Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb kütyüire is érdemes visszatekinteni, igaz, ki-ki más eszközöket tart annak. Az alábbi összeállítás azonban nem akárhonnan, hanem a világ egyik legbefolyásosabb online építészeti, belsőépítészeti dizájnmagazinjától, a Dezeentől érkezett.","shortLead":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb...","id":"20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565.jpg","index":0,"item":"b869e621-d981-4acf-a73b-3165aba42f95","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","timestamp":"2024. december. 28. 20:03","title":"Ezek az év leginnovatívabb kütyüi a világ egyik legbefolyásosabb dizájnmagazinja, a Dezeen szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek, sorskatalógusnak láthatunk. Dokuportréiban romák, fizikai munkások, hajléktalanok, kisstílű bűnözők, prostituáltak, kettétört karrierű volt kommunista párthívők, melegek és más marginalizált csoportok életútjai elevenednek meg. Máskor egész kötetben mondja el életszövegét egy szovjet kényszermunkatábor túlélője, egy idős parasztasszony vagy az 56-os forradalom egyik vezetője. A szociográfus életművét bemutató cikkünk első része.","shortLead":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek...","id":"20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3.jpg","index":0,"item":"2c6bc835-46d1-48e9-9a56-a66edb9aab99","keywords":null,"link":"/360/20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","timestamp":"2024. december. 27. 17:30","title":"Hangot ad a néma tömegeknek: Csalog Zsolt dokuportréi hajléktalanokat, gulág-túlélőket, csalódott munkásokat mutattak be a Kádár-korban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f0bfafb-1b75-4555-a9af-9601dd04f20a","c_author":"Balizs Benedek","category":"kultura","description":"98 éves volt az amerikai üzletember.","shortLead":"98 éves volt az amerikai üzletember.","id":"20241229_Meghalt-Charles-Dolan-az-HBO-alapitoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0bfafb-1b75-4555-a9af-9601dd04f20a.jpg","index":0,"item":"95b19891-a5d9-48a5-a40b-2fd57381f33c","keywords":null,"link":"/kultura/20241229_Meghalt-Charles-Dolan-az-HBO-alapitoja","timestamp":"2024. december. 29. 10:10","title":"Meghalt Charles Dolan, az HBO alapítója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.","shortLead":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról...","id":"20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c.jpg","index":0,"item":"9e7d3f9e-6ea2-4da1-9043-60f8d4aa9395","keywords":null,"link":"/360/20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","timestamp":"2024. december. 28. 07:00","title":"„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0ecbdc3-69e5-4ec9-a1eb-ec6720fe97d6","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Megtorló intézkedéseket vezethet be Ukrajnával szemben Szlovákia abban az esetben, ha Kijev újév után valóban leállítja az orosz gáz tranzitját Szlovákia felé – jelentette be pénteken Robert Fico szlovák miniszterelnök egy Facebook-videóban.","shortLead":"Megtorló intézkedéseket vezethet be Ukrajnával szemben Szlovákia abban az esetben, ha Kijev újév után valóban leállítja...","id":"20241227_Megtorlo-intezkedeseket-tervez-Fico-Ukrajna-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0ecbdc3-69e5-4ec9-a1eb-ec6720fe97d6.jpg","index":0,"item":"2b58040b-dd5f-4332-9471-53a11f704239","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_Megtorlo-intezkedeseket-tervez-Fico-Ukrajna-ellen","timestamp":"2024. december. 27. 21:55","title":"Megtorló intézkedéseket tervez Fico Ukrajna ellen, ha nem jön gáz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da668d24-faa6-4402-9749-0b1cbb3d7e0a","c_author":"Balizs Benedek","category":"vilag","description":"Szalome Zurabisvili volt elnök szerint továbbra is ő az egyetlen legitim elnöke Grúziának.","shortLead":"Szalome Zurabisvili volt elnök szerint továbbra is ő az egyetlen legitim elnöke Grúziának.","id":"20241229_Tobb-ezren-tuntetnek-Tbilisziben-miutan-Gruzia-uj-elnoke-eskut-tett-a-parlamentben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da668d24-faa6-4402-9749-0b1cbb3d7e0a.jpg","index":0,"item":"1654ed98-00fb-4cc0-b555-84201b4c3971","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Tobb-ezren-tuntetnek-Tbilisziben-miutan-Gruzia-uj-elnoke-eskut-tett-a-parlamentben","timestamp":"2024. december. 29. 11:04","title":"Több ezren tüntetnek Tbilisziben, miután Grúzia új elnöke esküt tett a parlamentben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ac8e1a-c984-4f9e-ad67-cd0c1090f9e1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Washington szankciókat vezetett be Bidzina Ivanisvili a grúziai kormányzó párt, a Grúz Álom alapítója és tiszteletbeli elnöke ellen – jelentette be Antony Blinken amerikai külügyminiszter. Ivanisvili ellen az EU is vezetett már be szankciókat, a büntetőintézkedéseket egyedül Orbán Viktor, a grúz politikus szövetségese ellenezte.","shortLead":"Washington szankciókat vezetett be Bidzina Ivanisvili a grúziai kormányzó párt, a Grúz Álom alapítója és tiszteletbeli...","id":"20241227_Az-USA-szankcios-listara-vette-Bidzina-Ivanisvilit-a-gruziai-kormanyzo-part-alapitojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ac8e1a-c984-4f9e-ad67-cd0c1090f9e1.jpg","index":0,"item":"f521de6c-123f-4b2d-950e-21440176077e","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Az-USA-szankcios-listara-vette-Bidzina-Ivanisvilit-a-gruziai-kormanyzo-part-alapitojat","timestamp":"2024. december. 27. 21:33","title":"Az USA szankciós listára vette Bidzina Ivanisvilit, a grúziai kormányzó párt alapítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f953cf3-a7b2-475c-a8fb-b890521245d9","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Egymásnak adják a kilincset Trump floridai birtokán a Szilícium-völgy moguljai, akik mind jóban akarnak lenni vele, feledve a sérelmeket.","shortLead":"Egymásnak adják a kilincset Trump floridai birtokán a Szilícium-völgy moguljai, akik mind jóban akarnak lenni vele...","id":"20241227_hvg-trump-zuckerberg-bezos-altman-musk-pichai-brin-cook","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f953cf3-a7b2-475c-a8fb-b890521245d9.jpg","index":0,"item":"8d344f1e-b680-4c0f-904d-953373519341","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-trump-zuckerberg-bezos-altman-musk-pichai-brin-cook","timestamp":"2024. december. 27. 16:00","title":"A múltat feledve és a jövőért hízelegve zarándokolnak Trumphoz a techmogulok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Beütött a csúszós, hideg idő, máris napi harminc műszaki mentést kénytelenek a tűzoltók az utak mentén végezni, gyakran ugyanazon hiba miatt árokba csúszó autókhoz. Elmondjuk, mit tehetünk ilyenkor a saját biztonságunkért.
Leesik egy kis hó, lefagy az útra, és kapásból teljesen másképpen kell autóznunk, mint megszoktuk. Megpróbáltunk saját tapasztalatokat gyűjteni ilyen helyzetekre.
Fogtunk egy teljesen átlagos városi kisautót, egy 2006-os Ford Fiestát – ráadásul még ABS-nélküli példányt – téli, de elég idős abroncsokkal, aztán megkértük a Hungaroringen működő Groupama Vezetéstechnikai Központ vezető instruktorát, Kőrös Andrást, hogy adjon néhány hasznos tanácsot: miként kell túlélnünk a téli autózást.
A téli gumicsere mára szerencsére többségnek alap, de az sajnos nem az, hogy az abroncsok állapotát is megvizsgáljuk. Egy 10 éves téli abroncs ugyanis már elég szerény képességekkel rendelkezik, akármennyire is megvan még a 4 milliméteres profilmélysége. Ezért a téligumik esetében lehetőség szerint tartsuk a 4 év vagy 4 mm profilmélység csereperiódust.
Korántsem mellékes, hogy ezt követően miként foglalunk helyet a sofőrülésben. Az egyik legfontosabb dolog, amire figyelni kell: milyen távolságra vagyunk a pedáloktól. Vészfékezéskor ugyanis teljes erővel beleugrunk a fék- és a kuplungpedálba – mindkettőbe egyszerre! A combunk alja ilyenkor nem feszülhet az ülőlapnak, mert akkor nem tudunk megfelelő erőt kifejteni, tehát a felső és alsó lábszárunk nagyjából 20 fokos szöget zárjon be egymással teljesen kinyomott kuplungpedálnál is. Ennek másik előnye, hogy nem törjük el a mereven kinyújtott térdünket, medencecsontunkat akkor, ha mégis becsapódunk valamibe.
A kormányfogás szintén örök téma, de 3 óra – 9 óra magasságában a legmegfelelőbb. Elég kipróbálni, mekkorát tudunk így átfogás nélkül fordítani a kormányon. De Kőrös András a legtöbbek által használt klasszikus 10 óra 10 perces kormányfogást sem tarja ördögtől valónak.
MTI / Nagy Lajos
Ezek után áttérhetünk a legfontosabb biztonsági elemre, az emberre. Rajtunk múlik ugyanis a legtöbb. Bölcselkedésnek tűnik például, de télen nagyon kell várni a váratlant, így ugyanis még tenni is tudunk ellene. Ennek legegyszerűbb módja adott esetben egy fékpróba, amivel legalább szembesülünk a körülményekkel és a tapadási viszonyokkal.
Bármilyen hihetetlennek tűnik, mondja Kőrös András, de simán előfordulhat, hogy egy olyan kanyarban, ahol nyáron szokásosan 60-nal fordulunk el, és azt gondolnánk, télen elég ha 30-ra lelassítanunk, valójában egészen 18 km/h-s sebességig le kell menni, hogy ne csússzunk meg. Ami egészen hihetetlen a legtöbb autósnak – mi most a tanpályán tapasztaltuk, és Körös András is ezt hangsúlyozza –, hogy sokszor 1-2 km/h-s plusz sebességen múlik, megcsúszik-e a kocsi. 3-4 km/h-s többletsebességnél adott esetben már nem tudjuk sávban tartani a járművet, 5 km/h többlet pedig az árokban végződő mutatványt eredményezhet.
Ha bekövetkezne a baj, valami elénk kerül az úttesten és vészfékezni kell, lehetőség szerint azonos időben nyomjuk ki a fék- és kuplungpedált – hangsúlyozza szakértő. (Természetesen manuális váltóval szerelt autóról beszélünk.) Ha nem ezt tesszük, az autó lefulladhat, egy ilyen helyzetben pedig nyilván nem lehet cél, hogy időt veszítsünk ezzel. Ráadásul lekapcsolhat a kormányszervó, illetve a szervófék is, amelyek hiánya miatt még nehezebb lesz tovább manőverezni. Automataváltóval szerelt járműben ilyen gond nincs, egy eset lehet, amikor lefulladunk: ha a megcsúszó kocsi hátrafelé kezd el haladni, amit a rendszer nem tolerál.
Gyakran előjön a kérdés, miként lehet/kell vészfékezni az ABS nélküli autókkal. Az instruktor azt magyarázza, hogy mivel valamilyen fékerőszabályozó jellemzően azért ezekben az autókban is van, a rendszer a hátsó kerekeket nem engedi blokkolni, engedi azokat forogni, hogy valamelyest egyenesben lehessen tartani a járművet. A szakaszolással – vagy régebben pumpálással – esetleg valóban visszanyerhető az irányítás, de a fékút nőni fog, ráadásul nem egyszerű mutatvány ezt egy vészhelyzetben jó kivitelezni. Kőrös András szerint ha nem látunk esélyt kikerülni az elénk került akadály, akkor mivel a fékút végén – jelleggörbékkel igazoltan – drasztikusan csökken a sebesség, érdemes teli talppal nyomni a féket, abban bízva, hogy a lehetőség szerint a leginkább lelassulunk.
MTI / Varga György
Kevésbé jár – remélhetőleg – drasztikus következményekkel, de készüljünk rá, mit kell tenni, ha megcsúszik a jármű. Amennyiben az eleje csúszik meg, csökkentsük a sebességet, vagyis ezzel próbáljuk meg megszüntetni a okot. Egy jobbos kanyarban ilyenkor – általában ösztönösen még inkább fordulna tovább, ráhúzza jobbra kormányt – a helyes reakció az volna, hogy vagy megtartjuk a korábbi kormányszöget és lassulunk, vagy kicsit balra ráengedjük az autót, amitől az stabilizálódik. Nyilván ennek a manővernek legszűkebb keresztmetszete maga az úttest, vagyis az, hogy mennyi helyünk van.
Amennyiben a kocsi hátulja kezd csúszni – ez megeshet akár úgy is, hogy hirtelen elvesszük a gázt, kicsit bólint az autó és elindul a hátulja – következnie kellene az ellenkormányzásnak hívott manővernek. A legfontosabb, hogy jó irányba kormányozzunk. Kissé talán ellentmondásos, de ha jobbra kicsúszik a kocsi fara, akkor „ellenkormányzásként” szintén jobbra kell minél gyorsabban tekerni a kormányt.
Elvileg amilyen szögben tört ki a kocsi fara, az első kormányzott kerekeknek is olyan szögben kellene minél hamarabb állniuk. A neheze részben ott következik, hogy ha ezt az első megcsúszást kivédtük, amikor jön vissza a kocsi fara, ugyanilyen gyorsan kellene a másik irányt is felvenni a kormánnyal. Ez az „ostorozás” komoly kihívás az autópálya-balesetek esetében, a harmadik korrekciónál szokták elveszteni végleg az uralmat a kocsi felett.
Végezetül azt tanácsolják az instruktorok, kerüljük a nagy, nehéz télikabátokban vezetést. Lehet, hogy jó így beülni a fagyos autóba, de miután bemelegedtünk, már inkább álmosító, a figyelmet csökkentő így vezetni, ráadásul a nagy kabát akadályozza a sofőrt mozgásában, pedig a reakció gyorsasága kulcskérdés egy baleset előtt. Azt pedig csak mi tennénk hozzá, hogy természetesen egy cikkből információkat lehet szerezni és nem ténylegesen megtanulni megfelelően vezetni, arra ott vannak a vezetéstechnikai tanfolyamok.
Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.
A világ több pontja is forrongott idén, elhúzódó konfliktusok, váratlan bukások és győzelmek kerültek a címlapokra. Képekben idézzük fel 2024 meghatározó pillanatait.