Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed elnöke szerint.","shortLead":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed...","id":"20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"2889bdc4-9c59-4dd4-8037-a68a3180325c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 08. 07:22","title":"Trump fenyegetései ellenére nem változtat az alapkamaton az amerikai jegybank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31697a95-379d-4e71-a493-87929b5d2bfb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Singer legújabb 911-es Porschéja és pörgős szívó benzinmotort vonultat fel.","shortLead":"A Singer legújabb 911-es Porschéja és pörgős szívó benzinmotort vonultat fel.","id":"20250507_a-80-as-evekbe-repit-vissza-ez-az-izgalmas-uj-retro-porsche-911-singer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31697a95-379d-4e71-a493-87929b5d2bfb.jpg","index":0,"item":"0940bae6-d460-4098-aafe-3a58a8f3a3f8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_a-80-as-evekbe-repit-vissza-ez-az-izgalmas-uj-retro-porsche-911-singer","timestamp":"2025. május. 07. 06:41","title":"A 80-as évekbe repít vissza ez az izgalmas új retró Porsche","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A jelenlegi legfőbb ügyész távozásáról régóta pletykálnak, sajtóinformációk szerint az Alkotmánybíróság elnöke lehet.","shortLead":"A jelenlegi legfőbb ügyész távozásáról régóta pletykálnak, sajtóinformációk szerint az Alkotmánybíróság elnöke lehet.","id":"20250507_Kover-Laszlo-Polt-Peter-kivalo-alkotmanybiro-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2.jpg","index":0,"item":"5b19f853-8772-4356-8c8f-ac71143c9ce8","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_Kover-Laszlo-Polt-Peter-kivalo-alkotmanybiro-lesz","timestamp":"2025. május. 07. 21:51","title":"Kövér László: Polt Péter kiváló alkotmánybíró lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b59a75d1-2605-4c7e-83a8-2800b669ce8f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Itt az ideje, hogy a Momentum egy lépést hátra lépjen” – írja a párt korábbi elnöke.","shortLead":"„Itt az ideje, hogy a Momentum egy lépést hátra lépjen” – írja a párt korábbi elnöke.","id":"20250507_Fekete-Gyor-kezdemenyezi-hogy-a-Momentum-ne-induljon-a-valasztasokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b59a75d1-2605-4c7e-83a8-2800b669ce8f.jpg","index":0,"item":"1794efe0-3b5f-408b-939e-d6c9e66c0c46","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_Fekete-Gyor-kezdemenyezi-hogy-a-Momentum-ne-induljon-a-valasztasokon","timestamp":"2025. május. 07. 08:33","title":"Fekete-Győr kezdeményezi, hogy a Momentum ne induljon a választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fad42b45-ee9d-4096-b590-148ea092caa2","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Már nem csak a terrorveszély miatt óvatosak a légitársaságok, nem csak azért, mert mondjuk fogpasztának vagy samponnak álcázott anyagokból pokolgépet lehetne barkácsolni a fedélzeten; reális kockázatot jelentenek a közönséges akkumulátorok is. Több veszélyes tűzeset nyomán egyre több helyen korlátozás alá esik a hordozható akku (powerbank) vagy akár az elektromos cigaretta is.","shortLead":"Már nem csak a terrorveszély miatt óvatosak a légitársaságok, nem csak azért, mert mondjuk fogpasztának vagy samponnak...","id":"20250508_hvg-forro-percek-powerbank-szabalyok-repulon-feladott-poggyasz-kezipoggyasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fad42b45-ee9d-4096-b590-148ea092caa2.jpg","index":0,"item":"f3d4f759-d5cc-44ab-a305-b3e238f89fd2","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-forro-percek-powerbank-szabalyok-repulon-feladott-poggyasz-kezipoggyasz","timestamp":"2025. május. 08. 07:00","title":"Szigorodnak a szabályok a repülőkön, célkeresztben a mobiltöltő powerbank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a991663a-d80f-48f8-a7ec-be021a79b205","c_author":"BioTechUSA-cégcsoport ","category":"brandcontent","description":"A modern életmód számos olyan rejtett terhet ró a szervezetünkre, amelyeket nem mindig érzékelünk azonnal. Ahhoz, hogy hosszú távon is energikusak, kiegyensúlyozottak és egészségesek maradhassunk, elengedhetetlen, hogy ne csak a mozgásra és a kalóriákra figyeljünk oda – hanem a tudatos, célzott vitaminpótlásra is. ","shortLead":"A modern életmód számos olyan rejtett terhet ró a szervezetünkre, amelyeket nem mindig érzékelünk azonnal. Ahhoz...","id":"20250430_BiotechUSA-vitaminok-taplalekkiegeszito-multivitamin-tapanyagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a991663a-d80f-48f8-a7ec-be021a79b205.jpg","index":0,"item":"6fbcb8da-4e7e-40f3-a3ca-d6ee30618b68","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250430_BiotechUSA-vitaminok-taplalekkiegeszito-multivitamin-tapanyagok","timestamp":"2025. május. 08. 19:30","title":"Teljesen kimerültél? A modern életmód csapdáira a kellő vitaminpótlás lehet a megoldás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"113c8d67-a776-4faf-9627-1c49a93fc2e8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Michael Pitt tagadja az ellene felhozott vádakat. A pletykák szerint már a Boardwalk Empire – Gengszterkorzó című sorozatból is azért írták ki a karakterét, mert nehéz volt együtt dolgozni vele.","shortLead":"Michael Pitt tagadja az ellene felhozott vádakat. A pletykák szerint már a Boardwalk Empire – Gengszterkorzó című...","id":"20250507_Letartoztattak-a-Gengszterkorzo-sztarjat-michael-pitt-boardwalk-empire-dawson-es-a-haverok-szexualis-eroszak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/113c8d67-a776-4faf-9627-1c49a93fc2e8.jpg","index":0,"item":"be83db30-a7d9-4dad-b394-225fba39e869","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Letartoztattak-a-Gengszterkorzo-sztarjat-michael-pitt-boardwalk-empire-dawson-es-a-haverok-szexualis-eroszak","timestamp":"2025. május. 07. 09:09","title":"Letartóztatták a Gengszterkorzó sztárját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a71a55b-e6ba-496e-b4b0-c550445f07ff","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hivatalosan az Európával való egyre szorosabb kapcsolatok miatt.","shortLead":"Hivatalosan az Európával való egyre szorosabb kapcsolatok miatt.","id":"20250508_Ukrajna-a-dollar-helyett-inkabb-az-eurohoz-kotne-a-hrivnyat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a71a55b-e6ba-496e-b4b0-c550445f07ff.jpg","index":0,"item":"846214bb-bbf5-4fc2-a997-2f8dbe353969","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Ukrajna-a-dollar-helyett-inkabb-az-eurohoz-kotne-a-hrivnyat","timestamp":"2025. május. 08. 07:40","title":"Ukrajna a dollár helyett inkább az euróhoz kötné a hrivnyát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezzel a hatalmas bajor SUV-val akár teljes csendben, zéró emisszió mellett is suhanhatunk, és mivel "személyében" egy plug-in hibridhez van szerencsénk, arcátlan módon még a rendszáma is zöld.
Jelen tesztalanyunk, a BMW X5 40e a német prémiumgyártó első hálózatról tölthető, plug-in hibridhajtású modellje, már amennyiben persze leszámítjuk a vállalat i-szériás egzotikus modelljeit. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a bajorok miért pont éppen egy ilyen gigantikus méretű és a mérlegen több mint 2,2 tonnát nyomó szörnyetegbe pakolták be elsőként a zöld technológiát? Nos, a kérdés teljesen jogos, a válasz pedig körülbelül úgy hangozhat, hogy egyrészt ebben a nagy testben relatíve könnyen találtak helyet az akkumulátorcsomagnak, másrészt pedig egy már amúgy sem éppen olcsó modellt csak relatíve alacsony százalékban drágít meg a szuperfejlett hibrid technológia.
Kattintson galériánkért!
L.F.
A rendszer három alappillérre építkezik. A motorháztető alatt dohogó turbós benzinmotor 1997 köbcentiméteres lökettérfogattal rendelkezik, mely képtelen letagadni négyhengeres kivitelét, a kategórián aluli hangok azonban maximum csak leengedett ablakok mellett jutnak be a kiválóan hangszigetelt utastérbe. A 245 lóerős teljesítményű erőforrás 350 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, ami a már említett hatalmas tömeggel párosítva nem hangzik túl jól, azonban itt jön be a képbe a második alappillér, a nyolcfokozatú ZF váltóba szerelt elektromos motor. Ez az egység 113 lóerőt és 250 Nm-es nyomatékot produkál, és bár papíron mindez 358 lóerős összteljesítményt adna ki, a gyakorlatban ténylegesen 313 lóerőt kapunk. A triumvirátus harmadik delikvense pedig a csomagtér alatt elrejtett lítium-ion akkumulátor pakk, mely logikusan az e-motor energiaforrásaként funkcionál.
Üzemmódból is hármat kapunk, melyek közül a Max eDrive-ot választva csak és kizárólag elektromos meghajtással közlekedhetünk. Ilyenkor olyan csend uralkodik a bőrszagot árasztó luxus utastérben, melyről talán még egy buddhista kolostor lakói is leginkább csak álmodhatnak: sehol egy zavaró zörej vagy rezonancia, a legnagyobb "zajt" a szellőzőrendszer generálja, no és persze haladósabb tempó mellett már a 19 colos kerekek súrlódását is hallani valahonnan a messzi távolból. A legszebb az egészben, hogy mindezt nem 1-2, hanem akár 25-30 kilométeren keresztül is élvezhetjük, ráadásul közben akár 120 km/h-ig növelhetjük a tempót. A menetteljesítményekre sem lehet panasz, hiszen az elektromos meghajtás már nulla fordulatszámtól rendelkezésünkre biztosítja a maximális nyomatékot.
L.F.
Ha Save módra váltunk, akkor az elektromos részleget pihenőre küldjük, vagyis ilyenkor takarékoskodunk a telepekben lévő energiával, melyet aztán később bármikor hatékonyan elhasználhatunk. A harmadik, és talán leghasznosabb üzemmód az Auto eDrive, amikor is a fedélzeti számítógép minden beállítást elvégez helyettünk, és fejlett intelligenciája révén mindig a legjobbkor röffenti be a benzinmotort, amire adott esetben rásegít az elektromos erőforrással, és ha kell, akkor gyorsan lekapcsolja a fosszilis üzemanyag pusztítóját. Érdekesség, hogy a rendszer a navigációs adatokkal is kalkulál, így például az agglomerációból a belváros felé haladva a kezdeti forgalommentes részeken benzinmotort használ, majd pedig a dugókkal tűzdelt városba érve egyre több szerephez juttatja az elektronokat. Lassításkor természetesen visszatáplál a rendszer az aksikba, és a legjobb a dologban, hogy a sofőr az egyes részfolyamatokból szinte semmit sem vesz észre, hanem ehelyett a legnagyobb nyugalomban suhan az úticélja felé. No persze a központi kijelzőn bármikor megjeleníthető az aktuális fogyasztási/töltési folyamat, ha esetleg ez komolyabban érdekel valakit.
L.F.
Most pedig jöhet a kényes téma, vagyis a fogyasztás. Amennyiben az akkumulátor teljesen fel van töltve, és például egy 50 kilométeres, fele részt városon kívüli, fele részt pedig városi út áll előttünk, akkor ezt akár 4-4,5 literes, 100 kilométerre levetített fogyasztással is megúszhatjuk. Erre az X5 egyetlen dízelváltozata sem képes, vagyis kiütéssel nyer a 40e. A problémák akkor adódnak, amikor az akkumulátor le van merülve, ilyenkor ugyanis a benzinmotor igen iszákosan képes csak meglódítani a hatalmas terepjárót. A 10-12 literes fogyasztás ilyenkor teljesen normálisnak mondható, és dinamikusabb haladásnál még feljebb tornászható, ez esetben tehát a dízel variánsok kerülnek előnybe. Ráadásul az ampermentesített akkumulátorok mellett a benzinmotor önmagában véve már kevés lehet a dinamikus haladáshoz, ilyenkor ugyanis 6,8-ról 8,6 másodpercre nő a 0-100-as gyorsulási idő. Ezen kívül a végsebesség is mindössze 210 km/óra, ami persze elvileg csak egyes német autópálya-szakaszokon jelenthet problémát.
L.F.
Az X5 formája már ismerős lehet, hiszen egy kétéves modellhez van szerencsénk. A plug-in hibrid verziót csak néhány apró felirat, illetve egy a bal első sárvédőn található kihajtható ajtó különbözteti meg normál társaitól. A 40e az otthoni 230 Voltos hálózatról mintegy 3 óra alatt tölthető fel, a Budapesten egyre több helyen fellelhető ELMŰ-állomásokon pedig ennél némileg gyorsabban - mindkét típusú töltőkábel alapáron jár a kocsihoz, a villámtöltés viszont nem támogatott. A rakteret 640-ről kereken 500 literre csökkentő akkumulátor 9 kWh kapacitással rendelkezik, ami az i8-ban lévő 7 kWh-os szettnél nagyobb, de a teljesen elektromos meghajtású Nissan Leaf-féle 30 kWh-s pakknál jelentősen szerényebb. Véleményünk szerint a 40e akkor üthetne igazán nagyot, ha egy legalább 15 kWh-os telep rejtőzne benne, így ugyanis sokkal többet működhetne a zéró emissziós e-motor.
Az utastérben az X5-től megszokott hatalmas tér fogadja a bent ülőket, legyen szó az első, vagy akár a második üléssorról. A tesztautó teljesen világos belseje a szemnek ugyan tetszetős, az ész viszont tudja, hogy itt bizony gyakran lesz szükség alapos tisztogatásra és takarításra. Hallószerveinket az 1,3 millió forintos Bang &Olufsen hifi kényezteti, melynek központi hangszórója gombnyomásra elektromosan emelkedik ki a műszerfal közepéből. Az utastér világítása rendkívül részletesen személyre szabható, ezen kívül pedig akár az is beprogramozható, hogy milyen magasra nyíljon az elektromos mozgatású csomagtérajtó. A tekerhető, dönthető, lenyomható és simogatható iDrive fedélzeti rendszer gyorsan megszerethető, a négykerékhajtás minden üzemmódban rendelkezésünkre áll, a nyolcsebességes váltó pedig szinte észrevétlenül teszi a dolgát. Manuálisan is válthatunk, de ebben nem sok köszönet van, mert a váltó ilyenkor elég lomhán teszi a dolgát. A dinamikus csillapítás szabályozás hasznos, de a testes és magas építésű autó még Sport módban sem vetkőzheti le SUV mivoltát.
L.F.
A hazai szabályozás adta lehetőségek miatt zöld rendszámos BMW X5 40e felvázolja számunkra mindazt, amit a német gyártó jelenleg plug-in hibrid fronton tud, és ez bizony nem kevés, sőt! A rendszer minden körülmények mellett vajpuhán teszi a dolgát és a sofőrnek lényegében nem is kell tudnia, hogy az autó éppen mit és hogyan csinál - a zavartalan, nyugodt és biztonságos utazás garantált.
+: kifinomult plug-in hibrid rendszer, általánosan kiváló minőség, hatalmas térkínálat, zöld rendszámos előnyök.
–: lemerült aksi mellett sokat fogyaszt és nem túl dinamikus, nincs villámtöltés, alacsony végsebesség.
Furcsa módon ez a hatalmas prémium SUV éppen városi körülmények között, töltőkkel tűzdelt rövid utakon érzi magát a legjobban, így elsősorban azoknak érdemes kifizetniük érte a 20 millió forintos alapárat, akik sok esetben ilyen körülmények mellett közlekednek. Ha több a városon kívüli és autópályás használat, akkor viszont sokkal jobb vétel lehet egy 1,5-3 millió forinttal olcsóbb dízel kivitel, melyből persze sohasem gyomlálható ki az öngyulladós erőforrás orgánuma. Az extrákat egyébként szokás szerint drágán mérik a bajorok, így aztán nem meglepő, hogy tesztautónk árcéduláján 30 millió forintos összeg olvasható.