Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"90116453-8017-48e9-a87d-239825436f11","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Megkérdezték a 87 éves rendezőt, tervez-e még bármit az alienekkel. ","shortLead":"Megkérdezték a 87 éves rendezőt, tervez-e még bármit az alienekkel. ","id":"20250606_Ridley-Scott-Alien","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90116453-8017-48e9-a87d-239825436f11.jpg","index":0,"item":"a88e0a9a-1a44-48b9-b6dd-20c3007ce22f","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Ridley-Scott-Alien","timestamp":"2025. június. 06. 14:50","title":"Ridley Scott elégedett a saját és James Cameron Alien-filmjével, de a többit leszólta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d198ba42-46d7-4832-bea0-e68ba98f0ac7","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Még nem elitkulturális tevékenység az olvasás Magyarországon, de már nem vagyunk messze ettől – állítja Gombos Péter, a Magyar Olvasástársaság alelnöke. Manapság sokszor hároméves korig eldől, hogy valakiből olvasó lesz-e vagy sem, mit tehetnek a szülők? Jó hír, hogy még a nem olvasó fiatalok is könnyen rákapathatók a könyvekre. Vajon hogyan? ","shortLead":"Még nem elitkulturális tevékenység az olvasás Magyarországon, de már nem vagyunk messze ettől – állítja Gombos Péter...","id":"20250606_hvg-nincs-mese-kell-mese-gombos-peter-olvasaskutato-olvasas-kutyuzes-melyolvasas-gyerekek-fiatalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d198ba42-46d7-4832-bea0-e68ba98f0ac7.jpg","index":0,"item":"a93f1e1a-b87e-45c9-a3cd-0b4426f00663","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-nincs-mese-kell-mese-gombos-peter-olvasaskutato-olvasas-kutyuzes-melyolvasas-gyerekek-fiatalok","timestamp":"2025. június. 06. 20:05","title":"Ha a magyarok szövegértési képessége elérné a finnországit, nagyon nagy mértékben nőne a GDP-nk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae93c17-6da8-4378-8bb1-b176f20f221a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A legfőbb ügyész több évtized után távozik az ügyészségtől.","shortLead":"A legfőbb ügyész több évtized után távozik az ügyészségtől.","id":"20250606_Polt-Peter-Nehez-szivvel-adtam-be-a-lemondasomat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae93c17-6da8-4378-8bb1-b176f20f221a.jpg","index":0,"item":"7a93df08-731b-46f0-b25a-49e4559cd8cd","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Polt-Peter-Nehez-szivvel-adtam-be-a-lemondasomat","timestamp":"2025. június. 06. 10:43","title":"Polt Péter: Nehéz szívvel adtam be a lemondásomat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"642e82db-65dd-425a-a75c-bb999e101fda","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Már gyerekkorban megtanuljuk, hogy az evésnek rengeteg funkciója van, aminek semmi köze az éhséghez – például az érzelmek kezelése, így nem csoda, hogy sokan már a fogyókúra közben jelentkező első feszültségre is túlevéssel reagálnak. Miért fontos, hogy (újra) megtanuljunk kapcsolódni a testünkhöz, hogyan lehet felülírni a rossz berögződéseket, és miért baj, ha evés közben a kedvenc sorozatunkat nézzük? Kohlné Dr. Papp Ildikó pszichológussal, dietetikussal beszélgettünk.","shortLead":"Már gyerekkorban megtanuljuk, hogy az evésnek rengeteg funkciója van, aminek semmi köze az éhséghez – például...","id":"20250606_hvg-mindent-vagy-semmit-fogyas-pszichologiai-buktatok-tartsadalom-etkezes-erzelmek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/642e82db-65dd-425a-a75c-bb999e101fda.jpg","index":0,"item":"1154d7b9-696a-4370-9a40-a48947df4dd9","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-mindent-vagy-semmit-fogyas-pszichologiai-buktatok-tartsadalom-etkezes-erzelmek","timestamp":"2025. június. 06. 13:55","title":"Érzelmek a fogyás útjában – hogyan törjünk ki a túlevéshez vezető ördögi körből?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fff9136-0af8-4fb7-8db8-602ec06be8bc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Útközbeni kormányzati információval akartak visszavágni a fővárosnak.","shortLead":"Útközbeni kormányzati információval akartak visszavágni a fővárosnak.","id":"20250606_budapest-bkk-leallas-mav-utastajekoztatas-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fff9136-0af8-4fb7-8db8-602ec06be8bc.jpg","index":0,"item":"a5537cc6-e6bf-45f5-b2a7-50ec91f5dd02","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_budapest-bkk-leallas-mav-utastajekoztatas-kormany","timestamp":"2025. június. 06. 14:49","title":"A BKK-stop napján a MÁV arról tájékoztatta az elővárosi vonatok utasait, hogy rájuk most is lehet számítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e436bb0-66aa-4942-9450-eb6e5fe09446","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az egyik légibázist már korábban is támadták. ","shortLead":"Az egyik légibázist már korábban is támadták. ","id":"20250606_az-ukran-erok-csapast-mertek-ket-orosz-repterre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e436bb0-66aa-4942-9450-eb6e5fe09446.jpg","index":0,"item":"3e36ba1d-91a3-4b18-9607-b5902467f010","keywords":null,"link":"/vilag/20250606_az-ukran-erok-csapast-mertek-ket-orosz-repterre","timestamp":"2025. június. 06. 17:12","title":"Az ukránok újabb csapást mértek két orosz légibázisra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfbef7a4-0275-4800-ac96-de31eb285221","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Axiom-4 legénységének kulturális sokszínűségét ünnepli az a plüsshattyú, amit magukkal visznek az űrhajósok.","shortLead":"Az Axiom-4 legénységének kulturális sokszínűségét ünnepli az a plüsshattyú, amit magukkal visznek az űrhajósok.","id":"20250606_kapu-tibor-axiom-4-kuldetes-pluss-hattyu-kabala","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfbef7a4-0275-4800-ac96-de31eb285221.jpg","index":0,"item":"36f660bb-4dfa-47d2-b498-7c37052b3aa8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_kapu-tibor-axiom-4-kuldetes-pluss-hattyu-kabala","timestamp":"2025. június. 06. 14:03","title":"Egy plüsshattyú is az űrbe megy Kapu Tiborékkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. június. 07. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több dimenziós korszakváltással indul vasárnap az új szezon. Tényleg érdemes-e komoly változásokban reménykedni?
Számomra két fotó fejezi ki évek óta a Forma-1 lényegét. Egyik képkocka se túlságosan ismert, talán mert nem tegnap-tegnapelőtt készültek, talán mert olyasmi is dekódolható róluk, ami az utóbbi években nemigen volt az F1 organikus szövetébe szőve. Tehát nem hirdetik a historizmusba vagy a technológiai felsőbbrendűségbe vetett hitet, és még csak nem is a szériát évtizedek óta hájpoló számtalan fotósbravúr valamelyik darabjai.
Az egyiket a ’70-es évek egyik jóképű „majdnem világbajnok” versenyzőjéről, Carlos Reutemanról készítették - egy győzelmi serleg és egy feszes pólós szöszi társaságában. Az elkapott pillanat a végletekig kimerített (de máris jólfésült) hős győzelmi mámorán túl azt rögzítette, ahogy az amúgy nőfaló argentint (akinek a 146 futamon elért 12 győzelme se volt elég a bajnokká válásához, holott erre 4 alkalommal is volt megvolt az esélye) a vitrinben mutogatáson kívül semmire sem használható „ezüst vájling” megbabonázta. Annyira, hogy a baljáról - a nyakánál fogva marokra fogott pezsgősüveggel – az aurájába lépő szexbombáról se vett tudomást.
A másik kép pedig ez:
fotó: DPPI /Amber PR
Gilles Levent fotózta 1993-ban, az ausztráliai versenyhétvégén (ami akkor nem Melbourne-ben, hanem Adelaide-ben volt). Alesi és Prost viszonyának sajátos, ám mindenképpen spontán lenyomata ez. Nem a kukkolás teszi a pillanatot értékessé, hanem az a mélységesen őszinte „emberméretűség”, amitől nemcsak azt hiszem el, hogy a fotós nem beállította őket, hanem azt is, hogy tényleg rájuk nyitotta az ajtót. Meg azt is, hogy van, ami jobban működik, mint a Forma-1-et vizuálisan lepusztítani akaró – és ezzel végeredményben kiüresítő - marketing bullshit (ideértve Hamilton instagramos művilágát, de a Vettel-Räikkönen páros idióta vetélkedőkbe kényszerítését is)
A két fotó citálását az teszi időszerűvé, hogy végre reális esély mutatkozik arra, hogy a réges-rég zsákutcába fordult Forma-1 sportként, ne pedig még nagyobb cirkuszként legyen érdekes. Hogy visszatérjen arra az útra, ami naggyá, globálissá és minden más technikai sportnál gazdagabbá tette. Az e fordulatban reménykedésre a legkézenfekvőbb okot a Liberty Media hatalomátvétele szolgáltatja. Na nem önmagában az amerikaiak megjelenése, hanem Ecclestone (és sleppjének) kiebrudalása, illetve a sport szempontjából ennél is fontosabbnak tűnő módon Ross Brawn reaktivizálása az, ami fényt mutat az alagút végén.
Nem elvitatva Mr. E. érdemeit (már ami a versenyszéria naggyá tételét illeti), be kell látni, hogy nemcsak felette, hanem a versenypályák féktelen kizsákmányolását célkeresztben tartó, a digitalizációnak alig-alig teret engedő, az eurómilliárdokban számolt éves bevételeken 40-50 százalékot kaszáló hozzáállás felett is eljárt az idő. A Liberty Media betoppanása persze ezzel együtt rejt magában sok-sok kockázatot, és Chase Careynek is jó néhányszor bizonyítania kell, hogy jobb gazda Ecclestone-nál, és nem csupán a showra és a még nagyobb pénzesőt kereső ötletekre vevő. Jó jelnek tűnik azonban, hogy már nincs sem technikai, sem jogdíj akadálya annak, hogy (ha nem is nálunk, de) a Skynál 4K-s minőségű, egyszerre akár több kameraállást kiválasztva, és menet közben tetszés szerint variálva nézhető futamokat kínáljanak a nézőknek.
Ami a valaha atomfizikusnak készült Brawn újbóli munkába állását illeti: ilyen gyors eredmény ugyan nem várható, de azt elvárják tőle, hogy belátható időn belül a Forma-1 drasztikus átszabási tervével álljon elő. A fejszámolóművész Brawn az ezredfordulón a Ferrarival (meg persze Jean Todt keze alatt, illetve Michael Schumacher hathatós közreműködésével) építette fel a stratégiai zsenialitásáról szóló, egyébként hellyel-közel igaz mítoszt. Amit tovább polírozott 2009-ben, amikor a Hondát Brawn GP-re átfestve 1 fontból 100 milliót csinált, és újoncként bezsebelte mindkét vb-címet. Hogy aztán 2013-ban úgy vonuljon nyugdíjba, pecázni a Mercedes gyári alakulatának éléről, hogy mindezt (és Scumacher mítoszát) is alaposan visszabontsa. De koncepcióban, a nagy kép egészét látva Brawnnál jobban talán a csodatervező Adrian Newey sem tudja, hol és hogyan kell(ene)-lehet(ne) belenyúlni a versengés javára a túlbonyolított szabályoktól, kötöttségektől és mesterséges ízfokozóktól bekábult Forma-1-be.
Nagy kérdés, hogy ha a Ferrari tényleg olyan jó, mint mutatta, az ő barátságuk kibírja-e a rivalizálást
fotó: DPPI/Amber PR
Ez azonban így is csak a keret, ahogyan e ketrec rácsainak tűnik a műszaki paraméterváltozási csomag (a szélesebb gumikkal és az alacsonyabb hátsó szárnyakkal, bajuszokkal, első, alsó és oldalsó légterelőkkel), és még az is, hogy a tavalyi felfüggesztési és abroncsmelegítési trükkök kizárása tényleg elég lehetőséget biztosít-e (vagy sem) a Mercedes korszak lezárására. És még a Ferrari teszteken mutatott, higgadt erődemonstrációját se értékelném túl (elvégre volt már ilyen, tavaly is, láttuk, mi lett belőle). A 2017-es szezon majdani végeredményétől lényegében függetlenül előállt ugyanis az a helyzet, amire talán, ha 25 éve volt legutóbb példa. Az, hogy a Forma-1 ismét férfias, nem pedig fiús sportként mutatkozhat.
A szériába nevezett pilóták közt többségében 30 körüli, érett férfiakat találunk - Verstappent nem számítva, akinek kétségbevonhatatlan tehetsége és többszörösen tenyérbe mászó egója úgyis felülírja valódi életkorát. A vasárnaptól november 26-ig átlag kéthetente rajtrácsra gurulók közt így nem a fizetős pilóták legitimitása fűti a hírgenerátorokat (lásd: a valóban debütáló Strollról szinte nem is hallani), hanem az évek óta a Forma1-ben érő veteránokról szólók. Az új korszakát kezdő Hülkenberget, a bugyirózsaszínbe öltöztetett Perezt, az egyelőre a poszt-Rosberget vízionáló kedélyeket hűtő Bottast és a „nyugger” Massát egyetlen rajongónak sem kell bemutatni. Ilyen „kegyelmi állapot”, amikor valóban lehet a sportteljesítményekre erősebb fókuszt húzni, legutóbb talán a Mansell, Piquet, Patrese, Prost és Senna által közösen futott néhány szezonban, ha előfordult.
fotó: DPPI/Amber PR
Talán a véletlen hozta így, talán csak menet közben nem tűnt fel, hogy anno ehhez Häkkinen túl hamar, Schumacher pedig (másodszor legalábbis biztosan) túl későn vonult vissza, ráadásul a dominanciájuk mások csillogási vágyát rendre elhalványította (erről Barrichello, Irvine vagy a ma médiamunkásként kompenzáló Coulthard sokat mesélhetne). Aztán pedig Alonso, Hamilton, Räikkönen és Vettel érkezett meg ehhez túl fiatalon (és lettek megérdemelten extraklasszisok). Most, amikor minden jel arra mutat, hogy a finnek is rákvörös fejjel, fizikailag is megszenvedve tudják majd teljesíteni a 300+ kilométeres versenytávokat, mindezekből adódóan csupa olyan pilótára nehezül a nyomás, akiket (az elmúlt bő egy évtizede látottaktól eltérően) nem apuci vigyázó szemei követnek majd a boxutca árnyékából.
Ez az apa-fia dolog – amellett, hogy az emocionális húrok pengetése rendre jó üzletnek is bizonyul – valójában súlytalanítja az eredményeket. Félre ne értsék: Button papáját bírtam. Azt, ahogy megjelent a rózsaszínű ingében, de mindig volt valami saját magáról szóló része is a felbukkanásának (elvégre híres, ha nem is f1-ess szintű autóversenyző volt Nagy Britanniában). De az, hogy a Massa-apukától az öregedésen és puklisodáson túl csak az aggódó tekintetre futotta, volt, hogy a fia teljesítményét is idézőjelbe tette. A Hamilton-papánál pedig csak Jos Verstappen jelenléte volt zavaróbb – szerencsére mindkettőjükkel beláttatták, hogy nem szerves vagy kötelező elemei a versenynek.
fotó: DPPI/Amber PR
Férfias, izzadságszagú, agresszív, de egyenes versenyekben reménykedem. Olyasmiben bízom nézőként, mint amit a férfi teniszben látni manapság – zömmel Federernek köszönhetően. Olyan másfél-két órákban, ahol a néző nem belealszik a rajt utáni unalomba. Ahol felülíródik jó néhányszor „az öreg levezetni, kegyelemből maradt itt” közkeletű vélekedés, és Massa, de még talán (valamilyen McLaren-csoda folytán) Alonso is villant majd valamit. Az autósportnak az volna jó, ha nem folytatódna a Mercedes hegemóniája, hanem legyőzné őket valaki. Nekem meg az, ha a vélhetően utolsó f1-es szezonjába kezdő Räikkönen másodszor is feltenné arra az „i”-re azt a pontot.