Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2c2954e0-05a8-4689-9b21-615b9a2b7b95","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Talabér Krisztián amellett, hogy a Fidesz kommunikációs igazgatóját dicsérte, nekiment Török Gábornak.","shortLead":"Talabér Krisztián amellett, hogy a Fidesz kommunikációs igazgatóját dicsérte, nekiment Török Gábornak.","id":"20241203_nezopont-menczer-magyar-balhe-talaber","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c2954e0-05a8-4689-9b21-615b9a2b7b95.jpg","index":0,"item":"2c8b3b98-0dad-4fed-af69-eaa3e478ae51","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_nezopont-menczer-magyar-balhe-talaber","timestamp":"2024. december. 03. 16:44","title":"Nézőpont-elemző: Menczer végre megállította Magyar verbális ámokfutását, amit „a magyarok túlnyomó többsége hosszú ideje várt már“","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86ba4986-0bfe-4d91-a8a0-b3c5fa5c4752","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Többen elestek, ketten megsérültek az utasok közül, amikor ütközőnek futott a Tokaj IC hétfő délután a Keleti pályaudvaron.","shortLead":"Többen elestek, ketten megsérültek az utasok közül, amikor ütközőnek futott a Tokaj IC hétfő délután a Keleti...","id":"20241202_mav-baleset-keleti-palyaudvar-tokaj-ic-vasutbiztonsag-utkozonek-futo-vonat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86ba4986-0bfe-4d91-a8a0-b3c5fa5c4752.jpg","index":0,"item":"7c87ca2e-71dd-451e-98d9-b4bcde60e29d","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_mav-baleset-keleti-palyaudvar-tokaj-ic-vasutbiztonsag-utkozonek-futo-vonat-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 16:20","title":"„Egyszer csak csatt” – az ütköző fogta meg a Tokaj IC-t a Keleti pályaudvaron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce9b090-0560-46cf-84a1-fa7684c50cd8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Különös megoldást szabadalmaztatott a Microsoft, az elosztott virtuális valóság lehetővé teszi a nézők számára, hogy egymástól függetlenül fedezzék fel a velük megosztott háromdimenziós világokat.","shortLead":"Különös megoldást szabadalmaztatott a Microsoft, az elosztott virtuális valóság lehetővé teszi a nézők számára...","id":"20241202_microsoft-megosztott-virtualis-valosag-szabadalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce9b090-0560-46cf-84a1-fa7684c50cd8.jpg","index":0,"item":"e3a7e41c-17bc-423f-8b53-45280dcb504c","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_microsoft-megosztott-virtualis-valosag-szabadalom","timestamp":"2024. december. 02. 11:03","title":"Ez most valami új, és már egy 23 oldalas szabadalom is van róla: jön a megosztott virtuális valóság a Microsofttól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2450312c-9589-4d41-9a44-618690d75c33","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Akár másfél milliót is kérhet saját kártérítéseként a biztosítónk. ","shortLead":"Akár másfél milliót is kérhet saját kártérítéseként a biztosítónk. ","id":"20241202_nyari-gumi-baleset-biztosito-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2450312c-9589-4d41-9a44-618690d75c33.jpg","index":0,"item":"4f9ec1a8-e8d0-4ab9-9135-550d63471a95","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_nyari-gumi-baleset-biztosito-karterites","timestamp":"2024. december. 02. 14:33","title":"Sokba kerülhet, ha valaki nyárigumival okoz télen balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c50ea61b-d4f4-4d2c-9c49-3cce74089623","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tiltakoznak az új alaptanterv ellen, amelyben egészségtant és állampolgári ismereteket is tanítanának.","shortLead":"Tiltakoznak az új alaptanterv ellen, amelyben egészségtant és állampolgári ismereteket is tanítanának.","id":"20241202_lengyelorszag-oktatas-iskola-egeszsegtan-pis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c50ea61b-d4f4-4d2c-9c49-3cce74089623.jpg","index":0,"item":"8dfd7984-7e40-4ee4-8adb-ec302e91397a","keywords":null,"link":"/elet/20241202_lengyelorszag-oktatas-iskola-egeszsegtan-pis","timestamp":"2024. december. 02. 11:09","title":"„Homo-oktatástól” féltik a lengyel konzervatívok a gyerekeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d986cccb-da7f-410e-bd7d-0e56ac5534ea","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szűrővizsgálati rendszer korszerűsítésén azonban már dolgoznak a Belügyminisztérium szerint.","shortLead":"A szűrővizsgálati rendszer korszerűsítésén azonban már dolgoznak a Belügyminisztérium szerint.","id":"20241203_egeszsegugy-szures-belugyminiszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d986cccb-da7f-410e-bd7d-0e56ac5534ea.jpg","index":0,"item":"37177ffe-999a-40b7-bcd4-787b20bd3263","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_egeszsegugy-szures-belugyminiszterium","timestamp":"2024. december. 03. 07:04","title":"Mégsem lesznek kötelezők a rákszűrések januártól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"feae2b09-9c69-4603-bd84-4ce04b9f3460","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A magányosság miatt viszont kevésbé aggódnak egy friss közép-európai kutatás szerint.","shortLead":"A magányosság miatt viszont kevésbé aggódnak egy friss közép-európai kutatás szerint.","id":"20241202_felelem-kozep-europa-globalis-felmelegedes-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/feae2b09-9c69-4603-bd84-4ce04b9f3460.jpg","index":0,"item":"eb9c3411-b68c-40db-bb77-9b3d7b3b647a","keywords":null,"link":"/elet/20241202_felelem-kozep-europa-globalis-felmelegedes-klimavaltozas","timestamp":"2024. december. 02. 15:54","title":"A globális felmelegedéstől és a klímaváltozástól félnek leginkább a magyar emberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c5c850b-a27f-4f38-bed1-0ef9f11f1c02","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szerdán megkötött tűzszünet láthatóan egy hetet sem bírt ki.","shortLead":"A szerdán megkötött tűzszünet láthatóan egy hetet sem bírt ki.","id":"20241202_tuzszunet-bombazas-idf-libanon-hezbollah","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c5c850b-a27f-4f38-bed1-0ef9f11f1c02.jpg","index":0,"item":"884a5f80-1af3-4bea-ac8b-8d506fa1341b","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_tuzszunet-bombazas-idf-libanon-hezbollah","timestamp":"2024. december. 02. 20:44","title":"Ennyit a tűzszünetről: előbb a Hezbollah támadott rá egy izraeli őrtoronyra, most meg az IDF légiereje bombázza Libanont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
75 éves a KRESZ-szabály, ami az ön közlekedésére is hatással van
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, a fővárosban és környékén azonban csak november 9-én vezették be az új közlekedési rendet.
Az európai kontinensen napjainkban magától értetődő, hogy a közutakon a jobb oldalon közlekednek, ennek megfelelően balról előznek, és balra néznek először, ha lelépnek az úttestre. A Brit-szigeteken és az egykori brit gyarmatokon azonban ennek fordítottja, azaz bal oldali közlekedés van érvényben. A hajózásban világszerte a jobb oldali kikerülési irány lett a meghatározó, a repülőgépek tömeges elterjedésével egy időben szintén a jobb felé való kikerülést határozták meg. Magyarországon a vasúti közlekedésben már az egészen korai időktől, 1855-től alkalmazták a jobb oldali közlekedést, természetesen csak ott, ahol két sínpálya volt kiépítve.
Fortepan / Négyesi Pál
Régészeti eredmények és a történeti források alapján megállapítható, hogy az ókori görögök és rómaiak az út bal oldalán közlekedtek. Így maradt ez a középkorban is, a bal oldali közlekedésre utaló első írásos anyag a 12. században keletkezett. Magyarázatul azt szokták felhozni, hogy a világban mindig is a jobbkezesek voltak többségben, ők pedig biztonságosabbnak érezték, ha az út bal oldalán haladnak, s így a rosszindulatú szembejövőkre gyorsabban kardot ránthattak. Más magyarázat szerint a bal oldalon lógó kard miatt logikus volt balról a nyeregbe szállni, s akkor már az út bal oldalán is maradni. A fogatolt járművek nagyobb mértékű elterjedése után is megmaradt a bal oldali hajtási irány, a gyalogosok a járművekkel szemben, az út jobb oldalán közlekedtek.
Az észak-amerikai brit gyarmatok többségében az 1700-as évek második felében olyan helyi törvényeket fogadtak el, amelyek a jobb oldalon hajtást tették kötelezővé, a függetlenségi háború után pedig egységesen ezt a módot vezette be az új államszövetség.
A köztudottan balkezes Napóleon a 18. század vége felé az általa elfoglalt országokban bevezettette a jobb oldali közlekedést. Döntésében talán az is szerepet játszhatott, hogy az ősellenség Angliában kötelező volt a bal oldali forgalmi rend. Akármi volt is az indíték, a jobbra tartás a birodalmának összeomlása, a francia seregek kivonulása után is számos országban megmaradt. A szokás elterjedt Németországban, Olaszországban, Lengyelországban, Spanyolországban és Svájcban is, Oroszország az első világháború végén tért át a jobb oldali közlekedésre, az Osztrák-Magyar Monarchia területén viszont továbbra is a "balra tarts" volt érvényes. Nem volt ez másként Magyarországon sem, ahol a közutakról és vámokról szóló 1890. évi I. törvény 107. paragrafusa értelmében "minden járművel balra kell hajtani, szembejövő járműnek balra kell kitérni, az előtte haladónak pedig jobbról kell eléje kerülni".
Fortepan / Négyesi Pál
Az 1930-as évek második felében az egységesítésre törekvés és a német befolyás erősödése nyomán a környező országok közútjain is megváltoztatták a hajtási irányt. Az elszigetelődéstől és az idegenforgalom visszaesésétől tartó magyar közlekedési kormányzat 1939 júniusában a jobb oldali közlekedésre való áttérésről döntött, de a második világháború kitörése miatt az áttérést két évvel elhalasztották. Előre látható volt, hogy az átállás tetemes összegeket fog felemészteni: az autóbuszok átépítésére, a buszmegállók és a várócsarnokok áthelyezésére, a jelzőtáblák cseréjére az előzetes számítások szerint 9 millió pengőt szántak, végül 12 millió pengőre rúgtak a költségek.
A KRESZ-t a legtöbb pontban módosító végrehajtási utasítás 1941. június 26-án - a második világháborúba való belépéshez ürügyül szolgáló kassai bombázás napján – jelent meg, és július 6-án, nem egészen két héttel később lépett érvénybe. Az ország lakosságának felkészítése már áprilisban megkezdődött: az országos lapokat az MTI útján felkérték, hogy a "Jobbra hajts ABC-je" füzet megjelentetésével támogassák az átállási kampányt. A rádióban is napi több alkalommal figyelmeztették a hallgatóságot az áttérésre, az iskolákban a gyerekeket az új közlekedési rendre tanították.
Fortepan / Négyesi Pál
Július 6-án hajnali három órakor Budapest és környékének kivételével az egész országban áttértek a jobb oldali közlekedésre. A főváros közelében a kijelölt határon útburkolati jelekkel, táblákkal terelték a járműveket a megfelelő sávokba. Az előkészületek és a szervezés sikeres volt, a baleseti statisztika alig romlott. Egy tragédia mégis történt: egy székesfehérvári buszon a kalauz a bal oldali lezárt ajtónak támaszkodott, amely véletlenül kinyílt, s ő kiesett.
Budapesten a közlekedési vállalatok és a hatóságok hosszabb haladékot kaptak a váltásra, a Széll Kálmán téren, amelyet ekkor építettek ki forgalmi csomóponttá, már a jobb oldali közlekedés szabályai szerint folytak a munkálatok. November 8-án 23 órakor aztán leállt a tömegközlekedés, hogy elvégezhessék a szükséges műszaki átalakításokat, s 1941. november 9-én hajnal 3 órától hazánkban mindenütt jobb oldali közúti közlekedés lépett érvénybe. A jobbkormányos gépkocsik persze továbbra is közlekedhettek, de új forgalmi engedélyt már csak balkormányos autók kaphattak. A zártpályás rendszereknél még sokáig megmaradt a bal oldali közlekedés, jelenleg már csak a gödöllői HÉV vonalán van így.
Magyarország a kontinensen utolsó előttiként tért át a jobb oldali közlekedési rendre, utolsóként ezt Svédország tette meg, 1967-ben. A világ csaknem egyharmadában mind a mai napig a bal oldali közlekedés a kötelező, Európában Cipruson, Írországban, Máltán, Nagy-Britanniában, miként – többek közt – Japánban, Indiában, Hongkongban, Szingapúrban, Thaiföldön, Ausztráliában, Új-Zélandon, a Dél-afrikai Köztársaságban, Kenyában és Tanzániában is.
A családtámogatásokról és elhibázott felsőoktatási kezdeményezésekről is faggatták az oktatási, ifjúsági, kultúráért és sportért felelős államtitkárokat.
Magyar Péter és Menczer Tamás egymásnak feszülése a maga alpári stílusában egyértelműen jelezte: a magyar politikában a piszkos munka egyre piszkosabb.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is.