Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ea9ad27e-afae-4fbb-a6dc-5ae9b115c0d7","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Valjancin Stermer már a nyolcadik politikai fogoly az országban, aki 2020 óta őrizetben halt meg.","shortLead":"Valjancin Stermer már a nyolcadik politikai fogoly az országban, aki 2020 óta őrizetben halt meg.","id":"20250522_feheroroszorszag-meghalt-valjancin-stermer-politikai-fogoly-lukasenka-ukrajnai-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea9ad27e-afae-4fbb-a6dc-5ae9b115c0d7.jpg","index":0,"item":"b4e2f882-867b-44af-891a-7ab86ce27de8","keywords":null,"link":"/vilag/20250522_feheroroszorszag-meghalt-valjancin-stermer-politikai-fogoly-lukasenka-ukrajnai-haboru","timestamp":"2025. május. 22. 20:58","title":"Meghalt a börtönben egy fehérorosz üzletember, akit Lukasenka megsértéséért ítéltek el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf","c_author":"Lengyel Tibor","category":"gazdasag","description":"A 2026-os parlamenti választás sokba fog kerülni, de hogy mennyibe, azt nehéz megmondani, még úgy is, hogy pontos tervszámok állnak rendelkezésre. Attól függ, honnan nézzük, és hogyan számolunk, de az biztos, hogy a 31 milliárd feletti rendezési költség duplája a 2022-esnek. Átszámoltuk, mi minden van benne ebben az összegben, amelyből kijönne még egy Rose d’Or szuperjacht is.","shortLead":"A 2026-os parlamenti választás sokba fog kerülni, de hogy mennyibe, azt nehéz megmondani, még úgy is, hogy pontos...","id":"20250522_valasztas-2026-koltsege-ara-inflacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf.jpg","index":0,"item":"413e79fd-2284-4b4c-b786-e5e43851444e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_valasztas-2026-koltsege-ara-inflacio-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 14:07","title":"Négy év alatt úgy drágul duplájára a parlamenti választás rendezési költsége, hogy közben Orbánék letörték az inflációt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e93f2b5-e342-43e7-aa4e-c759b10e0b30","c_author":"HVG","category":"360","description":"Gépjárművek karbantartására hozott létre céget Scheer Sándor, a Market Építő egyik tulajdonosa.","shortLead":"Gépjárművek karbantartására hozott létre céget Scheer Sándor, a Market Építő egyik tulajdonosa.","id":"20250521_scheer-sandor-market","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e93f2b5-e342-43e7-aa4e-c759b10e0b30.jpg","index":0,"item":"1bca241f-2086-4638-9032-05c2c1c8c1d6","keywords":null,"link":"/360/20250521_scheer-sandor-market","timestamp":"2025. május. 23. 07:30","title":"Autómosókba fektet az ingatlanfejlesztő milliárdos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d71449b1-8013-4c61-8b47-c1d9e00bb38c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A volt polgármester nagylelkűségét nem nézték jó szemmel párttársai sem, tavaly ősszel ki akarták zárni a Fideszből.","shortLead":"A volt polgármester nagylelkűségét nem nézték jó szemmel párttársai sem, tavaly ősszel ki akarták zárni a Fideszből.","id":"20250523_paks-vegkielegites-polgarmester-fidesz-onkormanyzat-birosag-peci-torvenyszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d71449b1-8013-4c61-8b47-c1d9e00bb38c.jpg","index":0,"item":"fed66e6c-0fdd-4601-829f-879a60d6d32b","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_paks-vegkielegites-polgarmester-fidesz-onkormanyzat-birosag-peci-torvenyszek","timestamp":"2025. május. 23. 19:29","title":"Több mint 40 milliót kellene visszafizetnie a volt paksi főjegyzőnek a 63 milliós végkielégítéséből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"568ef1eb-befe-4c55-9215-2d8973a517b5","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Tavaly tavasz óta már irányonként napi négy-négy járatot közlekedtet a Regiojet a magyar és az osztrák főváros között, mi pedig összehasonlítottuk a MÁV, illetve az ÖBB vonataival. Mind az árakon, mind a színvonalon meglepődtünk, pedig a MÁV-nak sem lenne lehetetlen adaptálni mindazt, amit a cseheknek már évekkel ezelőtt sikerült.","shortLead":"Tavaly tavasz óta már irányonként napi négy-négy járatot közlekedtet a Regiojet a magyar és az osztrák főváros között...","id":"20250522_budapest-becs-vonat-regiojet-mav-obb-jegyek-arak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/568ef1eb-befe-4c55-9215-2d8973a517b5.jpg","index":0,"item":"3f246b2b-4481-4884-8756-5703e6c7f77a","keywords":null,"link":"/elet/20250522_budapest-becs-vonat-regiojet-mav-obb-jegyek-arak","timestamp":"2025. május. 22. 05:01","title":"Vonattal Budapestről Bécsbe: a cseh magánvasút nemcsak a MÁV-ot, de a Railjetet is lemosta a pályáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69c8f900-0af9-44fd-b724-750ee49be5f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meg is építenek év végéig 300 akkucsere-állomást Kínában.","shortLead":"Meg is építenek év végéig 300 akkucsere-állomást Kínában.","id":"20250522_kamionoknal-vezeti-be-az-akkucseret-a-CATL","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69c8f900-0af9-44fd-b724-750ee49be5f7.jpg","index":0,"item":"c8d34881-f08a-4155-94b1-335f7aa3cb8c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_kamionoknal-vezeti-be-az-akkucseret-a-CATL","timestamp":"2025. május. 22. 10:42","title":"Öt perc és mehet tovább: a villanykamionoknál az akkucsere a jó megoldás a CATL szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"514ae8b3-ce8f-404d-921e-3706036ed693","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az együttes egyik tagját azért vádolták meg terrorbűncselekménnyel, mert a Hezbollah terrorszervezet zászlaját mutatta fel egy koncerten. Az együttes szerint csak el akarják hallgattatni őket, mert ők az igazat mondják.","shortLead":"Az együttes egyik tagját azért vádolták meg terrorbűncselekménnyel, mert a Hezbollah terrorszervezet zászlaját mutatta...","id":"20250522_Kneecap-terrorizmus-vadja-valasz-reakcio-hezbollah-hamasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/514ae8b3-ce8f-404d-921e-3706036ed693.jpg","index":0,"item":"6f6cb8e8-db27-4241-854a-5839861d77ff","keywords":null,"link":"/kultura/20250522_Kneecap-terrorizmus-vadja-valasz-reakcio-hezbollah-hamasz","timestamp":"2025. május. 22. 12:13","title":"A Kneecap a terrorizmus vádjáról: „Csak az a cél, hogy elhallgattassanak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a46b622-cb39-4d6e-ab68-be82dea85b73","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az epicentruma Herakliontól 56 kilométerre volt, de még Athénban is érezték.","shortLead":"Az epicentruma Herakliontól 56 kilométerre volt, de még Athénban is érezték.","id":"20250522_foldrenges-kreta-heraklion","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a46b622-cb39-4d6e-ab68-be82dea85b73.jpg","index":0,"item":"d2c05a51-8471-4889-b8ed-29af00fa6b51","keywords":null,"link":"/vilag/20250522_foldrenges-kreta-heraklion","timestamp":"2025. május. 22. 10:07","title":"6,1-es földrengés rázta meg Krétát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városi kisautóké alapvetően egy józan kategória. Egy-két utassal és némi csomaggal is kényelmes járművek, felesleges rongyrázás nélkül. A Ford viszont most olyan szinten “díszítette fel”, többek között elektronikus technológiával, az új Fiestát, ami ebben a szegmensben pár éve még szóba sem jöhetett volna.
Az új Fiesta tavalyi, kölni világpremierjén is ott voltunk már, egy valódi amerikai gigarendezvény keretében, 2500 vendéggel egyetemben. Az akkori főszereplőkből a Fiesta maradt velünk, a Ford akkori nagyvezérétől Mark Fields-től viszont azóta búcsút vettek. Az ő leváltásában biztosan nem a Fiesta jelentette az indokot, a 40 éve gyártott modell – legalábbis nálunk, Európában – mindig is kedvenc volt. Ami a VW Golf a kompakt autók közöttt, az a Fiesta a városi kisautók között, jellemzően piacvezető.
Sikerét leginkább a jó árazás mellé társuló, éppen a piac legjellemzőbb igényeit kielégítő konstrukciójának köszönheti, ami az éppen aktuális francia-olasz autók közel azonos tagjainál (most éppen: Peugeot 208, Renault Clio, Fiat Panda) igényesebbet jelent, a német-japán konkurenciánál (VW Polo, Honda Jazz, Toyota Yaris) pedig egyértelműen olcsóbbat. Hogy mennyire fontos modell itt Európában a Fiesta, azt a számok egyértelműen mutatják: tavaly 300 ezer darabot adtak el belőle.
Képgaléria.
D.P.
Erősségek, lehetőségek
Ha piaci igények és lehetőségek felől közelítünk rá, mint egy SWOT-analízisben, akkor a jelenlegi Fiesta (is) tudja tartani a lépést. A lépést, ami most éppen arról szól, hogy egy városi kisautóba is olyan mennyiségű elektronikát szuszakolnak bele, ami pár éve csak kategóriákkal feljebb volt elérhető. Kényelmi-, biztonsági-asszisztenst, érintőképernyős infotainment-vezérlést, audiorendszert (B&O Play), szolgáltatási oldalról pedig weben keresztül elérhető alkalmazások sokaságát. Ezen összetevők ára beszállítói oldalról láthatóan elérte azt a megfizethető szintet, hogy ezt az alapvetően olcsó kategóriát is tele tudják tömni velük.
Mindez a trend lassan a klasszikus tesztek vonalvezetését – külső, belső, motor, vezethetőség, extrák, biztonsági és szórakoztatóelektronika – is felborítja. Mert ahogy sok új autóban, a Fiestában is ezek hagytak bennünk olyan nyomokat, amelyek megmaradnak a teszthetet követően is. Egyre jellemzőbb ma már, hogy az autóknál nem a vas az érdekes igazán, hanem a szolgáltatások – de akkor is meglepő ezzel ilyen szinten és egyre csak erősebben szembesülni.
D.P.
Esetünkben egy közepesen jól felszerelt Titanium-csomagos kiadásról van szó, amelyben adaptív tempomat, vészfékasszisztens, sávtartó, holttérfigyelő, táblafelismerő, automata fényszóró, önálló parkolás opció, start&stop, fűthető kormánykerék – tehát lényegében minden, ma felsorolható extra ott volt. Valójában nem csak a rendszerek számossága érdekes, hanem, hogy ezek mennyire harmonikusan működnek együtt. Fontos ugyanis, hogy hogy az egész csomag ne rubrikák sokasága legyen egy összehasonlító kalkulátorban a konkurens modellekkel szemben, hanem ténylegesen növelje az autó használhatóságát. Ebben is meggyőzően teljesít az új Fiesta: könnyen kiismerhető és – ami legalább ilyen fontos –, nem hiperaktív, folyamatosan csilingelő, állandóan veszélyt látó vezetési asszisztensei vannak. Az ilyeneket úgyis csak kikapcsolják a tulajdonosok.
Megvan a tartalomhoz a forma is
De lássuk azért a dizájnt is. Ez a Fiesta az előző generáció padlólemezét örökölte, vagyis inkább a 7,5 generáció ez, mint 8. Ennek nyomán aztán nem is fognak rá nagyon pillogni az emberek, mert nagyban hasonlít ahhoz, amelyből ezrével látni az utakon. Kicsit persze filigránabb a maszkja, ami most éppen kevésbé szögletes és hangsúlyos, a lámpái inkább szembetűnőek és kicsit teslásak. Az arányai és a méretei is hasonlóak a korábbiakhoz: 4040 mm hosszú, 1735 mm szélességű, 1474 magasságú. Sajnos a hátsótér helykínálata elég szerény maradt, igaz, a csomagtere 292 literrel már elfogadható.
D.P.
A kabintér minőségérzete általánosan magas, az anyaghasználat, a kidolgozás is erősnek tűnik. Az ülések lehetnének jobbak, az általunk tesztelt modell kárpitja elég izzasztó volt. Az utastér, ahogy a fenti részben végigvettük szolgáltatási oldalról, teljesen más világ mint a korábbi, amelyhez a környezetet is át kellett szabni. A legfontosabb kézzelfoghatója mindennek, hogy a korábbi, sokgombos középkonzol helyett egy nagyméretű 8 colos tablet került fókuszba. Az infotainment Ford Sync 3-rendszere tényleg röptében párosodik bármilyen bluetooth-os készülékkel, a Waze pedig béta módban már a központi kijelzőn is fut.
Mára hengerből is három az igazság
A Fiesta motorja az az EcoBoost egyliteres, három hengeres, turbómotor, amely mostanra teljesen szétterült a Ford teljes kínálatán. Ebben az esetben a 100 lóerős alapváltozata érkezett, ami így is bőven elég, minden fokozatban szépen viszi az 1164 kilós autót. Olyannyira, hogy bár nem nagyon emlékszünk korábbról olyanra, hogy a 160-as tempó se jelentsen gondotegy Fiestának, de ezzel a motorral is simán megfutja. Ráadásul nagyon csendes közben az utastér. A jellegzetes háromhengeres üzemmód, amivel azért találkoztunk néhány másik kisméretű mostani modellben is (Suzuki Celerio, Citroen C3, Nissan Micra) itt messze a legfinomabbnak tűnt. Nem rázta a bódét és kicsit hajszolva kifejezetten élvezetes hangokat hallatott. A páratlan hengerszámnak, ha jól van megcsinálva, van valamiféle sajátosan izgalmas járáskultúrája, ami úgy tűnik már három henger esetében is kihozható.
D.P.
Az EcoBoost jelző viszont – egy hét után – csak a teljesítmény oldalról tűnik teljesen indokoltnak. Mivel az átlagfogyasztást 6,8 literre adta a gép, ami egy ilyen kis motorú, -méretű és -tömegű autótól elég sok. (Érdekes lesz, amikor már ebből a motorból is használják majd a hengerlekapcsolós változatot, amellyel csak két hengerrel megy majd a motor bizonyos üzemállapotokban. Mindenképp megér egy próbát megnézni, mennyivel takarékosabb egy ilyen modell a való életben.)
Ami a futóművet illeti, hozza a magabiztos karaktert, ami a Fordoktól hagyományosan elvárás. Most sincs gond, a MacPherson és csatolt-lengőkaros konstrukcióval kiszámíthatóan feszes a Fiesta. A jó fogású kormánnyal élénken lehet terelgetni az autót, talán a hátsó, egyszerű csatolt-lengőkaros megoldásnál érezni, hogy néha határán van a képességeinek.
Konklúzió
Az általunk próbált Ford Fiesta 1.0 EcoBoost lényegében ideális felszereltséggel, ebben a formájában 4,9 millió forintba kerül, ami nem a piac alja árban, de ilyen korszerű extrákkal teletömött kisautót nehéz másikat találni. És itt lehet megint visszakötni a tavalyi világpremier egyik prezentációs slide-jára, miszerint már ebben a kategóriában is a magas felszereltség megy a legjobban. (Igaz, nem is kínálnak klasszikus belépő modellt.) Vagyis költenek a vevők, hogy ne fapados modellben üljenek. Persze, valahol meg is kell fogni aztán az árakat, így vannak furcsa dolgok még egy ilyen drága kisautóban is, mint a hátsó ajtó kurblis ablaka, vagy a félig manuális klíma.
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.