Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"18c8b208-666b-4046-86f3-50c35a721225","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Női 5 kilométeres utcai futásban történt csúcsdöntés.","shortLead":"Női 5 kilométeres utcai futásban történt csúcsdöntés.","id":"20241231_Vilagcsuccsal-er-veget-a-2024-es-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18c8b208-666b-4046-86f3-50c35a721225.jpg","index":0,"item":"3d4fd426-9cc3-4ff8-968a-8f8a0d225f8c","keywords":null,"link":"/sport/20241231_Vilagcsuccsal-er-veget-a-2024-es-ev","timestamp":"2024. december. 31. 21:50","title":"Világcsúccsal ér véget a 2024-es év","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Triesztben egy osztrák, a szicíliai Cefaluban egy német turista halt meg a szálláshelyén szén-monoxid-mérgezésben.","shortLead":"Triesztben egy osztrák, a szicíliai Cefaluban egy német turista halt meg a szálláshelyén szén-monoxid-mérgezésben.","id":"20241231_olaszorszag-turistak-szen-monoxid-mergezes-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"fce021fd-fba9-4749-9e79-ff256cc84812","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_olaszorszag-turistak-szen-monoxid-mergezes-halal","timestamp":"2024. december. 31. 13:56","title":"Külföldi turisták haltak meg szén-monoxid-mérgezésben olaszországi szálláshelyükön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b760c5a2-51ea-4b57-bf77-b74d029d9a00","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Karácsony előtt került kórházba, most már otthonában lábadozik. ","shortLead":"Karácsony előtt került kórházba, most már otthonában lábadozik. ","id":"20241230_Pap-Rita-agyverzes-karacsony-korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b760c5a2-51ea-4b57-bf77-b74d029d9a00.jpg","index":0,"item":"32e42472-cae3-4609-991b-76c77d728b39","keywords":null,"link":"/elet/20241230_Pap-Rita-agyverzes-karacsony-korhaz","timestamp":"2024. december. 30. 16:07","title":"Agyvérzést kapott, kórházba került Pap Rita énekesnő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb vendégmunkás jöhet, és a küldő országok körét is korlátozzák. Egy Nógrád megyei vendégmunkásszállón jártunk, ahol a filippínó családapák már csomagolnak. Bármennyire is igyekeztek az elmúlt években beolvadni a közösségbe, a legtöbbjüknek haza kell térni.","shortLead":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb...","id":"20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418.jpg","index":0,"item":"89fe58f8-6993-4e8b-ae48-c3c8db9faff4","keywords":null,"link":"/360/20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","timestamp":"2024. december. 31. 07:00","title":"Filippínók az éjféli misén – így karácsonyoztak Nógrádban a kiebrudalt vendégmunkások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a33a044-a42b-4378-9e27-e694907fee83","c_author":"Gyükeri Mercédesz - Nyusztay Máté","category":"gazdasag","description":"A gyenge forint is hozzájárulhatott ahhoz, hogy december végén már a novemberihez képest is jelentős drágulást láttunk több termék esetében. A tejtermékek ára csaknem másfélszeresére nőtt január óta, a tojás még jobban drágult.","shortLead":"A gyenge forint is hozzájárulhatott ahhoz, hogy december végén már a novemberihez képest is jelentős drágulást láttunk...","id":"20241230_vasarnapi-ebed-bevasarlokosar-december-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a33a044-a42b-4378-9e27-e694907fee83.jpg","index":0,"item":"35bd6e89-0f09-4c63-867e-37cb73df1a7d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241230_vasarnapi-ebed-bevasarlokosar-december-ebx","timestamp":"2024. december. 30. 12:37","title":"Elmúlt a karácsony, nem múlt el a drágulás - ez a HVG decemberi bevásárlókosara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3071fb2f-d611-4da9-bd36-d9bbc66ed8e8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az irániak minden valószínűség szerint egy fogolycsere keretében kívánják visszakapni az emberüket, mielőtt Róma kiadná a férfit Washingtonnak.","shortLead":"Az irániak minden valószínűség szerint egy fogolycsere keretében kívánják visszakapni az emberüket, mielőtt Róma kiadná...","id":"20241230_iran-orizetbe-vetel-olasz-ujsagiro-fegyverkereskedo-csere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3071fb2f-d611-4da9-bd36-d9bbc66ed8e8.jpg","index":0,"item":"24ae8f54-d6af-400d-b99f-a29e4f8e42d3","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_iran-orizetbe-vetel-olasz-ujsagiro-fegyverkereskedo-csere","timestamp":"2024. december. 30. 14:28","title":"Napokkal azután, hogy letartóztattak egy iráni fegyverkereskedőt Olaszországban, az irániak őrizetbe vettek egy olasz újságírót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Aki értékes ajándékot kap, és megtartja, annak pótdíjat kell befizetnie.","shortLead":"Aki értékes ajándékot kap, és megtartja, annak pótdíjat kell befizetnie.","id":"20241231_A-kormany-az-ev-utolso-napjan-sajat-tagjainak-megvesztegethetetlensegerol-is-gondoskodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d2f302a-7161-4e3d-9106-f0b82c1955bc.jpg","index":0,"item":"bc0766bf-a00b-477d-aa4b-5594846795c0","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_A-kormany-az-ev-utolso-napjan-sajat-tagjainak-megvesztegethetetlensegerol-is-gondoskodik","timestamp":"2024. december. 31. 22:06","title":"A kormány az év utolsó napján saját tagjainak megvesztegethetetlenségéről is gondoskodik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"992fdf5b-5d70-4f84-8763-06fdfc8543f4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínában 2025-től szállíthat utasokat a CR450 jelzésű vonat, ami könnyebb elődjénél, és kevesebb energiát is fogyaszt annál.","shortLead":"Kínában 2025-től szállíthat utasokat a CR450 jelzésű vonat, ami könnyebb elődjénél, és kevesebb energiát is fogyaszt...","id":"20241230_kina-vilag-leggyorsabb-vonata-cr450-vasut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/992fdf5b-5d70-4f84-8763-06fdfc8543f4.jpg","index":0,"item":"e5e1deb8-7938-4144-bf30-35aace18bdde","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_kina-vilag-leggyorsabb-vonata-cr450-vasut","timestamp":"2024. december. 30. 14:03","title":"Kínai lehet a világ leggyorsabb vonata, 400 km/h-val szállíthat utasokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Beütött a csúszós, hideg idő, máris napi harminc műszaki mentést kénytelenek a tűzoltók az utak mentén végezni, gyakran ugyanazon hiba miatt árokba csúszó autókhoz. Elmondjuk, mit tehetünk ilyenkor a saját biztonságunkért.
Leesik egy kis hó, lefagy az útra, és kapásból teljesen másképpen kell autóznunk, mint megszoktuk. Megpróbáltunk saját tapasztalatokat gyűjteni ilyen helyzetekre.
Fogtunk egy teljesen átlagos városi kisautót, egy 2006-os Ford Fiestát – ráadásul még ABS-nélküli példányt – téli, de elég idős abroncsokkal, aztán megkértük a Hungaroringen működő Groupama Vezetéstechnikai Központ vezető instruktorát, Kőrös Andrást, hogy adjon néhány hasznos tanácsot: miként kell túlélnünk a téli autózást.
A téli gumicsere mára szerencsére többségnek alap, de az sajnos nem az, hogy az abroncsok állapotát is megvizsgáljuk. Egy 10 éves téli abroncs ugyanis már elég szerény képességekkel rendelkezik, akármennyire is megvan még a 4 milliméteres profilmélysége. Ezért a téligumik esetében lehetőség szerint tartsuk a 4 év vagy 4 mm profilmélység csereperiódust.
Korántsem mellékes, hogy ezt követően miként foglalunk helyet a sofőrülésben. Az egyik legfontosabb dolog, amire figyelni kell: milyen távolságra vagyunk a pedáloktól. Vészfékezéskor ugyanis teljes erővel beleugrunk a fék- és a kuplungpedálba – mindkettőbe egyszerre! A combunk alja ilyenkor nem feszülhet az ülőlapnak, mert akkor nem tudunk megfelelő erőt kifejteni, tehát a felső és alsó lábszárunk nagyjából 20 fokos szöget zárjon be egymással teljesen kinyomott kuplungpedálnál is. Ennek másik előnye, hogy nem törjük el a mereven kinyújtott térdünket, medencecsontunkat akkor, ha mégis becsapódunk valamibe.
A kormányfogás szintén örök téma, de 3 óra – 9 óra magasságában a legmegfelelőbb. Elég kipróbálni, mekkorát tudunk így átfogás nélkül fordítani a kormányon. De Kőrös András a legtöbbek által használt klasszikus 10 óra 10 perces kormányfogást sem tarja ördögtől valónak.
MTI / Nagy Lajos
Ezek után áttérhetünk a legfontosabb biztonsági elemre, az emberre. Rajtunk múlik ugyanis a legtöbb. Bölcselkedésnek tűnik például, de télen nagyon kell várni a váratlant, így ugyanis még tenni is tudunk ellene. Ennek legegyszerűbb módja adott esetben egy fékpróba, amivel legalább szembesülünk a körülményekkel és a tapadási viszonyokkal.
Bármilyen hihetetlennek tűnik, mondja Kőrös András, de simán előfordulhat, hogy egy olyan kanyarban, ahol nyáron szokásosan 60-nal fordulunk el, és azt gondolnánk, télen elég ha 30-ra lelassítanunk, valójában egészen 18 km/h-s sebességig le kell menni, hogy ne csússzunk meg. Ami egészen hihetetlen a legtöbb autósnak – mi most a tanpályán tapasztaltuk, és Körös András is ezt hangsúlyozza –, hogy sokszor 1-2 km/h-s plusz sebességen múlik, megcsúszik-e a kocsi. 3-4 km/h-s többletsebességnél adott esetben már nem tudjuk sávban tartani a járművet, 5 km/h többlet pedig az árokban végződő mutatványt eredményezhet.
Ha bekövetkezne a baj, valami elénk kerül az úttesten és vészfékezni kell, lehetőség szerint azonos időben nyomjuk ki a fék- és kuplungpedált – hangsúlyozza szakértő. (Természetesen manuális váltóval szerelt autóról beszélünk.) Ha nem ezt tesszük, az autó lefulladhat, egy ilyen helyzetben pedig nyilván nem lehet cél, hogy időt veszítsünk ezzel. Ráadásul lekapcsolhat a kormányszervó, illetve a szervófék is, amelyek hiánya miatt még nehezebb lesz tovább manőverezni. Automataváltóval szerelt járműben ilyen gond nincs, egy eset lehet, amikor lefulladunk: ha a megcsúszó kocsi hátrafelé kezd el haladni, amit a rendszer nem tolerál.
Gyakran előjön a kérdés, miként lehet/kell vészfékezni az ABS nélküli autókkal. Az instruktor azt magyarázza, hogy mivel valamilyen fékerőszabályozó jellemzően azért ezekben az autókban is van, a rendszer a hátsó kerekeket nem engedi blokkolni, engedi azokat forogni, hogy valamelyest egyenesben lehessen tartani a járművet. A szakaszolással – vagy régebben pumpálással – esetleg valóban visszanyerhető az irányítás, de a fékút nőni fog, ráadásul nem egyszerű mutatvány ezt egy vészhelyzetben jó kivitelezni. Kőrös András szerint ha nem látunk esélyt kikerülni az elénk került akadály, akkor mivel a fékút végén – jelleggörbékkel igazoltan – drasztikusan csökken a sebesség, érdemes teli talppal nyomni a féket, abban bízva, hogy a lehetőség szerint a leginkább lelassulunk.
MTI / Varga György
Kevésbé jár – remélhetőleg – drasztikus következményekkel, de készüljünk rá, mit kell tenni, ha megcsúszik a jármű. Amennyiben az eleje csúszik meg, csökkentsük a sebességet, vagyis ezzel próbáljuk meg megszüntetni a okot. Egy jobbos kanyarban ilyenkor – általában ösztönösen még inkább fordulna tovább, ráhúzza jobbra kormányt – a helyes reakció az volna, hogy vagy megtartjuk a korábbi kormányszöget és lassulunk, vagy kicsit balra ráengedjük az autót, amitől az stabilizálódik. Nyilván ennek a manővernek legszűkebb keresztmetszete maga az úttest, vagyis az, hogy mennyi helyünk van.
Amennyiben a kocsi hátulja kezd csúszni – ez megeshet akár úgy is, hogy hirtelen elvesszük a gázt, kicsit bólint az autó és elindul a hátulja – következnie kellene az ellenkormányzásnak hívott manővernek. A legfontosabb, hogy jó irányba kormányozzunk. Kissé talán ellentmondásos, de ha jobbra kicsúszik a kocsi fara, akkor „ellenkormányzásként” szintén jobbra kell minél gyorsabban tekerni a kormányt.
Elvileg amilyen szögben tört ki a kocsi fara, az első kormányzott kerekeknek is olyan szögben kellene minél hamarabb állniuk. A neheze részben ott következik, hogy ha ezt az első megcsúszást kivédtük, amikor jön vissza a kocsi fara, ugyanilyen gyorsan kellene a másik irányt is felvenni a kormánnyal. Ez az „ostorozás” komoly kihívás az autópálya-balesetek esetében, a harmadik korrekciónál szokták elveszteni végleg az uralmat a kocsi felett.
Végezetül azt tanácsolják az instruktorok, kerüljük a nagy, nehéz télikabátokban vezetést. Lehet, hogy jó így beülni a fagyos autóba, de miután bemelegedtünk, már inkább álmosító, a figyelmet csökkentő így vezetni, ráadásul a nagy kabát akadályozza a sofőrt mozgásában, pedig a reakció gyorsasága kulcskérdés egy baleset előtt. Azt pedig csak mi tennénk hozzá, hogy természetesen egy cikkből információkat lehet szerezni és nem ténylegesen megtanulni megfelelően vezetni, arra ott vannak a vezetéstechnikai tanfolyamok.
Az év negatív hősei a főszereplők, és természetesen a semmiből felbukkant Magyar Péter. De azt is megmutatjuk, miképp fordulhat elő, hogy Orbán Viktor nem rúg labdába Bese atya mellett.