Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c5368f88-4de0-478f-bbea-161d46586b95","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az év végére is jut még hajmeresztő videó. ","shortLead":"Az év végére is jut még hajmeresztő videó. ","id":"20241223_Kamikaze-modon-elozott-az-M7-esen-egy-Mercedes-soforje-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5368f88-4de0-478f-bbea-161d46586b95.jpg","index":0,"item":"1ac5f5de-e815-4428-b509-5df66e2a7a34","keywords":null,"link":"/cegauto/20241223_Kamikaze-modon-elozott-az-M7-esen-egy-Mercedes-soforje-video","timestamp":"2024. december. 23. 12:18","title":"Kamikaze módon előzött az M7-esen egy Mercedes sofőrje – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae7c872a-5637-428c-b023-be7346e0d8a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mintegy 1200 embert kellett evakuálni.","shortLead":"Mintegy 1200 embert kellett evakuálni.","id":"20241224_Tuz-volt-az-Eiffel-toronyban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae7c872a-5637-428c-b023-be7346e0d8a8.jpg","index":0,"item":"aca906d6-5a7b-488b-8c7b-fe08b736d64f","keywords":null,"link":"/vilag/20241224_Tuz-volt-az-Eiffel-toronyban","timestamp":"2024. december. 24. 14:23","title":"Tűz volt az Eiffel-toronyban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Szoboszlai Dominik egy góllal és egy gólpasszal járult hozzá a Liverpool 6-3-as sikeréhez a Tottenham Hotspur vendégeként az angol labdarúgó-bajnokság 17. fordulójának vasárnapi zárómérkőzésén.","shortLead":"Szoboszlai Dominik egy góllal és egy gólpasszal járult hozzá a Liverpool 6-3-as sikeréhez a Tottenham Hotspur...","id":"20241222_Szoboszlai-remekelt-a-Liverpool-legyozte-a-Tottenhamet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a.jpg","index":0,"item":"c102682c-0929-4f10-8743-71b735c299b3","keywords":null,"link":"/sport/20241222_Szoboszlai-remekelt-a-Liverpool-legyozte-a-Tottenhamet","timestamp":"2024. december. 22. 19:45","title":"Szoboszlai remekelt, a Liverpool legyőzte a Tottenhamet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f108a532-e9e8-4327-88ca-aaec0d56059e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"PSD-PNL-RMDSZ a felállás. ","shortLead":"PSD-PNL-RMDSZ a felállás. ","id":"20241223_Bizalmat-kapott-a-szocialdemokrata-vezetesu-roman-kormany-benne-a-magyar-penzugyminiszterrel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f108a532-e9e8-4327-88ca-aaec0d56059e.jpg","index":0,"item":"8d91255b-cb5c-4f52-8983-e52bf3cd8a67","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_Bizalmat-kapott-a-szocialdemokrata-vezetesu-roman-kormany-benne-a-magyar-penzugyminiszterrel","timestamp":"2024. december. 23. 21:24","title":"Bizalmat kapott a szociáldemokrata vezetésű román kormány, benne a magyar pénzügyminiszterrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a6d3714-271d-4332-9be9-831875d32cab","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Látványos fotók jelentek meg a Karácsonyfa-halmazról és egy másik, látszólag ünnepi fényekben úszó klaszterről is.","shortLead":"Látványos fotók jelentek meg a Karácsonyfa-halmazról és egy másik, látszólag ünnepi fényekben úszó klaszterről is.","id":"20241223_karacsonyfa-klaszter-csillaghalmaz-fotok-nasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a6d3714-271d-4332-9be9-831875d32cab.jpg","index":0,"item":"f09a6b0c-d5e1-46f3-ad4c-811377b4811e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241223_karacsonyfa-klaszter-csillaghalmaz-fotok-nasa","timestamp":"2024. december. 23. 18:03","title":"Ünnepi hangulat NASA-módra: kozmikus karácsonyfáról és fényben úszó koszorúról is érkeztek fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4aab2ba-c81f-452e-bbbc-e31a7d2315db","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az EU vonatkozó irányelve alapján egy vállalat éves globális bevételének 5 százalékáig terjedő bírság szabható ki, ha az adott cég nem kezeli a káros emberi jogi vagy környezeti hatásokat.","shortLead":"Az EU vonatkozó irányelve alapján egy vállalat éves globális bevételének 5 százalékáig terjedő bírság szabható ki, ha...","id":"20241222_Katar-nem-szallit-gazt-Europaba-ha-az-unio-megbirsagolja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4aab2ba-c81f-452e-bbbc-e31a7d2315db.jpg","index":0,"item":"2ce5432f-f834-4913-8fbf-841c6e4b9432","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241222_Katar-nem-szallit-gazt-Europaba-ha-az-unio-megbirsagolja","timestamp":"2024. december. 22. 18:50","title":"Katar nem szállít gázt Európába, ha az unió megbírságolja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e77ac39-f4d1-4fc6-bf22-d16633d0eccd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A III. kerületben betiltották a szilveszteri tűzijátékozást.","shortLead":"A III. kerületben betiltották a szilveszteri tűzijátékozást.","id":"20241223_obuda-szilveszter-tuzijatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e77ac39-f4d1-4fc6-bf22-d16633d0eccd.jpg","index":0,"item":"ca9b3f8e-3fb9-4d7d-a60d-976f9ba72981","keywords":null,"link":"/itthon/20241223_obuda-szilveszter-tuzijatek","timestamp":"2024. december. 23. 19:48","title":"Negyvenezer kutyatulajdonos lélegezhet fel Óbudán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aea96d60-ffcc-4e53-9231-701eee974970","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A teszteken már szépen teljesített a brit PHAS-351 nevű drón, ami hamarosan az eddigieknél jóval hosszabb útra indulhat.","shortLead":"A teszteken már szépen teljesített a brit PHAS-351 nevű drón, ami hamarosan az eddigieknél jóval hosszabb útra indulhat.","id":"20241223_kemdron-phasa-351-repules-bae-systems","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aea96d60-ffcc-4e53-9231-701eee974970.jpg","index":0,"item":"73818d30-aad5-4989-9a4a-443589a0f852","keywords":null,"link":"/tudomany/20241223_kemdron-phasa-351-repules-bae-systems","timestamp":"2024. december. 23. 17:03","title":"Egy éven át repülhet a brit kémdrón, leválthatja a hírszerzés műholdjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Az elektromos autó egyáltalán nem álom" - interjú
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. Mégis milyen tényezőkön múlik, merre halad az autózás jövője, és egyáltalán fontos-e még birtokolni egy járművet?
Ahhoz, hogy az elektromos autó mindenki számára vonzó legyen, maga a járgány még édeskevés. Kell hozzá töltőhálózat, s egy sor ma még hiányzó szolgáltatás, ami viszont az e-mobilitás ügye mellett elkötelezett kormánypolitikát követel. Minderről Andreas Klugescheidet, a BMW kormányzati kapcsolatokért és a fenntarthatósági kommunikációért felelős vezetőjét kérdezte a hvg.hu.
hvg.hu: Hol tart a BMW e-mobilitásával? Az élet igazolta az elektromos autózás felfuttatására szőtt terveket, az eddig megvalósult programokat?
Andreas Klugescheid: A kérdés megválaszoláshoz először is el kell mondanom, hogy számtalan körültekintő elemzés után legutóbb a 2000-es évek közepén néztünk az ilyen ügyek mélyére: hosszú távú, stratégiai terveinkben arra jutottunk, hogy a javarészt személyautó- és motorgyártó BMW-nek mindinkább egy merőben újfajta mobilitást képviselő céggé kell válnia. E holisztikus rendszerszemlélet szerint már nem lesz elég „négy kerék”, figyelembe kell venni azt a mikrokozmoszt, amely járműgyártmányainkat körbeveszi.
hvg.hu: Azt akarja mondani, hogy a maholnap járművei ezernyi szállal kapcsolódnak majd a környezetükhöz?
A. K.: Igen, s itt jön képbe az e-autó, amelyhez a maiakkal ellentétben új szolgáltatásokra, mindenek előtt töltőhálózatra lesz szükség, városi környezetben, az úgynevezett intermodalitás szabályai szerint – vagyis többféle közlekedési eszközt, módot kombináló közlekedéshez – újszerűen kapcsolódik majd a tömegközlekedéshez vagy a közösségi megosztás alapján működő hálózatokhoz.
Voltaképpen a fenntartható közlekedés szerteágazó kérdésköréről van szó, s amikor sokakhoz hasonlóan mi is arról tanakodtunk, hogyan is fest majd a jövő autója, mobilitása az előbb felvillantott szolgáltatások elemzése mellett hat megatrendet azonosítottunk. Ezek az éghajlatváltozás, az urbanizáció (városokban lakik majd a világ népességének több mint 60 százaléka), politikai ügyek (például a szén-dioxid-kibocsátás szabályozása), gazdaság (a fosszilis energiaforrások kimerülésének ügye) kultúra (azaz a modern városi élet), valamint a fogyasztói igények változása.
E fejlődési trendekről hosszan tudnék értekezni, részletezése aligha férne bele interjúmba, de annyit megjegyeznék: e rendszerekben az autósok gondolkodásmódja is gyökeresen megváltozik, a mai értékek átalakulnak. Mi meglehetősen régi cégnek számítunk, 2016-ban ünnepeljük fennállásunk századik évfordulóját – de persze a jövőben is prosperáló cégként szeretnénk látni magunkat. Egy szó, mint száz, az ilyen és ehhez hasonló gondolkodási folyamatok megtestesült eredménye az i almárka, s ezen belül az i3-as e-autó.
hvg.hu: Ez a kiskocsi valóban újszerű vezetési élményt kínál, de hogyan köszönnek vissza azok az előbbiekben körvonalozott nagy ívű fenntarthatósági gondolatok az i3-ban?
A. K.: Mindenekelőtt az innovatív gyártásban és a szolgáltatásokban. Ennek az autónak a karosszériája már ultrakönnyű szénszálas műanyag, ami ugyan nem egetverő újdonság, de mi vezettük be elsőkként ipari méretű sorozatgyártását. Már nem a megszokott módon hegesztjük, hanem ragasztjuk, s a hagyományos festőműhely is hiányzik hozzá. Döntő fontosságú, hogy előállításához nem kell annyi energia, az 1-es kis BMW-hez viszonyítva feleannyi, s a gyártás során vízből is 70 százalékkal kevesebbet használunk.
A fenntarthatóság követelménye az egész gyártási folyamatra kiterjed. Így nagyban használunk újrahasznosított anyagokat, például az utasfülke belső borításinak egy része reciklált pet-plackokból készül. Mindemellett az i3-at már beillesztettük a DriveNow nevű közösségi autómegosztási programunkba, amely több nyugat-európai nagyvárosban működik, az ügyfelek már nem az autók tulajdonosai, csupán annak használói, rövid távú bérletben. Így Koppenhágában 400 i3-ason 5 ezer autós osztozik.
hvg.hu: Arra utal, hogy a mobilitási igények drámai változása előtt állunk?
A. K.: Egyre inkább elmozdulunk az egyedi tulajdonlástól abba az irányba, hogy egy-egy autón többen osztoznak. A közösségi megosztás részeként mi látjuk el vevőinket az áramfeltöltés olyan eszközeivel, amelyek nem tartoznak a BMW hagyományos tevékenységi körébe. A zsúfolt városi közlekedés közepette az új informatikai alkalmazások és szolgáltatások, köztük a ParkNow segítségével az autósok könnyűszerrel megtalálhatják azokat a pontokat, ahol átválthatnak tömegközlekedési eszközökre, vagy éppen bérelt biciklire pattanhatnak, úgy ahogy ezt Budapesten a Bubi már felkínálja.
hvg.hu: Amit mond az e-mobiltásról és a hozzákapcsolódó vezetési módiról, az a magyar autós számára még távoli jövőbe vesző fantasztikumnak tűnik. Egyelőre ott tartunk – legalábbis nálunk –, hogy legfeljebb a technórajongó, jómódú autós engedheti meg magának a hagyományos benzinesnél jóval drágább e-autó luxusát, nem is beszélve a hozzávaló háttér hiányosságaiból fakadó kockázatokról.
A. K.: Látni kell, hogy az e-mobilitás piaca rendkívül sokszínű. Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. A magyarázat egyszerű. A norvég kormányzat határozottan elkötelezte magát az e-mobilitás mellett, s e célt sokféleképpen, nem utolsósorban pénzzel is bőkezűen támogatják. De említhetem Kaliforniát is, ahol egy-két év alatt néhány ezerről 150 ezerre futott fel az e-autók eladása, főleg annak köszönhetően, hogy minden ilyen fogyasztói váltást 5 ezer dollárral dotálnak.
Azt kell mondanom, minden megszülető piacnak szüksége van anyagi ösztönzőkre és következetes kormányzati politikára, hogy a közlekedést megszabadítsák a túlzott szén-dioxid-kibocsátástól. Ebben a helyzetben a BMW-nek az a dolga, hogy megalkossuk az ehhez szükséges termékeket – de hozzáteszem, igencsak súlyos befektetések árán. A közeljövőben a konnektorról tölthető (plug in) hibrid autók széles választékét dobjuk a piacra, a 2-es, 3-as, a 7-es és az X5-ös szériának is lesz majd plug in hibrid változata.
hvg.hu: Mit gondol, a VW emissziós botránya után feltámadó dízelellenesség lökést ad az e-mobilitásnak, ami ugye a nagy dízelgyártó BMW-t is elementárisan érinti.
A. K.: Kétségtelenül, hiszen, a cégcsoport európai eladásainak közel háromnegyedét a dízelhajtású adók adják, s az ehhez kidolgozott Efficient Dynamics megoldások jóvoltából a világ élenjárói közé tartozunk. Másrészt mi az elektromos autózásban is elsők akarunk lenni, éppen úgy, mint a hagyományos belső égésű motorok és a hibridmeghajtás területén. Így hát azt mondhatom, hogy a dízelbotrány ugyan előtérbe állítja az e-autók ügyét, de az nem változtat stratégiánkon, s az nem is befolyásolta hátrányosan eladásainkat.
hvg.hu: Mint az e-mobilitás propagátora, mit üzen a magyar kormánynak? Nálunk az egykori innovátor, Jedlik Ányos nevével már nálunk is elindult egy ilyen e-program, de úgy tűnik, a szépen hangzó szlogeneknél többre még nem igen futotta.
A. K.: Nem ismerem mélyreható részleteiben a magyar kormányzat e-terveit. Mi a globális piacon, globális szereplők vagyunk, a világ minden táján, az USA-tól Kínán át Európáig értékesítjük gyártmányainkat. Minden ország helyzete más és más, s mi készséggel megosztjuk tapasztalatainkat, amelyeket az i3 mellett már a kísérleti elektromos Minivel, vagy az i8-as sportkocsival szereztünk. Mindemellett úgy gondolom, a kormány legfőbb dolga, hogy megteremtse az e-autózás infrastruktúráját, legfőképpen a töltőállomások hálózatát, s akkor majd azt autósok is elhiszik: az e-járgány már nem álom.
Azt is látni kell, hogy az innovációknak megvan a maguk fejlődési menete. Kezdetben lassan indul el, aztán elér egy olyan pontot, ahonnan a fejlődési görbe meredeken felszökik. Ezt a mintát híven leképezi az e-mobilitás is. Jelenleg még a nagy ugrás küszöbénél tartunk, de már így is egymillió plug-in vagy akkus hibrid fut a világ útjain, s én csak pár évre teszem a robbanásszerű bővülés kezdetét.