Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","shortLead":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","id":"20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b.jpg","index":0,"item":"bec7581c-3e9d-4698-b516-f988243a2fbd","keywords":null,"link":"/elet/20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","timestamp":"2025. február. 06. 19:35","title":"Ferenc pápa hörghurut miatt betegeskedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Bodor József eddig, két éven át díjazás nélkül működött.","shortLead":"Bodor József eddig, két éven át díjazás nélkül működött.","id":"20250206_kormanyzati-informatika-miniszteri-biztos-kinevezes-meghosszabbitas-bodor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae.jpg","index":0,"item":"94c2efc1-2cc7-4ea8-ad2f-709330aac8ec","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_kormanyzati-informatika-miniszteri-biztos-kinevezes-meghosszabbitas-bodor","timestamp":"2025. február. 06. 21:16","title":"Marad a kormányzati informatika miniszteri biztosa, de most már pénzt kap a munkájáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff5b9195-938d-4173-97a8-8fbc8df77d5c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Szeged polgármestere szerint a kínai dolgozókon túl Makó környéki, valamint Szerbiából vajdasági munkásokra is számítanak a szegedi pályakezdő fiatalok mellett. ","shortLead":"Szeged polgármestere szerint a kínai dolgozókon túl Makó környéki, valamint Szerbiából vajdasági munkásokra is...","id":"20250205_Szeged-BYD-kinai-munkasok-Botka-Laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff5b9195-938d-4173-97a8-8fbc8df77d5c.jpg","index":0,"item":"9c015b1d-28a3-4c17-b20a-5d8e9a86be87","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Szeged-BYD-kinai-munkasok-Botka-Laszlo","timestamp":"2025. február. 05. 20:30","title":"Több ezer kínai munkás érkezik Szegedre a BYD-gyár miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d2a15b4-aac9-4a25-8a50-1107849f89ca","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj DS N°8 háromféle tisztán elektromos hajtáslánccal rendelhető.","shortLead":"A vadonatúj DS N°8 háromféle tisztán elektromos hajtáslánccal rendelhető.","id":"20250207_bearaztak-a-francia-luxusautot-a-750-kilometeres-hatotavu-uj-villany-ds-no-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d2a15b4-aac9-4a25-8a50-1107849f89ca.jpg","index":0,"item":"cd338545-ab35-45ce-ad03-c534172df67d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250207_bearaztak-a-francia-luxusautot-a-750-kilometeres-hatotavu-uj-villany-ds-no-8","timestamp":"2025. február. 07. 07:21","title":"Beárazták a francia luxusautót, a 750 kilométeres hatótávú új villany DS-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"888cf946-d677-4663-9837-46f48b42734d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Országos Mentőszolgálat szerint még vizsgálják az esetet, így „kategorikus megállapítás az ügyben nem tehető.”","shortLead":"Az Országos Mentőszolgálat szerint még vizsgálják az esetet, így „kategorikus megállapítás az ügyben nem tehető.”","id":"20250206_Gyorfi-Pal-megvedte-a-komaromi-orvosi-ugyeleten-hibazo-doktornot-szerinte-amugy-jo-szakember","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/888cf946-d677-4663-9837-46f48b42734d.jpg","index":0,"item":"85167ddc-af63-46bd-adc6-b1bf068bdce0","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Gyorfi-Pal-megvedte-a-komaromi-orvosi-ugyeleten-hibazo-doktornot-szerinte-amugy-jo-szakember","timestamp":"2025. február. 06. 07:55","title":"Győrfi Pál megvédte a komáromi ügyeleten hibázó doktornőt, szerinte „jó szakember”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezet a DK-s Molnár Csaba beadványának hatására kezdett vizsgálatba még tavaly ősszel.","shortLead":"A szervezet a DK-s Molnár Csaba beadványának hatására kezdett vizsgálatba még tavaly ősszel.","id":"20250206_DK-Nyomozast-indit-az-OLAF-az-Orban-kormany-kastelymutyija-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7.jpg","index":0,"item":"9de3082f-1bd8-49fc-aaed-98fb06db408c","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_DK-Nyomozast-indit-az-OLAF-az-Orban-kormany-kastelymutyija-miatt","timestamp":"2025. február. 06. 08:27","title":"DK: Nyomozást indít az OLAF az Orbán-kormány „kastélymutyija” miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll igazán jól.","shortLead":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll...","id":"20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89.jpg","index":0,"item":"dbb9c745-5c9d-4810-85d6-19573a7c176f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","timestamp":"2025. február. 05. 13:06","title":"Van egy lista, amely szerint Bukarest áll az EU élén, és a Dunántúl nagy része is a legjobbak közé tartozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ddac91dc-733e-4d88-b085-b2e4aa687685","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Azt akarja a finn kormány megakadályozni, hogy a megszerzett épületeket kémtevékenységre vagy szabotázsakciók szervezésére használják.","shortLead":"Azt akarja a finn kormány megakadályozni, hogy a megszerzett épületeket kémtevékenységre vagy szabotázsakciók...","id":"20250207_oroszo-ingatlan-vasarlas-finnorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddac91dc-733e-4d88-b085-b2e4aa687685.jpg","index":0,"item":"5163b4c8-c872-4ea5-85f8-f1d48e9e6aa3","keywords":null,"link":"/vilag/20250207_oroszo-ingatlan-vasarlas-finnorszag","timestamp":"2025. február. 07. 05:14","title":"Helsinki megtiltaná az oroszoknak, hogy ingatlant vegyenek Finnországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Okos frissítésen van túl a Mercedes GLA, a stuttgarti márka divatorientált kompakt szabadidő-autója. Nem szabtak rajta sokat, de, amit változtattak az jól észrevehető.
Manapság lassan természetes, hogy egy három és fél éves modellen már újítanak. Még, akkor is, ha a termék az életciklusának a közepén sem tart és egyáltalán nem tűnik megfáradtnak. A Mercedes első, emelt hasmagasságú kompakt szabadidő-autója nem megy rosszul nálunk sem, idén is eladtak belőle kerek száz darabot az első nyolc hónapban. A közvetlen versenytársak, mint az Audi Q2/Q3 78 és 86 darabnál jártak, míg a komolyabb múlttal rendelkező BMW X1-ből 182 darab fogyott ugyanennyi idő alatt.
Frissnek, fiatalnak, formásnak kell lenni
A frissített GLA egyértelműbb lett formailag: erőteljesebbek az ütközői, új a hűtőrácsa látványos perforációval és még néhány apró részlet révén sikerült karakteresebbé tenni. Az, hogy hat centivel feljebb ülünk benne, mint egy Mercedes A-osztályban, nem újdonság. MIként az sem, hogy mindez lényegében annyira elvész, hogy igazán nincs is meg benne klasszikus SUV-s, „felülről nézzük a világot” érzés.
Képgaléria.
D.P.
A GLA ereje - a divatos formája mellett - leginkább abban van, hogy a tetővonala orvosolja azt a problémát, amely a kompakt Merciket sújtja – a Kecskeméten készülő CLA-t, CLA Shooting Brake-et leginkább –, miszerint nagyon nincs bennük hátul fejtér. Ez a magasított forma sem tesz csodát, de valamennyivel jobban oldották meg a hátsó helyek kényelmét. A csomagtér alapból 421 liter, ami nem világszám, de már alkalmas négy ember táskáinak szállítására. A csomagtérajtó motorosan nyílik-záródik, ez ma már a minimum, még a hivatalosan nem prémium kategóriába sorolt márkák körében is.
A belső térben szintén visszafogottak a változtatások a modellfrissítés előtti állapothoz képest. Lényegileg a korábbi enteriőr köszön vissza, ugyanazok a karbonos betétek, alumíniumkeretes légbeömlők. A középkonzoli képernyő viszont már 8 colos, amelyet három éve idegenkedve fogadtunk, de mára fel sem tűnik, hogy nem integrálták a műszerfalba. A lényeg, hogy tudja a legújabb okostelefonos szolgáltatások átvételét Android Auto és az Apple CarPlay-en keresztül.
D.P.
A GLA továbbra is nyilvánvalóan városi autó, és a teszten nálunk lévő bézs kárpit miatt biztosan nem is fognak vele a gazdái terepre kívánkozni. Ugyanakkor meglepő volt a tesztautó esetében, hogy mintha az elmúlt 11 ezer kilométer, ami benne volt, már érződne rajta. Lehet, kissé sokat kapott tesztautókén, amíg hozzánk jutott? Mindenesetre egy-két részlete megviseltnek tűnt.
Motor, hajtás, fogyasztás
Ebben a modellben még a Daimler korábbi „tucatdízele” a 2.2 literes négyhengeres turbómotor van. Bizony mára érződik, ez egy korábbi generációja a stuttgarti dízeleknek. Nem az a 2.0 literes, selymes motor, amely most kezdi átszőni a Mercedes-Benz teljes palettáját. Arra nagyon büszkék lehetnek, hogy az új motorcsaládra elköltött jó pár milliárd euró tényleg megtérülni látszik. Az E-osztályban próbálva azt, az új erőforrást nagyon finom motornak mutatkozott. Nem úgy, mint ez, amely meglehetősen nyers járásával „tűnik ki” leginkább. Az erejével nincs baj, a teljesítménye most 177 lóerő, a nyomatéka 350 Nm, amely bőségesen elég ehhez a kasznihoz.
D.P.
A GLA 220 d-hez kínált 4MATIC összkerékhajtást még a bemutatóján tettük próbára – képeinken is ez a kocsi szerepel – a Hungaroring melletti off-road centrumban, és az ott tapasztaltakat is érdemes felidézni. Ugyanis még ezek a pszeudo terepjárók is meg tudják lepni az embert, mennyire szépen elboldogulnak olyan akadályokkal, amelyekre magunktól, még valódi terepjárókkal sem merészkednénk, nem hogy ilyen divatcikkekkel.
De ezek a helyszínek, pont azért vannak, hogy mindezt a szinte felesleges tudást megmutathassák a gépek. Az Off-road futómű, amellyel a tesztautó is rendelkezett a karosszériát még 30 milliméterrel magasabban cipeli, ami a megjelenésnek és a terepezésnek is jót tesz. A 4MATIC összkerékhajtás nagyon finoman, folyamatos nyomaték-szabályozással osztja az erőt az első és a hátsó tengely között, hátra is küldve a nyomatékból, szükség esetén akár annak 50 százalékát is. Bekerült a lejtmenet kontroll is a GLA-ba, amellyel komolyabb ereszkedési nehézségek is megoldhatók. A hátul is többlengőkaros felfüggesztés pedig szépen mozogja ki az egyenetlenségeket.
D.P.
Viszont még mindezeket figyelembe véve is, az összkerékhajtás a prémiumérték mellett gyakorlatilag felesleges. Tényleg csak akkor nem jön rosszul, ha ne adj isten egy-egy téli reggelen még nem sózták fel az utakat a kaptatós agglomerációs utcákon. Mivel túlnyomóan az elektronika jóvoltából a GLA-ban is csak az első kerekek a hajtottak, az összkerékhajtás opciója nem is emeli meg a fogyasztást különösebb mértékben. Nálunk 6,4 literes száz kilométerenkénti üzemanyagigénnyel beérte a GLA, ami korrekt egy ilyen 1595 kilogramm tömegű autótól.
Vigyáz magára is
A GLA a Mercedes Intelligent Drive-nak nevezett összetett biztonsági és kényelmi rendszeréből is megkapta a kategóriájának megfelelő vezetési és biztonsági asszisztens-rendszereket: sávtartó, adaptív féklámpák, radaros ütközésveszély-figyelmeztetés, éberségfigyelő Pre-Safe rendszer, mindaz, ami minimalizálni kész egy esetleges baleset bekövetkezésének lehetőségét.
A tesztelt autó ára 16,5 millió forint volt, ami meglehetősen elrugaszkodott összeg. Simán érdemes lehet kihasználni Mercedesnél is azt, amit amit kategóriatárs Audi is megjátszik, hogy egy kisebb 1,4-es benzin, vagy 1,6-os dízellel, összkerékhajtás nélkül egy elérhetőbb változatot lövünk be belőle. Ez a praktikus prémium kategória elbírja ezt. A gyártók is tudják, a valódi prémium és a vastag profit nem itt kezdődik, hanem egy osztállyal feljebb.