Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"733d7e24-ed3b-498f-8074-daa623b25268","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hétvége arról szólt, hogy magyar zenészek az orbáni gyűlöletpolitika ellenében szólaljanak fel a színpadokon: Caramel és a Halott Pénz mellett a Quimby frontembere is arról beszélt, hogy összetartozunk akkor is, ha el akarnának választani bennünket.","shortLead":"A hétvége arról szólt, hogy magyar zenészek az orbáni gyűlöletpolitika ellenében szólaljanak fel a színpadokon: Caramel...","id":"20250526_Kiss-Tibi-Ne-hagyjatok-hogy-elvalasszanak-titeket-caramel-halott-penz-marsalko-david","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/733d7e24-ed3b-498f-8074-daa623b25268.jpg","index":0,"item":"506ace3c-c1c8-44b6-af84-80c7e13d0cdf","keywords":null,"link":"/elet/20250526_Kiss-Tibi-Ne-hagyjatok-hogy-elvalasszanak-titeket-caramel-halott-penz-marsalko-david","timestamp":"2025. május. 26. 09:38","title":"Kiss Tibi: „Ne hagyjátok, hogy elválasszanak titeket!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0bf2bd6-36ec-48e3-a459-b0b1224deef1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A győztes a DK politikusa lett, igaz, nem a párt színeiben indult.","shortLead":"A győztes a DK politikusa lett, igaz, nem a párt színeiben indult.","id":"20250526_Barcs-idokozi-valasztas-onkormanyzat-Remes-Gabor-Dobrev-Klara-Fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0bf2bd6-36ec-48e3-a459-b0b1224deef1.jpg","index":0,"item":"ffb48434-22f3-4fa1-8b14-632fafa8eb4d","keywords":null,"link":"/itthon/20250526_Barcs-idokozi-valasztas-onkormanyzat-Remes-Gabor-Dobrev-Klara-Fidesz","timestamp":"2025. május. 26. 09:53","title":"Utolsó lett a Fidesz jelöltje a barcsi időközi választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Míg a magyarok többségének vagyona stagnál, a leggazdagabbaké egyre csak nő: arányát tekintve 20 év alatt megötszöröződött, de ha forintban nézzük, akkor közel tízszeresére nőtt. A nettó pénzügyi magyar vagyon 97 ezer milliárd forint, amiből 11 000 milliárd van a leggazdagabb száznál.","shortLead":"Míg a magyarok többségének vagyona stagnál, a leggazdagabbaké egyre csak nő: arányát tekintve 20 év alatt...","id":"20250526_leggazdagabb-magyarok-vagyoni-aranya-top-100-privatbanki-szolgaltatasok-blochamps-capital-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"015446b9-b80e-4502-ac53-ad71fd081c5d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250526_leggazdagabb-magyarok-vagyoni-aranya-top-100-privatbanki-szolgaltatasok-blochamps-capital-elemzes","timestamp":"2025. május. 26. 12:52","title":"A leggazdagabb száz embernél van már az összes magyar vagyon 13 százaléka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e76f060d-529e-467c-b293-b238445bb23d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A párt szeretné támogatni az ország új vezetését abban, hogy helyrehozzák a múlt hibáit.","shortLead":"A párt szeretné támogatni az ország új vezetését abban, hogy helyrehozzák a múlt hibáit.","id":"20250526_kelemen-hunor-rmdsz-uj-roman-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e76f060d-529e-467c-b293-b238445bb23d.jpg","index":0,"item":"73d6fdb0-e173-4b8d-b12b-1de5b66e375d","keywords":null,"link":"/vilag/20250526_kelemen-hunor-rmdsz-uj-roman-kormany","timestamp":"2025. május. 26. 14:52","title":"„Nem fogunk elfutni a felelősség elől, ránk lehet számítani!” – Kelemen Hunor bejelentette: az RMDSZ segíteni fogja Románia új kormányát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem lesz egyszerű arrafelé közlekedni. ","shortLead":"Nem lesz egyszerű arrafelé közlekedni. ","id":"20250527_forgalomkorlatozas-M1-M7-es-Torokbalint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a.jpg","index":0,"item":"69233184-94c5-45b2-8d8d-e638c13f3272","keywords":null,"link":"/cegauto/20250527_forgalomkorlatozas-M1-M7-es-Torokbalint","timestamp":"2025. május. 27. 16:06","title":"Három héten át forgalomkorlátozás lesz az M1–M7-csomópontban Törökbálintnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"670e4dbd-8563-4ccb-9cf3-200094e06b26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha valakinek ellopták volna a szavazólapját. Vagy csak szeretné másodszorra is elmondani a véleményét.","shortLead":"Ha valakinek ellopták volna a szavazólapját. Vagy csak szeretné másodszorra is elmondani a véleményét.","id":"20250526_Matol-online-is-lehet-szavazni-Ukrajna-EU-csatlakozasarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/670e4dbd-8563-4ccb-9cf3-200094e06b26.jpg","index":0,"item":"3badc39a-9684-4d4c-bb1a-63233c906d8b","keywords":null,"link":"/itthon/20250526_Matol-online-is-lehet-szavazni-Ukrajna-EU-csatlakozasarol","timestamp":"2025. május. 26. 07:59","title":"A kormány mától online is engedi az ukrán csatlakozásról szóló szavazást, akárhány email-címmel részt lehet venni benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae3b3618-0aa4-43a7-9ad0-6434c2450e70","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A román határ szombati átlépése, a nagyváradi érkezés volt a nagy tiszás menet legszimbolikusabb része, ám Magyar Péter vándorútjához csatlakozva azt láttuk: az akció legfontosabb célja és hatása a magyar vidék felrázása volt. Hogyan jutott el a menet Romániáig? Milyen szervezési munka állt mögötte és önkéntesek milyen módon nyújtottak segítséget hozzá?","shortLead":"A román határ szombati átlépése, a nagyváradi érkezés volt a nagy tiszás menet legszimbolikusabb része, ám Magyar Péter...","id":"20250526_Tisza-a-Fidesz-szive-kozepebe-hatolt-nagyriport-Magyar-Peter-vandorlasarol-megerkezesrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae3b3618-0aa4-43a7-9ad0-6434c2450e70.jpg","index":0,"item":"d83d0a9a-f21b-4fd5-b933-d3e656983dc8","keywords":null,"link":"/360/20250526_Tisza-a-Fidesz-szive-kozepebe-hatolt-nagyriport-Magyar-Peter-vandorlasarol-megerkezesrol","timestamp":"2025. május. 26. 06:30","title":"A Tisza a Fidesz szíve közepébe hatolt – riport Magyar Péter vándorlásáról és megérkezéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad90bc13-c5aa-477e-8b32-70a811515999","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy sávon halad a forgalom, komoly torlódás alakult ki.","shortLead":"Egy sávon halad a forgalom, komoly torlódás alakult ki.","id":"20250526_het-auto-utkozes-baleset-budakalasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad90bc13-c5aa-477e-8b32-70a811515999.jpg","index":0,"item":"c1d3fbbc-eaf9-49d6-8df7-c07b9231663a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250526_het-auto-utkozes-baleset-budakalasz","timestamp":"2025. május. 26. 18:41","title":"Hét autó ütközött Budakalásznál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Az elektromos autó egyáltalán nem álom" - interjú
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. Mégis milyen tényezőkön múlik, merre halad az autózás jövője, és egyáltalán fontos-e még birtokolni egy járművet?
Ahhoz, hogy az elektromos autó mindenki számára vonzó legyen, maga a járgány még édeskevés. Kell hozzá töltőhálózat, s egy sor ma még hiányzó szolgáltatás, ami viszont az e-mobilitás ügye mellett elkötelezett kormánypolitikát követel. Minderről Andreas Klugescheidet, a BMW kormányzati kapcsolatokért és a fenntarthatósági kommunikációért felelős vezetőjét kérdezte a hvg.hu.
hvg.hu: Hol tart a BMW e-mobilitásával? Az élet igazolta az elektromos autózás felfuttatására szőtt terveket, az eddig megvalósult programokat?
Andreas Klugescheid: A kérdés megválaszoláshoz először is el kell mondanom, hogy számtalan körültekintő elemzés után legutóbb a 2000-es évek közepén néztünk az ilyen ügyek mélyére: hosszú távú, stratégiai terveinkben arra jutottunk, hogy a javarészt személyautó- és motorgyártó BMW-nek mindinkább egy merőben újfajta mobilitást képviselő céggé kell válnia. E holisztikus rendszerszemlélet szerint már nem lesz elég „négy kerék”, figyelembe kell venni azt a mikrokozmoszt, amely járműgyártmányainkat körbeveszi.
hvg.hu: Azt akarja mondani, hogy a maholnap járművei ezernyi szállal kapcsolódnak majd a környezetükhöz?
A. K.: Igen, s itt jön képbe az e-autó, amelyhez a maiakkal ellentétben új szolgáltatásokra, mindenek előtt töltőhálózatra lesz szükség, városi környezetben, az úgynevezett intermodalitás szabályai szerint – vagyis többféle közlekedési eszközt, módot kombináló közlekedéshez – újszerűen kapcsolódik majd a tömegközlekedéshez vagy a közösségi megosztás alapján működő hálózatokhoz.
Voltaképpen a fenntartható közlekedés szerteágazó kérdésköréről van szó, s amikor sokakhoz hasonlóan mi is arról tanakodtunk, hogyan is fest majd a jövő autója, mobilitása az előbb felvillantott szolgáltatások elemzése mellett hat megatrendet azonosítottunk. Ezek az éghajlatváltozás, az urbanizáció (városokban lakik majd a világ népességének több mint 60 százaléka), politikai ügyek (például a szén-dioxid-kibocsátás szabályozása), gazdaság (a fosszilis energiaforrások kimerülésének ügye) kultúra (azaz a modern városi élet), valamint a fogyasztói igények változása.
E fejlődési trendekről hosszan tudnék értekezni, részletezése aligha férne bele interjúmba, de annyit megjegyeznék: e rendszerekben az autósok gondolkodásmódja is gyökeresen megváltozik, a mai értékek átalakulnak. Mi meglehetősen régi cégnek számítunk, 2016-ban ünnepeljük fennállásunk századik évfordulóját – de persze a jövőben is prosperáló cégként szeretnénk látni magunkat. Egy szó, mint száz, az ilyen és ehhez hasonló gondolkodási folyamatok megtestesült eredménye az i almárka, s ezen belül az i3-as e-autó.
hvg.hu: Ez a kiskocsi valóban újszerű vezetési élményt kínál, de hogyan köszönnek vissza azok az előbbiekben körvonalozott nagy ívű fenntarthatósági gondolatok az i3-ban?
A. K.: Mindenekelőtt az innovatív gyártásban és a szolgáltatásokban. Ennek az autónak a karosszériája már ultrakönnyű szénszálas műanyag, ami ugyan nem egetverő újdonság, de mi vezettük be elsőkként ipari méretű sorozatgyártását. Már nem a megszokott módon hegesztjük, hanem ragasztjuk, s a hagyományos festőműhely is hiányzik hozzá. Döntő fontosságú, hogy előállításához nem kell annyi energia, az 1-es kis BMW-hez viszonyítva feleannyi, s a gyártás során vízből is 70 százalékkal kevesebbet használunk.
A fenntarthatóság követelménye az egész gyártási folyamatra kiterjed. Így nagyban használunk újrahasznosított anyagokat, például az utasfülke belső borításinak egy része reciklált pet-plackokból készül. Mindemellett az i3-at már beillesztettük a DriveNow nevű közösségi autómegosztási programunkba, amely több nyugat-európai nagyvárosban működik, az ügyfelek már nem az autók tulajdonosai, csupán annak használói, rövid távú bérletben. Így Koppenhágában 400 i3-ason 5 ezer autós osztozik.
hvg.hu: Arra utal, hogy a mobilitási igények drámai változása előtt állunk?
A. K.: Egyre inkább elmozdulunk az egyedi tulajdonlástól abba az irányba, hogy egy-egy autón többen osztoznak. A közösségi megosztás részeként mi látjuk el vevőinket az áramfeltöltés olyan eszközeivel, amelyek nem tartoznak a BMW hagyományos tevékenységi körébe. A zsúfolt városi közlekedés közepette az új informatikai alkalmazások és szolgáltatások, köztük a ParkNow segítségével az autósok könnyűszerrel megtalálhatják azokat a pontokat, ahol átválthatnak tömegközlekedési eszközökre, vagy éppen bérelt biciklire pattanhatnak, úgy ahogy ezt Budapesten a Bubi már felkínálja.
hvg.hu: Amit mond az e-mobiltásról és a hozzákapcsolódó vezetési módiról, az a magyar autós számára még távoli jövőbe vesző fantasztikumnak tűnik. Egyelőre ott tartunk – legalábbis nálunk –, hogy legfeljebb a technórajongó, jómódú autós engedheti meg magának a hagyományos benzinesnél jóval drágább e-autó luxusát, nem is beszélve a hozzávaló háttér hiányosságaiból fakadó kockázatokról.
A. K.: Látni kell, hogy az e-mobilitás piaca rendkívül sokszínű. Norvégiában a regisztrált új autók 15 százaléka már elektromos, Németországban – amelyet elég gazdagnak tekintenek az e-autózáshoz – még az 1 százalékot sem éri el ez a mutató. A magyarázat egyszerű. A norvég kormányzat határozottan elkötelezte magát az e-mobilitás mellett, s e célt sokféleképpen, nem utolsósorban pénzzel is bőkezűen támogatják. De említhetem Kaliforniát is, ahol egy-két év alatt néhány ezerről 150 ezerre futott fel az e-autók eladása, főleg annak köszönhetően, hogy minden ilyen fogyasztói váltást 5 ezer dollárral dotálnak.
Azt kell mondanom, minden megszülető piacnak szüksége van anyagi ösztönzőkre és következetes kormányzati politikára, hogy a közlekedést megszabadítsák a túlzott szén-dioxid-kibocsátástól. Ebben a helyzetben a BMW-nek az a dolga, hogy megalkossuk az ehhez szükséges termékeket – de hozzáteszem, igencsak súlyos befektetések árán. A közeljövőben a konnektorról tölthető (plug in) hibrid autók széles választékét dobjuk a piacra, a 2-es, 3-as, a 7-es és az X5-ös szériának is lesz majd plug in hibrid változata.
hvg.hu: Mit gondol, a VW emissziós botránya után feltámadó dízelellenesség lökést ad az e-mobilitásnak, ami ugye a nagy dízelgyártó BMW-t is elementárisan érinti.
A. K.: Kétségtelenül, hiszen, a cégcsoport európai eladásainak közel háromnegyedét a dízelhajtású adók adják, s az ehhez kidolgozott Efficient Dynamics megoldások jóvoltából a világ élenjárói közé tartozunk. Másrészt mi az elektromos autózásban is elsők akarunk lenni, éppen úgy, mint a hagyományos belső égésű motorok és a hibridmeghajtás területén. Így hát azt mondhatom, hogy a dízelbotrány ugyan előtérbe állítja az e-autók ügyét, de az nem változtat stratégiánkon, s az nem is befolyásolta hátrányosan eladásainkat.
hvg.hu: Mint az e-mobilitás propagátora, mit üzen a magyar kormánynak? Nálunk az egykori innovátor, Jedlik Ányos nevével már nálunk is elindult egy ilyen e-program, de úgy tűnik, a szépen hangzó szlogeneknél többre még nem igen futotta.
A. K.: Nem ismerem mélyreható részleteiben a magyar kormányzat e-terveit. Mi a globális piacon, globális szereplők vagyunk, a világ minden táján, az USA-tól Kínán át Európáig értékesítjük gyártmányainkat. Minden ország helyzete más és más, s mi készséggel megosztjuk tapasztalatainkat, amelyeket az i3 mellett már a kísérleti elektromos Minivel, vagy az i8-as sportkocsival szereztünk. Mindemellett úgy gondolom, a kormány legfőbb dolga, hogy megteremtse az e-autózás infrastruktúráját, legfőképpen a töltőállomások hálózatát, s akkor majd azt autósok is elhiszik: az e-járgány már nem álom.
Azt is látni kell, hogy az innovációknak megvan a maguk fejlődési menete. Kezdetben lassan indul el, aztán elér egy olyan pontot, ahonnan a fejlődési görbe meredeken felszökik. Ezt a mintát híven leképezi az e-mobilitás is. Jelenleg még a nagy ugrás küszöbénél tartunk, de már így is egymillió plug-in vagy akkus hibrid fut a világ útjain, s én csak pár évre teszem a robbanásszerű bővülés kezdetét.
A magyar jégkorong-válogatott történelmet írt a dán-svéd közös rendezésű világbajnokságon, története során először maradt bent az elitben. A siker egyik fő letéteményesével beszélgettünk.