szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A jelenlegi számok szerint 34 millió autóban kell kicserélni a légzsákokat csak az Amerikai Egyesült Államokban.

A japán autóipari beszállító a Takata, amely a világ egyik legnagyobb légzsákgyártója, 33,8 millió potenciálisan hibás légzsákot rakott bele autókba. A CNN számai szerint ez azt jelenti, mintha minden hetedik amerikai autót vissza kéne vinni az államokban javításra. 

A hírek korábban 18 millió problémás légzsákról szóltak (amelyek cseréjét meg is kezdték), ám az amerikai közlekedési hatóság, a National Highway Traffic Safety Administration tegnapi bejelentése szerint a szám valójában közel 34 millió. Világszinten a számok még tovább növekedhetnek.

A probléma azért ilyen súlyos, mert a Valient autóipari kutatócég szerint a Takata gyártja a világon használt légzsákok 22 százalékát. Az elmúlt években, hónapokban, sőt hetekben a Toyota, a Honda, a Mazda, a Nissan és a BMW, a Chrysler, a Ford, a General Motors, a Mazda, a Subaru és a Mitsubishi  jelentett be visszahívásokat az autóik lehetséges légzsákproblémái miatt.

Egy közös volt mindegyikben, a Takata gyártotta a „lufikat” és hibás elsütőszerkezettel lettek beszerelve. A légzsákot egy szerkezet robbanással hozza működésbe. Azonban a robbanás olyan erejű lehet, hogy a légzsák háza apró darabokra szakadva súlyos sérülést okozhat az autóban ülők testén. Eddig bizonyíthatóan, hat haláleset történt és legalább 100 sérülés a Takata légzsákjai miatt – írja a cikkében az NBC. Az esetek többsége a Hondához köthető, de tucatnyi modell érintett, a kocsik többsége 2000 és 2011 között épült.

Nyilván a problémát ilyenkor az is tetőzi, hogy nincs elég cserelégzsák más gyártóknál sem, így gyakran szintén a Takata légzsákjai kerülnek újra az autókba. Itt egy lista, hogy pontosan melyik modellek érintettek. (Ez az európai autósok számára nem feltétlenül jelent segítséget, attól függően hogy hol készült a modell. Mindenesetre tájékozódásképpen érdekes milyen kiterjedt a probléma.)

Megkérdeztük a magyarországi importőröket - Honda, Toyota, BMW - ,hogy az elmúlt évben és a mostani akció kapcsán hány darab Takata légzsákot cseréltek/cserélnek ki és hogyan zajlik a folyamat. Az adatokat későbbre ígérték a márkák importőrei.

A 10-es feketelista

Az autóipar legnagyobb visszahívási akciói azt mutatják, hogy még a vadiúj autókban sem bízhatunk vakon, akár a féklámpával is gond lehet egyes modellekben, és olyan is előfordult már, hogy a kocsi magától hátramenetbe kapcsol. Íme a tíz legnagyobb autógyár feketelistája, amelyről kétrészes cikket írtunk korábban.

Visszahívások: nincs makulátlan márka

Visszahívások: minden márkának megvan a maga keresztje

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!