Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hét embert állított elő a NAV adócsalás és fiktív kereskedelem gyanújával, a két feltételezett főszervezőnek kezdeményezték a letartóztatását.","shortLead":"Hét embert állított elő a NAV adócsalás és fiktív kereskedelem gyanújával, a két feltételezett főszervezőnek...","id":"20250129_nav-foldgaz-ado-csalas-afa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23.jpg","index":0,"item":"72c9ea2d-fa3b-40cc-82c8-69ff326ab101","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_nav-foldgaz-ado-csalas-afa","timestamp":"2025. január. 29. 14:48","title":"Több tízmilliárd forintot csaltak el földgázzal, száznál is több cégre csapott le a NAV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68d4268c-a07f-4ec3-919e-367f32b94ca3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az interneten lévő adatokat használó OpenAI bebizonyítaná, hogy a DeepSeek tőlük visz el adatokat.","shortLead":"Az interneten lévő adatokat használó OpenAI bebizonyítaná, hogy a DeepSeek tőlük visz el adatokat.","id":"20250129_openai-ChatGPT-deepseek-lopas-adatok-microsoft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68d4268c-a07f-4ec3-919e-367f32b94ca3.jpg","index":0,"item":"1cde5cb1-9aeb-4d84-87ce-fe60d602ef22","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_openai-ChatGPT-deepseek-lopas-adatok-microsoft","timestamp":"2025. január. 29. 11:13","title":"Panaszkodik a ChatGPT gyártója, hogy az új kínai rivális ingyen lenyúlja az adataikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Bankmonitor / Sándorfi Balázs","category":"gazdasag","description":"Az „őrület”, ahogy Nagy Márton gazdasági csúcsminiszter nevesítette a lakossági állampapír piacon kialakult helyzetet, nem az 1000 milliárd forint feletti kamatfizetésről szól (ez teljesíthető), hanem sokkal inkább arról, hogy a befektetők most az állampapírban tartott pénz jövőjéről (is) döntenek. Nem kisebb a tét, mint a teljes magyar államadósság 10%-a, ami kevesebb, mint 3 hónap alatt megmozdulhat. A kihívás nem kicsi, de kezelhető. Az alternatívák között azonban eddig egy érdemi lehetőség nem merült fel: egy új konstrukcióra lenne szükség a lakossági állampapír kínálatban, mely szemben a PMÁP-pal ténylegesen, valós időben, inflációhoz igazítja a kamatfizetést.","shortLead":"Az „őrület”, ahogy Nagy Márton gazdasági csúcsminiszter nevesítette a lakossági állampapír piacon kialakult helyzetet...","id":"20250130_allampapirpiac-pmap-befektetes-bankmonitor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"355a1288-b931-47fc-8f12-db2c181fce3a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_allampapirpiac-pmap-befektetes-bankmonitor-ebx","timestamp":"2025. január. 30. 14:16","title":"Az „őrület” megoldása, azaz mitől nyugodhat meg az állampapírpiac","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fdc0cbf-62f4-4544-8c93-7516a4d75f39","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. január 29-én született Budapesten az utolsó magyar vándorbábos, az igazságosztó ököljog, a magyar huszárvirtus népi örökségét hordozó Vitéz Lászlót a galiciáner zsidó nagyapjától megöröklő Kemény Henrik. Minden rezsimben megkeserítették az életét, és minden rezsimben imádta a közönség. Nyolcvan évet töltött el a paraván mögött.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. január 29-én született Budapesten az utolsó magyar vándorbábos, az igazságosztó ököljog...","id":"20250129_100-evvel-ezelott-szuletett-Kemeny-Henrik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fdc0cbf-62f4-4544-8c93-7516a4d75f39.jpg","index":0,"item":"7e18867e-747b-465a-9a94-0604b92a7148","keywords":null,"link":"/360/20250129_100-evvel-ezelott-szuletett-Kemeny-Henrik","timestamp":"2025. január. 29. 19:30","title":"Palacsintasütővel az ördög és a halál ellen – 100 évvel ezelőtt született Kemény Henrik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b917d36c-92e3-44ee-8ddd-bee7d4915b3f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A múlt heti, több száz iskolát érintő bombafenyegetés után a két legnagyobb pedagógus-szakszervezet is kérte a kormányt, vizsgálja felül a telefonok elzárásának gyakorlatát.","shortLead":"A múlt heti, több száz iskolát érintő bombafenyegetés után a két legnagyobb pedagógus-szakszervezet is kérte...","id":"20250130_mobiltelefon-elzaras-iskola-diakok-tanitasi-ido-bombariado-fenyegetes-belugyminiszterium-szakszervezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b917d36c-92e3-44ee-8ddd-bee7d4915b3f.jpg","index":0,"item":"c1b9840e-4706-4a2a-93c7-ea3743b1ebec","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_mobiltelefon-elzaras-iskola-diakok-tanitasi-ido-bombariado-fenyegetes-belugyminiszterium-szakszervezetek","timestamp":"2025. január. 30. 07:02","title":"Nem enged a belügy, a bombariadók után is le kell adniuk a mobiljukat a diákoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05846f36-0248-413a-8262-64e36570ec91","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Összesen öt országgyűlési képviselő kapott olyan idézést, amiben téves dátum szerepelt.","shortLead":"Összesen öt országgyűlési képviselő kapott olyan idézést, amiben téves dátum szerepelt.","id":"20250129_Elismerte-a-rendorseg-hogy-egy-olyan-nap-kordonbontasa-miatt-inditottak-eljarast-momentumos-kepviselok-ellen-mikor-nem-volt-kordonbontas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05846f36-0248-413a-8262-64e36570ec91.jpg","index":0,"item":"b05b8703-3a96-4111-ae93-625f55bad6a3","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Elismerte-a-rendorseg-hogy-egy-olyan-nap-kordonbontasa-miatt-inditottak-eljarast-momentumos-kepviselok-ellen-mikor-nem-volt-kordonbontas","timestamp":"2025. január. 29. 09:02","title":"Elismerte a rendőrség, hogy egy olyan nap kordonbontása miatt indítottak eljárást momentumos képviselők ellen, mikor nem volt kordonbontás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"541c7d87-5e98-43c2-8b02-912b3063ece4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukránok szerint az észak-koreaiak bár jól képzett, kemény harcosok, de a felkészültségük a 80-as évek taktikai doktrínáit idézi.","shortLead":"Az ukránok szerint az észak-koreaiak bár jól képzett, kemény harcosok, de a felkészültségük a 80-as évek taktikai...","id":"20250129_eszak-koreai-katonak-ukrajna-dronok-harcaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/541c7d87-5e98-43c2-8b02-912b3063ece4.jpg","index":0,"item":"37f993e1-1830-4a09-a7b9-5df754bc62b9","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_eszak-koreai-katonak-ukrajna-dronok-harcaszat","timestamp":"2025. január. 29. 07:49","title":"Dróncsalinak használják egymást az Ukrajnában harcoló észak-koreai katonák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente a fűtés kerül.","shortLead":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente...","id":"20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb.jpg","index":0,"item":"b9c81075-7ec8-44fe-811b-c633560a3b11","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 15:26","title":"Örül, hogy meleg a tél? Várja csak ki, milyen lesz az augusztusi negyven fokban!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elegáns vonalú és népszerű mai Mazdák lendületét kihasználva a hirosimai gyártó a legsűrűbb mezőnyben is helyet követel magának. És nem is kérdés, helyet fog-e ott találni. A nagyobb testvérrel, a CX-5-tel felfelé elindult japán márka úgy tűnik, mostanság nem tud hibázni.
Kiskompakt szabadidő-autó. Az elmúlt pár év autóértékesítőinek igazi jolly jokere, az a kategória, amit bármilyen vevőre rá lehet melegíteni. Szeretik a magánvevők és céges flottaszabályok is fellazultak mára annyira, hogy simán választhatók juttatásautónak.
Egyébként nem is annyira bonyolult talán, hogy miért olyan sikeresek az ilyen autók? Mert értelmezhető összegekért manapság ezek a leginkább azok, amelyekre a lakásából kilépő a tulaj ránéz, és azt mondja: „milyen formás kis kocsim van”. És ez jó érzés. A jó érzésnél pedig – a magától értetődő dolgokon kívül, minthogy gond nélkül hozzon-vigyen egy új autó – a legtöbbünk nem vágyik többre. És jó érzés tekintetében a Mazda CX-3 a top háromban van, az biztos.
Mazda CX-3 - galéria
D.P.
Van ez a „Kodo-formanyelv” a Mazdánál, amit valahogy nagyon eltaláltak. A nyugati ember számára nagyon vonzó tud lenni a távol-keleti dizájn, de azok között is leginkább ez a víztiszta vonal, ami olyan egyértelmű, mint egy szamurájkard. A CX-5-tel elkezdett formanyelvről és technikai értelemben vett megújulásról kijelenthető, hogy sikertörténet a „legkisebb nagy” japán autógyártónál.
A Mazda CX-3 a márka úgynevezett subkompakt hobbiterepjárója, ugyanakkor ennek a dizájnnak talán a teteje, ennél több már sok lenne. A kifejezetten kisméretű – alig 4,24 méteres, végül is a Mazda2 alapjára épülő – autó ugyanis ekkora „maszkkal” és ilyen kerékjárati ívekkel már-már túlvállalja magát. Ráadásul érzésre magasabban sem ülünk ebben, mint egy normál ötajtós kompaktban. Valamennyivel persze igen, a 16 centis a hasmagasság végül is elég ahhoz, hogy kiszolgálja a városi terepezés legnagyobb kihívásait jelentő fekvőrendőrök és járdaszegélyek átlépését. De a tetővonala például annyira alacsony – 1,53 méter –, hogy ezzel az adattal a legalacsonyabb úgynevezett városi hobbiautó a kategóriájában.
Szerencsére ez az adat a fejteret nem érinti végzetesen, még hátul ülve sem. Pedig a feltűnően apró ablakok, amelyek mintha egy kis helyiség diszkrét szellőzői lennének, ezt sejtetik. A teszt alapján viszont kényelmesen el lehet férni hátul is átlagos testmagassággal, a 2,57 méteres tengelytáv pedig a lábaknak is elegendő teret biztosít. A csomagtartó ugyan csak kisautókhoz mérhetően nagy, a 350 literes dupla síkkal határolt csomagtartó azért elégséges méretű. Pótkerék kár hogy nincs, de egy 18 colos kereket így se, úgy se nagyon állnak majd neki az út szélén felszerelni a bajbajutottak.
D.P.
A japán márkák közül a Mazdának megy a legjobban az utasterek berendezése manapság. Rendben van, hogy ez a példány egy „full-full” darab volt – Revolution Top elnevezéssel – de a kétszínű bőrülések, a műszerfal, az ajtók több anyagból összeválogatott kárpitozása extra kvalitású, ebben a kategóriában pedig különösen az. Nem csak szépek, de jók is ezek az ülések, az oldaltartás megfelelő és az ülőlap sem rövid, jól támasztja a combokat. Ugyanakkor itt kell megjegyezni azt is, hogy hiába a Head-Up Display egy ilyen, tökéletesen felextrázott kocsiban, ha átlagos testmagassággal sem lehet látni, mi van rajta, mert csak kis szögben állítható, az ülést viszont nem lehetett kellően leengedni.
A kocsi formájából adódó szükséglet mára a tolatókamera. Hiába ilyen rövid ugyanis az autó, a magas fenék miatt nagyon elkél a kamera, amely ebben a példányban ráadásul a keresztirányú forgalomra is figyelmeztet. A Mazda CX-3 i-Activesense elnevezésű és igazán gazdag asszisztens rendszerei közül elsősorban az adaptív tempomatot tettük próbára, amelynél finomabbat ugyan tapasztaltunk már (elég nagyot torpan, amikor a zónájába kerül egy lassabban haladó jármű), de kétségtelen nem mindennapos extra ebben a kategóriában. A sávtartó asszisztens a hangfalak erős búgásával figyelmeztet, ami érdekes, hatékony megoldás.
A műszerpanelen lévő infotainment-egység érintőképernyőről és a kardánalagút házán lévő tekerőgombos kezelőről is kezelhető, igazából gyors és jó grafikájú a kijelző felülete. A menüje és egyes funkciói viszont komoly fejtörést okoznak, nehéz például kilépni belőlük.
Mazda CX-3 - galéria
D.P.
A tesztautónkban a Mazda csodafegyverei közül a Skyactive-D 1.5 literes dízelmotor dolgozott, amelynek technikai érdekessége az átlagosnál alacsonyabb sűrítési arány, amely miatt a kisebb terhelés eredőjeként eleve könnyebb blokkot tervezhettek. A CX-3-as ezzel a 105 lóerős másfél literes dízelmotorral ugyan nem lesz az utak királya, de a mai, traffipaxokkal kikövezett világban talán felesleges is túlmotorizálni egy ilyen, nem is a prémiumcsoportra lövő autót. A gázt így is nagyon közvetlenül veszi, szépen csendesen forog hidegen is a négyhengeres közös-nyomócsöves direkt befecskendezésű dízelmotor. A maximális teljesítményét 4400-as fordulatszámnál adja le, 130-as tempónál 2500-at forog a főtengely, amelyet már 70-nél összekapcsolt úgyis a hatodik fokozattal az automata váltó.
A mazdások a sportüzemmódot nem erőltették a dízeles automatához, váltófülek viszont vannak, amit érdemes is használni, egy-egy lendületesebb előzés előkészítésére, mert az egyébként nem rossz 270 Nm-es nyomatékot így lehet még hamarabb előcsempészni a motorból. A fogyasztásra, a magasabb építésű és összkerék-hajtású modellről lévén szó, automata váltóval nem vártunk csodát, a 6,4 literes átlag a nagyjából 400 kilométerre átlagosnak is mondható. Pedig takarékosságban egy igazán különleges Start&stop rendszer is segíti a CX-3-at. A Mazda i-Stop rendszere szándékoltan sűrítési ütemben állítja meg a motort, majd az újraindításkor nem kell a főtengelynek még egy ütemet fordulnia, hanem azonnal indulhat a motor.
Mazda CX-3 - galéria
D.P.
A dízelmotoros változat önsúlya 1371 kilogramm, ami átlagosnak mondható. A kis kasztni alatt ügyesen is forgolódik és csillapít a futómű, ahogy azt egy japán modelltől el is várhatjuk. Egyébként az összkerékhajtás kapcsán érdekes, de egyáltalán nem lovagolja meg ezt a hajtási módot a gyártó. Nincs menetmódválasztó, amivel próbára tehetnénk, mennyire más egy-egy lazább talajra szánt hajtás. Lehet, hogy más modelleken is csak virtuális ez az egész – hó, homok, murvás felülethez alkalmazkodó futómű és hajtás – mégis fontos része a marketingnek. Itt, úgy tűnik, nem érezték szükségét külön hangsúlyozni.
Összességében a Mazda CX-3-on nagyjából kívül-belül mindenére jó ránézni. Még a motortér is látványosan rendezett, a klíma, a hűtés csövei is átgondoltan futnak, harmóniában van minden. A kocsi árlapjára rápillantva bicsaklik meg kissé ez a tökéletesség, mert hiába is indul ez a modell 4,5 millió forintról, a nálunk járt kiemelten extrás – összkerékhajtású, 6-fokozatú automatával, 18-as kerekkel és a legkomolyabb asszisztens csomaggal felszerelve: városi fékasszisztens, adaptív fényszórók, adaptív tempomat, hátsó keresztforgalom figyelő, sávelhagyásra figyelmeztető – az alapára már 8,31 millió forint.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.