Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5748d027-690b-4a22-b0b8-d9ddb4eebe5f","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"Egy százaléknál is kisebb különbséget jelez a voksolás lezárulta után közölt exit poll, a végleges eredményre hétfőig várni kell. ","shortLead":"Egy százaléknál is kisebb különbséget jelez a voksolás lezárulta után közölt exit poll, a végleges eredményre hétfőig...","id":"20250601_Lengyel-elnokvalasztas-masodik-fordulo-exit-poll-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5748d027-690b-4a22-b0b8-d9ddb4eebe5f.jpg","index":0,"item":"77b959f5-a684-40c1-b21b-9a7eaaa1111a","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Lengyel-elnokvalasztas-masodik-fordulo-exit-poll-ebx","timestamp":"2025. június. 01. 21:18","title":"Lengyel elnökválasztás: túl szoros az eredmény, még nem biztos a liberális győzelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c82da7d-529d-48a2-8c2f-a5a04c79692f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A celeb férje állítja, hogy a felesége soha nem kapott egy forintot sem politikai pártoktól, és szerinte a színész ország-világ előtt megalázott egy hatgyerekes családanyát csak azért, mert el merte mondani a véleményét.","shortLead":"A celeb férje állítja, hogy a felesége soha nem kapott egy forintot sem politikai pártoktól, és szerinte a színész...","id":"20250602_Molnar-Aron-Vasvari-Vivien-parodia-video-Ukrajna-EU-csatlakozas-Bodnar-Zsigmond-karteritesi-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c82da7d-529d-48a2-8c2f-a5a04c79692f.jpg","index":0,"item":"33f9938a-9ee6-4651-b831-68533b57f0f6","keywords":null,"link":"/elet/20250602_Molnar-Aron-Vasvari-Vivien-parodia-video-Ukrajna-EU-csatlakozas-Bodnar-Zsigmond-karteritesi-per","timestamp":"2025. június. 02. 09:41","title":"Molnár Áront perrel fenyegetik, mert kiparodizálta az ukrán EU-csatlakozás ellen ágáló Vasvári Vivient","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy évekkel ezelőtti ügy gyanúsítottja is beszélt már arról az emberről, akit letartóztattak a nagybani piacon tartott razzia után.","shortLead":"Egy évekkel ezelőtti ügy gyanúsítottja is beszélt már arról az emberről, akit letartóztattak a nagybani piacon tartott...","id":"20250601_nagybani-piac-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"f1d02197-b738-41d2-a844-f68a6ede667a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_nagybani-piac-letartoztatas","timestamp":"2025. június. 01. 16:24","title":"Letartóztatták a nagybani piac egyik legnagyobb befolyású vállalkozóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c27c9072-bd33-499e-8610-6cd95c3ddf8b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Heves megyei kereskedelmi és iparkamara egyúttal arra biztatja a vállalkozásokat, hogy a lehetőségeikhez mérten támogassák az ügyet.","shortLead":"A Heves megyei kereskedelmi és iparkamara egyúttal arra biztatja a vállalkozásokat, hogy a lehetőségeikhez mérten...","id":"20250602_Adomanyokat-gyujt-az-egri-korhaz-hogy-legyen-klimajuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c27c9072-bd33-499e-8610-6cd95c3ddf8b.jpg","index":0,"item":"5e4dbe5d-23fb-48e3-ad07-8ed64da7547c","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Adomanyokat-gyujt-az-egri-korhaz-hogy-legyen-klimajuk","timestamp":"2025. június. 02. 14:27","title":"Adományokat gyűjt egy egri kórház, hogy nyárra legyen klíma a fekvőbetegeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7885cf0e-e752-4079-b63a-84cc2c21d309","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A korábbi kormánypárt által támogatott Karol Nawrocki a szavazatok 50,89 százalékát kapta.","shortLead":"A korábbi kormánypárt által támogatott Karol Nawrocki a szavazatok 50,89 százalékát kapta.","id":"20250602_Lengyel-elnokvalasztas-Karol-Nawrocki-nyert-a-vegeredmenyek-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7885cf0e-e752-4079-b63a-84cc2c21d309.jpg","index":0,"item":"495b9130-f1ee-4e5d-9181-a5cad670ff91","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_Lengyel-elnokvalasztas-Karol-Nawrocki-nyert-a-vegeredmenyek-szerint","timestamp":"2025. június. 02. 05:47","title":"Lengyel elnökválasztás: éjjel fordult a kocka, a jobboldali Karol Nawrocki nyert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Kisföldalatti kivételével.","shortLead":"A Kisföldalatti kivételével.","id":"20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6.jpg","index":0,"item":"918154db-78fa-4f75-97cf-6934c1d0d0f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","timestamp":"2025. június. 01. 08:45","title":"Mától tovább járnak a metrók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d75c2b7-0345-4e8d-9d74-8965eeb3beb5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Eddig sokszor hónapokig vesztegeltek az utcákon az elhagyott autók. ","shortLead":"Eddig sokszor hónapokig vesztegeltek az utcákon az elhagyott autók. ","id":"20250602_Zuglo-par-nap-utan-elszallitjak-a-rendszam-nelkuli-autokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d75c2b7-0345-4e8d-9d74-8965eeb3beb5.jpg","index":0,"item":"4d876930-a595-4d7a-a546-ca02dc4c4a74","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Zuglo-par-nap-utan-elszallitjak-a-rendszam-nelkuli-autokat","timestamp":"2025. június. 02. 07:41","title":"Bekeményít Zugló – új szabály szerint pár nap után viszik a roncsautókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3351f0c0-9427-4fc5-90d2-c31b2ab3d68f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrség biztosítja a területet.","shortLead":"A rendőrség biztosítja a területet.","id":"20250602_fidesz-szekhaz-lendvay-utca-tuzszereszek-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3351f0c0-9427-4fc5-90d2-c31b2ab3d68f.jpg","index":0,"item":"67545e54-a543-46bd-91cd-a412bc400464","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_fidesz-szekhaz-lendvay-utca-tuzszereszek-rendorseg","timestamp":"2025. június. 02. 15:10","title":"Tűzszerészek vonultak ki a Fidesz Lendvay utcai székházához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezzel a hatalmas bajor SUV-val akár teljes csendben, zéró emisszió mellett is suhanhatunk, és mivel "személyében" egy plug-in hibridhez van szerencsénk, arcátlan módon még a rendszáma is zöld.
Jelen tesztalanyunk, a BMW X5 40e a német prémiumgyártó első hálózatról tölthető, plug-in hibridhajtású modellje, már amennyiben persze leszámítjuk a vállalat i-szériás egzotikus modelljeit. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a bajorok miért pont éppen egy ilyen gigantikus méretű és a mérlegen több mint 2,2 tonnát nyomó szörnyetegbe pakolták be elsőként a zöld technológiát? Nos, a kérdés teljesen jogos, a válasz pedig körülbelül úgy hangozhat, hogy egyrészt ebben a nagy testben relatíve könnyen találtak helyet az akkumulátorcsomagnak, másrészt pedig egy már amúgy sem éppen olcsó modellt csak relatíve alacsony százalékban drágít meg a szuperfejlett hibrid technológia.
Kattintson galériánkért!
L.F.
A rendszer három alappillérre építkezik. A motorháztető alatt dohogó turbós benzinmotor 1997 köbcentiméteres lökettérfogattal rendelkezik, mely képtelen letagadni négyhengeres kivitelét, a kategórián aluli hangok azonban maximum csak leengedett ablakok mellett jutnak be a kiválóan hangszigetelt utastérbe. A 245 lóerős teljesítményű erőforrás 350 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, ami a már említett hatalmas tömeggel párosítva nem hangzik túl jól, azonban itt jön be a képbe a második alappillér, a nyolcfokozatú ZF váltóba szerelt elektromos motor. Ez az egység 113 lóerőt és 250 Nm-es nyomatékot produkál, és bár papíron mindez 358 lóerős összteljesítményt adna ki, a gyakorlatban ténylegesen 313 lóerőt kapunk. A triumvirátus harmadik delikvense pedig a csomagtér alatt elrejtett lítium-ion akkumulátor pakk, mely logikusan az e-motor energiaforrásaként funkcionál.
Üzemmódból is hármat kapunk, melyek közül a Max eDrive-ot választva csak és kizárólag elektromos meghajtással közlekedhetünk. Ilyenkor olyan csend uralkodik a bőrszagot árasztó luxus utastérben, melyről talán még egy buddhista kolostor lakói is leginkább csak álmodhatnak: sehol egy zavaró zörej vagy rezonancia, a legnagyobb "zajt" a szellőzőrendszer generálja, no és persze haladósabb tempó mellett már a 19 colos kerekek súrlódását is hallani valahonnan a messzi távolból. A legszebb az egészben, hogy mindezt nem 1-2, hanem akár 25-30 kilométeren keresztül is élvezhetjük, ráadásul közben akár 120 km/h-ig növelhetjük a tempót. A menetteljesítményekre sem lehet panasz, hiszen az elektromos meghajtás már nulla fordulatszámtól rendelkezésünkre biztosítja a maximális nyomatékot.
L.F.
Ha Save módra váltunk, akkor az elektromos részleget pihenőre küldjük, vagyis ilyenkor takarékoskodunk a telepekben lévő energiával, melyet aztán később bármikor hatékonyan elhasználhatunk. A harmadik, és talán leghasznosabb üzemmód az Auto eDrive, amikor is a fedélzeti számítógép minden beállítást elvégez helyettünk, és fejlett intelligenciája révén mindig a legjobbkor röffenti be a benzinmotort, amire adott esetben rásegít az elektromos erőforrással, és ha kell, akkor gyorsan lekapcsolja a fosszilis üzemanyag pusztítóját. Érdekesség, hogy a rendszer a navigációs adatokkal is kalkulál, így például az agglomerációból a belváros felé haladva a kezdeti forgalommentes részeken benzinmotort használ, majd pedig a dugókkal tűzdelt városba érve egyre több szerephez juttatja az elektronokat. Lassításkor természetesen visszatáplál a rendszer az aksikba, és a legjobb a dologban, hogy a sofőr az egyes részfolyamatokból szinte semmit sem vesz észre, hanem ehelyett a legnagyobb nyugalomban suhan az úticélja felé. No persze a központi kijelzőn bármikor megjeleníthető az aktuális fogyasztási/töltési folyamat, ha esetleg ez komolyabban érdekel valakit.
L.F.
Most pedig jöhet a kényes téma, vagyis a fogyasztás. Amennyiben az akkumulátor teljesen fel van töltve, és például egy 50 kilométeres, fele részt városon kívüli, fele részt pedig városi út áll előttünk, akkor ezt akár 4-4,5 literes, 100 kilométerre levetített fogyasztással is megúszhatjuk. Erre az X5 egyetlen dízelváltozata sem képes, vagyis kiütéssel nyer a 40e. A problémák akkor adódnak, amikor az akkumulátor le van merülve, ilyenkor ugyanis a benzinmotor igen iszákosan képes csak meglódítani a hatalmas terepjárót. A 10-12 literes fogyasztás ilyenkor teljesen normálisnak mondható, és dinamikusabb haladásnál még feljebb tornászható, ez esetben tehát a dízel variánsok kerülnek előnybe. Ráadásul az ampermentesített akkumulátorok mellett a benzinmotor önmagában véve már kevés lehet a dinamikus haladáshoz, ilyenkor ugyanis 6,8-ról 8,6 másodpercre nő a 0-100-as gyorsulási idő. Ezen kívül a végsebesség is mindössze 210 km/óra, ami persze elvileg csak egyes német autópálya-szakaszokon jelenthet problémát.
L.F.
Az X5 formája már ismerős lehet, hiszen egy kétéves modellhez van szerencsénk. A plug-in hibrid verziót csak néhány apró felirat, illetve egy a bal első sárvédőn található kihajtható ajtó különbözteti meg normál társaitól. A 40e az otthoni 230 Voltos hálózatról mintegy 3 óra alatt tölthető fel, a Budapesten egyre több helyen fellelhető ELMŰ-állomásokon pedig ennél némileg gyorsabban - mindkét típusú töltőkábel alapáron jár a kocsihoz, a villámtöltés viszont nem támogatott. A rakteret 640-ről kereken 500 literre csökkentő akkumulátor 9 kWh kapacitással rendelkezik, ami az i8-ban lévő 7 kWh-os szettnél nagyobb, de a teljesen elektromos meghajtású Nissan Leaf-féle 30 kWh-s pakknál jelentősen szerényebb. Véleményünk szerint a 40e akkor üthetne igazán nagyot, ha egy legalább 15 kWh-os telep rejtőzne benne, így ugyanis sokkal többet működhetne a zéró emissziós e-motor.
Az utastérben az X5-től megszokott hatalmas tér fogadja a bent ülőket, legyen szó az első, vagy akár a második üléssorról. A tesztautó teljesen világos belseje a szemnek ugyan tetszetős, az ész viszont tudja, hogy itt bizony gyakran lesz szükség alapos tisztogatásra és takarításra. Hallószerveinket az 1,3 millió forintos Bang &Olufsen hifi kényezteti, melynek központi hangszórója gombnyomásra elektromosan emelkedik ki a műszerfal közepéből. Az utastér világítása rendkívül részletesen személyre szabható, ezen kívül pedig akár az is beprogramozható, hogy milyen magasra nyíljon az elektromos mozgatású csomagtérajtó. A tekerhető, dönthető, lenyomható és simogatható iDrive fedélzeti rendszer gyorsan megszerethető, a négykerékhajtás minden üzemmódban rendelkezésünkre áll, a nyolcsebességes váltó pedig szinte észrevétlenül teszi a dolgát. Manuálisan is válthatunk, de ebben nem sok köszönet van, mert a váltó ilyenkor elég lomhán teszi a dolgát. A dinamikus csillapítás szabályozás hasznos, de a testes és magas építésű autó még Sport módban sem vetkőzheti le SUV mivoltát.
L.F.
A hazai szabályozás adta lehetőségek miatt zöld rendszámos BMW X5 40e felvázolja számunkra mindazt, amit a német gyártó jelenleg plug-in hibrid fronton tud, és ez bizony nem kevés, sőt! A rendszer minden körülmények mellett vajpuhán teszi a dolgát és a sofőrnek lényegében nem is kell tudnia, hogy az autó éppen mit és hogyan csinál - a zavartalan, nyugodt és biztonságos utazás garantált.
+: kifinomult plug-in hibrid rendszer, általánosan kiváló minőség, hatalmas térkínálat, zöld rendszámos előnyök.
–: lemerült aksi mellett sokat fogyaszt és nem túl dinamikus, nincs villámtöltés, alacsony végsebesség.
Furcsa módon ez a hatalmas prémium SUV éppen városi körülmények között, töltőkkel tűzdelt rövid utakon érzi magát a legjobban, így elsősorban azoknak érdemes kifizetniük érte a 20 millió forintos alapárat, akik sok esetben ilyen körülmények mellett közlekednek. Ha több a városon kívüli és autópályás használat, akkor viszont sokkal jobb vétel lehet egy 1,5-3 millió forinttal olcsóbb dízel kivitel, melyből persze sohasem gyomlálható ki az öngyulladós erőforrás orgánuma. Az extrákat egyébként szokás szerint drágán mérik a bajorok, így aztán nem meglepő, hogy tesztautónk árcéduláján 30 millió forintos összeg olvasható.