Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b8c2abef-d27e-48d6-a1ad-40d64fa12dec","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Sergio Alfieri beszélt arról, miért nem vitték kórházba hétfő reggel Ferenc pápát, és hogyan búcsúzott el tőle.","shortLead":"Sergio Alfieri beszélt arról, miért nem vitték kórházba hétfő reggel Ferenc pápát, és hogyan búcsúzott el tőle.","id":"20250424_ferenc-papa-sergio-alfieri-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8c2abef-d27e-48d6-a1ad-40d64fa12dec.jpg","index":0,"item":"79adecf4-76b7-4525-9bd9-4ff2b6d6d315","keywords":null,"link":"/elet/20250424_ferenc-papa-sergio-alfieri-orvos","timestamp":"2025. április. 24. 14:28","title":"„Búcsúzóul még megsimogattam” – Ferenc pápa orvosa beszélt az egyházfő utolsó óráiról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90331c6a-c4f1-4f4b-89db-a171328dda46","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A kínai autógyár vízfogyasztása egy kisvároséval ér majd fel.","shortLead":"A kínai autógyár vízfogyasztása egy kisvároséval ér majd fel.","id":"20250423_BYD-gyar-Szeged-vizfogyasztas-kinai-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90331c6a-c4f1-4f4b-89db-a171328dda46.jpg","index":0,"item":"02bd7e65-98c7-44f2-8b79-a3ebfcf8e572","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250423_BYD-gyar-Szeged-vizfogyasztas-kinai-auto","timestamp":"2025. április. 23. 17:59","title":"Ötször annyi vizet használ majd el autónként a szegedi BYD-gyár, mint amennyit a kecskeméti Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64d2363f-8afa-4572-ba72-b5eb22318289","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A világ korallzátonyainak több mint négyötödét érintette a rekordmagas óceáni hőmérséklet okozta tömeges kifehéredés – közölték a jelenséget megfigyelő tudósok.","shortLead":"A világ korallzátonyainak több mint négyötödét érintette a rekordmagas óceáni hőmérséklet okozta tömeges kifehéredés –...","id":"20250423_korallzatonyok-feheredes-eghajlatvaltozas-homersekleti-anomaliak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64d2363f-8afa-4572-ba72-b5eb22318289.jpg","index":0,"item":"fcb7265d-2d89-41cd-a2b5-3f4bc19dba83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_korallzatonyok-feheredes-eghajlatvaltozas-homersekleti-anomaliak","timestamp":"2025. április. 23. 18:03","title":"Hatalmas a baj a korallzátonyoknál, már a 84 százalékuknál jelent meg a kifehéredés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d17f5f67-fff5-4496-b055-95d364943d88","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Miután az utolsó pillanatban kútba esett a londoni tárgyalás az amerikaiak, a britek, a franciák és az ukránok között, Donald Trump a közösségi médiában szállt bele Volodimir Zelenszkijbe, többek között a szemére vetve azt is, hogy Ukrajna 2014-ben egyetlen lövés leadása nélkül átengedte a Krímet Oroszországnak.","shortLead":"Miután az utolsó pillanatban kútba esett a londoni tárgyalás az amerikaiak, a britek, a franciák és az ukránok között...","id":"20250423_donald-trump-volodimir-zelenszkij-krim-felsziget-ukrajna-oroszorszag-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d17f5f67-fff5-4496-b055-95d364943d88.jpg","index":0,"item":"ad0ebff4-4cbe-44fd-919e-a72ac4b61474","keywords":null,"link":"/vilag/20250423_donald-trump-volodimir-zelenszkij-krim-felsziget-ukrajna-oroszorszag-beke","timestamp":"2025. április. 23. 19:21","title":"Trump szerint Zelenszkij csak elnyújtja a vérengzést azzal, hogy nem hajlandó lemondani a Krímről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hatóságok hamar a helyszínre érkeztek, elkapták és gyorsított eljárással bíróság elé állították a férfit. ","shortLead":"A hatóságok hamar a helyszínre érkeztek, elkapták és gyorsított eljárással bíróság elé állították a férfit. ","id":"20250425_bomba-fenyegetes-granat-nagykanizsa-husvethetfo-segelyhivo-bejelentes-bunugy-buncselekmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6.jpg","index":0,"item":"f379265e-4cb1-4453-9a44-18572e4439c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_bomba-fenyegetes-granat-nagykanizsa-husvethetfo-segelyhivo-bejelentes-bunugy-buncselekmeny","timestamp":"2025. április. 25. 14:02","title":"Zavarta a nagykanizsai férfit a húsvéthétfőn tartott zenés mulatság, bombákkal és gránátokkal fenyegetőzve hívta fel a rendőröket ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61b4ceac-fe85-496c-8d62-e8c4812e0fba","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"Orbán Viktor miniszterelnök korábban sosem vett részt az OTP éves közgyűlésén, most, a bank eddigi legsikeresebb éve után azonban igen. A kormányfő beszédében méltatta a cég vezetését, és Magyar Péteren élcelődött.","shortLead":"Orbán Viktor miniszterelnök korábban sosem vett részt az OTP éves közgyűlésén, most, a bank eddigi legsikeresebb éve...","id":"20250425_orban-viktor-otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61b4ceac-fe85-496c-8d62-e8c4812e0fba.jpg","index":0,"item":"baa0df59-1dc6-46d1-9087-3417a3cc80cd","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_orban-viktor-otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 11:22","title":"Orbán Viktor életében először elment az OTP közgyűlésére, hogy végül Magyar Péteren viccelődjön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35a8e913-df3a-4502-b37a-12d7f463774c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Vilnius lakóinak 150 menekülési útvonal áll a rendelkezésére, ha a város elesik.","shortLead":"Vilnius lakóinak 150 menekülési útvonal áll a rendelkezésére, ha a város elesik.","id":"20250423_litvania-vilnius-oroszorszag-invazio-evakuacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35a8e913-df3a-4502-b37a-12d7f463774c.jpg","index":0,"item":"63e70879-c6df-4a5a-96bc-dcb7612ace18","keywords":null,"link":"/elet/20250423_litvania-vilnius-oroszorszag-invazio-evakuacio","timestamp":"2025. április. 23. 20:13","title":"A litvánok bemutatták, hogyan evakuálnának félmillió embert egy orosz támadás esetén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7389836-3123-424d-a50e-a306001dabe1","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem kizárt, hogy éjfél után is nyitva marad a Szent Péter-bazilika.","shortLead":"Nem kizárt, hogy éjfél után is nyitva marad a Szent Péter-bazilika.","id":"20250423_ferenc-papa-szent-peter-szekesegyhaz-sorban-allas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7389836-3123-424d-a50e-a306001dabe1.jpg","index":0,"item":"17a6300c-70c3-411a-9789-408d9874e871","keywords":null,"link":"/elet/20250423_ferenc-papa-szent-peter-szekesegyhaz-sorban-allas","timestamp":"2025. április. 23. 18:46","title":"Nyolc órát is sorba kell állnia annak, aki szeretne búcsút venni Ferenc pápától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az év kifejezése állítólag az "aputest", ami elvileg arra vonatkozik, hogy ötszázalék testzsír és 40 felett is lehet sportos valaki. Ennek elég találó analógiája a Peugeot 308 GT. Egy 205 lóerős, nem túlgyúrt kompakt, amelynek viszont egyáltalán nem kell szégyenkeznie, ha valakivel ki kell állni meccselni.
Van vélhetően az az üzletileg is kimutatható réteg – főleg tőlünk nyugatabbra -, akik nem vágynak a GTI-s, R-es, AMG-s, M-es, RS-es autók teljesítménycsúcsaira, csak arra, hogy néhány évet letagadhassanak saját maguknak is a korukból, amikor az autójukba ülnek.
Az úgynevezett kompakt élményautók tökéletesen szolgálják ki ezt az igényt, ráadásul kívülről nem sok minden árulkodik, arról, hogy egy sima kompakttal van dolgunk. A valódi „hothach-kategória”, ami manapság egyre inkább 300 lóerő környékére tolódik teljesítményben, már más világ. A Peugeot-nál is a 308 GTI már 270 lóerős, míg a nálunk járt GT változat inkább egy alfaja ennek a világnak. Szerencsére egy ilyen, alig elvadított szériamodell is komoly élményeket tud adni.
Képgaléria - helyszín a Kakucsring
D.P.
A kiindulási pont a Peugeot 308-as, ami tavaly az év autója lett. A turpisság ott van a GT-esetében, hogy itt még a visszafogott látványelemek többsége is csak díszlet. Ott vannak mindjárt a feltűnő kipufogóvégek, amelyek valójában csak díszítések, szó sincs duplakivezetésű csonkokról, valójában a GT is a leghétköznapibb módon a baloldal aljára eregeti a füstöt. A futómű egy centis ültetése sem feltűnő, sokkalta inkább a 18-colos kerekek, amelyekre még így, télvíz idején is csak a 225/40-es méretű gumik mennek fel. És pszichológiai fegyver a négy helyen elhelyezett GT felirat , a kis vörös vonással.
D.P.
A kabinban a 308-asnál behozott koncepció – a csupasz középkonzol, nagy 9-colos érintőképernyővel – természetesen megmaradt. Igaz, a döntés, hogy ilyenre állt át a Peugeot, még mindig véleményes. Az biztos, hogy a nyomógombok nélküli központi kijelző sima felületére mindig rá kell pillantani, hogy éppen mit is szeretnénk. Szokni, kell.
Akárcsak a kis kormányt, hiszen a műszerfal adatait fölötte átnézve kell olvasni. Egyedi ötlet, nem vitás, és még a sport modell miatt sem fogják felrúgni a koncepciót, mégis úgy érezni, hogy pontosabban lehetne vezetni a kocsit nagyobb, de leginkább jobb szögben álló/állítható kormánnyal. A finoman sportos belső, a kárpit vörös varrásai a bőrős üléseken és az ajtóbetéteken ugyancsak jelentősen hozzájárulnak a sportos hangulathoz. Az ülés különben inkább kényelmes, mint sportos, viszont annak első osztályú: masszázzsal, hűtéssel, fűtéssel. A hátsó hely megfelelő egy felnőttnek, ha viszont kisebb gyerekek vannak, akiknek gyerekülés kell, akkor már szűkös a hely.
Helyszín a Kakucsring.
D.P.
De ha valaki egy Peugeot 308 GT mellett dönt, mégis csak az a legfontosabb, hogy az rendesen megy. A váltó melletti sport gomb megnyomására a műszerfali órák vörösre váltanak, és a fordulatszám-mérő is megteszi szokásos önellenőrzését, figyelem: a szokásoktól eltérően jobbról-balra. A motorhang-szintetizátor programot vált, morgós sportkipufogóssá válik minden. Sőt, a műszerfali kijelzőn megjelennek a tudományosan sportos vezetőket kiszolgáló információk, az adott pillanatban leadott teljesítmény, nyomaték és a turbó feltöltésének értéke. És hogy ne csak humbug legyen az egész, a kormányérzet is keményebbre vált, a gázpedál-elektronika pedig agresszívebben pörgeti a fordulatszámot. Nem kétséges, ilyen körítés mellett már sokkal izgalmasabb nekivágni egy kis betyárkodásnak.
A 308 GT ráadásul - az előbb felsorolt show-elemek mellett - kifejezetten kellemes partner dinamikailag is. Az 1.6 literes THP-turbomotor, amely már annyi változatában megmutatta magát, most is elismerésre méltóan teljesít. Ez a motor dolgozik többek között a második generációs MINI Cooper S-ben, az 1-es BMW-kben, a konszerntárs Citroen DS3 Racing-jében, de a korábbi Peugeot RCZ-ben is - mindegyikben apróbb vagy nagyobb eltérésekkel 200 lóerő környéki teljesítménnyel. A 308 GT esetében ez 204 lóerőt jelent, 285 Nm-es nyomatékcsúccsal, amely adatoknál több - így, viszonylag jól hangszerelve - nem is kell a korábban körülírt, jellemzően negyvenes éveiben járó célcsoportnak.
D.P.
Ez a motorcsalád ma is meg tudja mutatni, hogy nem véletlenül volt jó pár éven át a világ legjobbjának választott erőforrása a maga kategóriájában, azaz az 1.4-1.8 literes benzinesek közt. A turbósított, közvetlen-befecskendezéses és változó szelepvezérlésű négyhengeres, sportosra hangolva, élénken mozgatja az 1200 kilós Peugeot 308 GT-t. A hatfokozatú manuális váltót, jókora gombbal a tetején, dobálni is kell, mert a rugalmassága igazán az 1750-es értéknél jön elő. A teljesítményt 2500-as fordulat felett érezni rendesen, és nagyjából 5000-es fordulat fölött már bőven váltani kellett.
A hivatalos adatokat – legalábbis gyorsulást tekintve - zokszó nélkül teljesíti, a 0-100 km/h-s gyorsulás 7,6 másodperc alatt biztosan megvan, és dinamikában is 6 másodperckörüli időtartam elég a 80-120-as ugráshoz. Kétszáz lóerő nagyjából az a határ is, amikor még külön, speciális differenciálmű-megoldások nélkül úgy mozog az autó, hogy ne sok bizonytalankodást okozzon vezetőjének. Már megrántja kicsit a kormányt hirtelen gyorsításkor, de csak annyira, hogy az erejét mutogassa, zavarba viszont nem hoz. A futóműve kemény és butácska kicsit, mégis talán a peres gumik okolhatók inkább azért, hogy a keresztbordás utakon erősen felüt. A kanyarokban is ki lehet kicsit hozni a nyugalmából a GT-t, amelynek "el-el könnyül a hátulja". A csomagnak talán ez a leggyengébb része, köszönhetően a teljesen egyszerű hossz-lengőkaros felfüggesztésnek.
D.P.
És végül a fogyasztás: hiába van jó hatással a teljesítményre a kettős mechanizmusú turbómotor, itt ez már nem annyira üdvös. A több mint tíz liter száz kilométeren, egyértelműen sok manapság.
Mindent összevetve, a 308 GT-ben benne van az a harmónia, amiért hosszú távon is használható autó. Megvan a napi használatot jól segítő kulcsnélküli nyitás-zárás-indítás, LED-fényszorók, első-hátsó parkolóradarokkal. Ezért az alapból is magas felszereltségért 7,5 millió forintot kell fizetni – esetünkben az extrákkal növelt ár már jóval 8 millió forint feletti -, ami erős összevetésre ösztönözheti a célcsoportját a klasszikus konkurencia, a Volkswagen Golf GTI, vagy az új Renault Megane GT, és még inkább a KIA Cee’d GT csoporttal szemben. Mindenesetre, ha most nem is jön össze egy ilyen, amennyiben ez az autó még 6-8 év múlva is "egyben van", akkor remek választás lesz a kis izgalomra vágyó autósok körében. Vélhetően, addigra elenyésző felára lesz egyébként is, egy jobban felszerelt, de csak „sima” 308-assal szemben.
Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.