzőik határozzák meg. A dinamikus viselkedés terén, szinte teljesen egyformák, a 80-120 Km/h-s gyorsítást nagyjából 7 másodperc alatt ugorja meg mindkettő, maximum, a dízelnél hamarabb nyúlunk a váltóhoz, hogy negyedikből-ötödikbe tegyük.
MINI Cooper SD - galéria
D.P.
A váltókulissza peremgyűrűjét elfordítva választhatjuk a SPORT, MID, vagy ECO módokat. Sport módban a benzines 100-as sprintje alig 7 másodperc, amiért a jobb tömeg-teljesítmény hányados lehet az elsődleges felelős. A 6,35 kilóra jutó egy lóerő teljesítmény igen előkelő adat. Persze a dízellel szemben sincs ok kritikára, nagyon üdvözítő darab a MINI-é. Hidegen sem zajos, bemelegedve pedig végkép harmonikus egység.
Ki kellene ugyan domborodnia egy másik sajátosságnak is, miszerint a dízel elvileg 4,1 liter gázolajjal beéri 100 kilométerenként, ám ez esetünkben 7,0 literre jött ki. Meglepetés volt ehhez képest a benzines 7,8 literes fogyasztása, amely egyértelműen kedvezőbb volt a vártnál, még úgy is, hogy a gépkönyv elvileg 5,9 litert ígért száz kilométerre vegyes használat mellett.
MINI Cooper SD - galéria
D.P.
A sokat emlegetett gokartos karakter szerencsére megvan mindkét modellben. Az elektromechanikus kormánymű már alap, és a rendszer nagyon pontos visszajelzést ad a sofőrnek. Manapság persze rengeteg elektronikus segédrendszer egészíti ki kormánymű-futómű-hajtáslánc egységét, így a dinamikus vonóerő-szabályzozó (DTC), illetve az elektronikus differenciálzár-hatású funkciók mind azért vannak, hogy egy kis betyárkodás után nyugodtan mondhassuk „Hú, de jó vagyok!” A konstrukció tényleg elképesztően pontos autózást tesz lehetővé, érezni, ahogy a rendszer a kipörögni készülő kerékről átterheli a nyomatékot a 17 colos kerekek közül a biztosabb tapadásúra.
A MINI-nél még minidig nehéz lenne stílusosabb, sőt jobb városi autót találni. Az S és SD változatok pedig, nem csak a divat iránt elkötelezett, hanem az autók iránt is fogékony réteg elismerését is megérdemlik. A benzines MINI Cooper S alapára 6,7 millió forint, a dízel Cooper SD 7,1 milliót kóstál alapból. A differencia 400 ezer forint. A különbség abban az értelemben szinte jelentéktelen, ha a legalább száz tételből álló extralistát a benzinesnél egy kicsit lazábban kezeljük, fél perc alatt ugyan ott vagyunk. Piszok nehéz kérdés melyiket érdemes nem megvenni.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.