Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0","c_author":"HVG","category":"360","description":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes ragadozóitól.","shortLead":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes...","id":"20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0.jpg","index":0,"item":"cea55469-c592-4c20-bbfd-566cc93bba3a","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","timestamp":"2025. április. 18. 16:15","title":"Kitalálták az embereket és a cápákat is védő cápariasztó módszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aeedcc74-5612-4c64-9953-93581b5da845","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Még lábadozik, de a szokásos “Urbi et Orbi” áldásra megjelent a Szent Péter-bazilika teraszán.","shortLead":"Még lábadozik, de a szokásos “Urbi et Orbi” áldásra megjelent a Szent Péter-bazilika teraszán.","id":"20250420_A-papa-nem-jelent-meg-a-husvetvasarnapi-misen-a-Szent-Peter-bazilikaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aeedcc74-5612-4c64-9953-93581b5da845.jpg","index":0,"item":"d1b46498-cfcb-4dc2-851d-9fefbcf35619","keywords":null,"link":"/elet/20250420_A-papa-nem-jelent-meg-a-husvetvasarnapi-misen-a-Szent-Peter-bazilikaban","timestamp":"2025. április. 20. 12:25","title":"A pápa nem jelent meg a húsvétvasárnapi misén a Szent Péter-bazilikában, de áldást osztott utána","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ada5c8c4-51c5-41bb-8faf-9c48c03bc735","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Már 11 hónapja van előzetes letartóztatásban a korábbi miniszteri biztos. ","shortLead":"Már 11 hónapja van előzetes letartóztatásban a korábbi miniszteri biztos. ","id":"20250418_Ket-honappal-ismet-meghosszabbitottak-Suha-Gyorgy-volt-tiszteletbeli-konzul-letartoztatasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ada5c8c4-51c5-41bb-8faf-9c48c03bc735.jpg","index":0,"item":"08d58a47-f50f-4734-aaf4-4dc46a038a61","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Ket-honappal-ismet-meghosszabbitottak-Suha-Gyorgy-volt-tiszteletbeli-konzul-letartoztatasat","timestamp":"2025. április. 18. 17:49","title":"Két hónappal ismét meghosszabbították Suha György volt tiszteletbeli konzul letartóztatását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak az Apple, a Samsung vagy a Huawei saját chipjeire. A Xiaomi is visszatér erre az útra, és ismét saját készítésű lapkakészletekben gondolkodik. Már kis is szivárogtak részletek arról, hogy milyen lehet ez a chipkészlet.","shortLead":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak...","id":"20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43.jpg","index":0,"item":"b143ea23-ca97-44c6-bea6-1044fa489ab4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","timestamp":"2025. április. 18. 14:03","title":"8 év után szólhat nagyot a Xiaomi újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692.jpg","index":0,"item":"7d1838b7-4c0b-44f6-971a-3a92284be710","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","timestamp":"2025. április. 20. 12:00","title":"Ez történt: Kiderült, hogy az egyik kórházi vizsgálat rákot okoz, ha valaki sokszor igénybe veszi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak olyan tennivalók is, amelyeket szinte ingyen, azonnal lehetne kezelni – nyilatkozta Kulja András.","shortLead":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak...","id":"20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481.jpg","index":0,"item":"3eb4efcd-6c9e-404e-98a0-3c4a63bf06da","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","timestamp":"2025. április. 19. 10:57","title":"A Tisza Párt EP-képviselője elmondta, mit kezdenének az egészségüggyel, ha kormányra kerülnének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e066c3d8-2dfd-4c61-b8e1-35ab6fa7dae4","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Számtalan olyan egészségi probléma létezik, ami kezdetben csak kisebb kellemetlenséget okoz, így esetleg nem fordítunk időben kellő figyelmet a kezelésére és gyógyítására. Ezek az apróságok aztán igen kellemetlen, fájdalmas betegséggé is nőhetnek. Erre jó példa az aranyér, amiről nehezen beszélünk, pedig, ha időben és jól kezeljük, sok fájdalomtól, bosszúságtól és akár költségtől is megkímélhetjük magunkat.","shortLead":"Számtalan olyan egészségi probléma létezik, ami kezdetben csak kisebb kellemetlenséget okoz, így esetleg nem fordítunk...","id":"20250228_Mitol-gyullad-be-az-aranyer-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e066c3d8-2dfd-4c61-b8e1-35ab6fa7dae4.jpg","index":0,"item":"8103a6b8-f3b4-42f4-b55e-7e657addb35b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_Mitol-gyullad-be-az-aranyer-proktis","timestamp":"2025. április. 18. 14:30","title":"Mitől gyullad be az aranyér?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"3d9ffa72-3eea-4dda-952b-94a51e28e27b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Jelenleg nincs egységes szabályozás az országban. ","shortLead":"Jelenleg nincs egységes szabályozás az országban. ","id":"20250420_A-nemet-rendorsegi-szakszervezet-szerint-itt-az-ideje-kitiltani-a-fegyvereket-a-tomegkozlekedesrol-es-a-vasutallomasokrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d9ffa72-3eea-4dda-952b-94a51e28e27b.jpg","index":0,"item":"d0e715ce-5d29-4fd5-b09b-67253389a98c","keywords":null,"link":"/vilag/20250420_A-nemet-rendorsegi-szakszervezet-szerint-itt-az-ideje-kitiltani-a-fegyvereket-a-tomegkozlekedesrol-es-a-vasutallomasokrol","timestamp":"2025. április. 20. 11:16","title":"A német rendőrségi szakszervezet szerint itt az ideje kitiltani a fegyvereket a tömegközlekedésről és a vasútállomásokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lehet készülni az autópályán legálisan szunyókáló sofőrökre – videó
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Autópályás utazásra már most is léteznek olyan magas szinten automatizált vezetéstámogató rendszerek, amelyek révén akár teljesen átadhatjuk az irányítást.
Lehet, hogy az autósok nem szívesen hallják ezt, de a közúti balesetek legnagyobb kockázati tényezője mindig is az ember volt, és az is marad. A balesetek körülbelül 90 százaléka a emberi hibából adódik. Éppen ezért az automata vezetés fontos lépést jelent a Vision Zero irányába – egy olyan jövőbe, ahol a közlekedésben nincsenek közúti halálesetek, sérülések vagy balesetek.
Most a német autóipari konszern a Continental mutatta meg Cruising Chauffeur funkcióval ellátott autójának képességeit. A rendszer segítségével a jármű képes átvenni a vezetéshez kapcsolódó feladatokat az autópályákon, ráadásul az adott nemzeti közlekedési előírásoknak megfelelően.
A magas szinten automatizált vezetés az autópályán már nem csak egy távoli álom. A Continental már 2012-ben elkezdett tesztelni ehhez hasonló rendszereket közutakon az amerikai Nevada államban. A technológiai vállalat napjainkra már egy globálisan kifejlesztett járműflottával rendelkezik Németországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában.
A sofőr és az autó feladatmegosztásának az is részét képezi, hogy a sofőr ismét visszaveszi az irányítást az autópálya végéhez közeledve. Ezt az átadást egy speciálisan kifejlesztett ember-gép felület kezdeményezi, amelyet szintén tesztelnek már járművekben. Ha pedig a sofőr nem reagál – akár egészségügyi okokból –, amikor az autó a vezetés átvételére figyelmeztet a jármű képes magától biztonságosan megállni. Ezt az úgynevezett minimális kockázatú manőver segítségével végzi el, amelynek során a jármű beazonosítja a legközelebbi helyet, ahol az autó biztonságosan meg tud állni, és automatikusan arra veszi az irányt.
Amikor a Cruising Chauffeurt aktiválják, a jármű környezetét érzékelő szenzorokból származó adatokat mint a kamerák, radar vagy a LiDAR adatai a központi vezérlőegységben, az Asszisztált Automata Vezetési Vezérlőegységben (ADCU) elemzi a rendszer. Az algoritmusai ezek alapján felvázolják az autó 360 fokos környezetének modelljét. A rendszer mindezt egy nagy felbontású térképpel kombinálja, amelyen látható az összes mozgó és álló tárgy, valamint az út és a sávok vonalvezetése. A jármű saját pozícióját a rendszer folyamatosan észleli ebben a modellben. Ez alapján az algoritmusok segítségével megállapítja, hogy mely területeket használhatja az autó biztonságosan, a közlekedési szabályok figyelembe vételével, és a vezetés feladataként erre veszi az irányt. A Cruising Chauffeur automatikusan képes sávot váltani vagy előzni.
Az autópálya végéhez közeledve a rendszer kellő időben felkéri a sofőrt, hogy vegye vissza a vezetés feladatát, az adott helyzetnek megfelelően. Ahhoz, hogy a jármű meggyőződjön arról, hogy a sofőr figyel, és készen áll átvenni a vezetést, a Continental belső kamerákat és algoritmusokat használ, elemzi és értelmezi a sofőr tekintetének mozgását. A „mesterséges empátia” segítségével a jármű képes megállapítani, hogy a sofőr milyen mértékben figyel arra, ami az úton történik, vagy esetleg valami teljesen más dologra figyel-e. Az adott helyzet függvényében az átadási folyamatban egyéb figyelmeztetési stratégiák is helyet kaphatnak. Ha a sofőr még mindig nem vette át az irányítást, a tájékoztatás szintje fokozódik, ahogy az autó közeledik ahhoz a ponthoz, ahol a sofőrnek már át kell vennie a vezetést.
Continental
Az optikai és audiocsatornák mellett tovább figyelmezteti rendszer a sofőrt az átvételre az ülés rezegtetésével. Amennyiben a kormány mögött ülő személy még ezután sem reagál, a Cruising Chauffeur megkezdi a minimális kockázatú manővert. Ez azt jelenti, hogy vagy elkormányozza az autót a leállósávba, és megáll ott, vagy – amennyiben nincs leállósáv, vagy az nem szabad – megáll a sávban a vészvillogó bekapcsolásával úgy, hogy fokozatosan csökkenti a sebességet, amíg megfelelő helyet nem talál a megállásra.
A minimális kockázatú manőver nem csak akkor fontos, amikor a sofőr nem veszi át az irányítást, hanem az esetleges technikai meghibásodások esetében is. Az érzékelők lehetséges meghibásodását egy folyamatosan működő felügyelő rendszer, a biztonságkezelő szűri ki. A rendszert redundánsan tervezték meg, tehát a vezetés feladatát akkor is el tudja látni, hogy ha az egyes érzékelők nem működnek.