Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4ae07b97-2345-4f8c-a4a8-497ea1549794","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"360","description":"Drasztikusan szűkítette és két évvel elhalasztotta a vállalatok ESG-jelentésének tavaly ősszel véglegesített kötelező alkalmazását az Európai Unió. Bürokráciacsökkentésre hivatkoznak, ám egyúttal a kontinens klímacéljai elérését is kitolják. Teljes hátraarcról van szó?","shortLead":"Drasztikusan szűkítette és két évvel elhalasztotta a vállalatok ESG-jelentésének tavaly ősszel véglegesített kötelező...","id":"20250524_hvg-lazitasi-szakasz-esg-fekezett-ambicio-europai-unio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ae07b97-2345-4f8c-a4a8-497ea1549794.jpg","index":0,"item":"3d3a8e9c-2920-4d6a-a89a-e35bf1ede211","keywords":null,"link":"/360/20250524_hvg-lazitasi-szakasz-esg-fekezett-ambicio-europai-unio","timestamp":"2025. május. 24. 12:00","title":"Amikor az EU is fénysebességgel dönt: visszavesz a zöldítési tervekből Brüsszel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad29f1e2-14de-483e-ba93-6bad0157c19b","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Oboára, szaxofonra vagy klarinétra, 2,5-4 percben, a vegyiharc ezrednek vagy a területvédelmi ezredeknek ajánlva. Fődíj: 700 ezer forint. Ákos nincs a zsűriben.","shortLead":"Oboára, szaxofonra vagy klarinétra, 2,5-4 percben, a vegyiharc ezrednek vagy a területvédelmi ezredeknek ajánlva...","id":"20250522_Katonai-indulora-irt-ki-palyazatot-a-HM-Zeneszerzok-alkossatok-remekmuveket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad29f1e2-14de-483e-ba93-6bad0157c19b.jpg","index":0,"item":"1ab30429-31b2-4038-a6aa-37f2afd347f0","keywords":null,"link":"/kultura/20250522_Katonai-indulora-irt-ki-palyazatot-a-HM-Zeneszerzok-alkossatok-remekmuveket","timestamp":"2025. május. 22. 18:11","title":"Katonai indulóra írt ki pályázatot a HM: Zeneszerzők, alkossatok remekműveket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Karácsony után legközelebb május elején kezdtek el sokan gondolkozni a nyaralás helyszínén.","shortLead":"Karácsony után legközelebb május elején kezdtek el sokan gondolkozni a nyaralás helyszínén.","id":"20250523_horvat-olasz-gorog-spanyol-nyaralas-balaton-google-trends","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"661ab956-10b3-49a0-b595-47071bc976b6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_horvat-olasz-gorog-spanyol-nyaralas-balaton-google-trends","timestamp":"2025. május. 23. 05:30","title":"A horvát, az olasz, a görög és a spanyol nyaralás is veri a balatonit a magyar internezetőknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b81f19b2-04a6-4060-9efd-ee83d1784c87","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"A 39 éves horvát középpályás hat Bajnokok Ligája-sikert és négy bajnoki címet ünnepelhetett a madridiak mezében.","shortLead":"A 39 éves horvát középpályás hat Bajnokok Ligája-sikert és négy bajnoki címet ünnepelhetett a madridiak mezében.","id":"20250522_labdarugas-real-madrid-luka-modric-tavozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b81f19b2-04a6-4060-9efd-ee83d1784c87.jpg","index":0,"item":"d1d8f25e-f527-4077-9474-d88ae7ec8502","keywords":null,"link":"/sport/20250522_labdarugas-real-madrid-luka-modric-tavozas","timestamp":"2025. május. 22. 17:44","title":"Modric elhagyja a Real Madridot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fe99477-6bb7-4c7d-a4fa-ab54e14c3ceb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta Texasban már a negyedik olyan napelemfarmmal kötött megállapodást, amely zöldenergiát szolgáltat majd a vállalatnak. Várhatóan 15-20 éven át.","shortLead":"A Meta Texasban már a negyedik olyan napelemfarmmal kötött megállapodást, amely zöldenergiát szolgáltat majd...","id":"20250523_meta-napelem-zoldenergia-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fe99477-6bb7-4c7d-a4fa-ab54e14c3ceb.jpg","index":0,"item":"18c05817-99dc-4c4d-a477-9fde4088646d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_meta-napelem-zoldenergia-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 23. 18:03","title":"Újabb napelemfarmokra csapott le a Meta, hogy működjön a mesterséges intelligenciája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daed3b15-9e84-4679-8489-5489a2844f55","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Magam is meghallgattam a Hyper, hyper című számukat” – hízelgett a helyi polgármester az ott koncertező technocsapatnak 1995. május 25-én. A trió ugyanis nem Budapesten, hanem Sarkadon kezdte meg a magyarországi turnéját. Csodálatos videó is készült a látogatásról.","shortLead":"„Magam is meghallgattam a Hyper, hyper című számukat” – hízelgett a helyi polgármester az ott koncertező...","id":"20250524_Magam-is-meghallgattam-a-Hyper-hyper-cimu-szamukat-hizelgett-sarkadi-polgarmester-az-ott-koncertezo-Scooternek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daed3b15-9e84-4679-8489-5489a2844f55.jpg","index":0,"item":"7ab0c433-a17c-45c8-bb4c-409df67f1f2e","keywords":null,"link":"/elet/20250524_Magam-is-meghallgattam-a-Hyper-hyper-cimu-szamukat-hizelgett-sarkadi-polgarmester-az-ott-koncertezo-Scooternek","timestamp":"2025. május. 24. 14:30","title":"Poptörténeti szenzáció: harminc éve Sarkadon lépett fel a Scooter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1d325fa-bc64-4a52-a9e2-cea32c9633ef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szintet lépett Trump fenyegetőzése: ugyan az amerikai elnök már régóta elégedetlen azzal, hogy az Apple Indiában tervezi gyártani a telefonjai egy részét, most már konkrét szankciót is belebegtetett.","shortLead":"Szintet lépett Trump fenyegetőzése: ugyan az amerikai elnök már régóta elégedetlen azzal, hogy az Apple Indiában...","id":"20250523_donald-trump-apple-iphone-gyartasa-egyesult-allamok-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1d325fa-bc64-4a52-a9e2-cea32c9633ef.jpg","index":0,"item":"8a5f219c-bca6-4f96-a4ba-8900a2d0d11a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_donald-trump-apple-iphone-gyartasa-egyesult-allamok-vam","timestamp":"2025. május. 23. 14:45","title":"Trump megfenyegette az Apple-t, 25 százalékos vámot akaszthat a cég nyakába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee580443-8ee6-49ca-8490-a076d8c98357","c_author":"One Solutions","category":"brandcontent","description":"Míg a vállalatok a növekedés, az ügyfélszerzés és a hatékonyságnövelés kihívásaival küzdenek, a háttérben új típusú fenyegetések körvonalazódnak – gyakran láthatatlanul.","shortLead":"Míg a vállalatok a növekedés, az ügyfélszerzés és a hatékonyságnövelés kihívásaival küzdenek, a háttérben új típusú...","id":"20250521_one_solutions_kibervedelem_kibertamadas_kiberintelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee580443-8ee6-49ca-8490-a076d8c98357.jpg","index":0,"item":"4e4536e4-edab-4498-b9e6-ede8f9dc8f9d","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250521_one_solutions_kibervedelem_kibertamadas_kiberintelligencia","timestamp":"2025. május. 23. 07:30","title":"Miért válik üzleti alapfeltétellé a kiberintelligencia?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városi kisautóké alapvetően egy józan kategória. Egy-két utassal és némi csomaggal is kényelmes járművek, felesleges rongyrázás nélkül. A Ford viszont most olyan szinten “díszítette fel”, többek között elektronikus technológiával, az új Fiestát, ami ebben a szegmensben pár éve még szóba sem jöhetett volna.
Az új Fiesta tavalyi, kölni világpremierjén is ott voltunk már, egy valódi amerikai gigarendezvény keretében, 2500 vendéggel egyetemben. Az akkori főszereplőkből a Fiesta maradt velünk, a Ford akkori nagyvezérétől Mark Fields-től viszont azóta búcsút vettek. Az ő leváltásában biztosan nem a Fiesta jelentette az indokot, a 40 éve gyártott modell – legalábbis nálunk, Európában – mindig is kedvenc volt. Ami a VW Golf a kompakt autók közöttt, az a Fiesta a városi kisautók között, jellemzően piacvezető.
Sikerét leginkább a jó árazás mellé társuló, éppen a piac legjellemzőbb igényeit kielégítő konstrukciójának köszönheti, ami az éppen aktuális francia-olasz autók közel azonos tagjainál (most éppen: Peugeot 208, Renault Clio, Fiat Panda) igényesebbet jelent, a német-japán konkurenciánál (VW Polo, Honda Jazz, Toyota Yaris) pedig egyértelműen olcsóbbat. Hogy mennyire fontos modell itt Európában a Fiesta, azt a számok egyértelműen mutatják: tavaly 300 ezer darabot adtak el belőle.
Képgaléria.
D.P.
Erősségek, lehetőségek
Ha piaci igények és lehetőségek felől közelítünk rá, mint egy SWOT-analízisben, akkor a jelenlegi Fiesta (is) tudja tartani a lépést. A lépést, ami most éppen arról szól, hogy egy városi kisautóba is olyan mennyiségű elektronikát szuszakolnak bele, ami pár éve csak kategóriákkal feljebb volt elérhető. Kényelmi-, biztonsági-asszisztenst, érintőképernyős infotainment-vezérlést, audiorendszert (B&O Play), szolgáltatási oldalról pedig weben keresztül elérhető alkalmazások sokaságát. Ezen összetevők ára beszállítói oldalról láthatóan elérte azt a megfizethető szintet, hogy ezt az alapvetően olcsó kategóriát is tele tudják tömni velük.
Mindez a trend lassan a klasszikus tesztek vonalvezetését – külső, belső, motor, vezethetőség, extrák, biztonsági és szórakoztatóelektronika – is felborítja. Mert ahogy sok új autóban, a Fiestában is ezek hagytak bennünk olyan nyomokat, amelyek megmaradnak a teszthetet követően is. Egyre jellemzőbb ma már, hogy az autóknál nem a vas az érdekes igazán, hanem a szolgáltatások – de akkor is meglepő ezzel ilyen szinten és egyre csak erősebben szembesülni.
D.P.
Esetünkben egy közepesen jól felszerelt Titanium-csomagos kiadásról van szó, amelyben adaptív tempomat, vészfékasszisztens, sávtartó, holttérfigyelő, táblafelismerő, automata fényszóró, önálló parkolás opció, start&stop, fűthető kormánykerék – tehát lényegében minden, ma felsorolható extra ott volt. Valójában nem csak a rendszerek számossága érdekes, hanem, hogy ezek mennyire harmonikusan működnek együtt. Fontos ugyanis, hogy hogy az egész csomag ne rubrikák sokasága legyen egy összehasonlító kalkulátorban a konkurens modellekkel szemben, hanem ténylegesen növelje az autó használhatóságát. Ebben is meggyőzően teljesít az új Fiesta: könnyen kiismerhető és – ami legalább ilyen fontos –, nem hiperaktív, folyamatosan csilingelő, állandóan veszélyt látó vezetési asszisztensei vannak. Az ilyeneket úgyis csak kikapcsolják a tulajdonosok.
Megvan a tartalomhoz a forma is
De lássuk azért a dizájnt is. Ez a Fiesta az előző generáció padlólemezét örökölte, vagyis inkább a 7,5 generáció ez, mint 8. Ennek nyomán aztán nem is fognak rá nagyon pillogni az emberek, mert nagyban hasonlít ahhoz, amelyből ezrével látni az utakon. Kicsit persze filigránabb a maszkja, ami most éppen kevésbé szögletes és hangsúlyos, a lámpái inkább szembetűnőek és kicsit teslásak. Az arányai és a méretei is hasonlóak a korábbiakhoz: 4040 mm hosszú, 1735 mm szélességű, 1474 magasságú. Sajnos a hátsótér helykínálata elég szerény maradt, igaz, a csomagtere 292 literrel már elfogadható.
D.P.
A kabintér minőségérzete általánosan magas, az anyaghasználat, a kidolgozás is erősnek tűnik. Az ülések lehetnének jobbak, az általunk tesztelt modell kárpitja elég izzasztó volt. Az utastér, ahogy a fenti részben végigvettük szolgáltatási oldalról, teljesen más világ mint a korábbi, amelyhez a környezetet is át kellett szabni. A legfontosabb kézzelfoghatója mindennek, hogy a korábbi, sokgombos középkonzol helyett egy nagyméretű 8 colos tablet került fókuszba. Az infotainment Ford Sync 3-rendszere tényleg röptében párosodik bármilyen bluetooth-os készülékkel, a Waze pedig béta módban már a központi kijelzőn is fut.
Mára hengerből is három az igazság
A Fiesta motorja az az EcoBoost egyliteres, három hengeres, turbómotor, amely mostanra teljesen szétterült a Ford teljes kínálatán. Ebben az esetben a 100 lóerős alapváltozata érkezett, ami így is bőven elég, minden fokozatban szépen viszi az 1164 kilós autót. Olyannyira, hogy bár nem nagyon emlékszünk korábbról olyanra, hogy a 160-as tempó se jelentsen gondotegy Fiestának, de ezzel a motorral is simán megfutja. Ráadásul nagyon csendes közben az utastér. A jellegzetes háromhengeres üzemmód, amivel azért találkoztunk néhány másik kisméretű mostani modellben is (Suzuki Celerio, Citroen C3, Nissan Micra) itt messze a legfinomabbnak tűnt. Nem rázta a bódét és kicsit hajszolva kifejezetten élvezetes hangokat hallatott. A páratlan hengerszámnak, ha jól van megcsinálva, van valamiféle sajátosan izgalmas járáskultúrája, ami úgy tűnik már három henger esetében is kihozható.
D.P.
Az EcoBoost jelző viszont – egy hét után – csak a teljesítmény oldalról tűnik teljesen indokoltnak. Mivel az átlagfogyasztást 6,8 literre adta a gép, ami egy ilyen kis motorú, -méretű és -tömegű autótól elég sok. (Érdekes lesz, amikor már ebből a motorból is használják majd a hengerlekapcsolós változatot, amellyel csak két hengerrel megy majd a motor bizonyos üzemállapotokban. Mindenképp megér egy próbát megnézni, mennyivel takarékosabb egy ilyen modell a való életben.)
Ami a futóművet illeti, hozza a magabiztos karaktert, ami a Fordoktól hagyományosan elvárás. Most sincs gond, a MacPherson és csatolt-lengőkaros konstrukcióval kiszámíthatóan feszes a Fiesta. A jó fogású kormánnyal élénken lehet terelgetni az autót, talán a hátsó, egyszerű csatolt-lengőkaros megoldásnál érezni, hogy néha határán van a képességeinek.
Konklúzió
Az általunk próbált Ford Fiesta 1.0 EcoBoost lényegében ideális felszereltséggel, ebben a formájában 4,9 millió forintba kerül, ami nem a piac alja árban, de ilyen korszerű extrákkal teletömött kisautót nehéz másikat találni. És itt lehet megint visszakötni a tavalyi világpremier egyik prezentációs slide-jára, miszerint már ebben a kategóriában is a magas felszereltség megy a legjobban. (Igaz, nem is kínálnak klasszikus belépő modellt.) Vagyis költenek a vevők, hogy ne fapados modellben üljenek. Persze, valahol meg is kell fogni aztán az árakat, így vannak furcsa dolgok még egy ilyen drága kisautóban is, mint a hátsó ajtó kurblis ablaka, vagy a félig manuális klíma.
A KFT-ből kilépő Laár András azt monda, évekig tűrte a zenésztársai neheztelő, korholó hozzáállást, akik őt tartották az együttes leggyengébb láncszemének.