Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök nem áll meg, még tovább zsugorítaná a kormányzatot.","shortLead":"Az amerikai elnök nem áll meg, még tovább zsugorítaná a kormányzatot.","id":"20250222_Trump-szeretne-ha-Elon-Musk-agresszivebb-lenne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7.jpg","index":0,"item":"f5db2d8a-e54a-4bc9-b109-e2024f3411fe","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_Trump-szeretne-ha-Elon-Musk-agresszivebb-lenne","timestamp":"2025. február. 22. 20:32","title":"Trump szeretné, ha Elon Musk agresszívebb lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eedecfd5-3154-4a49-a759-1b83b87f3854","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Furcsa szempontok vezérelték az oktatási kormányzatot az egyetemek államilag támogatott férőhely-kapacitásainak idei meghatározásakor. Az ördög ráadásul a részletekben rejlik.","shortLead":"Furcsa szempontok vezérelték az oktatási kormányzatot az egyetemek államilag támogatott férőhely-kapacitásainak idei...","id":"20250223_hvg-felsooktatas-letszam-allami-helyek-nke-elte-corvinus-mennyi-diak-az-annyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eedecfd5-3154-4a49-a759-1b83b87f3854.jpg","index":0,"item":"9d5754c8-04f6-4455-8c50-1d59529ab9d7","keywords":null,"link":"/360/20250223_hvg-felsooktatas-letszam-allami-helyek-nke-elte-corvinus-mennyi-diak-az-annyi","timestamp":"2025. február. 23. 10:30","title":"Sajátos logika mentén csökkentették az államilag támogatott férőhelyek számát az egyetemeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nemzetközi lapszemle: válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Nemzetközi lapszemle: válogatásunk a világlapok írásaiból.","id":"20250222_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"218e9a5b-17f1-419f-a521-30829e506512","keywords":null,"link":"/360/20250222_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 22. 08:55","title":"Eldőlt: nem indíthatnak pert a magyar állam ellen az Amerikában élő holokauszttúlélők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az igazságügyi orvosszakértők is megállapították, másodjára már valóban azt a holttestet küldte a Hamász Izraelbe, amelyről a túszalkuban szó volt.","shortLead":"Az igazságügyi orvosszakértők is megállapították, másodjára már valóban azt a holttestet küldte a Hamász Izraelbe...","id":"20250222_Hamasz-Izrael-Shiri-Bibasz-tuszalku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016.jpg","index":0,"item":"d64c2876-2899-4a65-a901-8031dff60566","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_Hamasz-Izrael-Shiri-Bibasz-tuszalku","timestamp":"2025. február. 22. 08:38","title":"Átadta a Hamász Izraelnek Shiri Bibasz holttestét, aki helyett elsőre egy azonosítatlan halottat küldtek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7c1547c-0a94-4f66-b005-2f437cb04acc","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Mohamed Amrát Romániában tartóztatták le, kiadatásáról egyelőre nem közöltek részleteket.","shortLead":"Mohamed Amrát Romániában tartóztatták le, kiadatásáról egyelőre nem közöltek részleteket.","id":"20250222_Elfogtak-a-tobbszorosen-elitelt-bunozot-akit-tavaly-egy-rabszallitobol-szoktettek-meg-tarsai-Franciaorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7c1547c-0a94-4f66-b005-2f437cb04acc.jpg","index":0,"item":"2d73282a-a95f-4e57-b985-8055b8c20157","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_Elfogtak-a-tobbszorosen-elitelt-bunozot-akit-tavaly-egy-rabszallitobol-szoktettek-meg-tarsai-Franciaorszagban","timestamp":"2025. február. 22. 21:08","title":"Elfogták a többszörösen elítélt bűnözőt, akit tavaly egy rabszállítóból szöktettek meg társai Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1741fda2-0b8d-4d10-bdc9-46ff1a4696bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250223_aram-vezetese-levegoben-szen-dioxidot-megkoto-por-quipu-struktura-vernyomasmeros-ora-cpu-teljesitmeny-csokken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1741fda2-0b8d-4d10-bdc9-46ff1a4696bd.jpg","index":0,"item":"69b60162-ae7c-44d1-a0e8-88811aa9de9d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250223_aram-vezetese-levegoben-szen-dioxidot-megkoto-por-quipu-struktura-vernyomasmeros-ora-cpu-teljesitmeny-csokken","timestamp":"2025. február. 23. 12:00","title":"Ez történt: Sikerült rájönni, hogyan lehet áramot vezeték nélkül elvezetni a levegőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1e303a7-079e-4f6e-bf9a-aede14a16fb3","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"A napokban lesz 40 éve, hogy bemutatták Terry Gilliam sötét jövővízióját, a Brazilt, és a Gyalog galopp is évfordulós: a Monty Python első valódi mozifilmje idén 50 éves. A 84 éves rendezővel Zoomon interjúztunk.","shortLead":"A napokban lesz 40 éve, hogy bemutatták Terry Gilliam sötét jövővízióját, a Brazilt, és a Gyalog galopp is évfordulós...","id":"20250222_hvg-terry-gilliam-filmrendezo-interju-brazil-gyalog_galopp-egi-jelek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1e303a7-079e-4f6e-bf9a-aede14a16fb3.jpg","index":0,"item":"e7a4ad18-f300-4cc7-97d8-e19065d8ba3e","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-terry-gilliam-filmrendezo-interju-brazil-gyalog_galopp-egi-jelek","timestamp":"2025. február. 22. 20:00","title":"Terry Gilliam a HVG-nek: Csoda, hogy befejeztük a Gyalog galopp forgatását, de végül azért túléltük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"797fe41f-f79c-4127-bf54-27f751c21bd0","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Trump és rokonsága évek óta üzleti lehetőségként tekint a Közel-Keletre. Ebbe a törekvésbe illeszkedik a gázai ingatlanfejlesztés bizarr terve.","shortLead":"Trump és rokonsága évek óta üzleti lehetőségként tekint a Közel-Keletre. Ebbe a törekvésbe illeszkedik a gázai...","id":"20250223_hvg-trump-organization-kozel-kelet-kushner-almodnak-es-sapolnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/797fe41f-f79c-4127-bf54-27f751c21bd0.jpg","index":0,"item":"677718f3-0ec5-4816-bcd3-916e1eae3628","keywords":null,"link":"/360/20250223_hvg-trump-organization-kozel-kelet-kushner-almodnak-es-sapolnak","timestamp":"2025. február. 23. 13:30","title":"Nem a semmiből jött Trump „gázai Riviéra” ötlete: a családja már évek óta szemezget a Közel-Kelettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lehet készülni az autópályán legálisan szunyókáló sofőrökre – videó
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Autópályás utazásra már most is léteznek olyan magas szinten automatizált vezetéstámogató rendszerek, amelyek révén akár teljesen átadhatjuk az irányítást.
Lehet, hogy az autósok nem szívesen hallják ezt, de a közúti balesetek legnagyobb kockázati tényezője mindig is az ember volt, és az is marad. A balesetek körülbelül 90 százaléka a emberi hibából adódik. Éppen ezért az automata vezetés fontos lépést jelent a Vision Zero irányába – egy olyan jövőbe, ahol a közlekedésben nincsenek közúti halálesetek, sérülések vagy balesetek.
Most a német autóipari konszern a Continental mutatta meg Cruising Chauffeur funkcióval ellátott autójának képességeit. A rendszer segítségével a jármű képes átvenni a vezetéshez kapcsolódó feladatokat az autópályákon, ráadásul az adott nemzeti közlekedési előírásoknak megfelelően.
A magas szinten automatizált vezetés az autópályán már nem csak egy távoli álom. A Continental már 2012-ben elkezdett tesztelni ehhez hasonló rendszereket közutakon az amerikai Nevada államban. A technológiai vállalat napjainkra már egy globálisan kifejlesztett járműflottával rendelkezik Németországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában.
A sofőr és az autó feladatmegosztásának az is részét képezi, hogy a sofőr ismét visszaveszi az irányítást az autópálya végéhez közeledve. Ezt az átadást egy speciálisan kifejlesztett ember-gép felület kezdeményezi, amelyet szintén tesztelnek már járművekben. Ha pedig a sofőr nem reagál – akár egészségügyi okokból –, amikor az autó a vezetés átvételére figyelmeztet a jármű képes magától biztonságosan megállni. Ezt az úgynevezett minimális kockázatú manőver segítségével végzi el, amelynek során a jármű beazonosítja a legközelebbi helyet, ahol az autó biztonságosan meg tud állni, és automatikusan arra veszi az irányt.
Amikor a Cruising Chauffeurt aktiválják, a jármű környezetét érzékelő szenzorokból származó adatokat mint a kamerák, radar vagy a LiDAR adatai a központi vezérlőegységben, az Asszisztált Automata Vezetési Vezérlőegységben (ADCU) elemzi a rendszer. Az algoritmusai ezek alapján felvázolják az autó 360 fokos környezetének modelljét. A rendszer mindezt egy nagy felbontású térképpel kombinálja, amelyen látható az összes mozgó és álló tárgy, valamint az út és a sávok vonalvezetése. A jármű saját pozícióját a rendszer folyamatosan észleli ebben a modellben. Ez alapján az algoritmusok segítségével megállapítja, hogy mely területeket használhatja az autó biztonságosan, a közlekedési szabályok figyelembe vételével, és a vezetés feladataként erre veszi az irányt. A Cruising Chauffeur automatikusan képes sávot váltani vagy előzni.
Az autópálya végéhez közeledve a rendszer kellő időben felkéri a sofőrt, hogy vegye vissza a vezetés feladatát, az adott helyzetnek megfelelően. Ahhoz, hogy a jármű meggyőződjön arról, hogy a sofőr figyel, és készen áll átvenni a vezetést, a Continental belső kamerákat és algoritmusokat használ, elemzi és értelmezi a sofőr tekintetének mozgását. A „mesterséges empátia” segítségével a jármű képes megállapítani, hogy a sofőr milyen mértékben figyel arra, ami az úton történik, vagy esetleg valami teljesen más dologra figyel-e. Az adott helyzet függvényében az átadási folyamatban egyéb figyelmeztetési stratégiák is helyet kaphatnak. Ha a sofőr még mindig nem vette át az irányítást, a tájékoztatás szintje fokozódik, ahogy az autó közeledik ahhoz a ponthoz, ahol a sofőrnek már át kell vennie a vezetést.
Continental
Az optikai és audiocsatornák mellett tovább figyelmezteti rendszer a sofőrt az átvételre az ülés rezegtetésével. Amennyiben a kormány mögött ülő személy még ezután sem reagál, a Cruising Chauffeur megkezdi a minimális kockázatú manővert. Ez azt jelenti, hogy vagy elkormányozza az autót a leállósávba, és megáll ott, vagy – amennyiben nincs leállósáv, vagy az nem szabad – megáll a sávban a vészvillogó bekapcsolásával úgy, hogy fokozatosan csökkenti a sebességet, amíg megfelelő helyet nem talál a megállásra.
A minimális kockázatú manőver nem csak akkor fontos, amikor a sofőr nem veszi át az irányítást, hanem az esetleges technikai meghibásodások esetében is. Az érzékelők lehetséges meghibásodását egy folyamatosan működő felügyelő rendszer, a biztonságkezelő szűri ki. A rendszert redundánsan tervezték meg, tehát a vezetés feladatát akkor is el tudja látni, hogy ha az egyes érzékelők nem működnek.
Kilencven éves korában elhunyt Harkányi Endre Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes- és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának tagja – közölte a Vígszínház.