Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52a439ad-f428-43d6-84f8-7ed7098a03cc","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Többeket még mindig keresnek. ","shortLead":"Többeket még mindig keresnek. ","id":"20241126_voros-tenger-elsullyedt-hajo-sea-story-tulelok-holttestek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52a439ad-f428-43d6-84f8-7ed7098a03cc.jpg","index":0,"item":"ba09e97d-136e-4413-8cd8-d608ba244c1f","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_voros-tenger-elsullyedt-hajo-sea-story-tulelok-holttestek","timestamp":"2024. november. 26. 17:59","title":"Négy embert holtan találtak a Vörös-tengeren elsüllyedt hajó utasai közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"059278ba-7035-41ea-b055-4885b935cf84","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összehangoltan működő hálózatot fülelt le a Google, melyek összesen több mint 1000 weboldalt üzemeltettek. A cég lecsapott, és blokkolta őket.","shortLead":"Összehangoltan működő hálózatot fülelt le a Google, melyek összesen több mint 1000 weboldalt üzemeltettek. A cég...","id":"20241127_google-kereses-kinat-tamogato-alhiroldalak-propaganda-blokkolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/059278ba-7035-41ea-b055-4885b935cf84.jpg","index":0,"item":"cc42db9d-95a0-4e83-88c1-beb46a33debf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_google-kereses-kinat-tamogato-alhiroldalak-propaganda-blokkolas","timestamp":"2024. november. 27. 14:03","title":"Kína-párti álhíroldalak garmadáját söpörte ki a Google","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dc80d34-d14c-48f8-99ff-c98e33d73ee4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy személyt megfigyelésre kórházba szállítottak, az anyagi kár jelentős.","shortLead":"Egy személyt megfigyelésre kórházba szállítottak, az anyagi kár jelentős.","id":"20241126_ket-villanyauto-utkozott-egymassal-pomazon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dc80d34-d14c-48f8-99ff-c98e33d73ee4.jpg","index":0,"item":"3cf89295-1230-40cc-b005-f3474fc5c967","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_ket-villanyauto-utkozott-egymassal-pomazon","timestamp":"2024. november. 26. 09:54","title":"Két villanyautó ütközött egymással Pomázon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a88b7c25-67a7-44ad-acd3-f3d4b1e3506d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dollár gyengülése sem segített rajta.","shortLead":"A dollár gyengülése sem segített rajta.","id":"20241127_forint-arfolyam-ujabb-melypont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a88b7c25-67a7-44ad-acd3-f3d4b1e3506d.jpg","index":0,"item":"d1a3b199-e3de-4f28-a7fc-65651d979edb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_forint-arfolyam-ujabb-melypont","timestamp":"2024. november. 27. 16:13","title":"Újabb mélyponton a forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8e190a6-cc80-4646-9014-180ae65dd493","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"Egy friss jelentés szerint ugyan a gyilkosság áldozatai között több a férfi, a nőkre és a lányokra még mindig aránytalanul nagyobb veszély leselkedik az otthonukban. ","shortLead":"Egy friss jelentés szerint ugyan a gyilkosság áldozatai között több a férfi, a nőkre és a lányokra még mindig...","id":"20241125_ensz-nok-elleni-eroszak-jelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8e190a6-cc80-4646-9014-180ae65dd493.jpg","index":0,"item":"010d86ba-7f79-4f94-9dfe-05425040ba64","keywords":null,"link":"/elet/20241125_ensz-nok-elleni-eroszak-jelentes","timestamp":"2024. november. 25. 18:03","title":"ENSZ: Naponta 140 nőt és lányt öl meg a partnere vagy egy közeli családtagja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51d00217-9b6d-476c-8fcf-5a83cee2cee6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Állítólag már az is megvan, hogyan felügyelik majd, hogy a felek tartják magukat az egyezséghez. ","shortLead":"Állítólag már az is megvan, hogyan felügyelik majd, hogy a felek tartják magukat az egyezséghez. ","id":"20241125_Izrael-es-Libanon-hamarosan-alairhatja-a-tuzszuneti-megallapodast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51d00217-9b6d-476c-8fcf-5a83cee2cee6.jpg","index":0,"item":"57d08ef0-53b9-4545-a031-d28caf2fd503","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_Izrael-es-Libanon-hamarosan-alairhatja-a-tuzszuneti-megallapodast","timestamp":"2024. november. 25. 20:50","title":"Izrael és Libanon hamarosan aláírhatja a tűzszüneti megállapodást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52b295a5-3ebe-4771-a537-a7bdeca81ec0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem finomkodtak, hogy bejussanak a kocsikba. ","shortLead":"Nem finomkodtak, hogy bejussanak a kocsikba. ","id":"20241126_Egy-honap-alatt-21-autot-tort-fel-ket-kecskemeti-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52b295a5-3ebe-4771-a537-a7bdeca81ec0.jpg","index":0,"item":"d205cb67-f8fb-4d9d-bd70-55ca7d4e499a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_Egy-honap-alatt-21-autot-tort-fel-ket-kecskemeti-ferfi","timestamp":"2024. november. 26. 10:35","title":"Egy hónap alatt 21 autót tört fel két kecskeméti férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f70d0fe7-2c33-4462-bfc1-a010e683ae17","c_author":"Medvegy Gábor","category":"elet","description":"A 64 éves Michael Sullivan máig nem tudott alkalmazkodni a világhoz, ami drámaian megváltozott, amíg a rácsok mögött volt.","shortLead":"A 64 éves Michael Sullivan máig nem tudott alkalmazkodni a világhoz, ami drámaian megváltozott, amíg a rácsok mögött...","id":"20241127_borton-massachusets-artatlan-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f70d0fe7-2c33-4462-bfc1-a010e683ae17.jpg","index":0,"item":"c5b376a6-b566-498e-b274-7c4eabb6d44e","keywords":null,"link":"/elet/20241127_borton-massachusets-artatlan-karterites","timestamp":"2024. november. 27. 15:19","title":"13 millió dollárt kapott egy férfi, aki közel három évtizedig ült ártatlanul börtönben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Beütött a csúszós, hideg idő, máris napi harminc műszaki mentést kénytelenek a tűzoltók az utak mentén végezni, gyakran ugyanazon hiba miatt árokba csúszó autókhoz. Elmondjuk, mit tehetünk ilyenkor a saját biztonságunkért.
Leesik egy kis hó, lefagy az útra, és kapásból teljesen másképpen kell autóznunk, mint megszoktuk. Megpróbáltunk saját tapasztalatokat gyűjteni ilyen helyzetekre.
Fogtunk egy teljesen átlagos városi kisautót, egy 2006-os Ford Fiestát – ráadásul még ABS-nélküli példányt – téli, de elég idős abroncsokkal, aztán megkértük a Hungaroringen működő Groupama Vezetéstechnikai Központ vezető instruktorát, Kőrös Andrást, hogy adjon néhány hasznos tanácsot: miként kell túlélnünk a téli autózást.
A téli gumicsere mára szerencsére többségnek alap, de az sajnos nem az, hogy az abroncsok állapotát is megvizsgáljuk. Egy 10 éves téli abroncs ugyanis már elég szerény képességekkel rendelkezik, akármennyire is megvan még a 4 milliméteres profilmélysége. Ezért a téligumik esetében lehetőség szerint tartsuk a 4 év vagy 4 mm profilmélység csereperiódust.
Korántsem mellékes, hogy ezt követően miként foglalunk helyet a sofőrülésben. Az egyik legfontosabb dolog, amire figyelni kell: milyen távolságra vagyunk a pedáloktól. Vészfékezéskor ugyanis teljes erővel beleugrunk a fék- és a kuplungpedálba – mindkettőbe egyszerre! A combunk alja ilyenkor nem feszülhet az ülőlapnak, mert akkor nem tudunk megfelelő erőt kifejteni, tehát a felső és alsó lábszárunk nagyjából 20 fokos szöget zárjon be egymással teljesen kinyomott kuplungpedálnál is. Ennek másik előnye, hogy nem törjük el a mereven kinyújtott térdünket, medencecsontunkat akkor, ha mégis becsapódunk valamibe.
A kormányfogás szintén örök téma, de 3 óra – 9 óra magasságában a legmegfelelőbb. Elég kipróbálni, mekkorát tudunk így átfogás nélkül fordítani a kormányon. De Kőrös András a legtöbbek által használt klasszikus 10 óra 10 perces kormányfogást sem tarja ördögtől valónak.
MTI / Nagy Lajos
Ezek után áttérhetünk a legfontosabb biztonsági elemre, az emberre. Rajtunk múlik ugyanis a legtöbb. Bölcselkedésnek tűnik például, de télen nagyon kell várni a váratlant, így ugyanis még tenni is tudunk ellene. Ennek legegyszerűbb módja adott esetben egy fékpróba, amivel legalább szembesülünk a körülményekkel és a tapadási viszonyokkal.
Bármilyen hihetetlennek tűnik, mondja Kőrös András, de simán előfordulhat, hogy egy olyan kanyarban, ahol nyáron szokásosan 60-nal fordulunk el, és azt gondolnánk, télen elég ha 30-ra lelassítanunk, valójában egészen 18 km/h-s sebességig le kell menni, hogy ne csússzunk meg. Ami egészen hihetetlen a legtöbb autósnak – mi most a tanpályán tapasztaltuk, és Körös András is ezt hangsúlyozza –, hogy sokszor 1-2 km/h-s plusz sebességen múlik, megcsúszik-e a kocsi. 3-4 km/h-s többletsebességnél adott esetben már nem tudjuk sávban tartani a járművet, 5 km/h többlet pedig az árokban végződő mutatványt eredményezhet.
Ha bekövetkezne a baj, valami elénk kerül az úttesten és vészfékezni kell, lehetőség szerint azonos időben nyomjuk ki a fék- és kuplungpedált – hangsúlyozza szakértő. (Természetesen manuális váltóval szerelt autóról beszélünk.) Ha nem ezt tesszük, az autó lefulladhat, egy ilyen helyzetben pedig nyilván nem lehet cél, hogy időt veszítsünk ezzel. Ráadásul lekapcsolhat a kormányszervó, illetve a szervófék is, amelyek hiánya miatt még nehezebb lesz tovább manőverezni. Automataváltóval szerelt járműben ilyen gond nincs, egy eset lehet, amikor lefulladunk: ha a megcsúszó kocsi hátrafelé kezd el haladni, amit a rendszer nem tolerál.
Gyakran előjön a kérdés, miként lehet/kell vészfékezni az ABS nélküli autókkal. Az instruktor azt magyarázza, hogy mivel valamilyen fékerőszabályozó jellemzően azért ezekben az autókban is van, a rendszer a hátsó kerekeket nem engedi blokkolni, engedi azokat forogni, hogy valamelyest egyenesben lehessen tartani a járművet. A szakaszolással – vagy régebben pumpálással – esetleg valóban visszanyerhető az irányítás, de a fékút nőni fog, ráadásul nem egyszerű mutatvány ezt egy vészhelyzetben jó kivitelezni. Kőrös András szerint ha nem látunk esélyt kikerülni az elénk került akadály, akkor mivel a fékút végén – jelleggörbékkel igazoltan – drasztikusan csökken a sebesség, érdemes teli talppal nyomni a féket, abban bízva, hogy a lehetőség szerint a leginkább lelassulunk.
MTI / Varga György
Kevésbé jár – remélhetőleg – drasztikus következményekkel, de készüljünk rá, mit kell tenni, ha megcsúszik a jármű. Amennyiben az eleje csúszik meg, csökkentsük a sebességet, vagyis ezzel próbáljuk meg megszüntetni a okot. Egy jobbos kanyarban ilyenkor – általában ösztönösen még inkább fordulna tovább, ráhúzza jobbra kormányt – a helyes reakció az volna, hogy vagy megtartjuk a korábbi kormányszöget és lassulunk, vagy kicsit balra ráengedjük az autót, amitől az stabilizálódik. Nyilván ennek a manővernek legszűkebb keresztmetszete maga az úttest, vagyis az, hogy mennyi helyünk van.
Amennyiben a kocsi hátulja kezd csúszni – ez megeshet akár úgy is, hogy hirtelen elvesszük a gázt, kicsit bólint az autó és elindul a hátulja – következnie kellene az ellenkormányzásnak hívott manővernek. A legfontosabb, hogy jó irányba kormányozzunk. Kissé talán ellentmondásos, de ha jobbra kicsúszik a kocsi fara, akkor „ellenkormányzásként” szintén jobbra kell minél gyorsabban tekerni a kormányt.
Elvileg amilyen szögben tört ki a kocsi fara, az első kormányzott kerekeknek is olyan szögben kellene minél hamarabb állniuk. A neheze részben ott következik, hogy ha ezt az első megcsúszást kivédtük, amikor jön vissza a kocsi fara, ugyanilyen gyorsan kellene a másik irányt is felvenni a kormánnyal. Ez az „ostorozás” komoly kihívás az autópálya-balesetek esetében, a harmadik korrekciónál szokták elveszteni végleg az uralmat a kocsi felett.
Végezetül azt tanácsolják az instruktorok, kerüljük a nagy, nehéz télikabátokban vezetést. Lehet, hogy jó így beülni a fagyos autóba, de miután bemelegedtünk, már inkább álmosító, a figyelmet csökkentő így vezetni, ráadásul a nagy kabát akadályozza a sofőrt mozgásában, pedig a reakció gyorsasága kulcskérdés egy baleset előtt. Azt pedig csak mi tennénk hozzá, hogy természetesen egy cikkből információkat lehet szerezni és nem ténylegesen megtanulni megfelelően vezetni, arra ott vannak a vezetéstechnikai tanfolyamok.
Az Oroszország-szakértő egyoldalnyi hivatkozás nélküli szöveget talált abból a cikkből, amit a miniszterelnök politikai igazgatója és beosztottja közösen írt tavaly.