Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae73d865-f5d1-4c47-96d1-4a6d5473c3db","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Teszten a Dyson első olyan hajformázó készüléke, amely vezeték nélküli kapcsolatban van használója telefonjával. Nem mellesleg minden korábbinál kényelmesebb használatot ígér, legyen szó egyszerű hajszárításról, göndörítésről vagy épp egyenesítésről.","shortLead":"Teszten a Dyson első olyan hajformázó készüléke, amely vezeték nélküli kapcsolatban van használója telefonjával. Nem...","id":"20250330_dyson-airwrap-id-okos-hajformazo-hajszarito-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae73d865-f5d1-4c47-96d1-4a6d5473c3db.jpg","index":0,"item":"26b0fca7-9c34-41a6-a8f3-2465301ef3df","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_dyson-airwrap-id-okos-hajformazo-hajszarito-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 30. 11:00","title":"Mitől és mennyire okos a hajszárítók Rolls-Royce-a? Kipróbáltuk a Dyson új hajformázóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5569ae4d-7380-48a2-ace2-12309fec29d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A tiltott szerelem nemcsak a képernyőn, hanem az életben is meghatározta a 90 éves korában elhunyt színész sorsát. ","shortLead":"A tiltott szerelem nemcsak a képernyőn, hanem az életben is meghatározta a 90 éves korában elhunyt színész sorsát. ","id":"20250331_richard-chamberlain-sogun-tovismadarak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5569ae4d-7380-48a2-ace2-12309fec29d3.jpg","index":0,"item":"7af19f9d-3985-44cd-87e4-86fbf2ba83a9","keywords":null,"link":"/kultura/20250331_richard-chamberlain-sogun-tovismadarak","timestamp":"2025. március. 31. 11:46","title":"Tövismadarak, Sógun és egy nagy titok: mit imádtunk Richard Chamberlainben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"821b2505-7eb1-4e03-9925-c6fa014cc5d4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Törölnie kellett a NASA-nak a júniusra ütemezett küldetést, mely élelmiszert és fogyóeszközöket is vitt volna a Nemzetközi Űrállomásra. Az asztronauták azonban nem maradnak ellátmány nélkül.","shortLead":"Törölnie kellett a NASA-nak a júniusra ütemezett küldetést, mely élelmiszert és fogyóeszközöket is vitt volna...","id":"20250330_northrop-grumman-cygnus-teherurhajo-serules-iss-teherszallitmany-torles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/821b2505-7eb1-4e03-9925-c6fa014cc5d4.jpg","index":0,"item":"4b395e96-c19a-4e8c-98cc-3b2f1b99aeb4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_northrop-grumman-cygnus-teherurhajo-serules-iss-teherszallitmany-torles","timestamp":"2025. március. 30. 14:20","title":"Már a Földön megsérült az űrhajó, nem indul el az élelmiszer a Nemzetközi Űrállomásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0744f083-ce71-4e13-b3bc-ae91cc91d045","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Közeledik az esős évszak is, ami még több problémához vezethet a következő hetekben.","shortLead":"Közeledik az esős évszak is, ami még több problémához vezethet a következő hetekben.","id":"20250330_Mianmar-foldrenges-katonai-konfliktus-legicsapas-junta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0744f083-ce71-4e13-b3bc-ae91cc91d045.jpg","index":0,"item":"c9110754-250f-4237-8766-6adccc61b44b","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_Mianmar-foldrenges-katonai-konfliktus-legicsapas-junta","timestamp":"2025. március. 30. 10:06","title":"Katonai konfliktus és az egészségügy felszerelés hiánya is nehezíti a helyzetet Mianmarban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61fa0159-1899-4f75-94f3-81295349c49e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Alexander Stubb még jégtörőt is el tud majd adni Trumpnak.","shortLead":"Alexander Stubb még jégtörőt is el tud majd adni Trumpnak.","id":"20250331_donald-trump-alexander-stubb-ukrajnai-haboru-tuzszunet-hatarido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61fa0159-1899-4f75-94f3-81295349c49e.jpg","index":0,"item":"0a663f3c-111b-45ed-9c62-49d4eb1e60ca","keywords":null,"link":"/vilag/20250331_donald-trump-alexander-stubb-ukrajnai-haboru-tuzszunet-hatarido","timestamp":"2025. március. 31. 10:27","title":"Trumppal golfozott Floridában a finn elnök, és határidőt is javasolt neki az ukrajnai tűzszünet megkötésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c438d9bd-f2ca-4156-ad43-eb7bc88b4df9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Januárban az átlagkeresetek csak bő 10 százalékkal nőttek éves alapon, a medián (közepes) keresetek csak bő 9 százalékkal. A közepes havi kereset nettója 374 ezer forint volt. A reálkereset csak 4,6 százalékkal nőtt.","shortLead":"Januárban az átlagkeresetek csak bő 10 százalékkal nőttek éves alapon, a medián (közepes) keresetek csak bő 9...","id":"20250331_A-januari-beremelesekben-sem-nagyon-latszik-a-repulorajt-beesett-a-realkereset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c438d9bd-f2ca-4156-ad43-eb7bc88b4df9.jpg","index":0,"item":"601c4652-9aa7-45ed-b764-0e36464af920","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_A-januari-beremelesekben-sem-nagyon-latszik-a-repulorajt-beesett-a-realkereset","timestamp":"2025. március. 31. 08:35","title":"A januári béremelésekben sem nagyon látszik a repülőrajt, beesett a reálkereset-emelkedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"827a3114-52f8-400c-ab6c-4071aa385116","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tovább gyűrűzik az MNB-botrány; Varga Mihályék szerint már a legjobb esetben sem lehet elérni a kormány idei inflációs és GDP-célját, úgyhogy marad kampányígéretnek az ATM-telepítés; az amerikaiak újabb vámokat ígértek, és a háborús terveikkel ellentétben ezt nem a Signalon jelentették be. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Tovább gyűrűzik az MNB-botrány; Varga Mihályék szerint már a legjobb esetben sem lehet elérni a kormány idei inflációs...","id":"20250330_Es-akkor-Orban-kocsma-atm-mnb-matolcsy-vamhaboru-usa-vendegmunkas-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/827a3114-52f8-400c-ab6c-4071aa385116.jpg","index":0,"item":"f126559b-8249-46b7-9032-3b0f0f2d809f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250330_Es-akkor-Orban-kocsma-atm-mnb-matolcsy-vamhaboru-usa-vendegmunkas-inflacio","timestamp":"2025. március. 30. 07:00","title":"És akkor Orbán Viktor kisütötte, mivel nyerheti meg a választást: kocsma, templom, ATM","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"516e5d4a-9279-4643-b5a6-a5700183705a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A pénteki földrengésnek eddig 1700 halálos áldozata és 3400 sérültje van.","shortLead":"A pénteki földrengésnek eddig 1700 halálos áldozata és 3400 sérültje van.","id":"20250331_mianmar-foldrenges-tulelo-mentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/516e5d4a-9279-4643-b5a6-a5700183705a.jpg","index":0,"item":"9e344e02-2103-410c-8743-332a30a69d52","keywords":null,"link":"/elet/20250331_mianmar-foldrenges-tulelo-mentes","timestamp":"2025. március. 31. 12:13","title":"Hatvan óra után túlélőt találtak egy szálloda romjai alatt Mianmarban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lehet készülni az autópályán legálisan szunyókáló sofőrökre – videó
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Autópályás utazásra már most is léteznek olyan magas szinten automatizált vezetéstámogató rendszerek, amelyek révén akár teljesen átadhatjuk az irányítást.
Lehet, hogy az autósok nem szívesen hallják ezt, de a közúti balesetek legnagyobb kockázati tényezője mindig is az ember volt, és az is marad. A balesetek körülbelül 90 százaléka a emberi hibából adódik. Éppen ezért az automata vezetés fontos lépést jelent a Vision Zero irányába – egy olyan jövőbe, ahol a közlekedésben nincsenek közúti halálesetek, sérülések vagy balesetek.
Most a német autóipari konszern a Continental mutatta meg Cruising Chauffeur funkcióval ellátott autójának képességeit. A rendszer segítségével a jármű képes átvenni a vezetéshez kapcsolódó feladatokat az autópályákon, ráadásul az adott nemzeti közlekedési előírásoknak megfelelően.
A magas szinten automatizált vezetés az autópályán már nem csak egy távoli álom. A Continental már 2012-ben elkezdett tesztelni ehhez hasonló rendszereket közutakon az amerikai Nevada államban. A technológiai vállalat napjainkra már egy globálisan kifejlesztett járműflottával rendelkezik Németországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában.
A sofőr és az autó feladatmegosztásának az is részét képezi, hogy a sofőr ismét visszaveszi az irányítást az autópálya végéhez közeledve. Ezt az átadást egy speciálisan kifejlesztett ember-gép felület kezdeményezi, amelyet szintén tesztelnek már járművekben. Ha pedig a sofőr nem reagál – akár egészségügyi okokból –, amikor az autó a vezetés átvételére figyelmeztet a jármű képes magától biztonságosan megállni. Ezt az úgynevezett minimális kockázatú manőver segítségével végzi el, amelynek során a jármű beazonosítja a legközelebbi helyet, ahol az autó biztonságosan meg tud állni, és automatikusan arra veszi az irányt.
Amikor a Cruising Chauffeurt aktiválják, a jármű környezetét érzékelő szenzorokból származó adatokat mint a kamerák, radar vagy a LiDAR adatai a központi vezérlőegységben, az Asszisztált Automata Vezetési Vezérlőegységben (ADCU) elemzi a rendszer. Az algoritmusai ezek alapján felvázolják az autó 360 fokos környezetének modelljét. A rendszer mindezt egy nagy felbontású térképpel kombinálja, amelyen látható az összes mozgó és álló tárgy, valamint az út és a sávok vonalvezetése. A jármű saját pozícióját a rendszer folyamatosan észleli ebben a modellben. Ez alapján az algoritmusok segítségével megállapítja, hogy mely területeket használhatja az autó biztonságosan, a közlekedési szabályok figyelembe vételével, és a vezetés feladataként erre veszi az irányt. A Cruising Chauffeur automatikusan képes sávot váltani vagy előzni.
Az autópálya végéhez közeledve a rendszer kellő időben felkéri a sofőrt, hogy vegye vissza a vezetés feladatát, az adott helyzetnek megfelelően. Ahhoz, hogy a jármű meggyőződjön arról, hogy a sofőr figyel, és készen áll átvenni a vezetést, a Continental belső kamerákat és algoritmusokat használ, elemzi és értelmezi a sofőr tekintetének mozgását. A „mesterséges empátia” segítségével a jármű képes megállapítani, hogy a sofőr milyen mértékben figyel arra, ami az úton történik, vagy esetleg valami teljesen más dologra figyel-e. Az adott helyzet függvényében az átadási folyamatban egyéb figyelmeztetési stratégiák is helyet kaphatnak. Ha a sofőr még mindig nem vette át az irányítást, a tájékoztatás szintje fokozódik, ahogy az autó közeledik ahhoz a ponthoz, ahol a sofőrnek már át kell vennie a vezetést.
Continental
Az optikai és audiocsatornák mellett tovább figyelmezteti rendszer a sofőrt az átvételre az ülés rezegtetésével. Amennyiben a kormány mögött ülő személy még ezután sem reagál, a Cruising Chauffeur megkezdi a minimális kockázatú manővert. Ez azt jelenti, hogy vagy elkormányozza az autót a leállósávba, és megáll ott, vagy – amennyiben nincs leállósáv, vagy az nem szabad – megáll a sávban a vészvillogó bekapcsolásával úgy, hogy fokozatosan csökkenti a sebességet, amíg megfelelő helyet nem talál a megállásra.
A minimális kockázatú manőver nem csak akkor fontos, amikor a sofőr nem veszi át az irányítást, hanem az esetleges technikai meghibásodások esetében is. Az érzékelők lehetséges meghibásodását egy folyamatosan működő felügyelő rendszer, a biztonságkezelő szűri ki. A rendszert redundánsan tervezték meg, tehát a vezetés feladatát akkor is el tudja látni, hogy ha az egyes érzékelők nem működnek.