Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Miközben az amerikai tárgyalódelegáció Oroszországba tartott, Donald Trump arról beszélt a Fehér Házban, hogyan büntetné meg Moszkvát.","shortLead":"Miközben az amerikai tárgyalódelegáció Oroszországba tartott, Donald Trump arról beszélt a Fehér Házban, hogyan...","id":"20250312_trump-oroszorszag-haboru-pusztito-buntetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf.jpg","index":0,"item":"43f5dec2-b4bd-4603-9ce2-9af61b22c1c7","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_trump-oroszorszag-haboru-pusztito-buntetes-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 20:01","title":"Trump: Ha Oroszország folytatja a háborút, a büntetés pusztító lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5fa3f7d-22e3-4416-a7d3-372e2c4b8427","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Elképesztően hatékony hajtáslánccal, masszív mesterséges intelligenciás támogatású szupermodern technikával és változatlanul izgalmas négyajtós kupé formatervvel támad az elektromos új Mercedes CLA, ami hamarosan hibrid és sportkombi változatban is érkezik.","shortLead":"Elképesztően hatékony hajtáslánccal, masszív mesterséges intelligenciás támogatású szupermodern technikával és...","id":"20250313_uj-mercedes-cla-800-km-hatotav-csillagos-villanyos-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5fa3f7d-22e3-4416-a7d3-372e2c4b8427.jpg","index":0,"item":"b3963f0d-525a-49b8-bd5a-0ab81c814c55","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_uj-mercedes-cla-800-km-hatotav-csillagos-villanyos-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 13. 19:00","title":"Itt az új Mercedes CLA: beültünk a közel 800 km hatótávú csillagos villanyosba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke feljelentést helyezett kilátásba az európai parlamenti dokumentum ügyében.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke feljelentést helyezett kilátásba az európai parlamenti dokumentum ügyében.","id":"20250313_Magyar-Peter-sajtotajekoztato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31.jpg","index":0,"item":"b7438430-1f9d-458a-a65f-04c4e165b4f2","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Magyar-Peter-sajtotajekoztato","timestamp":"2025. március. 13. 11:32","title":"Magyar Péter: Dömötör Csaba nem tagadta, hogy ők állnak a hamisított aláírás mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b88ac47e-3e38-4f8d-a28e-c60ccf44030f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy tűnik, a független média idén kiszorul az ünnepségről. ","shortLead":"Úgy tűnik, a független média idén kiszorul az ünnepségről. ","id":"20250314_Nem-engedik-be-a-HVG-stabjat-Orban-marcius-15-i-beszedere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b88ac47e-3e38-4f8d-a28e-c60ccf44030f.jpg","index":0,"item":"e2c42cb2-32ba-40ee-999c-1fadbca07bad","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Nem-engedik-be-a-HVG-stabjat-Orban-marcius-15-i-beszedere","timestamp":"2025. március. 14. 09:14","title":"Nem engedik be a HVG stábját Orbán március 15-i beszédére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5415b70-aaa6-461f-8309-88d0043becda","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A vendégbefektetői vízum után sem volt nagy kapkodás, mindössze 192-t igényeltek február végéig.","shortLead":"A vendégbefektetői vízum után sem volt nagy kapkodás, mindössze 192-t igényeltek február végéig.","id":"20250312_vendegbefektetoi-tartozkodasi-engedely-vizum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5415b70-aaa6-461f-8309-88d0043becda.jpg","index":0,"item":"4b5c89e8-7fa0-4fec-906c-c56a7d225c89","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_vendegbefektetoi-tartozkodasi-engedely-vizum","timestamp":"2025. március. 12. 17:09","title":"Csak 25-en kértek vendégbefektetői tartózkodási engedélyt, nem nagyon pörög a letelepedési kötvény utódja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce7ee85-1ebf-47c8-b5b2-58be817787d2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hibrid technikával felvértezett új 911 GT2 RS árát alaposan megkérik majd.","shortLead":"A hibrid technikával felvértezett új 911 GT2 RS árát alaposan megkérik majd.","id":"20250314_meregdraga-lesz-az-1000-loeros-legdurvabb-porsche-911-gt2-rs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce7ee85-1ebf-47c8-b5b2-58be817787d2.jpg","index":0,"item":"4af1925a-c3da-442d-8b1f-b9d74406eb22","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_meregdraga-lesz-az-1000-loeros-legdurvabb-porsche-911-gt2-rs","timestamp":"2025. március. 14. 08:41","title":"Méregdrága lesz az 1000 lóerős legdurvább Porsche 911","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Akár adatokat is ellophatnak a hackerek a Windowsokban lévő sebezhetőségeket kihasználva, de már befutott a javítás.","shortLead":"Akár adatokat is ellophatnak a hackerek a Windowsokban lévő sebezhetőségeket kihasználva, de már befutott a javítás.","id":"20250312_microsoft-windows-10-11-frissitesek-hibajavitas-nulladik-napi-sebezhetoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"b988f06f-052f-4a95-a24e-33b4aacd949f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_microsoft-windows-10-11-frissitesek-hibajavitas-nulladik-napi-sebezhetoseg","timestamp":"2025. március. 12. 19:03","title":"Vészfrissítés jött a Windowshoz, több tucat veszélyes hibát javított a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és a szolgáltatások drágulása is jóval gyorsabb volt Magyarországon, mint Romániában.","shortLead":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és...","id":"20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24.jpg","index":0,"item":"2ed188b0-245c-496a-b5bb-513c0ea7392b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","timestamp":"2025. március. 13. 10:54","title":"A magyar infláció ismét megelőzte a románt, zsebben az Európa-bajnoki cím","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Másként fognak kinézni az autók, de ezzel csak mi járunk jól
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az elektromos és önvezető autók megjelenése komoly feladat elé állítja az autóipart: olyan szempontokat kell figyelembe venni a járművek tervezésekor, amiket eddig még soha. A változás nemcsak a kocsik külsejében, az utastérben is megmutatkozik, de a tervezők kezére az is komoly hatást gyakorol, hogy egyre kevesebben akarnak saját autót vásárolni.
Az ma már nem is lehet kérdés, hogy az autóipar az elmúlt 100 év legnagyobb változása küszöbén áll. Az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően a belső égésű motorral szerelt autók sorsa megpecsételődött, és már csak idő kérdése, mikor kezdik el tömegesen lecserélni ezeket az autókat a tulajdonosok.
A változás azonban nemcsak a hajtásláncot éritni. A modern technológia az autótervezők kezét is másképpen vezeti, ami az eddig megszokottól eltérő dizájnt eredményez. A változás már elindult, az elektromos- és hibrid meghajtású autókon már látszik, milyen szempontok kerülnek előtérbe a tervezéskor. A folyamat azonban egyáltalán nem újkeletű, ebből a szempontól az elmúlt 100 évben jó néhány paradigmaváltáson esett már át az autóipar.
"Ha a rendszerváltás előtti időszakot nézzük, – a világ bármely pontján, – alapvetően ugyanazt láthattuk: szögletes autókat. Az úgynevezett Bertone-dizájn sokáig uralta az autóipart, ami az 1920-as, 1930-as évek szépen ívelt formái után kifejezetten furcsának, robosztusnak hatott. Ezt írta felül később Sergio Pininfarina aerodinamikai tanulmánya, amely visszahozta a harmonikus, ívelt vonalakat" – mondta el a hvg.hu-nak Scherer József, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) egyetemi tanára.
Sergio Pininfarina terve 1976-ból. Új irányt mutatott az autóiparnak.
MOME
A szakember szerint az, hogy a formavilág változásnak indult, nem elsősorban a dizájnerek miatt történt. "Voltak olyan külső tényezők, amiket nem lehetett figyelmen kívül hagyni. Az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy a fogyasztás mértékét csökkenteni kellett. Emiatt megindult egyfajta lekerekített megformálás a modelleknél" – tette hozzá Scherer József.
A sima, plasztikus megformálás az utóbbi 20-30 év meghatározó tervezési irányvonala volt, a hibrid járművek megjelenésével azonban újabb változás indult meg. "Jó példa erre a Toyota Prius, ami az első megjelenésekor még nagyon furcsának hatott, mára azonban megszokottá vált. Az, hogy az autó hátsó része eltér a hagyományos autókétól, szintén a minél alacsonyabb fogyasztás szem előtt tartásának köszönhető" – véli a szakember.
Egy magyar terv: Jónás Attila így képzelné el a jövő luxus Maybach-ját.
Jónás Attila / Moholy Nagy Művészeti Egyetem Jármű formatervezési részlege
Scherer József szerint az új hajtásláncok érkezésével a mérnököknek újabb szempontokat kell figyelembe venniük a tervezésnél. A hajtáslánc átalakulása, méretcsökkenése nagyobb hasznos teret enged az utasok és a csomagok számára. Az akkumulátorok padló alá helyezése pedig növeli a jármű stabilitását.
A tervezés során egy másik fontos szempont lehet, hogy az autógyártás során ma már egyre bátrabban nyúlnak az új technológiákhoz is. "A kompozit anyagok vagy éppen a 3D-nyomtatás új tervezési koncepciót szül. Előbbi miatt jóval stapabíróbb lesz a kocsi, utóbbi pedig valódi szabadságot hoz a tervezők számára. Ugyanis míg korábban az anyag megformálhatósága miatt voltak bizonyos határok, a 3D-nyomtatással ma már szinte bármilyen elemet le lehet gyártani, sőt, akár komplett autókat is ki lehet nyomtatni. Korábban ilyesmire nem volt lehetőség, ami jelentősen behatárolta a tervezők mozgásterét" – mondja a MOME egyetemi tanára.
Takács Árpád egy digitális műszerfalat tervezett.
Takács Árpád / Moholy Nagy Művészeti Egyetem Jármű formatervezési részlege
A szakember úgy látja, az elmúlt években egy új faktor is belészól az autók tervezésébe: a divat. "Az láthatjuk, hogy a hasznosság és a kinézet között egyre jobban nyílik szét az olló. Remekül megfigyelhető ez például a városi terepjárókon, ahol a tisztán funkcionális tervezést szinte teljesen felváltotta egy gazdagabb formavilág" – véli Scherer József. Ugyanakkor azt a szakember is mindenképpen üdvözli, hogy a biztonság is elsődleges szemponttá vált a kocsik készítésekor. "A gyűrődési zónák alkalmazása és a szilárdsági követelmények növelik az autók méretét és súlyát , amit az új szerkezeti anyagok használata ellensúlyoz –ez is nagy befolyással van a formaképzésre."
Az igazi izgalmakat ugyanakkor nemcsak az autó külső formája, hanem az utastér formatervezése jelenti majd. Az önvezető autók megjelenésével ugyanis teljesen újra kell gondolni azt, amit eddig az autózásról gondoltunk. "Láttunk már olyan koncepciókat, amelyekben a kormány visszahúzódik a műszerfalba, az üléseket pedig egymással szembe lehet fordítani. Ezeknél az autóknál a kényelem még az eddigieknél is fontosabb szerepet játszik majd, illetve lehetővé kell tenni azt is, hogy egy ilyen autóban dolgozzon vagy épp tárgyaljon az ember" – mondja Scherer József.
Csihar Marcell a car sharing rendszereknek tervezett egy autót.
Csihar Marcell / Moholy Nagy Művészeti Egyetem Jármű formatervezési részlege
A MOME egyetemi tanára szerint a technológiai mellett a szociológiai változásokkal is számolni kell. "Azt látni, hogy a mai 30-as korosztály nem nagyon akar saját autót vásárolni. A jövő is efelé mutat, egyre több helyen jelenik meg a car sharing, ami szintén erre a változásra erősít rá: miért kellene saját autó, ha lehet közösségit használni? Itt ismét új szempontokat kell figyelembe venni: az anyaghasználat során olyanokat kell alkalmazni, amelyek könnyen tisztíthatók, ellenállnak a rongálásnak: (például nem lehet bőr a kocsi utasterében), az anyagoknak víztaszítónak kell lenniük. A kezelő felületnek fokozottan felhasználó barát kialakításúnak kell lennie, hogy idősek vagy gyermekek is használni tudják. Ezek nélkül a car sharing elképzelhetetlen" – mondja a szakember.