Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b084c56e-cf67-4c83-ad5e-c3bb48312abc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók egy speciális eljárás segítségével hozták létre a világ legkisebb hegedűjét. A technológia a digitális eszközök jövőbeni fejlődését segítheti.","shortLead":"Brit kutatók egy speciális eljárás segítségével hozták létre a világ legkisebb hegedűjét. A technológia a digitális...","id":"20250605_vilag-legkisebb-hegeduje-anyagtudomany-kiserlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b084c56e-cf67-4c83-ad5e-c3bb48312abc.jpg","index":0,"item":"c30dda45-76a9-408d-a0d8-ed3f79db0616","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_vilag-legkisebb-hegeduje-anyagtudomany-kiserlet","timestamp":"2025. június. 05. 18:03","title":"Megcsinálták a világ legkisebb hegedűjét, egy hajszál mögé is el lehetne dugni – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de a tengeri élővilágot is könnyebb lehet megfigyelni vele.","shortLead":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de...","id":"20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337.jpg","index":0,"item":"69e55137-f30f-4f81-a473-75003bd5e75b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","timestamp":"2025. június. 06. 18:03","title":"3200 forintból épült új adatközpont, csak négy használt telefon kellett hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Trump tanácsadói lebeszéltek a felek között egy telefonos egyeztetést is, ez elvileg pénteken meg is történik.","shortLead":"Trump tanácsadói lebeszéltek a felek között egy telefonos egyeztetést is, ez elvileg pénteken meg is történik.","id":"20250606_trump-musk-beklites-telefonos-egyeztetes-feher-haz-bill-ackman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7.jpg","index":0,"item":"efc6b6d2-4677-4561-babd-4afa414356e7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_trump-musk-beklites-telefonos-egyeztetes-feher-haz-bill-ackman","timestamp":"2025. június. 06. 12:05","title":"A kulisszák mögött már próbálják elsimítani Trump és Musk ellentétét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e51279ea-e38e-4e15-bf1e-e698dd6f6a36","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Egy salátatörvénybe került az egészségügyi intézmények beléptetőkapui és a boltok pénztárainak szabályozása.","shortLead":"Egy salátatörvénybe került az egészségügyi intézmények beléptetőkapui és a boltok pénztárainak szabályozása.","id":"20250605_kotelezo-penztaros-bolt-onkiszolgalo-kassza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e51279ea-e38e-4e15-bf1e-e698dd6f6a36.jpg","index":0,"item":"7608cb9d-7433-4845-b905-fa8c0e3a0b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_kotelezo-penztaros-bolt-onkiszolgalo-kassza","timestamp":"2025. június. 05. 15:49","title":"Kötelező lesz pénztárost alkalmazni a boltokban, nem elég az önkiszolgáló kassza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38873e93-f5cf-4462-a170-8c75d0cd794e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint 240 milliárdos bevételi eredménye mellé szép nyereség is járul, bár ez már nem rekord.","shortLead":"Több mint 240 milliárdos bevételi eredménye mellé szép nyereség is járul, bár ez már nem rekord.","id":"20250606_mvm-paksi-atomeromu-zrt-2024-es-eredmenye-bevetel-profit-energiatermeles-beszamolok-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38873e93-f5cf-4462-a170-8c75d0cd794e.jpg","index":0,"item":"7516e43c-b122-4427-8a2a-70d30c9b887f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_mvm-paksi-atomeromu-zrt-2024-es-eredmenye-bevetel-profit-energiatermeles-beszamolok-2025","timestamp":"2025. június. 06. 07:54","title":"Évtizedes rekordot döntött árbevételben a paksi atomerőmű ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2007e234-6b79-4678-bafe-33a69f9178ac","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az egykori elhárítótiszt információtechnológiai céget alapított, miután részben ukrán tulajdonban lévő vállalatokban ügyvezető lett.","shortLead":"Az egykori elhárítótiszt információtechnológiai céget alapított, miután részben ukrán tulajdonban lévő vállalatokban...","id":"20250606_hvg-balajti-laszlo-alkotmanyvedelmi-hivatal-information-technology-cluster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2007e234-6b79-4678-bafe-33a69f9178ac.jpg","index":0,"item":"294abbaf-0796-4cd5-946a-92645ee66257","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-balajti-laszlo-alkotmanyvedelmi-hivatal-information-technology-cluster","timestamp":"2025. június. 06. 07:30","title":"Saját vállalkozást indított az Alkotmányvédelmi Hivatal volt főigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4711ad29-e236-4183-8c93-942477f8e11f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ismét közreadta az iOS és iPadOS 18 használati adatait az Apple, és a jelek szerint a felhasználók zöme már a cég legfrissebb rendszereit használja. Van azonban valami, amiről gyanúsan hallgatnak Cupertinóban.","shortLead":"Ismét közreadta az iOS és iPadOS 18 használati adatait az Apple, és a jelek szerint a felhasználók zöme már a cég...","id":"20250606_apple-iphone-ios18-hasznalati-adatok-statisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4711ad29-e236-4183-8c93-942477f8e11f.jpg","index":0,"item":"091a1199-ee9d-4207-9bdd-0cc18bca63d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_apple-iphone-ios18-hasznalati-adatok-statisztika","timestamp":"2025. június. 06. 15:03","title":"Kitárta lapjait az Apple: ennyien mondtak igent a cég újításaira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20a14efb-1114-4ea2-8823-30ef0d1a1950","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Cara Piper a barátjával együtt szeretett volna nyaralni menni, erre pedig fejenként 130 fontot, vagyis nagyjából 62 ezer forintot áldoztak egy brit oldalon. A meglepetés tényleg nem maradt el.","shortLead":"Cara Piper a barátjával együtt szeretett volna nyaralni menni, erre pedig fejenként 130 fontot, vagyis nagyjából 62...","id":"20250605_utazas-nyaralas-zsakbamacska-lotto-wowcher-cara-piper-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20a14efb-1114-4ea2-8823-30ef0d1a1950.jpg","index":0,"item":"d2bbbe12-4cf8-4c29-b753-75a653e21313","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_utazas-nyaralas-zsakbamacska-lotto-wowcher-cara-piper-video","timestamp":"2025. június. 05. 15:03","title":"Utazós zsákbamacskát vett egy 23 éves lány, kinyitáskor jött csak az igazi döbbenet – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Okos frissítésen van túl a Mercedes GLA, a stuttgarti márka divatorientált kompakt szabadidő-autója. Nem szabtak rajta sokat, de, amit változtattak az jól észrevehető.
Manapság lassan természetes, hogy egy három és fél éves modellen már újítanak. Még, akkor is, ha a termék az életciklusának a közepén sem tart és egyáltalán nem tűnik megfáradtnak. A Mercedes első, emelt hasmagasságú kompakt szabadidő-autója nem megy rosszul nálunk sem, idén is eladtak belőle kerek száz darabot az első nyolc hónapban. A közvetlen versenytársak, mint az Audi Q2/Q3 78 és 86 darabnál jártak, míg a komolyabb múlttal rendelkező BMW X1-ből 182 darab fogyott ugyanennyi idő alatt.
Frissnek, fiatalnak, formásnak kell lenni
A frissített GLA egyértelműbb lett formailag: erőteljesebbek az ütközői, új a hűtőrácsa látványos perforációval és még néhány apró részlet révén sikerült karakteresebbé tenni. Az, hogy hat centivel feljebb ülünk benne, mint egy Mercedes A-osztályban, nem újdonság. MIként az sem, hogy mindez lényegében annyira elvész, hogy igazán nincs is meg benne klasszikus SUV-s, „felülről nézzük a világot” érzés.
Képgaléria.
D.P.
A GLA ereje - a divatos formája mellett - leginkább abban van, hogy a tetővonala orvosolja azt a problémát, amely a kompakt Merciket sújtja – a Kecskeméten készülő CLA-t, CLA Shooting Brake-et leginkább –, miszerint nagyon nincs bennük hátul fejtér. Ez a magasított forma sem tesz csodát, de valamennyivel jobban oldották meg a hátsó helyek kényelmét. A csomagtér alapból 421 liter, ami nem világszám, de már alkalmas négy ember táskáinak szállítására. A csomagtérajtó motorosan nyílik-záródik, ez ma már a minimum, még a hivatalosan nem prémium kategóriába sorolt márkák körében is.
A belső térben szintén visszafogottak a változtatások a modellfrissítés előtti állapothoz képest. Lényegileg a korábbi enteriőr köszön vissza, ugyanazok a karbonos betétek, alumíniumkeretes légbeömlők. A középkonzoli képernyő viszont már 8 colos, amelyet három éve idegenkedve fogadtunk, de mára fel sem tűnik, hogy nem integrálták a műszerfalba. A lényeg, hogy tudja a legújabb okostelefonos szolgáltatások átvételét Android Auto és az Apple CarPlay-en keresztül.
D.P.
A GLA továbbra is nyilvánvalóan városi autó, és a teszten nálunk lévő bézs kárpit miatt biztosan nem is fognak vele a gazdái terepre kívánkozni. Ugyanakkor meglepő volt a tesztautó esetében, hogy mintha az elmúlt 11 ezer kilométer, ami benne volt, már érződne rajta. Lehet, kissé sokat kapott tesztautókén, amíg hozzánk jutott? Mindenesetre egy-két részlete megviseltnek tűnt.
Motor, hajtás, fogyasztás
Ebben a modellben még a Daimler korábbi „tucatdízele” a 2.2 literes négyhengeres turbómotor van. Bizony mára érződik, ez egy korábbi generációja a stuttgarti dízeleknek. Nem az a 2.0 literes, selymes motor, amely most kezdi átszőni a Mercedes-Benz teljes palettáját. Arra nagyon büszkék lehetnek, hogy az új motorcsaládra elköltött jó pár milliárd euró tényleg megtérülni látszik. Az E-osztályban próbálva azt, az új erőforrást nagyon finom motornak mutatkozott. Nem úgy, mint ez, amely meglehetősen nyers járásával „tűnik ki” leginkább. Az erejével nincs baj, a teljesítménye most 177 lóerő, a nyomatéka 350 Nm, amely bőségesen elég ehhez a kasznihoz.
D.P.
A GLA 220 d-hez kínált 4MATIC összkerékhajtást még a bemutatóján tettük próbára – képeinken is ez a kocsi szerepel – a Hungaroring melletti off-road centrumban, és az ott tapasztaltakat is érdemes felidézni. Ugyanis még ezek a pszeudo terepjárók is meg tudják lepni az embert, mennyire szépen elboldogulnak olyan akadályokkal, amelyekre magunktól, még valódi terepjárókkal sem merészkednénk, nem hogy ilyen divatcikkekkel.
De ezek a helyszínek, pont azért vannak, hogy mindezt a szinte felesleges tudást megmutathassák a gépek. Az Off-road futómű, amellyel a tesztautó is rendelkezett a karosszériát még 30 milliméterrel magasabban cipeli, ami a megjelenésnek és a terepezésnek is jót tesz. A 4MATIC összkerékhajtás nagyon finoman, folyamatos nyomaték-szabályozással osztja az erőt az első és a hátsó tengely között, hátra is küldve a nyomatékból, szükség esetén akár annak 50 százalékát is. Bekerült a lejtmenet kontroll is a GLA-ba, amellyel komolyabb ereszkedési nehézségek is megoldhatók. A hátul is többlengőkaros felfüggesztés pedig szépen mozogja ki az egyenetlenségeket.
D.P.
Viszont még mindezeket figyelembe véve is, az összkerékhajtás a prémiumérték mellett gyakorlatilag felesleges. Tényleg csak akkor nem jön rosszul, ha ne adj isten egy-egy téli reggelen még nem sózták fel az utakat a kaptatós agglomerációs utcákon. Mivel túlnyomóan az elektronika jóvoltából a GLA-ban is csak az első kerekek a hajtottak, az összkerékhajtás opciója nem is emeli meg a fogyasztást különösebb mértékben. Nálunk 6,4 literes száz kilométerenkénti üzemanyagigénnyel beérte a GLA, ami korrekt egy ilyen 1595 kilogramm tömegű autótól.
Vigyáz magára is
A GLA a Mercedes Intelligent Drive-nak nevezett összetett biztonsági és kényelmi rendszeréből is megkapta a kategóriájának megfelelő vezetési és biztonsági asszisztens-rendszereket: sávtartó, adaptív féklámpák, radaros ütközésveszély-figyelmeztetés, éberségfigyelő Pre-Safe rendszer, mindaz, ami minimalizálni kész egy esetleges baleset bekövetkezésének lehetőségét.
A tesztelt autó ára 16,5 millió forint volt, ami meglehetősen elrugaszkodott összeg. Simán érdemes lehet kihasználni Mercedesnél is azt, amit amit kategóriatárs Audi is megjátszik, hogy egy kisebb 1,4-es benzin, vagy 1,6-os dízellel, összkerékhajtás nélkül egy elérhetőbb változatot lövünk be belőle. Ez a praktikus prémium kategória elbírja ezt. A gyártók is tudják, a valódi prémium és a vastag profit nem itt kezdődik, hanem egy osztállyal feljebb.