szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyelőre még csak tesztüzemben működik és bár még nem teljesen tökéletes, már most hasznosnak tűnik a Jármű Szolgáltatási Platform. De vajon minden problémára megoldást jelent?

Használt autót vásárolni nem egyszerű feladat. Nem elég, hogy először össze kell spórolni az igényeinknek leginkább megfelelő négykerekű ellenértékét, azért is imádkozhatunk, hogy nem csak a vásárlást követően derül ki, ha a metálszürke autó eredetileg kék volt, vagy hogy 140 helyett 340 ezer kilométert futott a kocsi, esetleg még körözik is.

2015 őszé indult el a KEKKH gépjárművekkel kapcsolatos azonnali lekérdező szolgáltatása, hogy megkönnyítse ami a használtautó-vásárlók dolgát. A hatóságok tehát néhány éve végre felvették a kesztyűt a visszatekert kilométerórák és a csalásra szakosodott nepperek ellen, de a webes felületen és okostelefonon egyaránt használható rendszer tudásával nem mindenki volt elégedett. Mint ahogy azzal sem, hogy minimum 625 forintot kellett fizetni a használatáért.

Nemrégiben azonban feltűnt a színen a Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP), ami nemcsak okosabb elődjénél, hanem teljesen ingyenes is. Kipróbáltuk.

Kezdeti lépések

A korábban indított Gépjárműadat-lekérdező weboldalon elegáns és ügyfélbarát módon felhívják a felhasználók figyelmét arra, hogy az új JSZP szolgáltatás keretein belül immár díjmentesen elvégezhető az autók adatainak részletes elektronikus lekérdezése. De miről is van szó?

A JSZP-ről először 2017 márciusában lehetett hallani, majd pedig 2018 legvégén röppent fel a hír, hogy már 2019 elején bekapcsolják a szolgáltatást. Cikkünk írásakor a rendszer még csak tesztüzemben működik és ez így lesz egészen január végéig, ugyanis az eredeti tervek szerint ekkor indul el a véglegesnek mondható, teljes értékű szolgáltatás.

A későbbiekben az ígéretek szerint ugyanúgy lesz belőle mobil alkalmazás, mint a Gépjárműadat-lekérdezőből, addig pedig a szuf.magyarorszag.hu címen érhető el a webes szolgáltatás. Itt elsőre nem egyszerű megtalálni a JSZP-t, amit konkrétan úgy érhetünk el, hogy a "Közigazgatás, jog"-ra, majd pedig az "Adatigénylés a Jármű Szolgáltatási Platformon" menüpontokra kattintunk.

"A lekérdezéseket bárki, cél és jogalap igazolása nélkül ingyenesen elvégezheti az azonosítást követően. A szolgáltatás igénybevételét követően az információk azonnal a rendelkezésére állnak. Az adatszolgáltatás illeték és díjmentes" - csupa jó hír, azonban némi üröm az örömben, hogy csak hazánkban forgalomba helyezett járműveket lehet lekérdezni.

Tehát a Mobile.de-n kiszemelt, gyanúsan jó áron hirdetett és alig 100 ezer kilométert futott Volkswagen Passat megvásárlását illetően ezúttal sem kapunk segítséget. Ellenben a Használtautó.hu kínálatának böngészését ezentúl jobb, ha mindenki összeköti a JSZP használatával.

Hogyan lehet használni?

A JSZP-be ügyfélkapus azonosítóval, elektronikus személyi igazolvánnyal, illetve telefonos azonosítással lehet belépni. Tesztüzem ide, vagy oda, tapasztalataink szerint mind a beléptetés, mind az adatok lekérdezése gyorsan, néhány másodperc alatt megoldható, de persze a kezdeti időszakban könnyen előfordulhat, hogy esetleges túlterheltség miatt belassul a rendszer.

hvg.hu

A belépést követően nincs egyéb teendőnk, mint a lekérdezni kívánt adatok beikszelése, illetve a kiszemelt kocsi rendszámának a megadása. A "Keresés" gombra klikkelés, illetve a hosszadalmas adatkezelési tájékoztató elolvasta/átpörgetése és elfogadás után máris letölthetjük az autó adatait tartalmazó PDF állományt.

hvg.hu

Mire derül fény?

Az általában több oldalas dokumentum a gyártmány és a típusjel megjelölésével kezdődik, majd pedig rögtön a "Körözési információk" sor jön, ahol esetünkben nehezen értelmezhető módon a "Motorszám" szöveg volt feltüntetve. Ezt persze simán betudhatjuk a rendszer tesztüzem mivoltának, és a későbbiekben vélhetően itt már ténylegesen a körözési információk lesznek feltüntetve.

A PDF-ből kiderül többek közt, hogy mikor történt az autó első magyarországi nyilvántartásba vétele, hány tulajdonosa volt eddig a járműnek, és arra is fény derül, hogy milyen színű a gyári fényezése. Említést érdemel továbbá a gyártás éve, a motorszám/kód, a hengerűrtartalom, a kW-ban megadott teljesítmény, az üzemagyag fajtája, a környezetvédelmi osztály, a saját tömeg, az együttes tömeg, illetve a sebességváltó típusa (manuális, automata).

hvg.hu

A származásellenőrzés rovatból kiderül, hogy mely országból hozták be Magyarországra a kocsit, hogy tisztázott-e az eredete, hogy forgalomban van-e, illetve, hogy meddig érvényes a műszaki vizsgája. Ezután időrendi sorrendben a legfrissebbel kezdve következnek a 2009 utáni műszaki vizsgálatok adatai, melyekből a szállítható személyek számára, az esetleges összkerékhajtásra, a tengelyek számára és a váltó fokozatainak számára is fény derül. Esetünkben utóbbi nem volt teljesen pontos, hat- helyett ötfokozatú váltó szerepelt a dokumentumban.

És itt jön a lényeg: a dokumentációban ott szerepel az egyes műszaki vizsgák során feljegyzett futásteljesítmény. Ami alaphelyzetben értelemszerűen szépen növekszik a vizsgák során, tehát igen furcsa, ha egy vásárlásra kiszemelt autó először 242 ezer, majd 128 ezer, végül pedig 142 ezerrel szerepel a nyilvántartásban. A könnyebb áttekinthetőség érdekében a PDF-ben még egy óraállás-diagramot is elhelyeztek.

hvg.hu

Kiderül továbbá, hogy van-e érvényes kötelező felelősségbiztosítása a járműnek, káreset fronton viszont csak a 2019. január 1. óta bekövetkezetett és nyilvántartásba vett történések derülnek ki, pedig a biztosítók kártörténeti adatbázisa valódi aranybánya lehetne. Hozzáadott érték, hogy a műszaki vizsgák során készített külső, illetve belső fényképek is elérhetők a PDF-ben található linkeken.

hvg.hu
hvg.hu

Konklúzió

Ahogy a korábbi Gépjárműadat-lekérdező, úgy az új Jármű Szolgáltatási Platform érkezését is csak üdvözölni lehet, hiszen minden ilyen és ehhez hasonló kezdeményezéssel könnyebbé válhat a használt autót vásárolni szándékozók dolga. Belgiumban 2004 óta működik hasonló szolgáltatás és Hollandiában is él egy ilyen jellegű rendszer.

A Szent Grál azonban még mindig nincs meg, ez ugyanis egy nemzetközi szinten összekapcsolt járműtörténeti rendszer lenne. Ezzel ugyanis elejét lehetne venni annak, hogy a külföldről behozott, esetleg komoly karambolból feltámasztott, visszatekert órájú autók előéletét megszépítsék.

Hivatalos becslések szerint Európában évente 5,6-9,6 milliárd eurónyi kárt okoznak a használt autók óratekerésével. Egy összeurópai lekérdező rendszert ehhez képest elenyésző összegből, kevesebb, mint 100 millió euróból létre lehetne hozni, és ezzel az óratekerések mintegy 97 százalékának elejét lehetne venni.

Addig is várjuk a JSZP éles üzemének startját és a hozzá kapcsolódó mobil alkalmazás megérkezését. A külföldről használt autót vásárlók számára továbbra is azt tudjuk tanácsolni, hogy minden lehetséges módon próbáljanak meg információkat szerezni a kiszemelt járművekről, akár oly módon, hogy alternatív lekérdezési lehetőségeket is kipróbálnak. 2018-ban 155 ezer használt autó érkezett hazánkba, tehát sokakat érintő problémáról beszélünk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!