Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","shortLead":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","id":"20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0.jpg","index":0,"item":"327deb08-e21e-4615-b7ca-97c08d66d3fa","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","timestamp":"2024. december. 28. 16:20","title":"InterCity ütközött egy sínekre hajtó autóval Zalaegerszegnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a64f612-d5ab-4539-9588-011043e3d0ed","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A 73 éves színésznő otthonában halt meg.","shortLead":"A 73 éves színésznő otthonában halt meg.","id":"20241228_Meghalt-Olivia-Hussey-Zeffirelli-Juliaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a64f612-d5ab-4539-9588-011043e3d0ed.jpg","index":0,"item":"506fc6a8-8325-4d78-a1c6-2db4ed9aebfb","keywords":null,"link":"/kultura/20241228_Meghalt-Olivia-Hussey-Zeffirelli-Juliaja","timestamp":"2024. december. 28. 13:19","title":"Meghalt Olivia Hussey, Zeffirelli Júliája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"677fb9fd-267f-45c6-b7f0-cb569e56c4b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hát, ez nem jött be.","shortLead":"Hát, ez nem jött be.","id":"20241229_Az-MTVA-visszaszolt-Magyar-Peternek-A-kabare-mufaja-foglalt-arra-mar-leszerzodtunk-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/677fb9fd-267f-45c6-b7f0-cb569e56c4b8.jpg","index":0,"item":"0b59c8b3-61ab-4fd8-836e-25a919ed4285","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Az-MTVA-visszaszolt-Magyar-Peternek-A-kabare-mufaja-foglalt-arra-mar-leszerzodtunk-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 14:49","title":"Az MTVA visszaszólt Magyar Péternek: A kabaré műfaja foglalt, arra már leszerződtünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12323932-e3b5-4506-a353-7f41a8664d44","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Bár vannak olyan alkalmazások, amelyek megnyitásához jelszó szükséges, ezt a fejlesztő állítja be. Az alábbiakban megmutatjuk, hogy miként rejthet jelszó (vagy arcfelismerés) mögé olyan appokat is az iPhone-ján, amelyek egyébként bárki számára hozzáférhetők lennének.","shortLead":"Bár vannak olyan alkalmazások, amelyek megnyitásához jelszó szükséges, ezt a fejlesztő állítja be. Az alábbiakban...","id":"20241229_iphone-ios-alkalmazasok-vedelme-jelszoval-faceid-zarolas-beallitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12323932-e3b5-4506-a353-7f41a8664d44.jpg","index":0,"item":"f5251007-9a7e-414c-a518-49d963ef2a52","keywords":null,"link":"/tudomany/20241229_iphone-ios-alkalmazasok-vedelme-jelszoval-faceid-zarolas-beallitasa","timestamp":"2024. december. 29. 14:03","title":"Így tud meghatározott alkalmazásokat jelszó mögé rejteni az iPhone-ján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6c613bf-9681-45b1-a42c-d32c23aee74b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ez egy tipikus légköri jelenség Magyarországon, amelyet szokás gyárkémény-effektusnak is hívni.","shortLead":"Ez egy tipikus légköri jelenség Magyarországon, amelyet szokás gyárkémény-effektusnak is hívni.","id":"20241229_Ipari-havazas-volt-Kazincbarcikan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6c613bf-9681-45b1-a42c-d32c23aee74b.jpg","index":0,"item":"f7d5225f-ffa5-48c1-8be8-47d3d506bc9e","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Ipari-havazas-volt-Kazincbarcikan","timestamp":"2024. december. 29. 13:45","title":"Ipari hó esett Kazincbarcikán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bda95753-cba3-4bae-bd57-b7cab057c146","c_author":"Karafiáth Orsolya","category":"360","description":"Sorozatunkhoz öt írót kérünk fel arra, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Karafiáth Orsolya most rendhagyó feladatot kapott: a HVG év szaváról szóló szavazásának öt jelöltjéből kellett ihletet merítenie ahhoz, hogy értékelje 2024-et. Az év szavai a latteavokádó, a kegyelembotrány, a szuverenitás, a békemisszió és az újraszámlálás.","shortLead":"Sorozatunkhoz öt írót kérünk fel arra, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet...","id":"20241229_Az-en-evem-Karafiath-Orsolyaval-Vege-van-kicsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bda95753-cba3-4bae-bd57-b7cab057c146.jpg","index":0,"item":"48c12625-1d4f-4014-bc33-9be16d0ecbd1","keywords":null,"link":"/360/20241229_Az-en-evem-Karafiath-Orsolyaval-Vege-van-kicsi","timestamp":"2024. december. 29. 19:00","title":"Az én évem Karafiáth Orsolyával: Vége van, kicsi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6815556-4f6e-44ee-9401-d0280ae8d1bb","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A magyar állami vállalat nem küldött késési adatokat a jelentés készítőinek, így a megbízhatóságra nulla pontot kapott. ","shortLead":"A magyar állami vállalat nem küldött késési adatokat a jelentés készítőinek, így a megbízhatóságra nulla pontot kapott. ","id":"20241229_europa-vasut-szolgaltatas-minoseg-jegyarak-utazasi-elmeny-rangsor-trenitalia-mav","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6815556-4f6e-44ee-9401-d0280ae8d1bb.jpg","index":0,"item":"a7e199a3-9994-4a4f-9809-65636b0a9961","keywords":null,"link":"/kkv/20241229_europa-vasut-szolgaltatas-minoseg-jegyarak-utazasi-elmeny-rangsor-trenitalia-mav","timestamp":"2024. december. 29. 19:04","title":"Listára tették az európai vasúttársaságokat – a MÁV a középmezőnyben kapott helyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Az Egyesült Államoknak adja ki Montenegró a Terraform blokklánccég dél-koreai alapítóját, a kriptokirályként is ismert Do Kvont – közölte a balkáni ország igazságügyi minisztériuma pénteken.","shortLead":"Az Egyesült Államoknak adja ki Montenegró a Terraform blokklánccég dél-koreai alapítóját, a kriptokirályként is ismert...","id":"20241227_Az-USA-nak-adja-ki-Montenegro-a-del-koreai-kriptokiralyt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5.jpg","index":0,"item":"f919ff1f-8182-4312-8e4d-16bb0c99a4bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_Az-USA-nak-adja-ki-Montenegro-a-del-koreai-kriptokiralyt","timestamp":"2024. december. 27. 19:51","title":"Az USA-nak adja ki Montenegró a dél-koreai kriptokirályt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Okos frissítésen van túl a Mercedes GLA, a stuttgarti márka divatorientált kompakt szabadidő-autója. Nem szabtak rajta sokat, de, amit változtattak az jól észrevehető.
Manapság lassan természetes, hogy egy három és fél éves modellen már újítanak. Még, akkor is, ha a termék az életciklusának a közepén sem tart és egyáltalán nem tűnik megfáradtnak. A Mercedes első, emelt hasmagasságú kompakt szabadidő-autója nem megy rosszul nálunk sem, idén is eladtak belőle kerek száz darabot az első nyolc hónapban. A közvetlen versenytársak, mint az Audi Q2/Q3 78 és 86 darabnál jártak, míg a komolyabb múlttal rendelkező BMW X1-ből 182 darab fogyott ugyanennyi idő alatt.
Frissnek, fiatalnak, formásnak kell lenni
A frissített GLA egyértelműbb lett formailag: erőteljesebbek az ütközői, új a hűtőrácsa látványos perforációval és még néhány apró részlet révén sikerült karakteresebbé tenni. Az, hogy hat centivel feljebb ülünk benne, mint egy Mercedes A-osztályban, nem újdonság. MIként az sem, hogy mindez lényegében annyira elvész, hogy igazán nincs is meg benne klasszikus SUV-s, „felülről nézzük a világot” érzés.
Képgaléria.
D.P.
A GLA ereje - a divatos formája mellett - leginkább abban van, hogy a tetővonala orvosolja azt a problémát, amely a kompakt Merciket sújtja – a Kecskeméten készülő CLA-t, CLA Shooting Brake-et leginkább –, miszerint nagyon nincs bennük hátul fejtér. Ez a magasított forma sem tesz csodát, de valamennyivel jobban oldották meg a hátsó helyek kényelmét. A csomagtér alapból 421 liter, ami nem világszám, de már alkalmas négy ember táskáinak szállítására. A csomagtérajtó motorosan nyílik-záródik, ez ma már a minimum, még a hivatalosan nem prémium kategóriába sorolt márkák körében is.
A belső térben szintén visszafogottak a változtatások a modellfrissítés előtti állapothoz képest. Lényegileg a korábbi enteriőr köszön vissza, ugyanazok a karbonos betétek, alumíniumkeretes légbeömlők. A középkonzoli képernyő viszont már 8 colos, amelyet három éve idegenkedve fogadtunk, de mára fel sem tűnik, hogy nem integrálták a műszerfalba. A lényeg, hogy tudja a legújabb okostelefonos szolgáltatások átvételét Android Auto és az Apple CarPlay-en keresztül.
D.P.
A GLA továbbra is nyilvánvalóan városi autó, és a teszten nálunk lévő bézs kárpit miatt biztosan nem is fognak vele a gazdái terepre kívánkozni. Ugyanakkor meglepő volt a tesztautó esetében, hogy mintha az elmúlt 11 ezer kilométer, ami benne volt, már érződne rajta. Lehet, kissé sokat kapott tesztautókén, amíg hozzánk jutott? Mindenesetre egy-két részlete megviseltnek tűnt.
Motor, hajtás, fogyasztás
Ebben a modellben még a Daimler korábbi „tucatdízele” a 2.2 literes négyhengeres turbómotor van. Bizony mára érződik, ez egy korábbi generációja a stuttgarti dízeleknek. Nem az a 2.0 literes, selymes motor, amely most kezdi átszőni a Mercedes-Benz teljes palettáját. Arra nagyon büszkék lehetnek, hogy az új motorcsaládra elköltött jó pár milliárd euró tényleg megtérülni látszik. Az E-osztályban próbálva azt, az új erőforrást nagyon finom motornak mutatkozott. Nem úgy, mint ez, amely meglehetősen nyers járásával „tűnik ki” leginkább. Az erejével nincs baj, a teljesítménye most 177 lóerő, a nyomatéka 350 Nm, amely bőségesen elég ehhez a kasznihoz.
D.P.
A GLA 220 d-hez kínált 4MATIC összkerékhajtást még a bemutatóján tettük próbára – képeinken is ez a kocsi szerepel – a Hungaroring melletti off-road centrumban, és az ott tapasztaltakat is érdemes felidézni. Ugyanis még ezek a pszeudo terepjárók is meg tudják lepni az embert, mennyire szépen elboldogulnak olyan akadályokkal, amelyekre magunktól, még valódi terepjárókkal sem merészkednénk, nem hogy ilyen divatcikkekkel.
De ezek a helyszínek, pont azért vannak, hogy mindezt a szinte felesleges tudást megmutathassák a gépek. Az Off-road futómű, amellyel a tesztautó is rendelkezett a karosszériát még 30 milliméterrel magasabban cipeli, ami a megjelenésnek és a terepezésnek is jót tesz. A 4MATIC összkerékhajtás nagyon finoman, folyamatos nyomaték-szabályozással osztja az erőt az első és a hátsó tengely között, hátra is küldve a nyomatékból, szükség esetén akár annak 50 százalékát is. Bekerült a lejtmenet kontroll is a GLA-ba, amellyel komolyabb ereszkedési nehézségek is megoldhatók. A hátul is többlengőkaros felfüggesztés pedig szépen mozogja ki az egyenetlenségeket.
D.P.
Viszont még mindezeket figyelembe véve is, az összkerékhajtás a prémiumérték mellett gyakorlatilag felesleges. Tényleg csak akkor nem jön rosszul, ha ne adj isten egy-egy téli reggelen még nem sózták fel az utakat a kaptatós agglomerációs utcákon. Mivel túlnyomóan az elektronika jóvoltából a GLA-ban is csak az első kerekek a hajtottak, az összkerékhajtás opciója nem is emeli meg a fogyasztást különösebb mértékben. Nálunk 6,4 literes száz kilométerenkénti üzemanyagigénnyel beérte a GLA, ami korrekt egy ilyen 1595 kilogramm tömegű autótól.
Vigyáz magára is
A GLA a Mercedes Intelligent Drive-nak nevezett összetett biztonsági és kényelmi rendszeréből is megkapta a kategóriájának megfelelő vezetési és biztonsági asszisztens-rendszereket: sávtartó, adaptív féklámpák, radaros ütközésveszély-figyelmeztetés, éberségfigyelő Pre-Safe rendszer, mindaz, ami minimalizálni kész egy esetleges baleset bekövetkezésének lehetőségét.
A tesztelt autó ára 16,5 millió forint volt, ami meglehetősen elrugaszkodott összeg. Simán érdemes lehet kihasználni Mercedesnél is azt, amit amit kategóriatárs Audi is megjátszik, hogy egy kisebb 1,4-es benzin, vagy 1,6-os dízellel, összkerékhajtás nélkül egy elérhetőbb változatot lövünk be belőle. Ez a praktikus prémium kategória elbírja ezt. A gyártók is tudják, a valódi prémium és a vastag profit nem itt kezdődik, hanem egy osztállyal feljebb.