Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c480049e-f869-46ea-9823-1fc03360b675","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hajtómű kapott lángra az American Airlines dallasi járatán. Tizenkét ember sérült meg.","shortLead":"A hajtómű kapott lángra az American Airlines dallasi járatán. Tizenkét ember sérült meg.","id":"20250314_szarny-utasok-kigyulladt-repulogep-denver-repter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c480049e-f869-46ea-9823-1fc03360b675.jpg","index":0,"item":"6bdf4d2d-9b37-49ad-8eb8-6693fb657054","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_szarny-utasok-kigyulladt-repulogep-denver-repter","timestamp":"2025. március. 14. 08:38","title":"A szárnyra menekültek az utasok a kigyulladt repülőgépen a denveri reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A KEHI-vizsgálatot bejelentő Gulyás Gergely szerint katonához eleve méltatlan a zsírleszívás.","shortLead":"A KEHI-vizsgálatot bejelentő Gulyás Gergely szerint katonához eleve méltatlan a zsírleszívás.","id":"20250313_Vizsgalatot-indit-a-KEHI-Ruszin-Szendi-Romulusz-allitolagos-zsirleszivasa-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3.jpg","index":0,"item":"5499b229-e184-4c7a-bcfd-57ec3d2eee40","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Vizsgalatot-indit-a-KEHI-Ruszin-Szendi-Romulusz-allitolagos-zsirleszivasa-ugyeben","timestamp":"2025. március. 13. 11:10","title":"A kormány vizsgálatot indít Ruszin-Szendi Romulusz állítólagos zsírleszívása ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trumpnak fogalma sincs róla, mi zajlik a világban, és mit kellene tennie Amerikának, figyelmeztet a háromszoros Pulitzer-díjas Thomas Friedman. Magyarország mint a tekintélyuralom tankönyvi esete. A szerb elnök karhatalmat küld a civil szervezetekre. Tud-e majd Trump úgy keménykedni Putyinnal, mint Zelenszkijjel? Alakulhatnak úgy a dolgok, hogy az USA ne csak egy lepukkant orosz benzinkutat kapjon, amely országnak álcázza magát? Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trumpnak fogalma sincs róla, mi zajlik a világban, és mit kellene tennie Amerikának, figyelmeztet a háromszoros...","id":"20250313_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"f1e73e7d-d5fd-4489-bd0b-2093c75532be","keywords":null,"link":"/360/20250313_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. március. 13. 12:30","title":"The New York Times-kommentár: Ez négy éven át nem fog menni, emberek, már közeleg a nagy összeomlás a világban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1a6b207-b1f2-442d-82c2-7a43c6b4ade4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A januárban bejegyzett Nemzeti Regionális Repülőtér Üzemeltető Holding Kft. korábban a nemzeti vagyonkezelőhöz tartozott.","shortLead":"A januárban bejegyzett Nemzeti Regionális Repülőtér Üzemeltető Holding Kft. korábban a nemzeti vagyonkezelőhöz...","id":"20250314_ngm-regionalis-repuloter-uzemelteto-bm-loszervizsgalo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1a6b207-b1f2-442d-82c2-7a43c6b4ade4.jpg","index":0,"item":"1447924e-aa28-4c4a-8315-1f8a00802dcf","keywords":null,"link":"/kkv/20250314_ngm-regionalis-repuloter-uzemelteto-bm-loszervizsgalo","timestamp":"2025. március. 14. 12:27","title":"Az NGM alá került a frissen alapított állami légügyi tanácsadó cég, de Pintér is kapott egy finom falatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában kezdte a napot ezen a héten is. A témák: árréstop, családi életpályamodell, Ukrajna EU csatlakozása. ","shortLead":"A miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában kezdte a napot ezen a héten is. A témák...","id":"20250314_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf.jpg","index":0,"item":"d2d76432-c39e-4f37-8660-8bf4e192f496","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju","timestamp":"2025. március. 14. 07:43","title":"Orbán Viktor: Ha az árrésstopra kitalálnak valamit a kereskedők, mi majd válaszolunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Célzott támadásokhoz használhattak több fertőzött androidos programot is, ezekkel gyakorlatilag minden létező adatot el lehetett lopni a készülékekről. Legalább egy az Android hivatalos alkalmazásboltjába is bekerült.","shortLead":"Célzott támadásokhoz használhattak több fertőzött androidos programot is, ezekkel gyakorlatilag minden létező adatot el...","id":"20250313_eszak-korea-hackerek-kospy-fertozott-android-alkalmazasok-adatok-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b.jpg","index":0,"item":"c5a44bcc-9fc9-48c5-9e16-ad6f24376b95","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_eszak-korea-hackerek-kospy-fertozott-android-alkalmazasok-adatok-ellopasa","timestamp":"2025. március. 13. 11:03","title":"Letöltötte ezt az androidos alkalmazást? Akkor Észak-Koreában landolhattak az adatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73318e1c-af1c-47d2-abf3-f40bf117143e","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az Atlético még volt kapusának, Thibaut Courtois-nak is visszaszólt.","shortLead":"Az Atlético még volt kapusának, Thibaut Courtois-nak is visszaszólt.","id":"20250314_atletico-madrid-real-madrid-bajnokok-ligaja-buntetoparbaj-julian-alvarez-kettos-erintes-var-uefa-uzenet-fabrizio-romano-thibaut-courtois","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73318e1c-af1c-47d2-abf3-f40bf117143e.jpg","index":0,"item":"914a6c48-7625-4266-98ee-bd8b0923dcd3","keywords":null,"link":"/sport/20250314_atletico-madrid-real-madrid-bajnokok-ligaja-buntetoparbaj-julian-alvarez-kettos-erintes-var-uefa-uzenet-fabrizio-romano-thibaut-courtois","timestamp":"2025. március. 14. 16:43","title":"Az Atlético Madrid továbbra is tajtékzik a BL-kiesés miatt, most az UEFA-nak címzett kemény üzenetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36f1230d-e0d0-4633-82a8-685b5bcd9399","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elon Musknak már a puszta ténykedése is jogellenes, a Trump–Zelenszkij-találkozón kialakult vita pedig elkerülhetetlen volt – mondta Kis János filozófus a Magyar Narancsnak adott kétrészes interjúban, amelyben egy esetleges magyarországi kormányváltás forgatókönyveit vette sorra. ","shortLead":"Elon Musknak már a puszta ténykedése is jogellenes, a Trump–Zelenszkij-találkozón kialakult vita pedig elkerülhetetlen...","id":"20250313_Kis-Janos-filozofus-Donald-Trump-Orban-Viktor-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36f1230d-e0d0-4633-82a8-685b5bcd9399.jpg","index":0,"item":"27e98350-1f17-4584-81f1-62ef63e22db3","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Kis-Janos-filozofus-Donald-Trump-Orban-Viktor-Magyar-Peter","timestamp":"2025. március. 13. 11:28","title":"Kis János: Attól tartok, Magyar Péter eddigi stratégiája nem fog működni ezután","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az év kifejezése állítólag az "aputest", ami elvileg arra vonatkozik, hogy ötszázalék testzsír és 40 felett is lehet sportos valaki. Ennek elég találó analógiája a Peugeot 308 GT. Egy 205 lóerős, nem túlgyúrt kompakt, amelynek viszont egyáltalán nem kell szégyenkeznie, ha valakivel ki kell állni meccselni.
Van vélhetően az az üzletileg is kimutatható réteg – főleg tőlünk nyugatabbra -, akik nem vágynak a GTI-s, R-es, AMG-s, M-es, RS-es autók teljesítménycsúcsaira, csak arra, hogy néhány évet letagadhassanak saját maguknak is a korukból, amikor az autójukba ülnek.
Az úgynevezett kompakt élményautók tökéletesen szolgálják ki ezt az igényt, ráadásul kívülről nem sok minden árulkodik, arról, hogy egy sima kompakttal van dolgunk. A valódi „hothach-kategória”, ami manapság egyre inkább 300 lóerő környékére tolódik teljesítményben, már más világ. A Peugeot-nál is a 308 GTI már 270 lóerős, míg a nálunk járt GT változat inkább egy alfaja ennek a világnak. Szerencsére egy ilyen, alig elvadított szériamodell is komoly élményeket tud adni.
Képgaléria - helyszín a Kakucsring
D.P.
A kiindulási pont a Peugeot 308-as, ami tavaly az év autója lett. A turpisság ott van a GT-esetében, hogy itt még a visszafogott látványelemek többsége is csak díszlet. Ott vannak mindjárt a feltűnő kipufogóvégek, amelyek valójában csak díszítések, szó sincs duplakivezetésű csonkokról, valójában a GT is a leghétköznapibb módon a baloldal aljára eregeti a füstöt. A futómű egy centis ültetése sem feltűnő, sokkalta inkább a 18-colos kerekek, amelyekre még így, télvíz idején is csak a 225/40-es méretű gumik mennek fel. És pszichológiai fegyver a négy helyen elhelyezett GT felirat , a kis vörös vonással.
D.P.
A kabinban a 308-asnál behozott koncepció – a csupasz középkonzol, nagy 9-colos érintőképernyővel – természetesen megmaradt. Igaz, a döntés, hogy ilyenre állt át a Peugeot, még mindig véleményes. Az biztos, hogy a nyomógombok nélküli központi kijelző sima felületére mindig rá kell pillantani, hogy éppen mit is szeretnénk. Szokni, kell.
Akárcsak a kis kormányt, hiszen a műszerfal adatait fölötte átnézve kell olvasni. Egyedi ötlet, nem vitás, és még a sport modell miatt sem fogják felrúgni a koncepciót, mégis úgy érezni, hogy pontosabban lehetne vezetni a kocsit nagyobb, de leginkább jobb szögben álló/állítható kormánnyal. A finoman sportos belső, a kárpit vörös varrásai a bőrős üléseken és az ajtóbetéteken ugyancsak jelentősen hozzájárulnak a sportos hangulathoz. Az ülés különben inkább kényelmes, mint sportos, viszont annak első osztályú: masszázzsal, hűtéssel, fűtéssel. A hátsó hely megfelelő egy felnőttnek, ha viszont kisebb gyerekek vannak, akiknek gyerekülés kell, akkor már szűkös a hely.
Helyszín a Kakucsring.
D.P.
De ha valaki egy Peugeot 308 GT mellett dönt, mégis csak az a legfontosabb, hogy az rendesen megy. A váltó melletti sport gomb megnyomására a műszerfali órák vörösre váltanak, és a fordulatszám-mérő is megteszi szokásos önellenőrzését, figyelem: a szokásoktól eltérően jobbról-balra. A motorhang-szintetizátor programot vált, morgós sportkipufogóssá válik minden. Sőt, a műszerfali kijelzőn megjelennek a tudományosan sportos vezetőket kiszolgáló információk, az adott pillanatban leadott teljesítmény, nyomaték és a turbó feltöltésének értéke. És hogy ne csak humbug legyen az egész, a kormányérzet is keményebbre vált, a gázpedál-elektronika pedig agresszívebben pörgeti a fordulatszámot. Nem kétséges, ilyen körítés mellett már sokkal izgalmasabb nekivágni egy kis betyárkodásnak.
A 308 GT ráadásul - az előbb felsorolt show-elemek mellett - kifejezetten kellemes partner dinamikailag is. Az 1.6 literes THP-turbomotor, amely már annyi változatában megmutatta magát, most is elismerésre méltóan teljesít. Ez a motor dolgozik többek között a második generációs MINI Cooper S-ben, az 1-es BMW-kben, a konszerntárs Citroen DS3 Racing-jében, de a korábbi Peugeot RCZ-ben is - mindegyikben apróbb vagy nagyobb eltérésekkel 200 lóerő környéki teljesítménnyel. A 308 GT esetében ez 204 lóerőt jelent, 285 Nm-es nyomatékcsúccsal, amely adatoknál több - így, viszonylag jól hangszerelve - nem is kell a korábban körülírt, jellemzően negyvenes éveiben járó célcsoportnak.
D.P.
Ez a motorcsalád ma is meg tudja mutatni, hogy nem véletlenül volt jó pár éven át a világ legjobbjának választott erőforrása a maga kategóriájában, azaz az 1.4-1.8 literes benzinesek közt. A turbósított, közvetlen-befecskendezéses és változó szelepvezérlésű négyhengeres, sportosra hangolva, élénken mozgatja az 1200 kilós Peugeot 308 GT-t. A hatfokozatú manuális váltót, jókora gombbal a tetején, dobálni is kell, mert a rugalmassága igazán az 1750-es értéknél jön elő. A teljesítményt 2500-as fordulat felett érezni rendesen, és nagyjából 5000-es fordulat fölött már bőven váltani kellett.
A hivatalos adatokat – legalábbis gyorsulást tekintve - zokszó nélkül teljesíti, a 0-100 km/h-s gyorsulás 7,6 másodperc alatt biztosan megvan, és dinamikában is 6 másodperckörüli időtartam elég a 80-120-as ugráshoz. Kétszáz lóerő nagyjából az a határ is, amikor még külön, speciális differenciálmű-megoldások nélkül úgy mozog az autó, hogy ne sok bizonytalankodást okozzon vezetőjének. Már megrántja kicsit a kormányt hirtelen gyorsításkor, de csak annyira, hogy az erejét mutogassa, zavarba viszont nem hoz. A futóműve kemény és butácska kicsit, mégis talán a peres gumik okolhatók inkább azért, hogy a keresztbordás utakon erősen felüt. A kanyarokban is ki lehet kicsit hozni a nyugalmából a GT-t, amelynek "el-el könnyül a hátulja". A csomagnak talán ez a leggyengébb része, köszönhetően a teljesen egyszerű hossz-lengőkaros felfüggesztésnek.
D.P.
És végül a fogyasztás: hiába van jó hatással a teljesítményre a kettős mechanizmusú turbómotor, itt ez már nem annyira üdvös. A több mint tíz liter száz kilométeren, egyértelműen sok manapság.
Mindent összevetve, a 308 GT-ben benne van az a harmónia, amiért hosszú távon is használható autó. Megvan a napi használatot jól segítő kulcsnélküli nyitás-zárás-indítás, LED-fényszorók, első-hátsó parkolóradarokkal. Ezért az alapból is magas felszereltségért 7,5 millió forintot kell fizetni – esetünkben az extrákkal növelt ár már jóval 8 millió forint feletti -, ami erős összevetésre ösztönözheti a célcsoportját a klasszikus konkurencia, a Volkswagen Golf GTI, vagy az új Renault Megane GT, és még inkább a KIA Cee’d GT csoporttal szemben. Mindenesetre, ha most nem is jön össze egy ilyen, amennyiben ez az autó még 6-8 év múlva is "egyben van", akkor remek választás lesz a kis izgalomra vágyó autósok körében. Vélhetően, addigra elenyésző felára lesz egyébként is, egy jobban felszerelt, de csak „sima” 308-assal szemben.
Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.