Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"714d319e-4bc1-4724-a9fb-a751d928fee7","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Egyelőre nem lehet tudni, kiről van szó.","shortLead":"Egyelőre nem lehet tudni, kiről van szó.","id":"20250122_magyar-uszo-doppingugy-eljaras-magyar-antidopping-csoport-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/714d319e-4bc1-4724-a9fb-a751d928fee7.jpg","index":0,"item":"757315f1-95f1-4e4d-b565-3648608661e2","keywords":null,"link":"/sport/20250122_magyar-uszo-doppingugy-eljaras-magyar-antidopping-csoport-ebx","timestamp":"2025. január. 22. 16:11","title":"Újabb magyar úszó keveredett doppingügybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"faa8418b-0908-496a-a862-0e0fc9c2ff58","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az egykori politikus a közösségi oldalán adott hangot véleményének.","shortLead":"Az egykori politikus a közösségi oldalán adott hangot véleményének.","id":"20250123_iskola-bombariado-horn-gabor-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/faa8418b-0908-496a-a862-0e0fc9c2ff58.jpg","index":0,"item":"ca14ee91-241f-4a59-8292-11c129506f8f","keywords":null,"link":"/itthon/20250123_iskola-bombariado-horn-gabor-velemeny","timestamp":"2025. január. 23. 11:22","title":"Horn Gábor a kormányt sejti az iskolai bombariadók mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"656ed557-d471-42e8-b97e-93cd0eb6cc77","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"Egy óra sem telt el az első bombariadók óta, és a kormánypárti nyilvánosságban már elkezdték Magyar Péter felelősségét firtatni. Nem sokkal később beszállt a keretezésbe Magyar is, aztán Gulyás Gergely is elmondta a véleményét, amivel nemcsak Magyarral, de Orbán Balázzsal is szembement. A miniszterelnök politikai igazgatója szerint a bombariadó-sorozat őket igazolja, míg az ellenzéki nyilvánosságban többen a kormányt sejtetik a fenyegetések mögött. A valóságban nem tudunk semmi biztosat arról, ki küldte az e-maileket. ","shortLead":"Egy óra sem telt el az első bombariadók óta, és a kormánypárti nyilvánosságban már elkezdték Magyar Péter felelősségét...","id":"20250123_bombariado-felelos-orban-viktor-magyar-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/656ed557-d471-42e8-b97e-93cd0eb6cc77.jpg","index":0,"item":"5096bf57-1e17-494f-bc15-71d865dfffa0","keywords":null,"link":"/360/20250123_bombariado-felelos-orban-viktor-magyar-peter","timestamp":"2025. január. 23. 14:43","title":"Orbán Viktor vagy Magyar Péter tehet a bombariadókról? Mindkét oldalnak rögtön lett válasza, csak Gulyás Gergelynek nem szóltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4477e07d-e049-422d-9461-540b4a740ffc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez az egyedi megjelenésű bajor luxusszedán nem éppen egy visszahúzódó szerény karakter.","shortLead":"Ez az egyedi megjelenésű bajor luxusszedán nem éppen egy visszahúzódó szerény karakter.","id":"20250122_parancsolja-a-tekintelyt-a-legujabb-7-es-bmw-larte-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4477e07d-e049-422d-9461-540b4a740ffc.jpg","index":0,"item":"2f94a748-6955-463a-b5dd-15ae108ce7d7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_parancsolja-a-tekintelyt-a-legujabb-7-es-bmw-larte-tuning","timestamp":"2025. január. 22. 07:21","title":"Parancsolja a tekintélyt a legújabb 7-es BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc04c99-21f5-4600-9f17-da3f08c7991e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A NER nagyhatalmú múzeumi potentátja szerint Majka a független szórakoztatóművész komfortos köpenyébe bújt.","shortLead":"A NER nagyhatalmú múzeumi potentátja szerint Majka a független szórakoztatóművész komfortos köpenyébe bújt.","id":"20250122_Demeter-Szilard-az-Indexen-egyszerre-szallt-bele-Majkaba-Kornis-Mihalyba-es-Magyar-Peterbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc04c99-21f5-4600-9f17-da3f08c7991e.jpg","index":0,"item":"48609bd0-e162-4343-ba13-9fe0bc60c61c","keywords":null,"link":"/elet/20250122_Demeter-Szilard-az-Indexen-egyszerre-szallt-bele-Majkaba-Kornis-Mihalyba-es-Magyar-Peterbe","timestamp":"2025. január. 22. 11:27","title":"Demeter Szilárd egyszerre száll bele az Indexen Majkába, Kornis Mihályba és Magyar Péterbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bbe8129-9a23-41cf-bc1c-688219dff279","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nincs elég pénz az osztálytermek korszerűsítésére és a tanári többletmunka kifizetésére.","shortLead":"Nincs elég pénz az osztálytermek korszerűsítésére és a tanári többletmunka kifizetésére.","id":"20250122_A-szuloktol-ker-anyagi-segitseget-a-budapesti-Madach-Imre-Gimnazium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bbe8129-9a23-41cf-bc1c-688219dff279.jpg","index":0,"item":"f02cd679-d497-4d2b-a900-9b3ec3c646bf","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_A-szuloktol-ker-anyagi-segitseget-a-budapesti-Madach-Imre-Gimnazium","timestamp":"2025. január. 22. 07:25","title":"A szülőktől kér anyagi segítséget a budapesti Madách Imre Gimnázium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"309134a5-579d-4d84-bdfe-9ef5538e391d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nettó átlagkereset kedvezményekkel és prémiumokkal együtt 478 ezer forintra jött ki.","shortLead":"A nettó átlagkereset kedvezményekkel és prémiumokkal együtt 478 ezer forintra jött ki.","id":"20250123_Kozel-700-ezer-forint-volt-a-brutto-atlagkereset-tavaly-novemberben-a-KSH-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/309134a5-579d-4d84-bdfe-9ef5538e391d.jpg","index":0,"item":"cd86838b-6cba-4d16-9bb0-956635aa1dd6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250123_Kozel-700-ezer-forint-volt-a-brutto-atlagkereset-tavaly-novemberben-a-KSH-szerint","timestamp":"2025. január. 23. 08:30","title":"Közel 700 ezer forint volt a bruttó átlagkereset tavaly novemberben a KSH szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d3eb77e-9486-4c74-acc9-2513d8821899","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj Porsche 911 Carrera S magyarországi indulóára nem sokkal 70 millió forint alatt alakul.","shortLead":"A vadonatúj Porsche 911 Carrera S magyarországi indulóára nem sokkal 70 millió forint alatt alakul.","id":"20250123_magyarorszagon-a-legujabb-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d3eb77e-9486-4c74-acc9-2513d8821899.jpg","index":0,"item":"78482728-799a-43cf-bb5d-f8c534a987cf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250123_magyarorszagon-a-legujabb-porsche-911","timestamp":"2025. január. 23. 06:41","title":"Magyarországon a legújabb Porsche 911","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Az elektromos autó egyáltalán nem álom" - interjú
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. Mégis milyen tényezőkön múlik, merre halad az autózás jövője, és egyáltalán fontos-e még birtokolni egy járművet?
Ahhoz, hogy az elektromos autó mindenki számára vonzó legyen, maga a járgány még édeskevés. Kell hozzá töltőhálózat, s egy sor ma még hiányzó szolgáltatás, ami viszont az e-mobilitás ügye mellett elkötelezett kormánypolitikát követel. Minderről Andreas Klugescheidet, a BMW kormányzati kapcsolatokért és a fenntarthatósági kommunikációért felelős vezetőjét kérdezte a hvg.hu.
hvg.hu: Hol tart a BMW e-mobilitásával? Az élet igazolta az elektromos autózás felfuttatására szőtt terveket, az eddig megvalósult programokat?
Andreas Klugescheid: A kérdés megválaszoláshoz először is el kell mondanom, hogy számtalan körültekintő elemzés után legutóbb a 2000-es évek közepén néztünk az ilyen ügyek mélyére: hosszú távú, stratégiai terveinkben arra jutottunk, hogy a javarészt személyautó- és motorgyártó BMW-nek mindinkább egy merőben újfajta mobilitást képviselő céggé kell válnia. E holisztikus rendszerszemlélet szerint már nem lesz elég „négy kerék”, figyelembe kell venni azt a mikrokozmoszt, amely járműgyártmányainkat körbeveszi.
hvg.hu: Azt akarja mondani, hogy a maholnap járművei ezernyi szállal kapcsolódnak majd a környezetükhöz?
A. K.: Igen, s itt jön képbe az e-autó, amelyhez a maiakkal ellentétben új szolgáltatásokra, mindenek előtt töltőhálózatra lesz szükség, városi környezetben, az úgynevezett intermodalitás szabályai szerint – vagyis többféle közlekedési eszközt, módot kombináló közlekedéshez – újszerűen kapcsolódik majd a tömegközlekedéshez vagy a közösségi megosztás alapján működő hálózatokhoz.
Voltaképpen a fenntartható közlekedés szerteágazó kérdésköréről van szó, s amikor sokakhoz hasonlóan mi is arról tanakodtunk, hogyan is fest majd a jövő autója, mobilitása az előbb felvillantott szolgáltatások elemzése mellett hat megatrendet azonosítottunk. Ezek az éghajlatváltozás, az urbanizáció (városokban lakik majd a világ népességének több mint 60 százaléka), politikai ügyek (például a szén-dioxid-kibocsátás szabályozása), gazdaság (a fosszilis energiaforrások kimerülésének ügye) kultúra (azaz a modern városi élet), valamint a fogyasztói igények változása.
E fejlődési trendekről hosszan tudnék értekezni, részletezése aligha férne bele interjúmba, de annyit megjegyeznék: e rendszerekben az autósok gondolkodásmódja is gyökeresen megváltozik, a mai értékek átalakulnak. Mi meglehetősen régi cégnek számítunk, 2016-ban ünnepeljük fennállásunk századik évfordulóját – de persze a jövőben is prosperáló cégként szeretnénk látni magunkat. Egy szó, mint száz, az ilyen és ehhez hasonló gondolkodási folyamatok megtestesült eredménye az i almárka, s ezen belül az i3-as e-autó.
hvg.hu: Ez a kiskocsi valóban újszerű vezetési élményt kínál, de hogyan köszönnek vissza azok az előbbiekben körvonalozott nagy ívű fenntarthatósági gondolatok az i3-ban?
A. K.: Mindenekelőtt az innovatív gyártásban és a szolgáltatásokban. Ennek az autónak a karosszériája már ultrakönnyű szénszálas műanyag, ami ugyan nem egetverő újdonság, de mi vezettük be elsőkként ipari méretű sorozatgyártását. Már nem a megszokott módon hegesztjük, hanem ragasztjuk, s a hagyományos festőműhely is hiányzik hozzá. Döntő fontosságú, hogy előállításához nem kell annyi energia, az 1-es kis BMW-hez viszonyítva feleannyi, s a gyártás során vízből is 70 százalékkal kevesebbet használunk.
A fenntarthatóság követelménye az egész gyártási folyamatra kiterjed. Így nagyban használunk újrahasznosított anyagokat, például az utasfülke belső borításinak egy része reciklált pet-plackokból készül. Mindemellett az i3-at már beillesztettük a DriveNow nevű közösségi autómegosztási programunkba, amely több nyugat-európai nagyvárosban működik, az ügyfelek már nem az autók tulajdonosai, csupán annak használói, rövid távú bérletben. Így Koppenhágában 400 i3-ason 5 ezer autós osztozik.
hvg.hu: Arra utal, hogy a mobilitási igények drámai változása előtt állunk?
A. K.: Egyre inkább elmozdulunk az egyedi tulajdonlástól abba az irányba, hogy egy-egy autón többen osztoznak. A közösségi megosztás részeként mi látjuk el vevőinket az áramfeltöltés olyan eszközeivel, amelyek nem tartoznak a BMW hagyományos tevékenységi körébe. A zsúfolt városi közlekedés közepette az új informatikai alkalmazások és szolgáltatások, köztük a ParkNow segítségével az autósok könnyűszerrel megtalálhatják azokat a pontokat, ahol átválthatnak tömegközlekedési eszközökre, vagy éppen bérelt biciklire pattanhatnak, úgy ahogy ezt Budapesten a Bubi már felkínálja.
hvg.hu: Amit mond az e-mobiltásról és a hozzákapcsolódó vezetési módiról, az a magyar autós számára még távoli jövőbe vesző fantasztikumnak tűnik. Egyelőre ott tartunk – legalábbis nálunk –, hogy legfeljebb a technórajongó, jómódú autós engedheti meg magának a hagyományos benzinesnél jóval drágább e-autó luxusát, nem is beszélve a hozzávaló háttér hiányosságaiból fakadó kockázatokról.
A. K.: Látni kell, hogy az e-mobilitás piaca rendkívül sokszínű. Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. A magyarázat egyszerű. A norvég kormányzat határozottan elkötelezte magát az e-mobilitás mellett, s e célt sokféleképpen, nem utolsósorban pénzzel is bőkezűen támogatják. De említhetem Kaliforniát is, ahol egy-két év alatt néhány ezerről 150 ezerre futott fel az e-autók eladása, főleg annak köszönhetően, hogy minden ilyen fogyasztói váltást 5 ezer dollárral dotálnak.
Azt kell mondanom, minden megszülető piacnak szüksége van anyagi ösztönzőkre és következetes kormányzati politikára, hogy a közlekedést megszabadítsák a túlzott szén-dioxid-kibocsátástól. Ebben a helyzetben a BMW-nek az a dolga, hogy megalkossuk az ehhez szükséges termékeket – de hozzáteszem, igencsak súlyos befektetések árán. A közeljövőben a konnektorról tölthető (plug in) hibrid autók széles választékét dobjuk a piacra, a 2-es, 3-as, a 7-es és az X5-ös szériának is lesz majd plug in hibrid változata.
hvg.hu: Mit gondol, a VW emissziós botránya után feltámadó dízelellenesség lökést ad az e-mobilitásnak, ami ugye a nagy dízelgyártó BMW-t is elementárisan érinti.
A. K.: Kétségtelenül, hiszen, a cégcsoport európai eladásainak közel háromnegyedét a dízelhajtású adók adják, s az ehhez kidolgozott Efficient Dynamics megoldások jóvoltából a világ élenjárói közé tartozunk. Másrészt mi az elektromos autózásban is elsők akarunk lenni, éppen úgy, mint a hagyományos belső égésű motorok és a hibridmeghajtás területén. Így hát azt mondhatom, hogy a dízelbotrány ugyan előtérbe állítja az e-autók ügyét, de az nem változtat stratégiánkon, s az nem is befolyásolta hátrányosan eladásainkat.
hvg.hu: Mint az e-mobilitás propagátora, mit üzen a magyar kormánynak? Nálunk az egykori innovátor, Jedlik Ányos nevével már nálunk is elindult egy ilyen e-program, de úgy tűnik, a szépen hangzó szlogeneknél többre még nem igen futotta.
A. K.: Nem ismerem mélyreható részleteiben a magyar kormányzat e-terveit. Mi a globális piacon, globális szereplők vagyunk, a világ minden táján, az USA-tól Kínán át Európáig értékesítjük gyártmányainkat. Minden ország helyzete más és más, s mi készséggel megosztjuk tapasztalatainkat, amelyeket az i3 mellett már a kísérleti elektromos Minivel, vagy az i8-as sportkocsival szereztünk. Mindemellett úgy gondolom, a kormány legfőbb dolga, hogy megteremtse az e-autózás infrastruktúráját, legfőképpen a töltőállomások hálózatát, s akkor majd azt autósok is elhiszik: az e-járgány már nem álom.
Azt is látni kell, hogy az innovációknak megvan a maguk fejlődési menete. Kezdetben lassan indul el, aztán elér egy olyan pontot, ahonnan a fejlődési görbe meredeken felszökik. Ezt a mintát híven leképezi az e-mobilitás is. Jelenleg még a nagy ugrás küszöbénél tartunk, de már így is egymillió plug-in vagy akkus hibrid fut a világ útjain, s én csak pár évre teszem a robbanásszerű bővülés kezdetét.