Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e01d09ba-f376-4476-9902-2c7fe52dc84e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyelőre nem tudja, függetlenként vagy valamilyen párt színeiben indul majd, ha úgy alakul, hogy részt vesz a választásokon. ","shortLead":"Egyelőre nem tudja, függetlenként vagy valamilyen párt színeiben indul majd, ha úgy alakul, hogy részt vesz...","id":"20241221_hadhazy-akos-dull-szabolcs-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e01d09ba-f376-4476-9902-2c7fe52dc84e.jpg","index":0,"item":"1740bbe8-2ae2-471c-8eb0-49ed2933b100","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_hadhazy-akos-dull-szabolcs-podcast","timestamp":"2024. december. 21. 14:42","title":"Ha családja is beleegyezik, Hadházy Ákos elindul a 2026-os választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"887fba2b-9345-4e5c-9f99-1eb8009cb55e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A helyi karácsonyi vásárban péntek este egy férfi autóval hajtott a tömegbe, úgy tudni, hogy többszáz méteren keresztül. A támadót őrizetbe vették, egyelőre nem tisztázott, hogy mi volt a motivációja. ","shortLead":"A helyi karácsonyi vásárban péntek este egy férfi autóval hajtott a tömegbe, úgy tudni, hogy többszáz méteren...","id":"20241221_Magdeburgi-karacsonyi-vasar-tamadas-4-halott-200-serult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/887fba2b-9345-4e5c-9f99-1eb8009cb55e.jpg","index":0,"item":"203eb988-61bc-499d-bbf1-c5895cc18b43","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_Magdeburgi-karacsonyi-vasar-tamadas-4-halott-200-serult","timestamp":"2024. december. 21. 11:43","title":"Már öt halottja és több mint 200 sérültje van a magdeburgi tragédiának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a7e6295-9335-4e7f-b3ce-10634e286dd7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy rendelettervezetből lehetett azt kiolvasni, hogy 7700 forintba kerül majd az okmány kiváltása.","shortLead":"Egy rendelettervezetből lehetett azt kiolvasni, hogy 7700 forintba kerül majd az okmány kiváltása.","id":"20241221_szemelyi-igazolvany-fizetos-dij-ktk-cafolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a7e6295-9335-4e7f-b3ce-10634e286dd7.jpg","index":0,"item":"361f5fd0-6c6e-4d12-b39a-7ebfe347056e","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_szemelyi-igazolvany-fizetos-dij-ktk-cafolat","timestamp":"2024. december. 21. 09:43","title":"Cáfolja a Kormányzati Tájékoztatási Központ, hogy fizetős lehet a személyi igazolvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e29c911-33a6-4f24-97e4-b50ffe8dec52","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"„Boguslawski mindig így csinálja. Megjelenik valahol, csodát tesz, és eltűnik” – mondja a kellékes a nagy lengyel színész vendégjátéka után Spiró György Az imposztorában. A Pesti Színházban bemutatott komédia új árnyalatot kapott, miután az író a harmadik felvonást itt-ott megváltoztatta.","shortLead":"„Boguslawski mindig így csinálja. Megjelenik valahol, csodát tesz, és eltűnik” – mondja a kellékes a nagy lengyel...","id":"20241221_hvg-spiro-gyorgy-az-imposztor-pesti-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e29c911-33a6-4f24-97e4-b50ffe8dec52.jpg","index":0,"item":"916708b6-fa68-413a-bebe-8dbb95612d92","keywords":null,"link":"/360/20241221_hvg-spiro-gyorgy-az-imposztor-pesti-szinhaz","timestamp":"2024. december. 21. 15:30","title":"Mit mond 2024 végletekig megosztott Magyarországán Spiró György Az imposztor című drámája?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b6b9a1f-5568-4b91-9224-a4061f1056d0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Vasúttörténeti Park The Project nevű rendezvényen Argy zenélt volna, de a lemezlovas később sem jelent meg a helyszínen. Sokan egy szál pólóban fagyosokodtak a kinti hidegben.","shortLead":"A Vasúttörténeti Park The Project nevű rendezvényen Argy zenélt volna, de a lemezlovas később sem jelent meg...","id":"20241222_Kaotikus-jelenetekrol-szamoltak-be-a-bombariado-miatt-felbeszakitott-pesti-buli-resztvevoi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b6b9a1f-5568-4b91-9224-a4061f1056d0.jpg","index":0,"item":"dbe70552-3049-4fde-b80d-6d0181825d97","keywords":null,"link":"/elet/20241222_Kaotikus-jelenetekrol-szamoltak-be-a-bombariado-miatt-felbeszakitott-pesti-buli-resztvevoi","timestamp":"2024. december. 22. 09:02","title":"Kaotikus jelenetekről számoltak be a bombariadó miatt félbeszakított pesti buli résztvevői","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21444142-7a38-4ad1-bfd1-df9113d9be41","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Órákat segít megspórolni az Erste dolgozóinak a bank mesterséges intelligencián (MI) alapuló személyi asszisztense. Az új MI „kolléga” szöveget ír, adatokat elemez, segít felkészülni egy értekezletre, vagy kérésre összegzi egy megbeszélésen elhangzottakat. Az Ersténél az MI hamarosan további területen, az ügyfélkiszolgálásban is szerepet kap. A bank közölte: a közeljövőben már az ügyfelek is használhatnak a technológián alapuló megoldásokat.","shortLead":"Órákat segít megspórolni az Erste dolgozóinak a bank mesterséges intelligencián (MI) alapuló személyi asszisztense...","id":"20241221_erste-bank-mesterseges-intelligencia-openai-chatgpt-ugyfelkiszolgalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21444142-7a38-4ad1-bfd1-df9113d9be41.jpg","index":0,"item":"c407ecfa-2a4d-466f-b9a7-f47303cca539","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_erste-bank-mesterseges-intelligencia-openai-chatgpt-ugyfelkiszolgalas","timestamp":"2024. december. 21. 20:03","title":"Újdonságra készüljenek az Erste ügyfelei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b421c01-1e6d-4f54-a193-f992bcce3757","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokan próbálkoznak manapság a fogyókúra egyik módszerével, az időszakos böjttel, és úgy tűnik, olvadnak is le tőle a kilók. Azonban a szervezet megbosszulja ezt a stresszt, például azzal, hogy lelassítja a szőrnövekedést.","shortLead":"Sokan próbálkoznak manapság a fogyókúra egyik módszerével, az időszakos böjttel, és úgy tűnik, olvadnak is le tőle...","id":"20241221_idoszakos-bojt-hatasa-szornovekedesre-egerek-emberek-haj-novekedese-lassabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b421c01-1e6d-4f54-a193-f992bcce3757.jpg","index":0,"item":"36c4f6f2-726d-452e-9140-d612fbb9a5ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_idoszakos-bojt-hatasa-szornovekedesre-egerek-emberek-haj-novekedese-lassabb","timestamp":"2024. december. 21. 16:03","title":"Fogyhat vele, de ne csodálkozzon, ha nem nő rendesen a haja: 18%-kal lassabb a hajnövekedés azoknál, akik belekezdenek az időszakos böjtbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Múlt hónapban egy 14 éves fiút késeltek meg, miután a közösségi médiában összeveszett későbbi gyilkosával.","shortLead":"Múlt hónapban egy 14 éves fiút késeltek meg, miután a közösségi médiában összeveszett későbbi gyilkosával.","id":"20241222_albania-tiktok-betiltas-tinedzser-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b.jpg","index":0,"item":"75f48b34-2bc7-4fe6-a4c1-89840e59654a","keywords":null,"link":"/elet/20241222_albania-tiktok-betiltas-tinedzser-gyilkossag","timestamp":"2024. december. 22. 12:54","title":"Egy évre betiltják a TikTokot Albániában egy tinédzser meggyilkolását követően","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezzel a hatalmas bajor SUV-val akár teljes csendben, zéró emisszió mellett is suhanhatunk, és mivel "személyében" egy plug-in hibridhez van szerencsénk, arcátlan módon még a rendszáma is zöld.
Jelen tesztalanyunk, a BMW X5 40e a német prémiumgyártó első hálózatról tölthető, plug-in hibridhajtású modellje, már amennyiben persze leszámítjuk a vállalat i-szériás egzotikus modelljeit. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a bajorok miért pont éppen egy ilyen gigantikus méretű és a mérlegen több mint 2,2 tonnát nyomó szörnyetegbe pakolták be elsőként a zöld technológiát? Nos, a kérdés teljesen jogos, a válasz pedig körülbelül úgy hangozhat, hogy egyrészt ebben a nagy testben relatíve könnyen találtak helyet az akkumulátorcsomagnak, másrészt pedig egy már amúgy sem éppen olcsó modellt csak relatíve alacsony százalékban drágít meg a szuperfejlett hibrid technológia.
Kattintson galériánkért!
L.F.
A rendszer három alappillérre építkezik. A motorháztető alatt dohogó turbós benzinmotor 1997 köbcentiméteres lökettérfogattal rendelkezik, mely képtelen letagadni négyhengeres kivitelét, a kategórián aluli hangok azonban maximum csak leengedett ablakok mellett jutnak be a kiválóan hangszigetelt utastérbe. A 245 lóerős teljesítményű erőforrás 350 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, ami a már említett hatalmas tömeggel párosítva nem hangzik túl jól, azonban itt jön be a képbe a második alappillér, a nyolcfokozatú ZF váltóba szerelt elektromos motor. Ez az egység 113 lóerőt és 250 Nm-es nyomatékot produkál, és bár papíron mindez 358 lóerős összteljesítményt adna ki, a gyakorlatban ténylegesen 313 lóerőt kapunk. A triumvirátus harmadik delikvense pedig a csomagtér alatt elrejtett lítium-ion akkumulátor pakk, mely logikusan az e-motor energiaforrásaként funkcionál.
Üzemmódból is hármat kapunk, melyek közül a Max eDrive-ot választva csak és kizárólag elektromos meghajtással közlekedhetünk. Ilyenkor olyan csend uralkodik a bőrszagot árasztó luxus utastérben, melyről talán még egy buddhista kolostor lakói is leginkább csak álmodhatnak: sehol egy zavaró zörej vagy rezonancia, a legnagyobb "zajt" a szellőzőrendszer generálja, no és persze haladósabb tempó mellett már a 19 colos kerekek súrlódását is hallani valahonnan a messzi távolból. A legszebb az egészben, hogy mindezt nem 1-2, hanem akár 25-30 kilométeren keresztül is élvezhetjük, ráadásul közben akár 120 km/h-ig növelhetjük a tempót. A menetteljesítményekre sem lehet panasz, hiszen az elektromos meghajtás már nulla fordulatszámtól rendelkezésünkre biztosítja a maximális nyomatékot.
L.F.
Ha Save módra váltunk, akkor az elektromos részleget pihenőre küldjük, vagyis ilyenkor takarékoskodunk a telepekben lévő energiával, melyet aztán később bármikor hatékonyan elhasználhatunk. A harmadik, és talán leghasznosabb üzemmód az Auto eDrive, amikor is a fedélzeti számítógép minden beállítást elvégez helyettünk, és fejlett intelligenciája révén mindig a legjobbkor röffenti be a benzinmotort, amire adott esetben rásegít az elektromos erőforrással, és ha kell, akkor gyorsan lekapcsolja a fosszilis üzemanyag pusztítóját. Érdekesség, hogy a rendszer a navigációs adatokkal is kalkulál, így például az agglomerációból a belváros felé haladva a kezdeti forgalommentes részeken benzinmotort használ, majd pedig a dugókkal tűzdelt városba érve egyre több szerephez juttatja az elektronokat. Lassításkor természetesen visszatáplál a rendszer az aksikba, és a legjobb a dologban, hogy a sofőr az egyes részfolyamatokból szinte semmit sem vesz észre, hanem ehelyett a legnagyobb nyugalomban suhan az úticélja felé. No persze a központi kijelzőn bármikor megjeleníthető az aktuális fogyasztási/töltési folyamat, ha esetleg ez komolyabban érdekel valakit.
L.F.
Most pedig jöhet a kényes téma, vagyis a fogyasztás. Amennyiben az akkumulátor teljesen fel van töltve, és például egy 50 kilométeres, fele részt városon kívüli, fele részt pedig városi út áll előttünk, akkor ezt akár 4-4,5 literes, 100 kilométerre levetített fogyasztással is megúszhatjuk. Erre az X5 egyetlen dízelváltozata sem képes, vagyis kiütéssel nyer a 40e. A problémák akkor adódnak, amikor az akkumulátor le van merülve, ilyenkor ugyanis a benzinmotor igen iszákosan képes csak meglódítani a hatalmas terepjárót. A 10-12 literes fogyasztás ilyenkor teljesen normálisnak mondható, és dinamikusabb haladásnál még feljebb tornászható, ez esetben tehát a dízel variánsok kerülnek előnybe. Ráadásul az ampermentesített akkumulátorok mellett a benzinmotor önmagában véve már kevés lehet a dinamikus haladáshoz, ilyenkor ugyanis 6,8-ról 8,6 másodpercre nő a 0-100-as gyorsulási idő. Ezen kívül a végsebesség is mindössze 210 km/óra, ami persze elvileg csak egyes német autópálya-szakaszokon jelenthet problémát.
L.F.
Az X5 formája már ismerős lehet, hiszen egy kétéves modellhez van szerencsénk. A plug-in hibrid verziót csak néhány apró felirat, illetve egy a bal első sárvédőn található kihajtható ajtó különbözteti meg normál társaitól. A 40e az otthoni 230 Voltos hálózatról mintegy 3 óra alatt tölthető fel, a Budapesten egyre több helyen fellelhető ELMŰ-állomásokon pedig ennél némileg gyorsabban - mindkét típusú töltőkábel alapáron jár a kocsihoz, a villámtöltés viszont nem támogatott. A rakteret 640-ről kereken 500 literre csökkentő akkumulátor 9 kWh kapacitással rendelkezik, ami az i8-ban lévő 7 kWh-os szettnél nagyobb, de a teljesen elektromos meghajtású Nissan Leaf-féle 30 kWh-s pakknál jelentősen szerényebb. Véleményünk szerint a 40e akkor üthetne igazán nagyot, ha egy legalább 15 kWh-os telep rejtőzne benne, így ugyanis sokkal többet működhetne a zéró emissziós e-motor.
Az utastérben az X5-től megszokott hatalmas tér fogadja a bent ülőket, legyen szó az első, vagy akár a második üléssorról. A tesztautó teljesen világos belseje a szemnek ugyan tetszetős, az ész viszont tudja, hogy itt bizony gyakran lesz szükség alapos tisztogatásra és takarításra. Hallószerveinket az 1,3 millió forintos Bang &Olufsen hifi kényezteti, melynek központi hangszórója gombnyomásra elektromosan emelkedik ki a műszerfal közepéből. Az utastér világítása rendkívül részletesen személyre szabható, ezen kívül pedig akár az is beprogramozható, hogy milyen magasra nyíljon az elektromos mozgatású csomagtérajtó. A tekerhető, dönthető, lenyomható és simogatható iDrive fedélzeti rendszer gyorsan megszerethető, a négykerékhajtás minden üzemmódban rendelkezésünkre áll, a nyolcsebességes váltó pedig szinte észrevétlenül teszi a dolgát. Manuálisan is válthatunk, de ebben nem sok köszönet van, mert a váltó ilyenkor elég lomhán teszi a dolgát. A dinamikus csillapítás szabályozás hasznos, de a testes és magas építésű autó még Sport módban sem vetkőzheti le SUV mivoltát.
L.F.
A hazai szabályozás adta lehetőségek miatt zöld rendszámos BMW X5 40e felvázolja számunkra mindazt, amit a német gyártó jelenleg plug-in hibrid fronton tud, és ez bizony nem kevés, sőt! A rendszer minden körülmények mellett vajpuhán teszi a dolgát és a sofőrnek lényegében nem is kell tudnia, hogy az autó éppen mit és hogyan csinál - a zavartalan, nyugodt és biztonságos utazás garantált.
+: kifinomult plug-in hibrid rendszer, általánosan kiváló minőség, hatalmas térkínálat, zöld rendszámos előnyök.
–: lemerült aksi mellett sokat fogyaszt és nem túl dinamikus, nincs villámtöltés, alacsony végsebesség.
Furcsa módon ez a hatalmas prémium SUV éppen városi körülmények között, töltőkkel tűzdelt rövid utakon érzi magát a legjobban, így elsősorban azoknak érdemes kifizetniük érte a 20 millió forintos alapárat, akik sok esetben ilyen körülmények mellett közlekednek. Ha több a városon kívüli és autópályás használat, akkor viszont sokkal jobb vétel lehet egy 1,5-3 millió forinttal olcsóbb dízel kivitel, melyből persze sohasem gyomlálható ki az öngyulladós erőforrás orgánuma. Az extrákat egyébként szokás szerint drágán mérik a bajorok, így aztán nem meglepő, hogy tesztautónk árcéduláján 30 millió forintos összeg olvasható.