Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"90ddb931-c8b3-418a-b36b-77a566cd3214","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A trombitás aktivista tesztje negatív lett, szerinte túlkapásról van szó.","shortLead":"A trombitás aktivista tesztje negatív lett, szerinte túlkapásról van szó.","id":"20250613_szabo-balint-rendorseg-drogteszt-berettyoujfalu-lazarinfo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90ddb931-c8b3-418a-b36b-77a566cd3214.jpg","index":0,"item":"45e10ed9-abe5-4754-b611-14803a17e341","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_szabo-balint-rendorseg-drogteszt-berettyoujfalu-lazarinfo","timestamp":"2025. június. 13. 15:54","title":"Szabó Bálint azt állítja, drogtesztre vitték a rendőrök, hogy ne jusson el a Lázárinfóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93d70e5e-2d70-4008-89ac-02df1fe59152","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Egyensúly Intézet arra számít, hogy a kormány a választások előtt osztogatni fog, ami fűti majd az inflációt, az jövőre is még 4,6 százalék lehet. A béremelkedés üteme lassul, a közepes reálbér idén és jövőre 2,5 százalék körül nőhet.","shortLead":"Az Egyensúly Intézet arra számít, hogy a kormány a választások előtt osztogatni fog, ami fűti majd az inflációt...","id":"20250613_Repulorajt-helyett-satnya-novekedes-lanyha-beremelkedes-magas-inflacio-gyengulo-forint-varhato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93d70e5e-2d70-4008-89ac-02df1fe59152.jpg","index":0,"item":"c699b7b2-b68c-42b6-a5ed-564e8eacef60","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_Repulorajt-helyett-satnya-novekedes-lanyha-beremelkedes-magas-inflacio-gyengulo-forint-varhato","timestamp":"2025. június. 13. 12:24","title":"Repülőrajt helyett satnya növekedés, lanyha béremelkedés, magas infláció, gyengülő forint várható jövőre is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1c9aff1-c50b-47b3-af76-5749276d63dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az OpenAI több olyan akciót is leállított, amelyek célja a politikai befolyásolás volt. Ezek a próbálkozások a már ismert országokból indultak ki, a legaktívabbak azonban a kínaiak voltak.","shortLead":"Az OpenAI több olyan akciót is leállított, amelyek célja a politikai befolyásolás volt. Ezek a próbálkozások a már...","id":"20250613_propaganda-chatgpt-openai-kina-oroszorszag-iran-eszak-korea","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1c9aff1-c50b-47b3-af76-5749276d63dd.jpg","index":0,"item":"31324426-00fb-454d-b826-c9b79411d078","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_propaganda-chatgpt-openai-kina-oroszorszag-iran-eszak-korea","timestamp":"2025. június. 13. 15:03","title":"Rápörgött a kínai Harcosok Klubja a ChatGPT-re","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b3e9200-5b62-4e58-85c3-4539d5c8d8f0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump az izraeli támadás ellenére bízik benne, hogy Irán folytatja a tárgyalások Amerikával nukleáris programja leszereléséről.","shortLead":"Donald Trump az izraeli támadás ellenére bízik benne, hogy Irán folytatja a tárgyalások Amerikával nukleáris programja...","id":"20250613_donald-trump-izrael-iran-tamadas-nuklearis-letesitmeny-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b3e9200-5b62-4e58-85c3-4539d5c8d8f0.jpg","index":0,"item":"5a2e3fb3-03cc-47cc-b870-c79dd79f9094","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_donald-trump-izrael-iran-tamadas-nuklearis-letesitmeny-reakcio","timestamp":"2025. június. 13. 06:29","title":"Donald Trump megerősítette, hogy tudott Izrael Irán elleni támadásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9eb8fa99-a47f-4734-a7d6-a970908ed0e3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A baleset után a közösségi médiában kezdett el keringeni a felvétel. ","shortLead":"A baleset után a közösségi médiában kezdett el keringeni a felvétel. ","id":"20250612_repulogepbaleset-india-london-ahmadabad-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9eb8fa99-a47f-4734-a7d6-a970908ed0e3.jpg","index":0,"item":"1d8b6c9c-71f4-4f79-be19-c99e3659eac2","keywords":null,"link":"/vilag/20250612_repulogepbaleset-india-london-ahmadabad-video","timestamp":"2025. június. 12. 12:10","title":"Videón, ahogy lezuhan az Indiából Londonba tartó repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7127e736-1d0a-4761-9da9-01ac2dd11d3c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A munkás lábára törmelék omlott, a mentők a Szent János Kórház traumatológiájára szállították.","shortLead":"A munkás lábára törmelék omlott, a mentők a Szent János Kórház traumatológiájára szállították.","id":"20250613_sulyos-serules-munkas-tiborcz-istvan-gellert-szallo-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7127e736-1d0a-4761-9da9-01ac2dd11d3c.jpg","index":0,"item":"b145d51d-c08f-4213-a749-55611d4366d7","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250613_sulyos-serules-munkas-tiborcz-istvan-gellert-szallo-felujitas","timestamp":"2025. június. 13. 13:50","title":"Súlyosan megsérült egy munkás a Tiborcz-féle Gellért Szálló felújításánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0c0fea9-2f9c-4385-bf3d-85875ad5c37e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Egyelőre nem tudni, hogy az új pápa csak a ruházatában követi-e a konzervatívabb vonalat.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, hogy az új pápa csak a ruházatában követi-e a konzervatívabb vonalat.","id":"20250613_XIV-Leo-a-hagyomanyos-papadivatra-eskuszik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0c0fea9-2f9c-4385-bf3d-85875ad5c37e.jpg","index":0,"item":"22b5eb37-281e-4429-8284-d326b9ad508e","keywords":null,"link":"/elet/20250613_XIV-Leo-a-hagyomanyos-papadivatra-eskuszik","timestamp":"2025. június. 13. 10:50","title":"XIV. Leó a hagyományosabb pápadivatra esküszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Nemrégiben merült fel, hogy hozzányúlnának a jelenlegi rendszerhez.","shortLead":"Nemrégiben merült fel, hogy hozzányúlnának a jelenlegi rendszerhez.","id":"20250613_Maradhat-a-keteves-muszaki-a-regi-autoknal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8.jpg","index":0,"item":"e8a1fb33-6dca-4a99-87ec-0a7305903430","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_Maradhat-a-keteves-muszaki-a-regi-autoknal","timestamp":"2025. június. 13. 13:13","title":"Maradhat a kétéves műszaki a régi autóknál – Magyarország ellenzi a változást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyakunkon a minden korábbinál szigorúbb EU-s károsanyag-kibocsátási norma, amelynek csak villanyosítással tudnak megfelelni a gyártók. Ki jobban, ki kevésbé teszi elektromossá autóit, ez pedig különböző előnyökkel és hátrányokkal járhat.
Nem szabad azt gondolni, hogy a hibrid technológia mai találmány. Olyannyira nem, hogy az alapötlet még a 19. század végén bukkant fel először, és a világ első hibrid autója 1900-ban látta meg a napvilágot. Az persze már más kérdés, hogy ezután eltelt közel 100 esztendő úgy, hogy a hibrid autók fejlesztéséről nem sokat lehetett hallani.
Az 1990-es évek végén azonban a japán gyártók rájöttek arra, hogy a hibrid technológiával jelentősen csökkenteni lehet a fogyasztást, ami ugyebár egy erősen vevőcsalogató tulajdonság. A 2010-es évek legvégén pedig az autóipari cégek már nem is annyira önszántukból, hanem inkább a törvényi szabályozások miatt fordulnak egyre inkább hibrid vagy akár teljesen elektromos irányba.
Nyakunkon a CO2-kvóta
Merkur.de
De pontosan mit is értünk hibrid hajtás alatt? A legegyszerűbben talán úgy lehet megfogalmazni, hogy azok az autók nevezhetők hibridnek, melyek hajtásában a belső égésű motor mellett egy vagy több elektromos árammal működő egység is kiveszi a részét. Míg a párhuzamos hibridek esetében mindkét motor kiveheti a részét a hajtásból, addig a soros hibridekben csak az elektromos motor hajtja a kerekeket, a fix fordulatszámon nagy hatékonysággal működő belső égésű motor pedig csak áramot termel. Hasonló elven működnek egyébként az opcionálisan range extender, vagyis hatótávnövelő funkcióval rendelhető villanyautók is.
Minden szempontból a legegyszerűbbek és legolcsóbbak a lágyhibridek. Ezek a 12-48 V-os rendszerű autók arról ismerszenek meg, hogy a bennük lévő kisméretű villanymotor olyan szerény teljesítményű, hogy önmagában nem képes az autó mozgatására. Ezeket a hibrideket úgy kell elképzelni, mint egy túlméretezett indítómotorú, belső égésű erőforrásos autót. A fogyasztás és egyben károsanyag-kibocsátás frontján 8-15 százalékos előnnyel kecsegtető lágyhibridek előnye, hogy finomabb és halkabb működésű az automatikus start-stop rendszer, illetve hogy a kisméretű akkumulátor miatt minimális az extra tömeg.
A regeneratív fékezés révén a kinetikus energia villamos energiává alakul, ami gyorsításkor hatékonyan besegít a hajtásba, illetve lehetőség van arra, hogy bizonyos sebességtartományban akár menet közben is kikapcsoljon a belső égésű motor, vagyis hogy "vitorlázva" guruljon az autó. Érdekesség, hogy ma már a több száz lóerős sportos személyautókba is kerülnek 10-20 lóerős villanymotoros lágyhibrid rendszerek, értelemszerűen nem a teljesítmény növelése, hanem sokkal inkább a károsanyag-kibocsátás visszaszorítása érdekében.
A normál hibridekben lévő villanymotorok nagyobb méretűek és komolyabb teljesítményűek, így akár önmagukban, a benzinmotor segítsége nélkül is képesek lehetnek a jármű mozgatására. A néhány kWh kapacitású akkumulátor általában maximum 2-3 kilométeres tisztán elektromos hatótávot tesz lehetővé, és autója válogatja, hogy ennek manuális, sofőr általi bekapcsolására lehetőség van-e.
Általában érdemes inkább az automatikára hagyni a megfelelő üzemmód kiválasztását, a leginkább optimális működés így érhető el. A normál hibridek esetében a villanymotor nemcsak a fogyasztást csökkenti, hanem érezhetően javít a menetdinamikán is. Az akkumulátort külső forrásból nem lehet tölteni, azt egyrészt a regeneratív fékezés, másrészt a belső égésű motor által biztosított energia táplálhatja.
Felesleges töltőaljzatot keresni
László Ferenc
A plugin hibridekben találhatók a legnagyobb teljesítményű villanymotorok és a legkomolyabb kapacitású akkumulátorok. Ennek számos előnye van, azonban nem elhanyagolható hátrány, hogy az akkumulátor ebben az esetben már jelentős extra tömeget képvisel. Az otthoni 230 V-ról, vagy akár publikus töltőkről is tölthető plugin hibridekben általában 8-15 kWh kapacitású telep található, de a legújabb modellek esetében már a 24-30 kWh-s akkumulátor sem ritka. Hasonló kapacitású telep található egyébként a kisebb villanyautókban.
A tisztán elektromosan megtehető távolság kiviteltől függően 25–100 kilométer, és villanymotoros módban általában 100-130 km/h-ra van limitálva a sebesség. Ha ezt meghaladjuk, akkor automatikusan bekapcsol a benzines vagy gázolajos főmotor. Nem ritka, hogy a gyártók a tengelyek közötti mechanikus kapcsolat nélkül, a villanymotor hátsó tengelyre szerelésével összkerékhajtást is megvalósítanak.
Hazánkban a villanyautók mellett jelenleg azok a külső töltésű plugin hibridek kaphatnak számos kedvezménnyel járó zöld rendszámot, melyek legalább 25 kilométert képesek megtenni a belső égésű motor beindítása nélkül.
Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam.