Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. április. 24. 19:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95e58d64-f6f2-4ecf-9d9f-3dbf3b1b0a28","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A nukleáris főtárgyalóból lett külügyminiszteren, Abbász Aragcsin is múlik, arcvesztés nélkül tud-e Irán atomalkut kötni, hogy elkerülje a háborút.","shortLead":"A nukleáris főtárgyalóból lett külügyminiszteren, Abbász Aragcsin is múlik, arcvesztés nélkül tud-e Irán atomalkut...","id":"20250426_abbasz-aragcsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95e58d64-f6f2-4ecf-9d9f-3dbf3b1b0a28.jpg","index":0,"item":"f49b442c-4afd-4f5d-bb9f-639050305485","keywords":null,"link":"/360/20250426_abbasz-aragcsi","timestamp":"2025. április. 26. 10:30","title":"Teherán dzsókerként használja az atomtárgyalásokat vezető külügyminiszterét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"276364ad-7461-491e-9006-b46821d7b4de","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"V8 helyett ugyan be kell érnünk 6 hengerrel, de az E-osztály puttonyos csúcsmodelljének Brabus verziója erőhiányban egyáltalán nem szenved.","shortLead":"V8 helyett ugyan be kell érnünk 6 hengerrel, de az E-osztály puttonyos csúcsmodelljének Brabus verziója erőhiányban...","id":"20250425_itt-a-legujabb-700-loeros-mercedes-amg-sportkombi-brabus-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/276364ad-7461-491e-9006-b46821d7b4de.jpg","index":0,"item":"5a518477-cc10-4031-96a6-96de37996b9a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_itt-a-legujabb-700-loeros-mercedes-amg-sportkombi-brabus-tuning","timestamp":"2025. április. 25. 06:41","title":"Itt a legújabb 700 lóerős Mercedes sportkombi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62854f1f-5a3a-499a-bfe6-983ae8282248","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meg volt róla győződve, hogy igaza van. ","shortLead":"Meg volt róla győződve, hogy igaza van. ","id":"20250426_Radudaltak-a-motorosra-cserebe-megallitotta-forgalmat-az-Arpad-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62854f1f-5a3a-499a-bfe6-983ae8282248.jpg","index":0,"item":"96e9a766-bd2a-4637-a876-f46c8b8f8e39","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_Radudaltak-a-motorosra-cserebe-megallitotta-forgalmat-az-Arpad-hidon","timestamp":"2025. április. 26. 08:23","title":"Rádudáltak a motorosra, cserébe megállította a forgalmat az Árpád hídon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72dfe7a0-f5d1-4339-a4d9-a2997fae4718","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mostantól már az ezer és kétezer fő közti települések kocsmái is pályázhatnak hárommilliós támogatásra, amit még visszafizetni sem kell. ","shortLead":"Mostantól már az ezer és kétezer fő közti települések kocsmái is pályázhatnak hárommilliós támogatásra, amit még...","id":"20250425_kormany-kiskocsma-program-tamogatas-kisfaludy-atm-tolna-falu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72dfe7a0-f5d1-4339-a4d9-a2997fae4718.jpg","index":0,"item":"67d8c4c6-71a3-44c4-8cb5-1865d909cccb","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_kormany-kiskocsma-program-tamogatas-kisfaludy-atm-tolna-falu","timestamp":"2025. április. 25. 17:28","title":"Tovább bővíti a kiskocsma-programot a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"297ebafd-6af6-4bd2-8181-9002ee8c3c7a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Miután Trump az okostelefonokat és a számítógépeket vonta ki a vámok hatálya alól, most úgy tűnik, Peking ugyanígy tesz a mikrochipek egy részével, amelyeket Kína nem tud más forrásból pótolni.","shortLead":"Miután Trump az okostelefonokat és a számítógépeket vonta ki a vámok hatálya alól, most úgy tűnik, Peking ugyanígy tesz...","id":"20250425_Peking-is-taktikai-visszavonulast-hajt-vegre-a-vamhaboruban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/297ebafd-6af6-4bd2-8181-9002ee8c3c7a.jpg","index":0,"item":"2ceb9ac0-fc17-40b3-a1da-4284b1ac1af5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_Peking-is-taktikai-visszavonulast-hajt-vegre-a-vamhaboruban","timestamp":"2025. április. 25. 11:50","title":"Úgy tűnik, Peking csendben taktikai visszavonulást hajt végre a vámháborúban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az uniós, mesterséges intelligenciáról szóló jogszabály tiltja az arcfelismerő rendszerek valós időben való alkalmazását. Most azt vizsgálják, hogy Magyarországon megvalósulhat-e ez.","shortLead":"Az uniós, mesterséges intelligenciáról szóló jogszabály tiltja az arcfelismerő rendszerek valós időben való...","id":"20250425_eu-vizsgalat-pride-resztvevok-arcfelismero-rendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b.jpg","index":0,"item":"96063c42-c921-41b5-a0a2-fc7f5381eabe","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_eu-vizsgalat-pride-resztvevok-arcfelismero-rendszer","timestamp":"2025. április. 25. 11:16","title":"Vizsgálja az EU, hogy azonosíthatják-e a Pride-résztvevőket arcfelismerő rendszerrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba433f75-79ad-4b9f-b64a-f7a29a47752b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kijevi polgármester szerint Zelenszkij fájdalmas lépésekre kényszerülhet a békéért cserébe.","shortLead":"A kijevi polgármester szerint Zelenszkij fájdalmas lépésekre kényszerülhet a békéért cserébe.","id":"20250425_vitalij-klicsko-kijev-ukrajna-beke-terulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba433f75-79ad-4b9f-b64a-f7a29a47752b.jpg","index":0,"item":"79cfec35-687d-4736-9ffb-9105fc1dbc58","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_vitalij-klicsko-kijev-ukrajna-beke-terulet","timestamp":"2025. április. 25. 10:14","title":"Vitalij Klicsko: Lehet, hogy területeket kell feladni a békéért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyetlen kattintás, de az emberiség történetének legfontosabb biztonsági fejlesztése
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Mindössze egyetlen rutinszerű kattintás elindulás előtt, és máris védve vagyunk, de honnan ered a jó öreg biztonsági öv? Nem, nem egészen a Volvótól.
A biztonsági övvel kapcsolatos első feljegyzések még a 19. századból származnak, azonban a manapság használatoshoz hasonló első autós biztonsági övek csak az 1950-es évek magasságában bukkantak fel. Sorozatgyártású autóban elsőként 1949-ben a Nash kínált biztonsági övet, igaz ez még csak egy egyszerű kétpontos biztonsági öv volt, de a semminél mindenképpen több védelmet biztosított.
A Nash akkoriban még csak opcionális extraként kínálta a biztonsági övet, és az akkori vásárlók nem is tulajdonítottak különösebb figyelmet ennek a védelmi megoldásnak. 1955-ben a Ford is követte a Nash példáját, azonban 1958-ban elsőként a svéd Saab kínálta az alapfelszereltség részeként a biztonsági övet.
1959. augusztus 13-án újabb mérföldkőhöz érkezett az autóipar, ekkor látott ugyanis napvilágot az a Volvo PV 544, mely a világ első olyan sorozatgyártású személyautója volt, melyben alapfelszereltség volt a kétpontos öveknél sokkal nagyobb biztonságot adó hárompontos öv. A feltaláló Nils Bohlin volt, akit egy évvel korábban a Saabtól igazolt le a Volvo.
A svédek ugyan levédették a hárompontos biztonsági övet, de annak használatát ingyenessé tették minden autógyártó számára. A riválisok érdekes módon lassan reagáltak, adott esetben évekkel vagy évtizedekkel később, és sok esetben még mindig csak opcionális extraként kínálták az életmentő eszközt.
A biztonsági övek széles körben történő elterjedését az 1968-os Bécsi Egyezmény gyorsította fel, mely előírta az új személyautók biztonsági övvel történő ellátását. Hazánk késve reagált, de 1976-tól kezdve végül is Magyarországon is kötelezővé vált a biztonsági övek első ülésen történő használata.
A hárompontos övek mind a mai napig uralják a piacot, az ennél komolyabb négy-, öt- és hatpontos megoldásokkal csak versenyautókban találkozhatunk.