Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dd6ed6a7-f1ba-4d86-aad7-e954d14cdb8d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hatalmas és igen nehéz Rolls-Royce Spectre Black Badge alig több mint 4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100-ra.","shortLead":"A hatalmas és igen nehéz Rolls-Royce Spectre Black Badge alig több mint 4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100-ra.","id":"20250219_ime-a-valaha-keszult-legerosebb-rolls-royce-spectre-black-badge","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd6ed6a7-f1ba-4d86-aad7-e954d14cdb8d.jpg","index":0,"item":"07f6fb46-5211-4523-998b-11da8acab807","keywords":null,"link":"/cegauto/20250219_ime-a-valaha-keszult-legerosebb-rolls-royce-spectre-black-badge","timestamp":"2025. február. 19. 07:21","title":"Íme a valaha készült legerősebb Rolls-Royce","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb915d0d-871f-4386-83ea-9c4e8f707885","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A volt miniszter tavaly év végén állt fel a 4iG felügyelőbizottságából.","shortLead":"A volt miniszter tavaly év végén állt fel a 4iG felügyelőbizottságából.","id":"20250220_hvg-cegvilag-Fellegiek-novekedesi-fazisban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb915d0d-871f-4386-83ea-9c4e8f707885.jpg","index":0,"item":"053e0180-64f8-4229-bc5f-500125d98e3c","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-cegvilag-Fellegiek-novekedesi-fazisban","timestamp":"2025. február. 20. 12:15","title":"Fellegi Tamás Dubajban, fia Magyarországon építi a bizniszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ed26578-f807-4ff7-999a-b14177c36f3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelentősen átírják az évtizedes jogszabályt.","shortLead":"Jelentősen átírják az évtizedes jogszabályt.","id":"20250219_Jon-az-uj-KRESZ-sebesseghatarok-mobilozas-kotelezo-bukosisak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ed26578-f807-4ff7-999a-b14177c36f3b.jpg","index":0,"item":"33c19727-ea61-481e-bc2c-a487b0aff72e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250219_Jon-az-uj-KRESZ-sebesseghatarok-mobilozas-kotelezo-bukosisak","timestamp":"2025. február. 19. 09:24","title":"Jön az új KRESZ: bevezetnék a 140-es tempót, korlátoznák a gyalogosok mobilozását, kötelező lehet a biciklis sisak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b26b6ab-2009-488f-979e-f98f92ab6b37","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügynek csütörtökön lett volna az első tárgyalási napja, ahol Lánczinak is meg kellett volna jelennie, ám a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke visszavonta a keresetét.","shortLead":"Az ügynek csütörtökön lett volna az első tárgyalási napja, ahol Lánczinak is meg kellett volna jelennie, ám...","id":"20250219_Lanczi-Tamas-AVO-borkabat-per-kereset-visszavonasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b26b6ab-2009-488f-979e-f98f92ab6b37.jpg","index":0,"item":"7f1d723b-d2eb-445a-98d9-463d713e24a9","keywords":null,"link":"/itthon/20250219_Lanczi-Tamas-AVO-borkabat-per-kereset-visszavonasa","timestamp":"2025. február. 19. 21:15","title":"Lánczi Tamás már nem akar pereskedni az ÁVO-s bőrkabát miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74e68a70-e7ca-4d81-bcb1-8cc5664dc3e7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szívesen dicsekszenek a gyártók összehajtható telefonjuk vékonyságával. Jelenleg két kínai gyártó verseng egymással a „legvékonyabb” jelző elnyerése érdekében. Az Oppo holnap mutatja be újdonságát, a Honor pedig tavasszal rukkolna ki telefonjával, bár elképzelhető, hogy az Oppo bemutatója korábbi megjelenésre sarkallja.","shortLead":"Szívesen dicsekszenek a gyártók összehajtható telefonjuk vékonyságával. Jelenleg két kínai gyártó verseng egymással...","id":"20250219_legvekonyabb-osszehajthato-okostelefon-honor-magic-v3-oppo-find-n5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74e68a70-e7ca-4d81-bcb1-8cc5664dc3e7.jpg","index":0,"item":"bfc6e281-73b9-4c19-ac6e-6f1b255686dc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_legvekonyabb-osszehajthato-okostelefon-honor-magic-v3-oppo-find-n5","timestamp":"2025. február. 19. 10:03","title":"Holnap fordulhat a harci helyzet: kié lesz a legvékonyabb hajtható okostelefon?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9211233b-ad37-4413-951c-6ae8f178134d","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az ESG célja az, hogy a valóban egyre sokasodó gondok közepette vezérfonalat nyújtson a vállalatoknak működésük fenntarthatóbbá tételéhez, a fogyasztóknak pedig a tudatosabb döntéshozatalhoz. A zCast idei második adásában tisztázzuk az ESG pontos jelentését és jelentőségét, a vele járó kötelezettségeket, de ami a legfontosabb: szakértőink rávilágítanak, hogyan lássunk benne lehetőséget.","shortLead":"Az ESG célja az, hogy a valóban egyre sokasodó gondok közepette vezérfonalat nyújtson a vállalatoknak működésük...","id":"20250220_zcast-esg-fenntarthatosag-kornyezet-tarsadalom-vallalatiranynitas-gazdasag-tomaj-zsofi-kovacs-szabolcs-vantage-point-green-sense-consulting","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9211233b-ad37-4413-951c-6ae8f178134d.jpg","index":0,"item":"cc5a99c1-6e93-4bcf-a89b-41cc216e6d2c","keywords":null,"link":"/zhvg/20250220_zcast-esg-fenntarthatosag-kornyezet-tarsadalom-vallalatiranynitas-gazdasag-tomaj-zsofi-kovacs-szabolcs-vantage-point-green-sense-consulting","timestamp":"2025. február. 20. 15:47","title":"zCast: Mitől olyan felkapott az ESG és hogyan ne tekintsük tehernek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3878d778-9301-4a48-aca8-a6c64bc94c9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Valamiért úgy érezte az Apple, hogy kispórolja a legolcsóbb iPhone-ból az egyik fontos, kiegészítők rögzítésére is alkalmas technológiát, ami már fél évtizede része valamennyi fősorozatú iPhone-szériának.","shortLead":"Valamiért úgy érezte az Apple, hogy kispórolja a legolcsóbb iPhone-ból az egyik fontos, kiegészítők rögzítésére is...","id":"20250220_apple-iphone-16e-hianyossag-nincs-magsafe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3878d778-9301-4a48-aca8-a6c64bc94c9c.jpg","index":0,"item":"ed4b2895-4dde-4159-a54a-348ec5af16e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_apple-iphone-16e-hianyossag-nincs-magsafe","timestamp":"2025. február. 20. 11:03","title":"Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan hiányossága az új iPhone 16e-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f40f5fcc-9ab4-4874-b7f6-6375244ee632","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egyre több konkrét ötlet kerül napvilágra, hogyan változhat meg a mindennapi életében talán legtöbbet alkalmazott jogszabály, a KRESZ. Nem túlzás az állítás: komoly újdonságok lesznek.","shortLead":"Egyre több konkrét ötlet kerül napvilágra, hogyan változhat meg a mindennapi életében talán legtöbbet alkalmazott...","id":"20250220_uj-kresz-valtozasok-szakerto-velemenye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f40f5fcc-9ab4-4874-b7f6-6375244ee632.jpg","index":0,"item":"d6d0461d-fb58-4e3d-81c3-cfbd80a44b82","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_uj-kresz-valtozasok-szakerto-velemenye","timestamp":"2025. február. 20. 11:00","title":"50 év után jön az új KRESZ – ezekről a változásokról lesz a legnagyobb vita a szakértők szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bárkinél előfordulhat: ez történik, ha behúzott kézifékkel autózunk
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Még a gyakorlott és rutinos sofőröknél is megesik, hogy néha behúzott kézifékkel indulnak el az autóval. Bár az elektronikának köszönhetően ma már ezt is ki lehet küszöbölni, a legtöbb autóban még bőven van esély a hibázásra.
Bár sokan úgy parkolnak le autójukkal, hogy a kézifék behúzása helyett csak simán sebességben hagyják a kocsit, ez nem túl szerencsés megoldás. Télen, a szabadban álló autók esetén persze igaz, hogy ez jobb megoldás, mintha befagyna a fék, ám ha a váltó rossz, könnyen lehet, hogy kiugrik a sebességből, akkor pedig csak reménykedni lehet, hogy nem történik baleset. Éppen ezért ajánlatos a kéziféket is behúzni, ám ez is magában rejti a hibázási lehetőséget.
CarThrottle
Ha valaki azt állítja magáról, hogy ő még sosem indult el úgy autóval, hogy behúzva maradt a kézifék, szinte biztosak lehetünk benne, hogy nem mond igazat. Ezt a hibát ugyanis legalább olyan gyakran elkövetik a sofőrök, mint azt, hogy a járó motorral álló autóra újra ráadják a gyújtást. Szerencsés esetben persze időben észreveszi az ember, hogy valami nem stimmel, rosszabb esetben viszont jobb, ha egyenesen a szerelő felé vesszük az irányt – írja az Autoguide.
Az elektronika által vezérelt kézifékkel persze nincs ilyen gond, de a legtöbb autóban még nem ilyen van. De mi történik, ha behúzva marad, és úgy indulunk el? Ez több tényezőtől is függhet.
Ha előzőleg csak egy-két kattanásnyira húzta be a sofőr, akkor nem lesz különösebb gond, az alkatrészek károsodásának kockázata minimális lesz. Ha azonban tövig behúzta, az már komoly problémákat okozhat. A legkönnyebben akkor lehet észrevenni a hibát, ha az autó elsőkerék-meghajtású, ilyenkor ugyanis csikorogva húzza a hátsó abroncsot a kocsi, így azonnal feltűnik, hogy valami nem stimmel.
Autoguide
Hátsókerék-meghajtás esetén már más a helyzet, ilyenkor ugyanis a motor képes legyőzni a fékeket, ami komoly kárt okozhat. A fékbetétek a súrlódástól hamar felforrósodhatnak. Ha hosszabb ideig autózunk így, az kárt tehet a mellette lévő alkatrészekben is, emellett pedig a motort is jelentős mértékben túlterheli. Kérdés persze, hogy mi számít "hosszabb időnek".
A szakemberek szerint az, ha éppen csak a háztömböt kerüljük körbe, még nem okoz túl nagy problémát, a fékek hamar visszahűlnek a normál állapotba. Ettől függetlenül könnyen lehet, hogy a fékbetét felülete már ilyenkor is "megüvegesedik", vagyis a felső vékony rétegének anyaga megváltozik. Ez általában egy rövid ideig tartó, ám nagyon magas hőhatás miatt alakulhat ki, ami csökkentheti a fékhatást. Szerencsére könnyen orvosolható, a megfelelő fékhasználat mellett ugyanis lekopik ez a réteg, de a biztonság kedvéért azért vigyük szerelőhöz az autót.
Ha viszont az autópályán, több száz kilométer megtétele után jövünk csak rá, hogy valami gond lehet, szinte biztos, hogy az autó hátsó részének búcsút mondhatunk.
Szerencsére az új autókban ma már ezt a hibát nehéz elkövetni, a sofőrt ugyanis egy jelzőfény is segíti abban, hogy ne hibázzon. Az elektronika által vezérelt kézifékek esetében még könnyebb a helyzet, ott automatikusan kiold, ha elindulunk az autóval.
A kocsival viszont nem csak ezt a hibát lehet elkövetni, hanem például azt is, hogy nem a megfelelő üzemanyagot tankoljuk bele. Hogy olyankor mi történik? Azt ezen a linken lehet megnézni.
Ha ez hasznos volt, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.