Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5fbd4c55-b189-43fa-97dd-d2449f56c773","c_author":"HVG","category":"360","description":"A vasárnapi londoni európai csúcstalálkozó eseményeit elemzik a külföldi lapok. Az összkép az, hogy míg Európa csak beszél és beszél, addig az ellenség nyomul. Sokat várnak a csütörtöki csúcstalálkozótól. Közben amerikai lapok a Trump-féle világpolitikai fordulat további hatásait elemzik.","shortLead":"A vasárnapi londoni európai csúcstalálkozó eseményeit elemzik a külföldi lapok. Az összkép az, hogy míg Európa csak...","id":"20250303_Europa-csak-beszel-nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fbd4c55-b189-43fa-97dd-d2449f56c773.jpg","index":0,"item":"559e82dd-b989-406d-8a2a-458100e2bce3","keywords":null,"link":"/360/20250303_Europa-csak-beszel-nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. március. 03. 11:02","title":"Az amerikai kivonulás Európából nem lesz olyan békés – jöhet a japán atomfegyver a WSJ szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe94403a-08a2-4b66-8b1b-a7f209a3bc75","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Közben Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője arról beszélt, hogy Washington és Moszkva külpolitikája nagyjából együttállásba került.","shortLead":"Közben Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője arról beszélt, hogy Washington és Moszkva külpolitikája nagyjából...","id":"20250302_Sajat-beketervet-rak-ossze-es-mutat-be-az-USA-nak-Ukrajna-Nagy-Britannia-es-Franciaorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe94403a-08a2-4b66-8b1b-a7f209a3bc75.jpg","index":0,"item":"77d5f8b8-72c1-42f9-90d6-7b68d6e89f53","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_Sajat-beketervet-rak-ossze-es-mutat-be-az-USA-nak-Ukrajna-Nagy-Britannia-es-Franciaorszag","timestamp":"2025. március. 02. 12:35","title":"Saját béketervet rak össze, és mutat be az USA-nak Ukrajna, Nagy-Britannia és Franciaország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e0ff4e9-7885-4956-8aa2-46e964abf339","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Mától szombatig az adóhatóság fokozottan ellenőrzi az üzletek jogszerű működést.","shortLead":"Mától szombatig az adóhatóság fokozottan ellenőrzi az üzletek jogszerű működést.","id":"20250303_Nonap-NAV-ellenorzes-viragarus-ajandekarus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e0ff4e9-7885-4956-8aa2-46e964abf339.jpg","index":0,"item":"f784c555-4ee0-46b6-aaf3-c5267c8e41c4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_Nonap-NAV-ellenorzes-viragarus-ajandekarus","timestamp":"2025. március. 03. 10:24","title":"Nőnap NAV módra: fokozott figyelemre számíthatnak a virág- és ajándékárusok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A gyerek édesanyja öngyilkosságot kísérelt meg, őt kórházba szállították.","shortLead":"A gyerek édesanyja öngyilkosságot kísérelt meg, őt kórházba szállították.","id":"20250302_10-eves-nemet-fiu-berekfurdo-meghalt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"a1eb6857-6d79-4223-a952-44381336f797","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_10-eves-nemet-fiu-berekfurdo-meghalt-ebx","timestamp":"2025. március. 02. 15:18","title":"Holtan találtak egy 10 éves német fiút Berekfürdőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c5b053c-1ab1-4dad-a802-4e124cbde2d2","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Barcelonában az MWC-kiállításon nemcsak mobilokkal, hanem érdekes autókkal is találkozhatnak a látogatók.","shortLead":"Barcelonában az MWC-kiállításon nemcsak mobilokkal, hanem érdekes autókkal is találkozhatnak a látogatók.","id":"20250303_gaudi-dizajnu-f1-auto-korbefotoztuk-a-gyonyoru-katalan-versenygepet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c5b053c-1ab1-4dad-a802-4e124cbde2d2.jpg","index":0,"item":"9f13753c-604f-4fb9-ab41-24027fdabf1c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_gaudi-dizajnu-f1-auto-korbefotoztuk-a-gyonyoru-katalan-versenygepet","timestamp":"2025. március. 03. 16:09","title":"Tekintetmágnes Gaudí dizájnú F1-autó: körbefotóztuk a gyönyörű katalán versenygépet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7035f8a0-fc19-4d2e-a637-e4c1580fc0bb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerdán már 18 fok is lehet.","shortLead":"Szerdán már 18 fok is lehet.","id":"20250304_Vegre-tenyleg-itt-a-tavasz-napsutes-es-tovabbi-melegedes-jon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7035f8a0-fc19-4d2e-a637-e4c1580fc0bb.jpg","index":0,"item":"40d1dea2-66a7-436f-8d8a-74729e9def99","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_Vegre-tenyleg-itt-a-tavasz-napsutes-es-tovabbi-melegedes-jon","timestamp":"2025. március. 04. 08:21","title":"Végre tényleg itt a tavasz: napsütés és további melegedés jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"349f9278-e287-4fa2-bad9-b02d85544248","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Folyamatos instruálás és segítség nélkül végzi el többlépcsős feladatokat az OpenAI újdonsága, az Operator, amely mostantól a világ nagy részén elérhető. Kontinensünk azonban kivétel, legalábbis egyelőre.","shortLead":"Folyamatos instruálás és segítség nélkül végzi el többlépcsős feladatokat az OpenAI újdonsága, az Operator, amely...","id":"20250302_openai-operator-europai-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/349f9278-e287-4fa2-bad9-b02d85544248.jpg","index":0,"item":"3443181c-28a4-40d6-a50e-09ba95c120bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_openai-operator-europai-megjelenes","timestamp":"2025. március. 02. 10:03","title":"Mintha csak szellemkezek dolgoznának a számítógépen – ezért nem érhető el Európából az OpenAI nagytudású Operatora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1539e6cc-6585-4bc7-a9fd-1c7d2bb323ae","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Ariel márkáról is ismert Procter And Gamble Hungary bejelentette, hogy csökkenti több tucat mosótermék méretét.","shortLead":"Az Ariel márkáról is ismert Procter And Gamble Hungary bejelentette, hogy csökkenti több tucat mosótermék méretét.","id":"20250302_Elerte-a-magyar-zsugorinflacio-a-mosoporokat-es-az-oblitoket-is-Ariel-Lenor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1539e6cc-6585-4bc7-a9fd-1c7d2bb323ae.jpg","index":0,"item":"759c2ca6-b5db-450b-9087-a64632bb2790","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Elerte-a-magyar-zsugorinflacio-a-mosoporokat-es-az-oblitoket-is-Ariel-Lenor","timestamp":"2025. március. 02. 11:25","title":"Elérte a magyar zsugorinfláció a mosóporokat és az öblítőket is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Új márka felépítésére szánta el magát a Seat: Cupra néven önálló brandet hozott létre a sportos modelljeinek. Hogy mindez miért is lehet jó stratégia, még nem teljesen világos, de az első fecske, a 300 lóerős Cupra Ateca izgalmas újdonsága a piacnak.
A Seat Spanyolország egyik legnagyobb vállalata, az ország nemzeti össztermékének mintegy két százalékát ők állítják elő. Barcelona mellett, Katalóniában van a központjuk, a katalánokról pedig az hír járja, igencsak szeretik a pénzt, gazdaságilag elég tudatosak és még a németeknek is elég precízek. Vélhetően ezért működik hosszú távon is a kapcsolatuk a Volkswagennel. Persze a jó katalán, úgy tűnik, amolyan nyughatatlan fajta, mindig valami függetlenedésen is töri a fejét.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Akár ezen a romantikus nyomvonalon is eljuthatnák a kulcskérdésig: miért is kellett a Seatnak egy új márka? A magyarázatok között a fenti, korántsem egzakt, inkább szubjektív eszmefuttatáson túl a nemzetközi bemutató marketingesei sem segítettek sokat. Ők inkább szegmensekben és vásárlóerőben határozzák meg, kinek is szól majd ez az új márka. A CUPRA – hivatalosan így, nagybetűvel írják - kiszemelt vásárlói
a 35-55 éves, 50-70 ezer eurós éves jövedelemmel rendelkező aktív autóhasználók, akik sportos autókra vágynak.
A fenti teória mellé egyébként még egy elmélet felbukkant menet közben - de ez aztán végképp félhivatalos - mégpedig az, hogy Seat a Cuprából csinál középtávon elektromos autómárkát. Hasonlót hajtott végre lényegében a Volvo is, amikor létrehozta a Polestar nevű márkát, amely korábban a svédek sportos autóinak építését végezte, mostantól pedig külön márka - sportos és elektromos autókkal. A Seat/Cupra esetében ugyanennek a nyomvonalnak volt némi kézzelfogható bizonyítéka is. Itt is van egy képen: nem más, mint egy elektromos versenyautó Cupra e-Racer néven. Igazán lenyűgöző darab, elképesztő teljesítménnyel és megjelenéssel.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Ha tényleg ez az irány, akkor fejlesztési oldalról valóban nincs jobb terep, mint a versenypálya, ahol azonnal kijön minden technikai fejlesztési hiányosság. Ugyanakkor, ha ez a Cupra közeljövője, akkor meglepő, hogy elsőként egy 300 lóerős benzinmotoros szabadidő-autóval mutatkoztak be a világnak.
A Cupra Ateca, amelynek nemzetközi bemutatóján járhattunk, a lassan három éve bemutatott Seat Ateca alaposan átszabott változata. (Persze a Cupra név sem a semmiből jött, ez régóta a cég sportosított autóinál használt jelölés volt.) De persze annak, hogy önálló márkaként is definiálják, számos sajátossága is van. Az egyik legfontosabb az embléma. Lehet találgatni, mire is utal ez a törzsi kultúrákból, esetleg tetoválószalonokból ismerősnek ható márkajelzés, ami rendesen meg is osztotta a bemutatón jelenlévőket. (A megfejtés: két darab C-betű fordul egymásba.)
D.P.
Persze egy új márkánál nemcsak az autót kell felépíteni, hanem egy új szervezetet is. A Cupránál is lesz dedikált fejlesztői csapat 70 fővel, és 277 helyszínen Seat márkakereskedésekben lesz leválasztott rész a márka értékesítésére. Pont úgy, ahogy a Mercedes-Benznél az AMG-részleg, vagy például a Fordnál, ahol a prémiumnak kikiáltott Ford Vignale változatok is külön részben vannak a szalonban.
A Cupra Ateca külsőre azért annyira nem különbözik egy fullextrás Seat Ateca FR-től. Nyilván teljesen nem is lehet elszállni, új autót építeni, de ez nem is lenne jellemző a német konszern stratégáinak szemléletmódjára. Ők éppen abban jók, hogy a készletükből - és ez nem kevés - jól válogatnak, így erre az autóra már rá lehet fogni: egészen más, mint ha egy Seat Atecát vennénk.
D.P.
De mik ezek a fontos különbségek? Ott vannak például a domináns, rácsos hűtőrostélyok, ilyen a kötényelemen lévő Cupra felirat, vagy a sportos küszöb, a látványos egyedi Cupra-felni, jók a Pirelli P Zero abroncsok, valamint lényeges elemként hátul a dupla-dupla kipufogóvég. A belső térben ugyanez a józan, gazdaságosság-szemléletű tuning jellemző, a műszerfalat és egyéb elemeket nem cserélték ki kompletten, de van már Alcantara-szövet, itt a karbon mintájú anyag, illetve kényelemes, de jól tartó kagylóülés, amit simán átvennénk bármilyen autóba. A középső műszeregység figyelemreméltóan új, digitális, igényünk szerint variálható megjelenítési képpel. Szóval: kívül-belül megkapja a pénzéért az extra megjelenést a vevőkör, még akkor is, ha a központi kijelzőből nem az legnívósabb darab, hanem csak a 8 colos, egyszerűbb változat van benne.
Mennyire Cup Racing vagyis Cupra?
A szervezők érezték, kell valami extrát adni a közúti autózáson túl is, ezért amolyan aszfaltralis gyorsasági szakaszt is betettek programba. Gondoskodtak az útzárásról, mindenki mehetett két tempósat ezzel a 2.0 literes, turbómotoros, 300 lóerős Cupra Atecával.
D.P.
Ennek érdemes volt eleve a rajtprogrammal nekivágni, ugyanis az autónak ilyenje is van. Ilyenkor az automata váltó és a kipörgésgátló sport-módban van, bal lábbal a féken fogjuk az autót, majd 4000-ig forgatott motornál leugrunk a fékpedálról. És valóban: komolyat gyorsul az Ateca. Csak utólag tudtuk meg, hogy 5,2 másodperc a hivatalos nulla-százas ideje, és minden további nélkül el is hisszük. Azt is rögtön érezni, hogy komoly előny, ha olyan konszern készít ilyen erős autót, amelynek ebben megbízható tapasztalatai vannak. A 300 lóerős Cupra Ateca ugyanis összkerék-hajtást is kapott, ami teljesen alapvető elvárás ma egy ilyen teljesítményű és felépítésű autónál, különben csak a félelemfaktor lenne igazán erős. Ez egy erős, de kezelhető autó, ami simán elszaladt velünk még a rövid egyenesen is közel 200 km/h-ig – egyébként papíron 247 km/h-ra a végsebessége –, hogy jöjjön az első szűkebb balkanyar, ami előtt meg is kéne fékezni a tempót.
A lassulásról itt Brembo-fékek gondoskodnak, úgyhogy bele lehet állni a fékpedálba rendesen. És nem csak az első két kanyarig, ezek nem fognak elfáradni. A futómű és kormányzás is adaptív, ami a Cupra-módban már kellően keménykarakterű ahhoz, hogy ne csak billegjünk a kasznival, amikor kanyarban vagy féktávon hirtelen átterhelődnek az erők. A hétfokozatú, duplakuplungos DSG-váltó is sok mindent kiszolgált már ebben a konszernben – az Auditól, a VW Golf GTI-ig –, itt sem lehet panasz rá. Még a "színház" is megvan: manuális módban szépen durrog oda-vissza a váltásoknál a Cupra Ateca. Szóval, van itt egy kis „autoemoszion”, amit annyi éven át keresett a Seat még a szlogenjében is.
D.P.
Az Ateca Cupra azzal azért nem fog meglepni, hogy konkurenciát állít egy hardcore sport SUV-nak, mint mondjuk a Porsche Macan GTS. Ezt felesleges is várni tőle. Ilyen értelemben a Cupra Atecában nincs őrült meglepetés, egyszerűen jól válogatták össze a Volkswagen-konszern azon egységeit, amivel egy műszakilag erős és modern autóval lehetett előállni, ráadásul így ebben a formában teljesen közvetlen konkurenciája nincs is nagyon.
Ami az árazást illeti, még csak a német piacot vehetjük alapul, ahol 38-40 ezer euró környékén indul a terjesztés (ez most 12,9 millió forint). Azért azt is látni kell, hogy egyelőre nem lőtték túl sem itthon, sem nemzetközi szinten a Cupra Ateca értékesítési számait. Nálunk húsz autó eladása a cél jövőre, nemzetközi szinten 3500 darabé. Ez nagyjából annyi, mint amennyit Rolls-Royce-ból adnak el egy évben. Erre vélhetően még nem érdemes márkát alapítani, de várjuk ki, elvileg két éven belül máris öt modellből áll majd a Cupra márka palettája.