szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az automata vészfékrendszerek már most is az egyik legkedveltebb extrának számítanak az új autókban. Elemzések szerint, ha mindenkinek lesz, akár 72 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó ráfutásos baleset történhet.

Az autóipari beszállító a Bosch ismertette egy saját felmérését, amely az autók biztonsági, kényelmi asszisztenseivel foglalkozott. Hollandiában és Belgiumban minden harmadik, Németországban minden negyedik, Nagy-Britanniában minden ötödik, a 2015-ös évben újonnan forgalomba helyezett személyautóban van automatikus vészfékrendszer. Az automatikus vészfékrendszerek nagyarányú elterjedésében komoly szerepet játszik az Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program) értékelési rendszere is: a fogyasztóvédelmi szervezet töréstesztjein elérhető ötcsillagos eredményhez 2014 eleje óta szükséges az ilyen segédrendszer is.

Az automatikus vészfékrendszerek radar és/vagy kamera segítségével figyelik a jármű előtti útszakaszt. Amennyiben a jármű az adott forgalmi sávban található akadályt kritikus mértékben megközelítené, a rendszer rögtön figyelmezteti a járművezetőt – ha a vezető nem reagál időben, a jármű önműködően vészfékezést hajt végre.

A Bosch baleseti kutatásai alapján csak Németországban elkerülhető lenne a személyi sérüléssel járó ráfutásos balesetek akár 72 százaléka, ha minden járműben megtalálható lenne automatikus vészfékrendszer.

A leggyakoribb vezetésbiztonsági asszisztensek egy 2015-ös német felmérés szerint: adaptív sebességszabályozó (ACC) – 11%, táblafelismerő – 11%, intelligens adaptív fényszóró – 14%, sávtartóasszisztes – 16%, automata vészfékező – 25%, sofőrfáradtság-figyelő – 27%, parkolási asszisztens – 52 %.
Bosch

A követési távolságot is figyelő adaptív sebességszabályozó (ACC) is nagy népszerűségnek örvend, ez a vezetéstámogató „asszisztens” a 2015-ös évben az új német személyautók 11 százalékában volt megtalálható. A parkolási vezetéstámogató rendszerek (az egyszerű távolságmérő szenzoroktól a kormányzás feladatát elvégző parkolóasszisztensekig) minden második Németországban újonnan forgalomba helyezett személyautóban könnyítik meg a manőverezést. Az új személyautók 16 százaléka felügyeli a sávváltást vagy tartja önállóan a választott forgalmi sávot, míg az új autók 11 százalékába integráltak a közlekedési táblákat kamera segítségével felismerő rendszert.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!